• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Ninus

Ååååå Golden, stort stort grattis till er alla tre!!!! Vad mysigt med en liten tjej. Nora tycker jag är jättefint! Jag hade inte låtit eventuella rim avgöra, man kan nog rimma elakt på de flesta namn om man vill vara sån.
    Vi koppmatade de första dagarna med mina dyra råmjölkdroppar, funkade bra! Skönt att avlasta såriga bröstvårtor innan mjölken kommit igång oxå.
    Ojoj väger Sigrid 6200 nu? Haha, Philip är 4,5 vecka och väger 6100! Vilken klump han är, haha! Inget onormalt säger de på bvc, men visst är han över snittet med råge! Men proportionerlig, han är ju lång oxå. Brås på mamma. :)
    Njut ordentligt nu Golden, det går så himla fort!!! Och det kommer gå jättebra att vara hemma ensam med henne! Ser fram emot att få träffa er när du är redo. :)

• Haligh
    Golden Robot skrev 2011-03-23 14:21:13 följande:
    Tack så jättemycket!

Är verkligen superimponerad över att ni hinner med så mycket. Själv har jag ff efter en och en halv vecka svårt att förstå hur jag ska klara mig ensam med henne på dagarna fr o m måndag :-0 Nu ammar jag och under tiden gör pappan i ordning ersättningen och så tar han vid med koppmatningen. Nån annan som koppmatar förresten? De ser ju helt bedårande ut när de lapar <3

Ja, just det; glömde ju viktiga "data": 49 cm lång och 3 460 gram, och en massa hår!

Förresten Haligh: Hur har det gått med dina "broderier"? Jag har redan hunnit få mina kollade två gånger sedan förlossningen: en gång för att jag tyckte att ett stygn skavde och sedan för att vi var tvungna att åka till gynakuten när jag fick ont i magen. Eftersom jag hade s k lång vattenavgång (mer än 18 timmar) och att de enligt praxis ska ge antibiotika förebyggande då men missade det på mig så ville barnmorskan vi var på återbesöket hos att det skulle kollas upp. Allt var bra men jag ska på ytterligare en koll senare i veckan " för säkerhets skull".
    ANg att saker och ting tar tid; det första tiden jag hade att passa efter fl var ju när vi skulle fika, och se hur det gick Nej, i början är ju allt så ovant, och man är så trött jag låg iaf kvar i sängen rätt länge på förmiddagarna. Nu är det mycket enklare, nu har man lärt sig ungefär hur hon sover.

Jag är rätt rastlös av mig och har ju fått en bebis som sover gott om nätterna och mycket om nätterna, så då måste jag aktivera mig. Kan inte bara sitta hemma, skulle bli knäpp då! Lovar dig att du om några veckor kommer känna helt annorlunda, då får du in snitsen lite och allt känns inte som världens projekt!

Ang "broderierna" så var det visst inte så illa som jag och min bm trodde; det var inte så att bristningen gått upp som jag trodde (eftersom det är en grop innanför) utan jag har blivit för tajt ihopsydd..så blir ju huden mkt mindre elastisk så nu ska jag töja och har fått en kräm som ska göra slemhinnorna mindre känsliga. Nu kom dte ju lite annat mellan med Sigrid så jag har inte kommit ihåg varken det ena eller det andra; hursomhelst ska jag dit om en månad igen, i värsta fall måste man klippa upp ett liten jack men det vill man helst inte eftersom ju mer man skär ju mer bindväv bildas som inte är elastisk... Hm, först började jag närapå tjuta för jag tänkte att usch ska man ha det så här, men så kändes det skönt för jag har målat upp värsta skräckscenariot om operation och att inte kunna föda mer... Gyn tyckte jag hade läkt fint men att det sytt ihop lite "för bra"..

För mig tod det 22 timmar mellan vattenavgång och bebis, de sa inget om antibiotika till mig, Men det var inte missfärgat. det kanske kan bli infektiioner om bebis bajsar därinne?

