• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • NyaMy

saltgurkan, du har säkert mer koll än vad du tror . Vi kör på Pampers mest, stlk 1, men vi körde på premature på BB för stlk 1 var rätt stora (haha, vad det är olika), där fick man blöjor medan man var där. Som jag skrev tidigare, stooora trosor så man slipper de där hemska nätvarianterna, lite extra kläder för det blir ju rätt snuskigt fort. Man kan handla det mesta på patienthotellet om ni glömt ngt oxå.
    Haligh, va toppen att lillan växer! Vi ska väga imorgon, hoppas på uppgång! 

• Haligh

Jag som är vimsig i mössan Stl 1 var för litet menade jag också, det rann ut kiss längs låren. Då vägde hon ändå 3,5 kg och blöjorna var för 2-4 kg! När hullet kom så blev 1:orna snart för små istället, så köp inga jätteförpackningar innan du vet hur stort barn du får!

Man kände ju sig inte så läcker med nättrosor och jättebinda så nåt annat att sätta på sig är nog inte dumt En gosig filt som luktar mamma och pappa kanske?

• saltgurkan

Ja just det, stora trosor! måste ju ha sådana där som är lite högre som går upp en bit på magen så det inte stör i ärret, skriver det på listan genast!
    och gummisnoddar kom jag på också, så jag slipper blöta håret varje gång jag duschar (man måste duscha varje pga infektionsrisken)
    prematurblöjor är nog bra att börja med eftersom hon inte är så jättestor, köper man det på apoteket? 
    Vad behöver jag annars till skötbordet? sängen har jag klar, bilbarnstol fixar jag imorgon, vagnen hämtar jag sen, det är inget annat väl? känns som jag kommer glömma åka till sjukhuset hahahaha

apropå det, det här är min lista hittills till sjukhuset;
    kläder till bebisen (tar med mig ganska mycket, de är ju ändå så små och tar ju ingen plats)
    filt till bebisen (har flera i bomull, ska jag ta med två om hon kräks kanske?)
    egen tvål (en ny barnängens hårda tvål, måste ha just den, älskar den!)
    schampoo &balsam (måste tydligen också vara helt ny oöppnade förpackningar)
    deo
    tandborste & tandkräm 
    ansiktstvätt & ansiktskräm 
    hårborste och gummisnoddar 
    consealer, rouge och mascara (om jag orkar när vi får besök för att inte se helt död på alla kort)
    bindor
    trosor
    bh
    strumpor
    mjukisbyxor två par (räcker det, eller ska jag ta med fler??)
    koftor i bomull 4st
    tubtoppar (om jag hittar några imorgon, jag HATAR att vara bar om magen, så jag vill gärna kunna dra ner lite bara för att amma, annars vad jag hittar med knappar fram)
    tofflor
    mobil + laddare
    kamera
    egna kuddar (fick tips idag från personalen på vår vårdavdelning)
    skiva till operationen
    kläder till mannen
    ramlösa (ÄLSKAR bubbelvatten)

detta är ALLT jag kan komma på, det känns som jag har glömt hälften, någon som kan komma på något annat?? eller något bra tips på något som kan vara skönt att ha med...?

• Golden Robot
    saltgurkan skrev 2011-02-17 16:02:06 följande:
    hahahaaa kom precis på en sak, golden hur går det med naveln??
    Hahaha, den har ploppat ut, så nu är väl bebisen "klar" då, när klarknappen är ute. Den stretar dock emot i det längsta (naveln alltså), så det är bara halva som ploppat, och egentligen bara när bebisen eller jag är i vissa positioner. Är i alla fall inte så obehagligt som jag hade förställt mig - men så sitter/ligger jag ju bara hemma orörlig också förstås...

Och du; vilken lista :-0 Här fattar vi inte alls hur nära det faktiskt är, och fuskar med både andningsträningen och målbilderna (vi var ju på profylaxkurs för nästan två veckor sedan). Jag har dessutom knappt öppnat "Att föda" som jag fått rekommenderad av så många; och jag som tänkte att jag skulle hinna läsa den först, sen sambon, och sen skulle jag bläddra i den igen och friska upp allt. Nä, så blir det nog inte... Men allt går väl ut på att lita på att kroppen klarar av det?! Så jag får försöka lita på det då :) Finns för mycket information, så man känner nästan att man inte förberett sig nog om man inte gått igenom allt - men det gick ju bra förr!
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-17 15:09:00 följande:
    Golden, kanske en bomullsmössa att ha direkt e förlossning kan vara ngt? När vi var på Danderyd nu så var det lite kyligt i rummet och även när vi tog oss till patient-hotellet.

Kan förresten rek TENS för er som har ert roliga kvar. Fick nytta av det även denna gång.

Saltgurkan och Ninus, håller tummarna för att allt går bra för er nu! Kanske är de små redan ute  
    Åh, vi fick en i nån Libero-väska, men den verkade stor..? Sen har jag äntligen fått tag på en silkesmössa, som istället verkar pytteliten, och anpassad för ett riktigt cone head :P

Jag hyr en TENS, men inte "femal"-varianten (eller vad den heter), mot min foglossning (hjälper f ö inte ett dugg eftersom mina smärtor sitter så svåråtkomligt). Tydligen ska det finnas en variant som är anpassad just för förlossning, med nån snabbkontroll där man kan switcha mellan två olika prgram utan att manuellt höja/sänka effekten. Var det den anpassade varianten du använde? Hyr/lånar man den när man väl kommer in? För att manullet höja/sänka vid varje värk kommer man ju bli helt knäpp av, haha, men å andra sidan har man ju nåt att lägga fokus på :)
  • Haligh

