• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-15 12:09:01 följande:
    [..]
    Kom på ett tips till er som inte shoppat klart; omlottröjor, oslagbart enkelt att ha på natten när det ska bytas blöjor och kräk-kläder. Julian kräks mest hela tiden tycker jag, vi byter säkert kläder 5 ggr/dygn.

Aaah, perfekt! Omlottröjor är ju vad som sparats från min spädbarnstid, då det inte fanns bodies än. Har inte sett många omlottröjor i butikerna nu dock då det verkar vara bodies som gäller..?

Ninus: Du får planera in en massa saker som gör att det inte passar. Vet inte vem ni hade som föreläsare på Danderyd, men hon som vi hade tjatade hela tiden om att barnet kommer när det passar som allra "sämst". Det skulle för mig betyda att vår bebis borde dyka upp typ nu egentligen (men det känns lite för tidigt tycker jag) eftersom jag är tvärförkyld, måste återlämna biblioteksböcker idag, måste lämna nycklar/slutföra lägenhetsaffär idag, samt att sambon är på konferens vilket innebär att han inte kan hjälpa mig med ett dyft av det som måste göras just idag. Dock är han inte långt borta åtminstone om det skulle hända nåt... ;)

Jag tror faktiskt vi har allt nu, eftersom vi köpte babyskydd i helgen (trots att vi inte har nån bil, och sambon inte ens körkort). Förra veckan impulsköpte vi en s k moseskorg, så vi avvaktar med monteringen av spjälisen även om blivande morföräldrarna köpte spjälskydd i helgen så allt verkligen finns på plats :) Det enda som vi inte "har" är skötbord, som vi inte har plats för. Vi har en skötbädd från IKEA och hoppas det ska funka bra att byta lite varstans, typ sängen och så, med det under. I blöjväg har vi i och för sig bara provpaketet som vi fick från MVC, men sånt kan man ju köpa på närmaste butik när man kommer hem...

Hur mycket kläder behöver man förresten ha med sig till bebisen till BB? Om man ska få stanna på hotell-BB i typ två dagar alltså?

• Haligh

Sigrid kräks jämt, många ombyten blir det... Håller med om att omlott är så mkt enklare att ta på och av! Vi beställde vårt skötbord för 6 v sen och imorrn kommer det, förseningar med leveransen har stått och bytt på sängen och det känns i ryggen, inte alls skönt att stå som en ostkrok så mycket!! Och alla pryttlar som behövs. Nej ett skötbord kan jag inte rekommendera att vara utan! Ska sätta upp det på väggen på vår lilla toa så tar det ingen plats...

• NyaMy

Vi använde inget skötbord till Ludvig, hade skötbord på en bänk i köket. När han var typ 6mån ville han hellre stå när vi bytte så då började vi m byxblöjor. Vi klarade oss o har inte kommit oss för att köpa ett nu heller, men det är helt klart bekvämare så vi får se. Skulle oxå vilja ha på väggen ngnstans där man har vatten, men vi har ingen plats där tyvärr.

Omlottröjor finns bl a från Petit Bateau (de har dem på Milla Milano), vanliga vita m två knappar, kostar under hundringen. Vi har en från Lindex oxå. 

Vi hade två omlott, två bodys, två strumpor, två byxor o en pyjamas m till BB. Stannade ett dygn, sen var allt smutsigt , men det där är nog väldigt olika. Sen det där m stlk. Alla säger ju strunta i stlk 50, köp 56, men det är jag glad att vi inte gjorde. Julian var ju så liten så bara Petit Bateau var lagom, han drunknade i svenska stlk 50 .

• NyaMy

Förresten, hur sover era små, ni som har? Hur ofta äter de och hur var det precis i början? Julian vill äta var tredje och då äter han lääänge, så man hinner bara sova 2 timmar i stöten.

