Möhippa
Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?
Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?
Jag önskar att jag hade vågat smälla igen dörren när det dök upp gäng för att kidnappa mig, men jag kunde inte med.. Jag hade sagt till min närmsta vän flera ggr innan att jag inte ville ha en möhippa, men hon fixade en iaf. En sån jag absolut inte ville ha dessuton, med pinsamma kläder och massa pinsamma saker att göra.
Min möhippa började med att jag satt inlåst på toa och grät...
Jag följde med iaf, och genomled några timmar.
Jag ångrar fortfarande att jag inte slängde igen dörren och bad de dra...
Jag fick en överraskningsfödelsedagsfest en gång, fast jag sagt till familjen att jag inte ville bli firad. Kul när släkten vällde in, och där stod jag med hemmadress och flottigt hår, och huset såg ut som ett bombnedslag :-/. Förstår fortfarande inte varför min man, som jag då varit tillsammans med i mer än 15 år, trodde att jag sa nej och menade ja... Så, om man är det minsta tveksam, om bruden inte uttryckligen sagt att hon uppskattar möhippor, så är det väl inte fel att fråga henne? Sambon/fästmannen hade jag inte litat på, av egen erfarenhet
.
Om man ska gifta sig och INTE vill ha möhippa tycker jag också man själv ska säga till innan. Det är en självklar tradition i de flesta kretsar att hippa någon innan bröllopet.
Ungefär som att man måste säga till om man ska hålla födelsedagsfest och INTE vill ha presenter. Man kan inte förvänta sig att gästerna ska ringa och fråga "vill du att jag ska ha en present med mig på din trettioårsfest?"
Även en tradition att det ska planeras i hemlighet. Jag hade blivit paff om jag stod i begrepp att gifta mig och mina kompisar frågade. Det förväntas att man vill och annars ska man säga till (och det ska förstås respekteras!)
Alla hippor jag har varit på har varit bara trevliga roliga akvititeter, femkamp, spa, ridning, danslektion, etc. och det har alltid varit aktiviteter som är uttänkta just för att bruden ska kunna ha kul. Förstår om man inte vill göra en massa pinsamheter, men att ha en kul dag med sina tjejkompisar, varför tackar man nej till det?
Min första reaktion: Men oj! Vad dåligt vi kände vår vän, eftersom vi inte fattade att hon inte skulle uppskatta en hippa.
Min andra reaktion: Hon kanske är skraj efter mardrömshistorier?? Skulle kanske berätta lite vad vi tänkt, så hon inte behöver oroa sig..