• Reglementet

Möhippa

Tänk dig följande: Du ska gå på en möhippa, ni har planerat och lagt ner pengar. När ni kommer och ska kidnappa bruden så säger hon tack, men nej tack och följer helt enkelt inte med. Hur reagerar du?

• Svar på tråden Möhippa
  • trollbottom
    Lapsang skrev 2010-07-24 02:31:08 följande:
    Men snälla! Klart man måste säga till om man INTE vill ha en möhippa! Vännerna kan ju inte förvänta sig att man säger att man VILL ha en, det är som att säga "Välkommen på min 30-årsfest, jag vill gärna att du tar en present med dig". Det har hänt mig 2 ggr att jag blivit ombedd att ta med present till den som har fest och har båda gångerna tyckt att det var mkt pinsamt av den som har festen! Man kan inte heller fråga någon om de vill ha en möhippa, det är ju helkonstigt. Det är som någon skrev ovan som att fråga "ska jag ta med en present till din födelsedagsfest?". Klart personen säger nej, man vill ju inte verka girig! Man BER inte om en möhippa! Således pratar man inte om det innan bröllopet, då man inte vill att någon ska känna sig tvungen att ordna ngt, utan det är ngt man får vara glad om man får (om man nu vill ha en). Vill man inte ha en får man således säga till. Jag tycker det är jättejätteJÄTTEKONSTIGT att inte säga ngt och sedan inte följa med! Lika konstigt är det när bruden HAR sagt att hon inte vill ha en men får en ändå, självklart måste man respektera om hon inte vill ha en.

Sen är det klart att det i vissa kretsar eller geografiska områden inte är vanligt med möhippor och DÅ kan det ju hända att bruden inte tänkt på möjligheten. DÅ kan det ju vara smart att kolla upp det. Men bor man i en del av landet/umgås i sådana kretsar där det är standard får man ju fatta att det planeras en möhippa om man inte säger ifrån.

Sen måste jag säga att jag inte alls känner igen att möhippor skulle ordnas av "ego-vänner" som bara tänker på sig själva. Det är inte särksilt kul att planera en möhippa och det är svindyrt! Alla har mkt att göra och man lägger ner MASSOR av tid och energi och pengar på att göra det kul för bruden! Har aldrig varit med om att ngn planerat ngt med annat än brudens önskemål i fokus!
    Hahahaha, jag brukar ha kalas när jag fyller år och då brukar jag ha pakettvång annars får de inget fika. Dock sagt med glimten i ögat och att det kan vara en inslagen toarulle om det är så. Jag fullkomligt älskar kalas och paket. Tror inte mina vänner tycker jag är pinsam som säger så. De vet att det är med glimten i ögat och att jag är fullkomligt galen i paket
  • Amlin
    Pormoicheia skrev 2010-07-23 23:21:36 följande:
    Fast nu jämför du äpplen och päron.

Bröllopet känner de allra flesta till lång tid i förväg. Därmed skulle det vara rätt taskigt att ringa dagen innan och avboka bröllpet för att man vill ta ett bad istället.

Tanken med möhippan är däremot att bruden inte ska veta något, därmed går det inte att jämföra att man, som gäst, avbokar en sedan långt tillbaka planerad festlighet med att den ovetande bruden säger att hon inte vill/kan gå på möhippa när hon plötligt ska bli kidnappad till en.

Jag hade inte tagit illa upp om jag varit med och planerat en möhippa och bruden inte ville när det vad dags att kidnappa henne (under förutsättningen att hon inte tidigare själv sagt att hon faktiskt ville få en möhippa ordnad).

Fixar man med överaskiningar får man vara beredd på att få ett nej. Det är väl inget konstigt med det.

Och här återkommer vi ju isåfall till kärnan i diskussionen. Vem är det möhippan anordnats för egentligen?
    Fast konceptet möhippa är knappast varken nytt eller överanskande. Men principen att meddela sig i sista stund är taskig oavsett. Men kan lätt säga till innan att man inte vil ha en möhippa eftersom en möhippa är ett så tätt förknippat fenomen som förekommer i samband med bröllop.

