• Reglementet

Möhippa

Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?

• Svar på tråden Möhippa
  • Pormoicheia
    Mad as snow skrev 2010-07-23 13:57:02 följande:
    Jag hade bannat mig själv för att jag i planeringen av möhippan utgick ifrån mig själv och inte bruden ifråga.

Själv ville jag inte ha någon möhippa, av alla möjliga skäl. Jag anser det vara en förlegad tradition som jag inte står för och som jag tycker är ytterligt pinsam. Det blev ett rejält oväsen på grund av detta och det resulterade i att bekanta till mig ändå ordnade en sorts "möhippa light" med ett bokat bord för trettio personer på en väns restaurang. Dit jag sedan fick ringa och avboka, vilket var väldigt jobbigt och sedan fick jag skicka ut ett massmail till alla där jag (för hundrade gången) förklarade att jag inte ville ha någon möhippa, att jag var uppriktig i denna önskan och att jag alltså inte gick runt och innerst inne önskade mig en sådan.

Summan av det hela var att mina vänners ovilja att se till mina behov och önskningar (den människa de paradoxalt nog planerade att hylla) ställde till det med en jävla massa bekymmer för både mig och dem, ungefär tre veckor innan mitt giftermål. Jag hade lite annat att göra just då kan man säga, men fick ägna stor tid åt att lägga ner den möhippa jag högt och tydligt redan från början sagt att jag inte ville ha.

Endast på grund av människors ointresse att sätta sig in i andra människor och att inte utgå från sig själva och vad de tycker är livsviktigt och inte. 
    Men va fan...fick du ringa och avboka själv!?
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Mad as snow
    Pormoicheia skrev 2010-07-23 14:16:37 följande:
    Men va fan...fick du ringa och avboka själv!?
    De hade säkert gjort det om jag hade orkat tjafsa i ytterligare tid med dem. Men nej, de trodde inte att jag menade allvar med att jag inte ville ha en möhippa. Och någonstans bestämde de sig för att jag inte visste mitt eget bästa i vilket fall, så även om en möhippa skulle göra mig olycklig skulle det vara något som gjorde mig glad. Typ.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Pormoicheia
    Mad as snow skrev 2010-07-23 14:23:39 följande:
    De hade säkert gjort det om jag hade orkat tjafsa i ytterligare tid med dem. Men nej, de trodde inte att jag menade allvar med att jag inte ville ha en möhippa. Och någonstans bestämde de sig för att jag inte visste mitt eget bästa i vilket fall, så även om en möhippa skulle göra mig olycklig skulle det vara något som gjorde mig glad. Typ.
    Jag hade nog ärligt talat bara skitit i att gå dit och sen hade de fått reda upp det själva...
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Mad as snow
    Pormoicheia skrev 2010-07-23 14:41:40 följande:
    Jag hade nog ärligt talat bara skitit i att gå dit och sen hade de fått reda upp det själva...
    Ja, i efterhand kan man ju tycka det. Men jag fick panik och ville bara lugna alla galningar som ville regissera fram något jag bara blev rätt illa berörd av. Konflikträdsla kanske. Men det fick mig en tankeställare. Människor reagerar oerhört negativt på att man inte vill ha någon möhippa och det där intresserade mig, främmande människor rynkade på näsan när jag sade "jag vill inte ha någon" som svar på "har du haft din möhippa än?". Som om jag vore ett ufo. Det var intressant.

Men jaja, alltid lär man sig något.  
  • Mimmi P

Svår fråga. Jag ville verkligen inte ha nån möhippa och trodde heller inte att nån skulle fixa en. Har tjejkompisar men inga jättenära vänner och ingen bästis. Ville inte att nån skulle ordna en för att de tyckte synd om mig.

Kan inte riktigt förklara varför jag verkligen inte ville ha nån men hela bröllopsgrejen var nåt jag var ganska obekväm med och jag gifte mig enbart pga de juridiska aspekterna. Helst ville jag göra det hemligt men min man ville ha ett stort bröllop så vi kompromissade ihop en lösning vi båda var nöjda med.