Att det inte kunde skramla fram en säng åt mannen din! De ska ju också vara pigga och vara ett stöd, stackarn! Vi fick också bara en säng nu när vi var inne, "brandrisken" som vi låg i skavfötters i...urk vad trött jag var igår efter flera nätter med krasslig bebis och sen det.

Ang dålig vikt; hoppas det ordnar sig! Vet två som haft det problemet och fick sätta in ersättning men de kunde efter några veckor övergå till helamning (det gäller ju bara att produktionen inte går ner ännu mer).

Vad mysigt med en liten knodd på magen Får nästan lite panik att det går så fort, vill stanna tiden i den här gosiga bebistiden ett tag!!
  • Ninus

Oj vad tiden går fort! Philip är snart 6 veckor och växer så det knakar. Det går för fort, jag vill hinna mysa meeeer!!! :)
    Han äter fortfarande varannan timme dygnet runt. Inte mycket att göra, det rätar väl ut sig till slut. Är noga med att göra kväll, på med pyjamas och ligga i sängen och han sover mer på natten än på dagen så det verkar funka. Vore skönt att få sova lite längre stunder bara. :)
    Hur mår era små charmtroll? Inga mer sjukdomar hoppas jag. Philip mår hur bra som helst nu. Vi kör på med vår förebyggande antibiotika i väntan på njurröntgen. Bara 0,5ml per dag och det verkar smaka gott för han äter det så gärna! Skönt!
    Imorrn tänkte jag gå på barnvagnsbio! Bion här i Täby Centrum visar The King´s speech kl 11. Perfekt, jag har gångavstånd dit. Orkar nån av er krångla sig ut hit till förorten så vill jag gärna ha sällskap! Förstår att det blir lite omständigt dock. :)
    Har ni tid för ny fika nån dag? Golden, om du vill komma med kanske det finns nåt bra ställe närmare er? Så slipper du ta dig över halva stan om det känns för stort ännu. :)
    Fasen, nu snöar det! Kom igen våren!!!

• Haligh

Vad roligt att höra ifrån er, verkar som alla har fullt upp

Ninus; hoppas Philips matvanor rätar ut sig, ganska slitsamt förstår jag att ha det så där ett längre tag! Sigrid är frisk och glad nu, men har hamnat i nån slags 3-månaders-kris. Skulle sitta fast vid tutten hela tiden om hon fick, jag har fått skavsår, och kvällarna är helt förtvivlade. ATt lägga i sängen och låta henne ligga och kika ett tag går inte alls, hon blir fullkomligen hysterisk, så hon får somna i famnen istället. Hon vaknar mer och äter också, som det var precis i början. Har läs´t att det händer mkt nu, ett sådant "utvecklingssprång"så det är förhoppningsvis övergående. På dagarna är hon lika glad som vanligt, men det är som att hon är upp i varv på kvällarna, hela kroppen spritter. HAr inte sett henne så ledsen förut, lillpluttan!

Vill gärna se Kings speech - men jag är lite för bekväm för att ta mig ut till Täby SKa vänta veckan ut också med att vistas tillsammans med andra bebisar, för även om Sigrid är frisk kan det smitta ännu.

Var ute på första joggingrundan nu på fm, ganska tunga steg men det var härligt ändå (trots snön, blä).

Vill gärna ses snart igen, gå på promenad kanske också?