• Haligh

Visst går det utan skötbord, men sängen är så låg och vi är båda långa. Sen har det hänt ett antal olyckor då det kissats rakt ut på sängen Sigrid sover väldigt mycket, hon är vaken om kvällarna mest. I början åt hon också varannan var tredje timme på nätterna och ännu mer på kvällen. Men det har gått längre och längre tid och senaste veckorna går det betydligt längre tid, 6-7 på nätterna. Väldigt skönt! Tror jag har haft tur med det när man träffar andra med lika gamla bebisar. Hon har blivit väldigt rund så hon får ju uppenbarligen i sig tillräckligt! Men mkt kommer i retur så jag handtvättar varje dag då vi inte har tvättmaskin... Magknipen har blivit mkt bättre så nu är kvällarna ganska lugna

• Golden Robot

Hmm, skötbordsdilemmat... Vi har en ganska hög säng - och jag är inte särskilt lång heller skulle jag säga, haha. Vi har en skötbädd från IKEA, med överdrag; tar inte det hand om ev kissolyckor? För vi har absolut ingen plats i badrummet. Vi har ett badkarsskötbord, men det passar inte alls så det måste väck. Ett sånt på väggen har vi funderat på men i badrummet finns ingen plats heller för det, och så bor vi ju i hyreslägenhet så känns sådär att borra i kaklet i vilket fall tycker jag. Har ju dock nyss tömt min sålda lägenhet, och har ett litet köksbord som jag funderar på om vi ska montera ihop och använda som skötbord om det kniper. Det skulle vi kanske-kanske kunna ha i ett hörn i sovrummet; dock långt till vatten... Asch, vi provar utan och så får vi se om vi känner att vi behöver ett sen. Är ju många liksom LadyMy som byter stående när barnen blir lite större också :)

Av det som jag lagt fram för ev BB-väska så har jag bara lagt fram det vi har i 50, och då ligger jag på övre delen av sf-kurvan (plus att min barnmorska ska vara en av de "snålare" vid mätning). Det är inte mycket vi har i 50 i och för sig; två bodies, två omlottröjor, två sparkbyxor och två par byxor, och så tänkte jag nog ta en sovpåse. Strumpor ska jag kanske ta och komma ihåg förstås (men sparkisarna har hel fot i alla fall). Hemstickad kofta med tillhörande mössa och tossor ska också med :)

Haligh: Vad skönt att Sigrid inte verkar hängig längre, och oj, vad bra hon verkar sova. Idag träffade jag förresten en vän, som började prata namn, och Sigrid var visst hennes favvo-namn :)

• NyaMy

Golden, kanske en bomullsmössa att ha direkt e förlossning kan vara ngt? När vi var på Danderyd nu så var det lite kyligt i rummet och även när vi tog oss till patient-hotellet.

Kan förresten rek TENS för er som har ert roliga kvar. Fick nytta av det även denna gång.

Saltgurkan och Ninus, håller tummarna för att allt går bra för er nu! Kanske är de små redan ute  

• saltgurkan

Hej!
    plötsligt insåg alla samtidigt att jag skulle få barn typ NU och varit dränkt i jobb på sista tiden, därav inga inlägg på länge.. var på danderyd idag på infomöte och snittdatumet ändrades från onsdag nästa vecka till nu på måndag!! Visserligen är det bara två dagar men för oss blev det jättemycket, både jag och maken fick lite lätt panik, vi kände oss absolut inte "klara", jag är inte ens klar på jobbet,  och vi som skulle träffa BM på måndag och ha avslutningssamtal hahahaa ja ni det blir aldrig som man tänkt sig...
    Nu måste jag försöka avsluta så gott det går på jobbet, och försöka fixa lite av det som fattas, framförallt mjukisbyxor, tofflor och amningsbh som jag måste ha med mig till danderyd, är det något jag glömt??
    Jag har det mesta i klädväg till bebisen, men vad behöver jag annars köpa? blöjor antar jag, vilka? och vad mer?
    Snälla hjälp, peka på ALLA saker även de kanske mest uppenbara, det står still i min stessade panikhjärna!!

Och just det jag hoppas ni alla och era bebisar mår bra, Vi hörs snart!!!
    Kram från "stressgurkan"

• saltgurkan

hahahaaa kom precis på en sak, golden hur går det med naveln??

och Ninus, jag tänkte på dig när jag var där idag, kanske snart snart, kanske redan här, vilket som så håller jag tummarna för dig! Du är helt klart världens mysigaste mamma eftersom lillkillen trivs så bra!

• Haligh

På Danderyd får man väl en babybag tror jag, däri ligger ett rätt stort paket blöjor vi hade ju problemet i början att stl 1 var för litet, provade libero, pampers o huggies o sistnämnda funkade bäst. Tycker de är lite hårda bara! Nu har vi libero. Min tjej vägde igår 5520 g och var 58,5 cm lång, helt galet hur man kan växa så snabbt! Jag har hur mkt mjölk som helst, var o kollade på en pump idag så man kan spara en del. Köpte ingen, så dyra tyckte jag... Håller tummarna för er nu tjejer!!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?