Jag funderade mycket på att prata med de jag misstänkte skulle kunna tänka sig att ordna nåt och be dem avstå men vågade inte, tänk om de inte funderade på det, hur skulle det låta då.

Lösningen blev att jag bad min man säga till mig om nån hörde av sig till honom, jag bad även honom säga till att jag inte ville ha nån möhippa om nån ringde. Han sa aldrig nåt så jag trodde jag var "säker" men så en dag kom det ett gäng och jag kände mig både chockad, sviken och bortgjord. Har än idag (det är fyra år sen) inte riktigt förlåtit min man, de hade pratat med honom och han sa aldrig nåt till mig. Jag har nog aldrig känt mig så sviken av honom vare sig tidigare eller senare.

Dock följde jag med, att säga nej tack kändes konstigt när de väl stod där.

Vi hade en jättetrevlig dag och kväll helt anpassad till mig, det är jag def tacksam för men jag hade mycket hellre sett att de hade kontaktat mig och sagt nåt. Sagt att vi tar en dag och umgås bara vi tjejer. Vi planerar och du hänger på. Då hade jag känt mig betydligt mer avslappnad och bekväm.

Det kanske låter otacksamt men det är sån jag är. Jag vill ha kontroll, jag vill inte bli överraskad. Om de hade varit närmare kompisar hade de vetat det och antagligen gjort annorlunda.

• Mad as snow
    Mimmi P skrev 2010-07-23 14:57:54 följande:
    Svår fråga. Jag ville verkligen inte ha nån möhippa och trodde heller inte att nån skulle fixa en. Har tjejkompisar men inga jättenära vänner och ingen bästis. Ville inte att nån skulle ordna en för att de tyckte synd om mig.

Kan inte riktigt förklara varför jag verkligen inte ville ha nån men hela bröllopsgrejen var nåt jag var ganska obekväm med och jag gifte mig enbart pga de juridiska aspekterna. Helst ville jag göra det hemligt men min man ville ha ett stort bröllop så vi kompromissade ihop en lösning vi båda var nöjda med.

Jag funderade mycket på att prata med de jag misstänkte skulle kunna tänka sig att ordna nåt och be dem avstå men vågade inte, tänk om de inte funderade på det, hur skulle det låta då.

Lösningen blev att jag bad min man säga till mig om nån hörde av sig till honom, jag bad även honom säga till att jag inte ville ha nån möhippa om nån ringde. Han sa aldrig nåt så jag trodde jag var "säker" men så en dag kom det ett gäng och jag kände mig både chockad, sviken och bortgjord. Har än idag (det är fyra år sen) inte riktigt förlåtit min man, de hade pratat med honom och han sa aldrig nåt till mig. Jag har nog aldrig känt mig så sviken av honom vare sig tidigare eller senare.

Vi hade en jättetrevlig dag och kväll helt anpassad till mig, det är jag def tacksam för men jag hade mycket hellre sett att de hade kontaktat mig och sagt nåt. Sagt att vi tar en dag och umgås bara vi tjejer. Vi planerar och du hänger på. Då hade jag känt mig betydligt mer avslappnad och bekväm.

Det kanske låter otacksamt men det är sån jag är. Jag vill ha kontroll, jag vill inte bli överraskad. Om de hade varit närmare kompisar hade de vetat det och antagligen gjort annorlunda.
    Jag känner igen mig i det du skriver, angående kontroll och att inte vilja bli överraskad. Bortsett från att jag faktiskt tycker att jag har goda grunder för att en möhippa är en förlegad tradition som gör mig beklämd, man ska passa på att festa med sina väninnor (av samma kön) en sista kväll innan man gifts bort och blir tråkig typ. Jag umgås inte med mina vänner på ett möhippeaktigt sätt i vanliga fall och skulle ha svårt att se hur det skulle falla sig naturligt nu. Och ja, jag är en bitter och cynisk människa - men det är ju den människan de är vän med, eller hur? Varför försöka göra om mig?