• Golden Robot
    Ninus skrev 2011-03-29 10:54:55 följande:
    Har ni tid för ny fika nån dag? Golden, om du vill komma med kanske det finns nåt bra ställe närmare er? Så slipper du ta dig över halva stan om det känns för stort ännu. :)
    Åh, vad snällt tänkt <3 Jag kommer dock inte bege mig ut än på ett tag har jag insett :( Har haft så otroligt ont i brösten, och framförallt det ena, så i fredags var senaste gången jag lyckades amma. Hela helgen körde jag handpump och så koppmatade vi med både bröstmjölk och ersättning. I måndags var vi till BVC och sköterskan misstänkte bröstinflammation och skickade mig direkt till Danderyd (igen) för att hyra elektrisk pump och se till att träffa en läkare för bedömning. Så; bara hem och ladda för en ev lång väntan på gynakuten men vi hade samma enorma tur som måndagen innan och fick det nummer som var på tur. Vi var till avdelning 17 först och hämtade upp en pump och två barnmorskor kikade på brösten där och gissade på bröstinflammation eller svamp (dessutom var jag precis på vippen att få mjölkstockning...) och rekommenderade oss absolut att träffa läkare på gynakuten (vi tänkte skippa det eftersom jag lyckades få en tid till amningsmottagningen efterföljande dag) och nu har jag nyss fått svar på bakterieodlingen, och ja, det var bakterier i bröstmjölken så nu blir det antibiotika :( På ett sätt en lättnad att veta att nåt faktiskt var mer fel än "normalt" och att jag nu kan behandla och hoppas på bättring. Vill ju helst av allt amma, men nu ska vi invänta att såren läker innan jag vågar ha en sug-girig bebis på bröstet igen, så får vi börja om med amningen sen så ni får hålla tummar och tår för att vi lyckas :)

Sug-girig ja! Vi har skaffat en sån Calma-flaska, men hon har så stort sugbehov att hon suger så mycket och hårt på flaskan att det väller ut mjölk ur munnen på henne ändå (eller så är det fel på vår flaska). Amningsbarnmorskan som varnade oss för att det skulle vara svårt att få henne att jobba för maten igen efter koppmatning och vanlig nappflaska. Tji fick hon vilket ju var skönt, men oj vad mycket luft stackars-liten får i sig...

Ja, tills vi får lite rätsida på inflammationen sitter jag i närheten av min kära pump som jag umgås med så ofta jag får möjlighet, liksom att jag måste invänta att smärtan ger med sig så att jag kan ha kläder på brösten igen... Gnäll, gnäll, gnäll... Hoppas att allt i alla fall rullar på bättre för er andra - det verkar onekligen så i alla fall med fika, promenader och barnvagnsbio :) Blir så himla sugen! Vill ju gärna träffa er snart och se vad det var ni andra hade i magarna också :) Hoppas också att era småttingar fått vara friska nu!
  • saltgurkan

Men herre guuuud, har jag varit borta från "livet" så länge att jag helt missat att minstingen i gänget äntligen är här, STORT SUPER GRATTIS GOLDEN!!!!!!!
    Men ajajaj vilken otur du också verkar haft med inflammation och annat, stackare! Jag köpte också en calmaflaska till rory men den funkade inte alls för henne, provat några andra också men gett upp dem och kan nu inte leva utan våra Dr Brown flaskor, de är jättebra (eller i alla fall för oss) dock tycker jag att den smala modellen är mkt bättre än den ergonomiska korta tjocka, men det är en smaksak, min kompis tycker tvärtom (på apoteket på fältöversten hade de bara den korta,tjocka men på NK hade de den smala också) Ett litet tips bara om det inte funkar med någon annan, de skall förhindra att de får i sig så mycket luft och därför också kolik...tänk dock på att om man köper nya nappar till att kolla numret på den, dvs storleken på "hålet" så nr 1 är för nyfödda och 2 är för större barn tror det är från tidigast tre månader osv..

Hoppas det funkar med pumpen för dig, och du behöver inte stressa med att börja amma igen, hon glömmer inte bort, när brösten läkt och inte gör ont så kan du börja igen om du vill, jag slutade helt för att det gjorde så ont men när det läkte och hon dessutom blivit lite större så lossnade äntligen helt, nu funkar det jättebra, dock så ammar jag inte helt utan hon får ersättning också.
    Säg bara till om du behöver hjälp med något nu när din man går tillbaka till jobbet, jag bor ju ändå så nära så det är inga problem!