Men vi kan säga så här istället. Tänk att du får en gåva, en födelsedagspresent, bröllopspresent eller en julklapp. Du kan gissa att den är genomtänkt och att personen antagligen lagt ner både tid, pengar och engagemang. Självklart får du, när presenten överräcks till dig, kasta den på marken och stampa på den. Rent tekniskt är det din pryl och du kanske inte vil ha en sån just i dag, du kanke hellre ville ha nåt helt annat. Men du får räkna med att du sårar den som gett gåvan.
  • Amlin

Självklart kan man fokusera helt på vem det är festen ordnats för. Allt kring bröllop är foukserat till brudparet och så ska det vara. Men det är fortfarande relationer man sårar. Relationer man antagligen vill ha kvar även när strålkastarljuset flyttats vidare till någon annan. Det är nära vänner och inte vilken bekant som hellst som man spottar i ansiktet. Vill man göra det så är det fritt fram. Men jag har svårt att se poängen när det enda lilla man behöver göra som ansträngning är att säga till innan att man inte vill ha en möhippa och vips har ansvaret flyttats över till de som anordnar hippan.

• jdg

idiot som tackar nej. jag fick inte äns nån själv

• jdg
    jdg skrev 2010-07-24 12:36:52 följande:
    idiot som tackar nej. jag fick inte äns nån själv
    Rolig vän som tackar nej
  • Pormoicheia
    Amlin skrev 2010-07-24 12:13:17 följande:
    Fast konceptet möhippa är knappast varken nytt eller överanskande. Men principen att meddela sig i sista stund är taskig oavsett. Men kan lätt säga till innan att man inte vil ha en möhippa eftersom en möhippa är ett så tätt förknippat fenomen som förekommer i samband med bröllop.

Men vi kan säga så här istället. Tänk att du får en gåva, en födelsedagspresent, bröllopspresent eller en julklapp. Du kan gissa att den är genomtänkt och att personen antagligen lagt ner både tid, pengar och engagemang. Självklart får du, när presenten överräcks till dig, kasta den på marken och stampa på den. Rent tekniskt är det din pryl och du kanske inte vil ha en sån just i dag, du kanke hellre ville ha nåt helt annat. Men du får räkna med att du sårar den som gett gåvan.
    Amlin skrev 2010-07-24 12:15:58 följande:
    Självklart kan man fokusera helt på vem det är festen ordnats för. Allt kring bröllop är foukserat till brudparet och så ska det vara. Men det är fortfarande relationer man sårar. Relationer man antagligen vill ha kvar även när strålkastarljuset flyttats vidare till någon annan. Det är nära vänner och inte vilken bekant som hellst som man spottar i ansiktet. Vill man göra det så är det fritt fram. Men jag har svårt att se poängen när det enda lilla man behöver göra som ansträngning är att säga till innan att man inte vill ha en möhippa och vips har ansvaret flyttats över till de som anordnar hippan.
    Men att ta emot en present och säga tack är långt ifrån samma sak som att bli av med tid man kanske hade behövt till annat.

Det går att säga nej på flera olika sätt.

Om jag ska återgå till din liknelse med presenten.
    Hade jag fått ettdyrt kit med lyxiga hygienartiklar, snordyrt frisörschampo o.s.v. av någon så hade jag behövt säga, "Tack, men nej tack. Jag använder inte sånahär produkter". Sen hade jag erbjudit den/dem som köpt det att använda produkterna själva. Jag skulle själv inte se det som att jag hade stampat på presenten eller på något sätt varit otacksam. Hade någon annan sagt så tyill mig hade jag inte heller tagit illa upp.
    Om man däremot blir sur och säge "va fan, jag vill inte ha nån jävla XXX" så blir mottagandet ett helt annat och då kan vi snacka att man verkligen både spottar, stampar och kör långt ner i halsen på den som ansträngt sig och varit snäll.

Det är stor skillnad på  "Tack, det är verkligen jättesnällt, men jag vill inta ha någon möhippa. Jag har alldeles för mycket att göra som jag känner att jag vill/behöver prioritera. Men ni kan sticka iväg och ha roligt ändå", och "Nej (med en efterföljande dörrsmäll)".

