• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Ninus

Oj vad jag har varit passiv här! Jag har hunnit läsa vad ni skriver, men inte hunnit skriva själv. :)
    Vi har haft lite kämpigt med amningen. Philip tar bröstet jättefint men äter bara några klunkar, släpper och somnar och är hungrig 20 min senare igen. Dygnet runt! Vi har kompletterat med ersättning på kvällarna för att kunna få sova någon timme. Ur nappflaskan äter han hur bra som helst och somnar sedan nöjd och sover en eller ett par timmar iaf. Känns tråkigt att inte alltid kunna ha de där mysiga amningsstunderna (men det funkar emellanåt ändå), nu har jag börjat pumpa ur och ge honom i flaska istället de gånger det inte funkar. Glad att han ändå kan få bröstmjölk från mig. Så som det ser ut nu äter han ungefär 50% ur flaska och ammar 50%. Känns som att det funkar ok för oss. Det är sån skillnad, nu liggar han vaken och nöjd, tittar sig omkring och jollrar. Innan jag pumpade ur ibland var han konstant missnöjd.
    Igår var vi på premiärbesök på BVC och han har redan gått upp ett kilo!!! Mammas lilla klump väger 5 kg!Förvånad Så visst får han i sig mat, frågan för oss är bara till vilket pris. Vår sköterska är sååå bra, hon tycker att vi ska hitta en lösning som funkar för oss och hon är inte alls negativ till ersättning som jag trodde alla var. :)
    Oj, det blev rörigt, men jag försöker snabba mig att skriva innan trollet vaknar igen. :)
    Jag vill jättegärna träffas och kika på alla guldklimpar! Nu när jag vet att jag kan ta med en flaska ifall det strular så törs jag ge mig ut lite längre än till lokala Icabutiken. :) Nån dag nästa vecka kanske?
    Golden, händer något än? Du kommer fixa det jättebra!!!

• Haligh

Ninus; det låter lite jobbigt med amningen men han verkar ju få i sig ordentligt såsom han växer! Vilken tur att det finns ersättning! Jag är på väg till barnvagnsbio nu, ska se Black Swan jag och Sigrid Hoppas det inte är alltför livat för jag tror den är jättebra! Ses gärna något snart, slutet av nästa vecka eller veckan därpå? Räknar inte med Golden för hon har nog en nyfödding då

• NyaMy

Ninus, härligt att lillkillen går upp som han ska! Bra att ni fått en bra sköterska oxå . Man måste nog hitta sin egen väg när det gäller amning/ersättning. För oss har det tagit ett tag (jag förstår varför man kallar det för sängkammarmånad). Vi kör nu lite amning + ersättning 3 ggr/dygn och sedan ersättning alla andra mål. För oss är nu pusslet att få ihop det m rutinerna. Jag är inte alls främmande till att ge ersättning 100% (så länge allt flyter o alla är glada liksom), så vi tar det dag för dag. Tänk att Philip väger ca 1 kg mer än Julian .

Vill oxå gå på barnvagnsbio! Haligh, du får rapportera hur det var, hur man gör m vagnen osv.... 

• saltgurkan

Hej allihopa!
    Jag skrev ett långt inlägg häromdagen men det försvann tydligen lite på vägen och då gav jag upp!
    Men nu gör jag ett nytt försök!

Vi har också haft det lite kämpigt de här första veckorna, med gulsot, krångel med för kort tungband, oförstående barnmorskor, mjölkstockning med 40 graders feber, för mycket mjölk och sen nu för lite mjölk, såriga och värkande bröst och sen ny opererad på det och allmänt "skröplig".

Men nu SKA vi vara klara med all otur och redo för det mysiga bebislivet! 
    Vi kör nu med en variant där hon får ersättning som mat och ammas lite ibland innan mat mer som "vitaminboost"
    och det går väl nästan ok från höger bröst men gör fortfarande galet ont i vänster. Börjar misstänka att jag fått svamp i bröstet eftersom det gör sååååå ont...hur vet man det? 

