Möhippa
Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?
Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?
Man kanske helt enkelt planera en möhippa som det inte blir katastrof av om bruden inte vill vara med?
Jag skulle förstå henne. Skulle kanske gjort likadant själv.
Men nu verkar det som det här med möhippor börjar bli väldigt stort och dyrt och om jag får säga det ;) lite av en egogrej av vännerna som anordnar den, så efter att ha läst runt på många forum glöms faktiskt Bruden och hennes önskningar bort.
För titta vad vi vänner är snälla och trevliga och omtänksamma som fixar detta till bara dig, faan ta dig om du inte uppskattar det.
Sen kan jag ju tycka att det är svårt att "slänga" bort en kväll eller vad som verkar kotym nu en hel dag när man har ett bröllop snart som man håller på att planera och försöker få ihop.
Men det lättaste är väl att kolla med partnern!!
"Vill hon ha en hippa? Finns det något hon absolut inte går med på??"
Det är nämligen väldigt ovanligt att ett bröllopsplanerande par inte nämner ämnet någon gång alls, så därför borde ju partnern ha iaf en liten uppfattning om huruvida det är önskvärt eller ej! '
Om man inte orkar/vill fråga, så får man ta med i beräkningarna att det kan bli som i TS!
Jag blev hippad i sommar och jag är jätteglad för det! Hade inte vågat förvänta mig en! Har inte pratat med min tärna om det heller. Skulle heller inte kunna med att säga "Jag vill/vill inte ha en möhippa" för då signalerar man ju verkligen att personen borde fattat att den ska vara med och anordna den, trots att denne kanske inte haft en tanke på det.
Invecklat, många tår att trampa på, men det är ju så lätt att lösa! Tala med brudgummen! =)
Men snälla! Klart man måste säga till om man INTE vill ha en möhippa! Vännerna kan ju inte förvänta sig att man säger att man VILL ha en, det är som att säga "Välkommen på min 30-årsfest, jag vill gärna att du tar en present med dig". Det har hänt mig 2 ggr att jag blivit ombedd att ta med present till den som har fest och har båda gångerna tyckt att det var mkt pinsamt av den som har festen! Man kan inte heller fråga någon om de vill ha en möhippa, det är ju helkonstigt. Det är som någon skrev ovan som att fråga "ska jag ta med en present till din födelsedagsfest?". Klart personen säger nej, man vill ju inte verka girig! Man BER inte om en möhippa! Således pratar man inte om det innan bröllopet, då man inte vill att någon ska känna sig tvungen att ordna ngt, utan det är ngt man får vara glad om man får (om man nu vill ha en). Vill man inte ha en får man således säga till. Jag tycker det är jättejätteJÄTTEKONSTIGT att inte säga ngt och sedan inte följa med! Lika konstigt är det när bruden HAR sagt att hon inte vill ha en men får en ändå, självklart måste man respektera om hon inte vill ha en.
Sen är det klart att det i vissa kretsar eller geografiska områden inte är vanligt med möhippor och DÅ kan det ju hända att bruden inte tänkt på möjligheten. DÅ kan det ju vara smart att kolla upp det. Men bor man i en del av landet/umgås i sådana kretsar där det är standard får man ju fatta att det planeras en möhippa om man inte säger ifrån.
Sen måste jag säga att jag inte alls känner igen att möhippor skulle ordnas av "ego-vänner" som bara tänker på sig själva. Det är inte särksilt kul att planera en möhippa och det är svindyrt! Alla har mkt att göra och man lägger ner MASSOR av tid och energi och pengar på att göra det kul för bruden! Har aldrig varit med om att ngn planerat ngt med annat än brudens önskemål i fokus!