Själv jobbar jag just nu dygnet runt känns det som, har massa saker som det är deadline på typ igår varje dag så det är lite stressigt just nu, samtidigt skall man hinna med att vara mamma och ta hand om världens mysigaste och gulligaste guldklimp och lika underbara och fina storasyster. Det är inte lätt men det går. Det är tur att hon är snäll och dessutom har världens bästa pappa som kan ta henne när jag sitter i möten eller måste åka bort på möten runt om i landet. Men allt går bara man schemalägger det lägger oftast in möten när rory sover, telefonmöten ute på promenad osv. middag, läxläsning osv och även kvalitetstid med både olivia och mannen på bestämda tider ( kan låta tråkigt men faktum är att vi hinner ses mer och prata mer nu än innan, vet inte riktigt vad vi gjorde innan men det känns som vi har mer tid nu än innan  )

Jag ses gärna snart igen, vi kanske kan ses på filmhuset nästa gång om golden orkar, det ligger bara ett par hundra meter från hennes port och det är jättebra med plats för barnvagnar mm och är det fint väder kan ju de som vill ta en skön promenad på gärdet eller djurgårn. 
    Jag kan torsdag eller fredag nästa vecka eller veckan därpå är än så länge ganska lugn, hur ser det ut för er?

hinner inte läsa allt jag missat nu, men jag hoppas ni alla mår bra och är friska nu! kram på er så länge! 

• saltgurkan

Golden, går ni på bvc på sibyllegatan?

• Ninus

Men stackars dig Golden, hur du har det såhär första tiden. Hoppas verkligen det onda går över snart, kan inte vara kul alls. :(

Jäklar Saltis vad du hinner med om dagarna! Det är verkligen som de säger att man blir så mycket mer effektiv när man får barn att man undrar vad man någonsin gjorde med all tid innan. Härligt att ni får ihop det med både måsten och mys, det sistnämnda nog så viktigt! Vårt mys ikväll blir pizza och cola i soffan, haha! Very fancy! Men vi ska iaf mysa ihop, det man saknar mest är ju tiden för varandra.

Igår träffade jag min föräldragrupp första gången. Verkar vara jättetrevliga tjejer, både yngre och kanske samma ålder som jag. Kul att ha några här ute på vischan oxå att ta prommis med eller så. :)

Barnvagnsbion gick bra förresten, jag känner att jag börjar slappna av mer och mer och att det inte är hela världen om älsklingen ger ifrån sig några pip. Filmen var himla bra oxå (The King´s speech), men visst blir man lite disträ när man har honom i famnen (hungrig hela filmen igenom dessutom!).

Jag träffas gärna nästa vecka om ni vill. Det ska ju bli vårvärme nu så en promenad efteråt låter perfekt!

• Haligh

Hej på er! Vad trist att höra att amningen strular för dig också, Golden. Hoppas det ordnar till sig, lät inget vidare det där! Som Saltis sa när vi sågs; verkar bara varit jag som haft tur med det av oss här! Sigrid är iaf frisk nu och en riktig solstråle, så himla roligt är det. Filmhuset har toppenmat och väldigt barnvagnsvänligt, kommer man från 13 kostar det dessutom bara 75:-. Jag kan i slutet av nästa v eller veckan därpå. Använder pumpen jättemkt, Saltis! Nu kan jag gå hemifrån och träna och så får sambon sköta matningen, suveränt! Trevlig helg allihop!

• Roszi

Grattis Golden till lilltjejen! Vad kul nu har alla bebisar kommit! Hoppas brösten är bra igen. Låter ont och jobbigt.

Skönt att Sigrid och Philip är friska igen, hoppas att alla bebisarna också är friska nu. Otroligt vad sjkudomar som går! Edvin är sjuk igen, andra gången i sitt 10 veckor långa liv. Läkaren säger RS igen. Stackarn, han hostar, låter som kalle anka när han skall skrika för han är så hes. Han har mkt slem som medför att han kräks upp när han äter. Ingen feber dock och tack och lov har vi sluppit mask och inläggning som Sigrid utan koksalt och nezeril. Men nu tycker jag det borde vända, dygn 5.  
    För två veckor sedan var jag med Edvin hos en barnläkare ( på mama mia ) för hans mage, i väntrummet fanns en mamma (med barn)som var så otroligt igenom infekterad. Jag försökte komma så långt i från henne som möjligt men vi undslapp inte. Några dagar senare var jag igenomförkyld och sedan då lillprinsen. Klassisk, är man inte sjuk när man går till doktorn så blir man.

Trist, så nu håller vi oss hemma igen ;-(

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?