Försöker nu få tillbaka våra 3-4 timmars intervaller som hon haft så bra innan men som nu vänds helt upp och ner och bak och fram.. så nu försöker jag klocka hur länge hon sover och hur mycket hon äter och när osv för att få lite bättre koll, eftersom hon fått lite ont i magen efter vi börjat med ersättning och som bvs sköterskan sa all gnäll är ju inte hunger och det är ju inte så bra att tillföra mer mat när man redan har ont i magen.

Men vad härligt att höra om alla er andra och era små guldklimpar! Härligt att Sigrid växer men stackars julian som varit sjuk och lilla philip som inte alls är så liten, underbart!  Jag vill också jätte gärna ses snart igen, och höra mycket mer!! vad säger ni ska vi boka en dag nästa vecka så får vi se hur många som kan/vill/orkar hänga med? onsdag, mitt på dagen, samma plats? andra förslag?

Golden, jag tänker på dig massor, det kommer gå jättebra, jag håller tummarna för dig och hoppas vi ses snart!! (boka in nästa onsdag, har hon/han inte kommit redan så kommer han/hon då garanterat som din BM "de kommer alltid olägligt") om du orkar ta dig till fältan så hör av dig så kan vi ta en snabbfika om du vill, dit kommer jag numera utan hjälp, så det går framåt!!

Vi hörs snart, kram på er alla så länge! 

• Roszi

Hej alla

Edvin är inne i en skrikig period just nu. Kan börja skrika när som på dagen och kan hålla på länge, lillplutten blir helt illröd. Jobbigt, längtade tillbaks till jobbet igår!!!Jag hade modigt nog släpat runt honom på barnvagnsmarsch mot mödradödligheten i världen och väl i mål började han tjuta. Fick amma honom nere i tunnelbanan. Pust, efter det lugnade han sig tills vi kom hem men tjöt sedan i 1.5 timme, så just nu vågar jag inte  "åka i väg" på fler projekt. Skrikigheten tilltog i förra veckan och goglade så klart.  Läste då att bebisar är som skrikigast runt v 6 och han är i v 7  nu, så hoppas på bättring snart och att det inte blir värre. Vi är dock fria från förkylning nu, höll i sig i 2 v, så jag lider med LADY MY och Julian.

Vad jobbigt SALTIS med op, mjölkstockning och med amningen osv. Men  svamp i bröst har jag inte hört om. Det är inte eftersläng från mjölkstockningen då? ! Svamp blir väl så där vitt/gråaktigt i färgen i allafall på fötter!?

På tal om seghet i huvudet, skönt att höra att fler är det. Jag säger och gör fler snurriga saker än vanligt (kan vara rätt förvirrad annars med). Det bara går liksom bara att vara här och nu och finns inte ork till djupare tankar . Kanske det som är meningen med tröttheten, att man inte skall orka fundera på så mkt  annat än att vara med babyn!? I går lade jag iaf osten i brödkorgen..

GOLDEN, lycka till!!

• Ninus

Jag bokar in onsdag nu så får vi se hur premiärturen in till stan kommer gå! :)
    Åååå, kan man se Black Swan på barnvagnsbio?! Vill så gärna se den, den har ju fått så bra kritik. Jag gillar Natalie Portman och avgudar baletten! Perfekt kombination mao. :) Vill någon av er gå med mig någon dag?

• Haligh

Black Swan var helt underbar, ååh så fin! Det var väldigt många bebisar i salongen, många fler än vad jag trodde så det är klart det lät en del. Sigrid sov genom hela filmen så jag kunde hänga med Det är så himla skönt att ha en bebis som sover så mkt på dagarna, man är inte nervös för att det ska bli jobbigt längre. En enda gång har hon vaknat ute och då var hon bara ett par veckor gammal!

Saltis: hoppas att det blir lite lugnare framöver för dig, låter tufft det där!! Vet inte hur svamp påverkar brösten, men jag har lite svårt att tänka mig att det skulle göra så ont.? Du kan inte ha fått bröstböld? Då får man fasligt ont och feber iaf!