Om du inte läst i bridezilla tråden så gör det. Där finns verkligen skräckexempel.

Och just ang. relationen. Blir den bättre av att bruden följer med emot sin vilja? Eller räknas det som en mindre skada i relationen om bara en person (huvudpersonen) är besviken (för att hon tvingats göra något hon inte vill) än om alla utom en är besviken (för att deras present inte togs emot så som de önskat)?
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Amlin
    Pormoicheia skrev 2010-07-24 12:49:32 följande:
    Amlin skrev 2010-07-24 12:15:58 följande:
    Men att ta emot en present och säga tack är långt ifrån samma sak som att bli av med tid man kanske hade behövt till annat.

Det går att säga nej på flera olika sätt.

Om jag ska återgå till din liknelse med presenten.
    Hade jag fått ettdyrt kit med lyxiga hygienartiklar, snordyrt frisörschampo o.s.v. av någon så hade jag behövt säga, "Tack, men nej tack. Jag använder inte sånahär produkter". Sen hade jag erbjudit den/dem som köpt det att använda produkterna själva. Jag skulle själv inte se det som att jag hade stampat på presenten eller på något sätt varit otacksam. Hade någon annan sagt så tyill mig hade jag inte heller tagit illa upp.
    Om man däremot blir sur och säge "va fan, jag vill inte ha nån jävla XXX" så blir mottagandet ett helt annat och då kan vi snacka att man verkligen både spottar, stampar och kör långt ner i halsen på den som ansträngt sig och varit snäll.

Det är stor skillnad på  "Tack, det är verkligen jättesnällt, men jag vill inta ha någon möhippa. Jag har alldeles för mycket att göra som jag känner att jag vill/behöver prioritera. Men ni kan sticka iväg och ha roligt ändå", och "Nej (med en efterföljande dörrsmäll)".

Om du inte läst i bridezilla tråden så gör det. Där finns verkligen skräckexempel.

Och just ang. relationen. Blir den bättre av att bruden följer med emot sin vilja? Eller räknas det som en mindre skada i relationen om bara en person (huvudpersonen) är besviken (för att hon tvingats göra något hon inte vill) än om alla utom en är besviken (för att deras present inte togs emot så som de önskat)?
    Eftersom att möhippa är ett så etablerat koncept så anser jag att man faktiskt bör säga till i förväg om man inte vill ha en sådan eftersom tiden som är nedlagt aldrig går att ersätta. Även om man sen sitter på en pub i en stad med personer man aldrig tidigare träffat efter att bruden tackat nej så är allt arbete man lagt ner förstört. Att planera en möhippa är långt ifrån något man gör på en dag, så det man gör när man vägrar som blivande brud är att klart och tydligt deklarera att "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt." Ställt mot att man i förväg kunnat säga att jag vill inte ha en hippa så tyucker jag det är tämligen onödigt.

Samma sak gäller med gåvan. Förhoppningsvis vet vännerna om att du kör no poo sedan innan och väljer inte dessa produkter. Men det kan ockå vara så att de spenderat timmar i butiken för att välja produkter de tror att du kan använda och då kan det vara värt arbetet för dig att diskret byta dessa iefterhand eller ge dem till någon som kan använda dem.

Hela biten med relationer handlar om att ge och ta. Ibland blir det inte helt som man tänkt sig och då kan man få anpassa sig lite. Har man varit tydlig sedan innan så undviker man förhoppnignsvis dessa sitautioner och om någon struntar i det man sagt så har de ju medvetet tagit risken. Men i normalfallet planeras hippor idag och om vännerna då är ovetandes om att en blivande brud inte vill ha en hippa så förspiller man med vilje deras tid. Fräckt, taktlöst och helt utan respekt för andras känslor.

Jag har generellt svårt för bridezillas just eftersom grundtanken är "jag jag jag", jag för bete mig hur som hellst eftersom det är min dag och jag behöver inte bry mig i om jag sårar andra på vägen.

