Amlin skrev 2010-07-24 14:56:32 följande:
Det är det som går det så svårt just med hippor. Hur ska man veta i förväg hur personen reagerar. Om någon frågar och man sen får veta vilken idiot man var som förstörde överaskningen. Just hemlighetsmakeriet är väldigt viktigt för många, om än inte för alla förstås.
Förhoppningsvis känner man ju varanda på den här punkten och vet ungefär vad personen vill ha. Samtidigt så gifter sig de flesta inte allt för mågna gånger och ämnet kanske inte tidigare har lyfts.
Man vet inte heller att en möhippa kommer, me ndet är vanligt förekommande så det är troligt att det gör adet. Men många blir utan hippa och är väldigt ledsna och besvikna för det istället.
Så i slutänden hamnar vännerna i en sits där de riskerar att göra fel hur de än gör, när det enda man egentligen ville var att fira sin vän.
Med andra ord, känner man väldigt starkt för det ena eller det andra tycker jag man kan säga det.
Jag förstår inte varför det är så svårt att bara diskutera saken om man är osäker.
"Vill du ha en möhippa eller inte?"
"Är det något du absolut vill/inte vill göra?"
Vad är problemet egentligen? Det avslöjar ingenting, förutom att man möjligen "vet" att man får en möhippa vilket man enligt många redan ska "veta" eftersom man ska säga nej. Diskussion och kommunikation löser många problem.
Jag kan säga, att om någon skulle anordna en svensexa åt mig utan att säga något och sedan "kidnappa" mig så skulle jag säga nej. Men jag tror inte mina vänner gör det, de känner mig alltför väl.
Om de inte gjorde det skulle jag vilja att de frågade mig.