• Reglementet

Möhippa

Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?

• Svar på tråden Möhippa
  • Amlin
    Houdini skrev 2010-07-24 13:23:35 följande:
    Men varför måste möhippan vara något som kostar en jäkla massa pengar och tid att planera? Kan det inte räcka med en bit mat på en resturang bara?

Det är ju inte helt ovanligt heller att man läser om att folk inte har råd att vara med på en möhippa/svensexa och då anses den personen vara en snåljåp som inte vill lägga x antal tusen på en dag/kväll för brudparet.
    Det kan jag hålla med om. Men även en billig möhippa innehåller mycket planerande, ofta mer eftersom det mesta kostar. Man kanske lagat egen mat till en picnic eller jagat bästa pris på någon bra aktivitet. Bor man långt ifrån så kan man ändå ha rest långt. Så även om det inte kostar myckte i pengar så kan det kostat mycket i tid och engagemang som man annars lagt tex på sin familj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lapsang skrev 2010-07-24 02:31:08 följande:
    Men snälla! Klart man måste säga till om man INTE vill ha en möhippa! Vännerna kan ju inte förvänta sig att man säger att man VILL ha en, det är som att säga "Välkommen på min 30-årsfest, jag vill gärna att du tar en present med dig".
    Det är väl bara att vännerna frågar bruden om hon vill ha en möhippa eller inte?

Planerar man en möhippa som bruden sedan tackar nej till och man blir sur för det så har man gjort en sak som sällan ses som ok i andra fall, man tvingar på någon annan sina egna sociala konventioner.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Amlin
    Pormoicheia skrev 2010-07-24 13:16:04 följande:
    Så att övriga möhippearrangörer sårar bruden genom att inte ge henne möjligheten att backa har ingen betydelse?
    Att bruden känner sig tvingad att gå med på hippan fast hon inte vill har ingen betydelse?

Om det nu är så viktigt att vårda relationerna så bör ju även övriga möhippedeltagare kunna ge bruden möjligheten att tacka nej utan sura miner.
    Varför ta det så personligt? Det handlar bara om en möhippa...

Jag skulle inte ta illa upp om personen jag köpt en present till på ett repsektfullt sätt sa att hon inte ville ha det. Heller en vän som känner att hon kan vara ärlig än en vän som smyger för att inte såra!

Sen tycker jag fortfarande att du bör läsa lite i bridezillatråden (inlägg 191 tycker jag är ett rätt bra exempel)
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m53462140-20.ht...

Jag håller med om att det bästa är att säga till i förväg om man verkligen inte vill ha någon möhippa. Men är man riktiga vänner så gör man det inte till en så stor sak om det skulle visa sig att bruden inte vill ha en möhippa när man väl är där för att hämta henne.
    Det kan mycket väl dyka upp saker bara någon dag innan som gör att det inte finns utrymme för bruden att gå på möhippa.

Sen skulle jag inte alls tolka ett Nej tack så som du skriver: "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt."
    Jag skulle tolka det mer som en miss i planeringen och det är sånt som händer. Man får ta det för vad det är och göra det bästa av situationen, inte mer med det.
    Jag har läst det inlägget och ser inte alla att det är tilämpbart här. Det var ju en person som klart och tydligt sagt att hon inte vile ha en möhippa. Då är det ju också vännerna som istället blivit respektlösa eftersom de inte lyssnat. Då gäller det omvända och det är precis lika illa.
  • Amlin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-24 14:00:03 följande:
    Det är väl bara att vännerna frågar bruden om hon vill ha en möhippa eller inte?

Planerar man en möhippa som bruden sedan tackar nej till och man blir sur för det så har man gjort en sak som sällan ses som ok i andra fall, man tvingar på någon annan sina egna sociala konventioner.
    Fast en av poängerna med möhippor och det som ligger i konceptet är ju just att de planeras i hemlighet.

Däremot finns det verkligen tillfällen då jag tycker det är läge att gå ifrån konventionerna. Om jag hade haft en vän som tyckt att överaskningar var obehagliga så hade det självkalrt varit på sin plats att både berätta om den tänkta dagen och planerade aktiviteter.

Men i övrig så är det ju inte så hippor brukar planeras. Det är tvärt emot många som räknar med att hippas och blir väldigt besvikna om de vet om nåt i förväg.
  • Amlin

Oj, har börjat läsa den tråden nu. Det är trist med otacksamma  och bortskämda människor.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amlin skrev 2010-07-24 14:23:59 följande:
    Fast en av poängerna med möhippor och det som ligger i konceptet är ju just att de planeras i hemlighet.
    Jaha, och hur ska då bruden veta att hon ska säga till om att hon vill ha en möhippa om det är hemligt? Svar: Det förväntas att hon vet om att en möhippa kanske planeras eftersom det är vanligt i samband med bröllop.

Vad gör då en enkel fråga som "vill du ha en möhippa eller inte?" om hon redan "vet" att en möhippa kommer?
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Amlin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-24 14:49:35 följande:
    Jaha, och hur ska då bruden veta att hon ska säga till om att hon vill ha en möhippa om det är hemligt? Svar: Det förväntas att hon vet om att en möhippa kanske planeras eftersom det är vanligt i samband med bröllop.