Ses gärna på onsdag om vi lite tidigare, kanske 11 halv 12 om det funkar? SKa vara på yoga 14.30 på jobbet men skulle vilja gå in och hälsa lite på kollegorna först:- )

ALlt går bra här, det är det där med kräkningarna som är lite meckigt bara, nu är det sunkkläder som gäller hemma och hakklapp på tösen, det fullkomligen väller över!

Imorgon kväll ska jag gå bort i några timmar på teater, har en massa mjök i frysen så det ska finnas klart att värma. PÅ kvällarna äter hon så ofta men jag har ingen aning om vilka mängder det rör sig om. Har ingen pump utan mjölkar för hand, har fått in lite snits nu så det funkar rätt bra. Brukar passa på efter att hon ätit för jag vet inte hur man får igång utdrivningen, så det blir bara lite åt gången. LÄngtar mkt tills man sliipper de här stora tunga brösten!!!

Roszi: det kan inte vara magknip han har? HAr du testat MInifom? Det hjälpte ganska bra här, kvällarna var ett srikinferno i några veckor...

• NyaMy

Saltis, jag hade ju typ allt skit man kan ha i brösten sist och jag tror att det ofta hänger ihop. Jag fick en sårinfektion, de tog en odling och såg det. Det i sin tur ledde till stockningar och feber. Jag fick dessutom svamp. Kände det eftersom det belv som en brännande känsla i hela brösten, alltså hela vårtorna kändes som de brann. De såg lustiga ut, svullna och illrosa. Jag trodde det hörde till infektionen, men när den inte försvann åkte vi in akut och då var det en undersköterska som sa att mina vårtor såg ut som att de hade svamp o frågade om ingen hade kollat det. Då gjorde de ett prov, sen räckte det m en kräm. För mig försvann dock inte allt förrän jag fick tabletter o slutade amma. 
    Vårt upplägg på amningen ser ungefär likadant ut, jag tänker oxå "vitaminboost", men o andra sidan ska man nog inte överskatta fördelarna m  bröstmjölk, utan bryta om man måste (men det är bara min åsikt). Att det funkar m att amma lite för mig nu är bara för att jag redan från början varvade o aldrig lät brösten bli för såriga samt slapp infektionen. O jag ammar ju ändå bara typ 1/6 . Men jag tycker att det är alldeles lagom för oss just nu.

• Ninus

LadyMy, hur gör du med ersättningen när du är iväg hemifrån? Tja, du kanske inte har varit ut så mycket än men kanske har erfarenhet från sist oxå? Jag funderar eftersom det står på ersättningsförpackningen (vi kör NAN) att man inte ska spara. Hur gör man då? Tar med vatten i termos eller vad? Haha, man är väl fullärd först när han är 18 eller nåt. :)
    Vad jobbigt med brösten Saltis. Hoppas verkligen det ordnar sig snart så ni får bara mysa tillsammans. :)

Ska vi säga kl 11 på onsdag då? Hjälp, vid den tiden brukar jag hasa ur sängen här hemma! Dags för lite nya rutiner! :D

• saltgurkan

Vi kör också med NAN, hemma kör vi med pulver och när vi är ute så har vi med färdig NAN så det är bara att hälla upp. Men jag vet att min svägerska hällde pulver i flaskorna hon tog med och sen hade en sådan där liten termos med sig. En sådan där doseringsburk med små fack ser ut som en delad grapefrukt ungefär är jätte smart, en sådan skall jag köpa har bara inte kommit mig för än.

Är det någon som vill ha en helt ny medela nappflaska? (de ska vara jättebra för de som ammar eftersom de får samma grepp som vid amningen) Vi har bara provat den en gång men det funkade inte alls, hon var alldeles för liten och de känns så onödigt att slänga den eftersom den var så dyr och är helt ny, så jag ger hellre bort den om det är någon som vill ha den, någon?

Vad kul, jag bokar onsdag klockan 11, samma plats? (ninus känner igen det där, brukar såsa upp vid 10-tiden  ) 

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?