I vilket fall, min man och jag hade samma deal som du och din man hade. Men min man avslöjade för mig det som de hade berättat för honom, att de hade bokat bord och allt det där. Och tack vare detta så kunde jag ju avstyra det. Men jag hade blivit otroligt besviken på honom om han inte hade avslöjat det, eftersom det handlar om grundläggande egenskaper och åsikter hos mig som han då i sådana fall skulle missat eller medvetet valt att inte bry sig om. Det skulle jag ha svårt att smälta.

Min man fick en svensexa, för han ville ha en. Och jag skötte mig exemplariskt, ljög honom rakt upp i ansiktet och ordnade så att hans vänner kunde dra ut honom för att hoppa bungyjump naken och allt var det var. Han var helnöjd och det var ju jättebra. Men jag kan inte tänka mig något värre än att vara med om en sådan sak motvilligt. Det måste vara ett riktigt helvete... Foten i munnen
  • Amlin

Jag kan tycka både ock. Det är vanligt att någon som gifter sig också får en möhippa. Det känner många till och det är rimligt att tro att man kan få en sådan om man gifter sig själv. Om inga signaler kommer om att denna person inte önskar en möhippa så står vännerna i en sits då de antligen kan göra bruden ledsen över att "ingen kom i håg mig, ingen orkade ens ordna en hippa, eller ingen bryr sig"  å andra sidan kan man ju uppenbarligen råka hippa någon som inte vill.

Därför bör man som vän fundera på omständigheterna,är det ett klassiskt bröllop eller ett litet hemligt. Det ger ju vissa hintar. Pratar bruden om hippan eller inte osv.

Bruden bör ju också rimligtvis ge hintar eller rakt ut berätta vad hon vill. Eftersom en möhippa inte är något man kan lägga in en besällning om så är det förstås lite svårt att knata till kompisarna och deklarera vad man vill men känner man starkt för något är det bättre att förmedla sig på ett eller annat vis.

Har man inte sagt något om att man inte önskar en hippa och ens vänner sedan lagt ut både tid och pengar på en sådan så tycker jag nog att man snällt följer med. Allt annat är repektlöst mot kompisarnas goda vilja, plånböcker och tid. Har man dock nämnt att man inte vill hippas, ja då är det ju vännerna som struntat i brudens vilja och agerat respektlöst och då får de ju snällt acceptera att bruden kan stanna hemma under den planerade dagen.

• Amlin
    Mimmi P skrev 2010-07-23 14:57:54 följande:

Tråkigt när det blir så. Jag förstår att du är besviken.

Det jag har svårt att  förstå i dessa lägen är varför man måste hålla möhippan så strikt traditionell i alla lägen. De hade väl isf kunna berätta för dig att vi har planerat en rolig kväll som vi tror att du kommer att gilla, det blir då och då och vi kommer göra ungefär de här sakerna. Poängen med en hippa/svensexa ska väl vara att fira att en vän gjort något stort och viktigt. Inte att promt överaska någon som hatar överaskningar eller förnedra någon som hatar att stå i centrum.
  • Houdini

Jag skulle ha tackat och sedan sagt nej tack.
    Jag tycker inte om att fira min egen födelsedag, tycker det är obehagligt att stå i centrum.
    När jag gifte mig förra gången så gjorde jag klart för alla att jag följer inte med på någonting men tyvär fick det påföljden att mitt ex inte fick någon svensexa heller.

Och nu när min sambo och jag pratar att gifta oss har jag redan nu sagt till om att jag inte vill ha någon möhippa.

Jag tycker nog att som kompisar har man väl något hum om hur ens vänner tänker och känner så ordnar man en möhippa och bruden tackar nej har man som vänner inte varit tillräckligt lyhörda tycker jag

• Mad as snow
    Houdini skrev 2010-07-23 16:18:22 följande:
    När jag gifte mig förra gången så gjorde jag klart för alla att jag följer inte med på någonting men tyvär fick det påföljden att mitt ex inte fick någon svensexa heller.
    Varför fick inte han någon svensexa?
Svar på tråden Möhippa