Godis!! Sjukhusmat är ju ingen gourmetupplevelse direkt Vi hade köpt med såna energy bars för att ha under fl, men glömde sen helt bort dem... Stora trosor man inte är rädd om, bra att ha första veckorna! Köpte hem såna större mjuka bindor efteråt, mkt skönare än såna vanliga med vingar! Hade också med lite smink, man känner sig så sliten ändå att man inte behöver föreviga det på alla foton

• saltgurkan

Godis!!!
    och kakor och frukt! just det något ätbart var det också, nu när du säger det så sa de ju faktiskt det på info mötet igår, "ta med något ätbart till pappan och något du kan vara sugen på efteråt" men hade redan glömt bort det hahahaa .. tack Haligh!
    Stora binor, vad menar du då? jag kommer ju inte vara så öm "där" utan snarare utan snarare i magen, eller är det av någon annan anledning?

ps, vad härligt att Sigrid växer så bra och verkar må bättre i magen!! ska bara "ploppa ut" ungen men sen vill jag ses igen! 

• Haligh

Ja med snask så blir allt roligare Just det du snittas ju, jag tyckte de där tjocka funkade som bomull när man var så öm därnere... Men några rejäla behöver du nog ändå för avslaget kommer som vanligt antar jag?

• Roszi

Hej
    Var visst ett tag sedan jag var här. Dagarna springer verkligen iväg. Nu har lillkillen fyllt 1 månad (i onsdags) och smekmånaden lagt sig lite. Fortfarande helt underbart med lillkillen men nu börjar jag tycka att tröttheten är jobbig och att känna sig så låst. Jag längtar till lillkillen blir någon månad och tills man kan vara ute ordentligt. Jag ammar och kompletterar me ersättning, så sambon kan ta vissa mål och det har gjort att jag ca 1ggr i v åkt iväg några timmar. I söndags var jag och köpte jeans, helt underbart, ett par icke mamma byxor!!! Denna vecka har jag dock märkt att anknytningshierkin ,att jag är nr 1 att det medfört att Fredrik inte kan trösta lika självklart längre. Det begränsar. Denna vecka har jag på kvällstid knappt kunnat gå till tvättstugan eller kasta sopor för killen har varit ledsen och då är det mina bröst som gäller, ersättningsflaskan kan kasta sig i väggen då. Det tycker jag är ur jobbigt och tom börjat önska att jag kan byta med Fredrik vissa dagar, kunna gå till jobbet och känna sig fri..samtidigt som kärleken är så enorm. häftigt och dubbelt!!!

Vi har nu egentligen bestämt att lillkillen skall heta Edvin, men nu när vi bestämt så har jag blivt tveksam om han inte är en Alexander i alla fall. Innan drev jag Edvin hårt, märkligt det där..

Haligh- okej så du har också fått en kräkbebis. Lillkillen är det och det är jobbigt på nätterna, för han har liksom mat som står i halsen och guppar upp och ned. Tydligen supervanligt, men jobbigt.

LadyMy-fint namn, Julian! Det gick snabbt, ni var eniga ??

Saltgurkan, låter som du fått med det viktigaste i packningen. Klokt att tänka mkt barnkläder, vet ej hur ofta du behöver byta eller hur länge ni stannar. Jag hade dock för mkt kläder till mig själv, gick mest i BBs praktiska rock, men hade egna byxor. Det är dock klokt att ta med egna kuddar, sambon fick åka hem och hämta det för vi hade inga med oss+inneskor till båda!! Godis är viktigt att ta med !!!

Vad gäller blöjor verkar det vara olika. Vi hade prematur första veckan (killen vägde 3030 och gick ned 150 g) därefter hade vi libero som läckte jätteofta så vi bytte till pampers som jag är nöjd med. Dock ej helt perfekt då man måste vädra mkt och smörja för att undvika röd rumpa, fast det är kanske samma med alla. Tror olika blöjmärken passar olika rumpor!

Saltgurkan, lycka till på måndag. Du får ligga på sofflocket i helgen, Du måste inte fixa allt innan!!!!

Ha en skön helg! Dock lär helgen bli kall, usch är trött på kyla och snö nu!

• NyaMy

Roszi, kräkbebis, check
    Vi hade inte bestämt namn, men ville ha klart så fort som. Egentligen hade vi lite andra namn, men precis som m Ludvig så blev det ett otippat. Jag älskar Alexander, fast det är vanligt. Fast Edvin är oxå fint!

Golden, fick en tens av mamma eftersom hon är sjukgymnast. Det är en knapp för massage och en för smärtlindring, men de går att köra parallellt. Sen höjer o sänker man styrkan. Det gjorde jag iom att värken växer i styrka. Tyckte det var skönt att ha ngt att pilla m .

Hade oxå energy-bars och enegidrycker. Mannen som springer mkt matade mig under tiden, blandade o höll på. Nä, maten var verkligen äcklig, är inte ett dugg kräsen, men det var inte mkt kärlek i den kan jag lova. Så godis, yes! 

De hade stlk 1 + premature på Danderyd. Vet inte om de finns där man köper vanliga blöjor, har inte handlat dem själv.

Julian hade idag gått upp över 400 g på 8 dgr .

Roszi, hur ofta ger ni ersättning och hur mkt/gång? Jag försöker nu amma 3 ggr/dygn och ge resten ersättning. Julian äter då ca 100 ml/gång och äter 7 ggr/dygn. Min mjölk har börjat sina (antagligen för att jag har ont?), så vi ger ersättning efter det.

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?