Pormoicheia skrev 2010-07-23 19:36:48 följande:
Givetvis. Men man måste någonstans vara beredd på ett nej och sen inte sura över det.
De som planerat och bokat upp sig för möhippan kan ju fortfarande sticka iväg och ha skoj om de vill det.
Jag skulle iaf inte ta illa upp av att de stack iväg utan mig om det varit jag som varit bruden som tackat nej till möhippan.
Jag kan tänka mig massor av scenarior som skulle kunna sätta köppar för hjulen. Magsjuka, migrän eller annan sjukdom, barnen eller någon annan närstående har plötligt råka illa ut, man kanske är mitt uppe i mycket annat som kräver energi (flytt och renoveringar t.ex.)...eller om man faktiskt plötsligt har gjort egna planer som man ser fram emot. Man har äntligen fått en ledig kväll och ser fram emot att få ta ett långt bad i lugn och ro, eller möjlighet att ta tag i det där som liksom aldrig blivit gjort p.g.a. brist på möjligheter. Man kanske kar spontanplanerat in en romantisk kväll med sambon (som denne då alltså inte känner till) för att man har ägglossning och försöker bli gravid o.s.v.
Ja, brudens vänner har säkerligen lagt ner mycket tid och energi på att fixa en bra kväll, men brudens egna planer och vilja är väl ändå viktigare att ta hänsyn till.
Visst, är man så starkt emot möhippor är det smartast att säga det i förväg. Men de som anordnat den har ingen rätt att sura om de skulle råka få ett nej för det finns viktigare saker än möhippor...
Självklart kan saker komma emellan, senaste hippan jag planerade flyttades pga vulkanaska. Som tur var kunde allt modifieras och flyttas och de vi bokat med förstod omständigheterna och gick med på att ändra datum och inget blev dyrare.
Självklart får man också som blivande brud säga till gästen som bokat hotell, rest 40 mil och tagit semester att för att kunna komma, planerat i månader och lagt ut pengar på aktiviteter att , du, jag vill helle ta ett bad ikväll.
Man har rätt att planera sitt bröllop och allt som ligger runt det precis som man vill. Men i grund och botten så är de relationer man har ofta värda att vårda. De vänner som planerar ens hippa är ofta de närmaste. När de verkligen ansträngt sig så tycker jag att det minsta man kan göra är att säga till i förväg att man inte vill ha en hippa. Konceptet möhippa är ju inte okänt, de flesta som gifter sig känner nog till eller har hört talas om att sådana kan ordnas. Att de brukar planeras i hemlighet och att de inträffar någongång innan bröllopet.
Man kan självklart också säga att andra inte har rätt att sura men jag hade blivit grymt besviken i det läget. En möhippa gör man ju sällan för sin egen skull även om man planerar för att alla ska kunna ha roligt. Man gör det för att fira någon otroligt stort som händer för en kär vän, om denne då kallt tyckt att en hemmakväll är viktigare än de anstängningar vännerna gjort, ja det hade tagit ganska ont.