Vad gör då en enkel fråga som "vill du ha en möhippa eller inte?" om hon redan "vet" att en möhippa kommer?
    Det är det som går det så svårt just med hippor. Hur ska man veta i förväg hur personen reagerar. Om någon frågar och man sen får veta vilken idiot man var som förstörde överaskningen. Just hemlighetsmakeriet är väldigt viktigt för många, om än inte för alla förstås.

Förhoppningsvis känner man ju varanda på den här punkten och vet ungefär vad personen vill ha. Samtidigt så gifter sig de flesta inte allt för mågna gånger och ämnet kanske inte tidigare har lyfts.

Man vet inte heller att en möhippa kommer, me ndet är vanligt förekommande så det är troligt att det gör adet. Men många blir utan hippa och är väldigt ledsna och besvikna för det istället.

Så i slutänden hamnar vännerna i en sits där de riskerar att göra fel hur de än gör, när det enda man egentligen ville var att fira sin vän.

Med andra ord, känner man väldigt starkt för det ena eller det andra tycker jag man kan säga det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amlin skrev 2010-07-24 14:56:32 följande:
    Det är det som går det så svårt just med hippor. Hur ska man veta i förväg hur personen reagerar. Om någon frågar och man sen får veta vilken idiot man var som förstörde överaskningen. Just hemlighetsmakeriet är väldigt viktigt för många, om än inte för alla förstås.

Förhoppningsvis känner man ju varanda på den här punkten och vet ungefär vad personen vill ha. Samtidigt så gifter sig de flesta inte allt för mågna gånger och ämnet kanske inte tidigare har lyfts.

Man vet inte heller att en möhippa kommer, me ndet är vanligt förekommande så det är troligt att det gör adet. Men många blir utan hippa och är väldigt ledsna och besvikna för det istället.

Så i slutänden hamnar vännerna i en sits där de riskerar att göra fel hur de än gör, när det enda man egentligen ville var att fira sin vän.

Med andra ord, känner man väldigt starkt för det ena eller det andra tycker jag man kan säga det.
    Jag förstår inte varför det är så svårt att bara diskutera saken om man är osäker.

"Vill du ha en möhippa eller inte?"
    "Är det något du absolut vill/inte vill göra?"

Vad är problemet egentligen? Det avslöjar ingenting, förutom att man möjligen "vet" att man får en möhippa vilket man enligt många redan ska "veta" eftersom man ska säga nej. Diskussion och kommunikation löser många problem.

Jag kan säga, att om någon skulle anordna en svensexa åt mig utan att säga något och sedan "kidnappa" mig så skulle jag säga nej. Men jag tror inte mina vänner gör det, de känner mig alltför väl.

Om de inte gjorde det skulle jag vilja att de frågade mig.
  • Amlin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-24 15:02:31 följande:
    Jag förstår inte varför det är så svårt att bara diskutera saken om man är osäker.

"Vill du ha en möhippa eller inte?"
    "Är det något du absolut vill/inte vill göra?"

Vad är problemet egentligen? Det avslöjar ingenting, förutom att man möjligen "vet" att man får en möhippa vilket man enligt många redan ska "veta" eftersom man ska säga nej. Diskussion och kommunikation löser många problem.

Jag kan säga, att om någon skulle anordna en svensexa åt mig utan att säga något och sedan "kidnappa" mig så skulle jag säga nej. Men jag tror inte mina vänner gör det, de känner mig alltför väl.

Om de inte gjorde det skulle jag vilja att de frågade mig.
    Förhoppningsvis hamnar man aldrig där jsut eftersom man känner varandra väl. Men det är annars så olika hur viktigt det är för olika personer att man håller på traditioner, och då kan det vara superkänsligt med att avslöja något innan.
  • trollbottom
    Houdini skrev 2010-07-24 13:23:35 följande:
    Men varför måste möhippan vara något som kostar en jäkla massa pengar och tid att planera? Kan det inte räcka med en bit mat på en resturang bara?

Det är ju inte helt ovanligt heller att man läser om att folk inte har råd att vara med på en möhippa/svensexa och då anses den personen vara en snåljåp som inte vill lägga x antal tusen på en dag/kväll för brudparet.
    Det där förstår jag inte heller. Den möhippa mina vänner ordnade hade dom förvisso lagt ner lite tanke på men den kostade nästan ingenting. De hade gjort hemmalagad sallad till mat och de bjöd förvisso på en drink och någon öl på krogen men eftersom jag ändå drack sparsmakat så var det inte mitt dricka som kostade.

Jag hade nog blivit lite irriterad om de lagt ner en massa pengar på möhippan, det känns som slöseri på pengar bara
  • Jennie med ie
    Reglementet skrev 2010-07-22 13:01:34 följande:
    Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?
    Då skulle jag nog fundera både två och tre gånger om vi inte läst av bruden helt fel som planerat nåt hon inte är intresserad av.
Svar på tråden Möhippa