Jag anser att man altid måste bry sig i om man sårar sina medmänniskor och undvika det i möjligaste mån. Som att säga till i förväg om man inte vill ha en hippa.
  • Pormoicheia
    Amlin skrev 2010-07-24 12:58:18 följande:
    Eftersom att möhippa är ett så etablerat koncept så anser jag att man faktiskt bör säga till i förväg om man inte vill ha en sådan eftersom tiden som är nedlagt aldrig går att ersätta. Även om man sen sitter på en pub i en stad med personer man aldrig tidigare träffat efter att bruden tackat nej så är allt arbete man lagt ner förstört. Att planera en möhippa är långt ifrån något man gör på en dag, så det man gör när man vägrar som blivande brud är att klart och tydligt deklarera att "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt." Ställt mot att man i förväg kunnat säga att jag vill inte ha en hippa så tyucker jag det är tämligen onödigt.

Samma sak gäller med gåvan. Förhoppningsvis vet vännerna om att du kör no poo sedan innan och väljer inte dessa produkter. Men det kan ockå vara så att de spenderat timmar i butiken för att välja produkter de tror att du kan använda och då kan det vara värt arbetet för dig att diskret byta dessa iefterhand eller ge dem till någon som kan använda dem.

Hela biten med relationer handlar om att ge och ta. Ibland blir det inte helt som man tänkt sig och då kan man få anpassa sig lite. Har man varit tydlig sedan innan så undviker man förhoppnignsvis dessa sitautioner och om någon struntar i det man sagt så har de ju medvetet tagit risken. Men i normalfallet planeras hippor idag och om vännerna då är ovetandes om att en blivande brud inte vill ha en hippa så förspiller man med vilje deras tid. Fräckt, taktlöst och helt utan respekt för andras känslor.

Jag har generellt svårt för bridezillas just eftersom grundtanken är "jag jag jag", jag för bete mig hur som hellst eftersom det är min dag och jag behöver inte bry mig i om jag sårar andra på vägen.

Jag anser att man altid måste bry sig i om man sårar sina medmänniskor och undvika det i möjligaste mån. Som att säga till i förväg om man inte vill ha en hippa.
    Så att övriga möhippearrangörer sårar bruden genom att inte ge henne möjligheten att backa har ingen betydelse?
    Att bruden känner sig tvingad att gå med på hippan fast hon inte vill har ingen betydelse?

Om det nu är så viktigt att vårda relationerna så bör ju även övriga möhippedeltagare kunna ge bruden möjligheten att tacka nej utan sura miner.
    Varför ta det så personligt? Det handlar bara om en möhippa...

Jag skulle inte ta illa upp om personen jag köpt en present till på ett repsektfullt sätt sa att hon inte ville ha det. Heller en vän som känner att hon kan vara ärlig än en vän som smyger för att inte såra!

Sen tycker jag fortfarande att du bör läsa lite i bridezillatråden (inlägg 191 tycker jag är ett rätt bra exempel)
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m53462140-20.html

Jag håller med om att det bästa är att säga till i förväg om man verkligen inte vill ha någon möhippa. Men är man riktiga vänner så gör man det inte till en så stor sak om det skulle visa sig att bruden inte vill ha en möhippa när man väl är där för att hämta henne.
    Det kan mycket väl dyka upp saker bara någon dag innan som gör att det inte finns utrymme för bruden att gå på möhippa.

Sen skulle jag inte alls tolka ett Nej tack så som du skriver: "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt."
    Jag skulle tolka det mer som en miss i planeringen och det är sånt som händer. Man får ta det för vad det är och göra det bästa av situationen, inte mer med det.
  • Pormoicheia

Jag skulle f.ö. ta väldigt illa upp om jag fick höra i efterskott, av någon annan, att en present jag med omtanke valt ut har bytts ut eller getts bort till någon annan bakom min rygg. Jag hade hellre fått höra direkt "tack men nej tack" på plats. Det hade varit mycket ärligare.

• Houdini

Men varför måste möhippan vara något som kostar en jäkla massa pengar och tid att planera? Kan det inte räcka med en bit mat på en resturang bara?

Det är ju inte helt ovanligt heller att man läser om att folk inte har råd att vara med på en möhippa/svensexa och då anses den personen vara en snåljåp som inte vill lägga x antal tusen på en dag/kväll för brudparet.

Svar på tråden Möhippa