• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • isolande

oj, det var mycket. Jag kommer träffa min BM 2 ggr under graviditeten som det är planerat nu. Ja, och så ultraljud oxå förstås. Första barnet.... är inte det lite lite?

• SannaSanna

Följer diskussionen angående antal besök med stort intresse! Jag har varit hos BM på inskrivning nu i veckan (v 11) och ska tillbaka när jag är i v 20. Däremellan ska jag på RUL. Eller ja det blir i samma vecka som andra besöket. Har inte fått gå på något annat. Hört om att vissa går på olika grupp diskussioner och får ett besök emellan inskrivning och besöket i v 20. Vi fick itne heller någon info med oss från BM (bara en lapp med hänvisningar till internet och growingpeople, livsmedelsverket och vårdguiden) pga att de ville spara på miljön. Hade gärna fått med mig en sån där mapp några pratar om med bok etc. Lite besviken.. och.. Känns lite läskigt. (vilket jag även sa till BM men hon tyckte att man får ”ta sig samman” och lita på att kroppen sköter sig) Första barnet och jag har verkligen ingen koll på hur saker och ting ”ska” vara.. hur många besök har/ska ni ha?

Känner mig lite nojig och löjlig... men... vill ju bara att allt ska vara bra.

• isolande
    SannaSanna skrev 2010-11-11 11:27:03 följande:
    Följer diskussionen angående antal besök med stort intresse! Jag har varit hos BM på inskrivning nu i veckan (v 11) och ska tillbaka när jag är i v 20. Däremellan ska jag på RUL. Eller ja det blir i samma vecka som andra besöket. Har inte fått gå på något annat. Hört om att vissa går på olika grupp diskussioner och får ett besök emellan inskrivning och besöket i v 20. Vi fick itne heller någon info med oss från BM (bara en lapp med hänvisningar till internet och growingpeople, livsmedelsverket och vårdguiden) pga att de ville spara på miljön. Hade gärna fått med mig en sån där mapp några pratar om med bok etc. Lite besviken.. och.. Känns lite läskigt. (vilket jag även sa till BM men hon tyckte att man får ”ta sig samman” och lita på att kroppen sköter sig) Första barnet och jag har verkligen ingen koll på hur saker och ting ”ska” vara.. hur många besök har/ska ni ha?

vad lustigt att din BM hänvisade till internet! Min BM sa att vi ABSOLUT inte skulle kolla på nätet, för det var inga vetenskapliga sidor minsann. Inte skulle man läsa i Forum heller för det gjorde en bara nojjig. Vi hänvisades enbart till informationen i mappen som vi fick. He, he, och här sitter jag nu på FLTungan ute. Fy på mig...
  • Fröken Löken
    Kottemor skrev 2010-11-10 18:58:13 följande:
    Nej, världen går säkert inte under, men det ställer mycket på kant.
    Vi har tagit beslutet att ta bort barnet om det visar sig vara sjukt i DS, detta för att vi har två barn sedan tidigare. 4,5år och 6 år gamla pojkar, den yngsta sonen är född med en förtidig suturslutning av sin skalle och blev opererad för detta när han var 4,5månad. Operationen är inte helt lyckad och nästa vecka ska vi träffa neurokirurg och platsikkirurg för att bedöma om operation ska göras nu eller kan avvakta. Därför känner vi att det inte finns utrymme i vår familj för ett barn med DS.
    Hade detta varit vårt första barn vet jag inte vad vi hade gjort, då hade det nog inte varit lika självklart att ta bort det. 
    då förstår jag dig! Det är prioriteringar man får göra, om man nu kan uttrycka det så. Uppoffring kanske är ett bättre ord?
  • Fröken Löken

När vi lyssande på hjärtljuden hade BM en liten apparat, typ som en mikrofon som var kopplad till en högtalare, den körde hon ganska långt ner (nästan vid håret) och där slog det på fint!! Har nästan inte smält eller fattat det än!!!!

Vi har varit på tre besök hos BM redan (+glukosbelastning så fyra då), har RUL 2/12 sen ska vi till BM igen 4/1.
    Det verkar lite med bara två besök om man är förstföderska!? Eller?

BM sa till mig att kolla runt på nätet och det verkade som att hon själv tyckte det var ganska kul att diskutera på forum och så! Men lite sunt förnuft har man väl ändå och tror väl inte blint på allt som står??

• FruganH
    SannaSanna skrev 2010-11-11 11:27:03 följande:

Jag var på inskrivning i v12 (11+0) enligt inskrivningsultraljudet som vi erbjöds. Vid RUL är jag i v20 och nästa besök hos BM är inte förrän jag är i v22 som sagt. Så vi har det nog ungefär samma. Sen tror jag iförsig att man kommer få gå lite tätare i fortsättningen, men vad vet jag, är ju första barnet för mig med Glad
    Det är något jag har fått för mig iallafall, att man går oftare när det närmar sig.
    Får väl se. Försöker inte noja alltför mycket, men eftersom jag har symptom och allt så får man väl bara hoppas att allt är bra därinne (och det är det säkert!).

Får hoppas att tiden går fort fram till RUL.. Längtar sååå!! Drömmer
  • Lovelyness

Tycker det låter som att många har fått lite halvdåliga barnmorskor, mitt tips är BYT! Jag hade en jag inte trivdes med från början, sen kom jag dit och fick en annan eftersom min första var bortrest och den nya var helt underbar så jag bytte och är nu supernöjd.

Annars tycker jag det låter väldigt skönt för er som inte behöver vara hos BM så ofta, själv springer jag dit minst varannan vecka pga mitt blodtryck och dåliga sköldkörtelvärden, mindre roligt...

• jakeline
    Lovelyness skrev 2010-11-11 12:06:24 följande:
    Tycker det låter som att många har fått lite halvdåliga barnmorskor, mitt tips är BYT! Jag hade en jag inte trivdes med från början, sen kom jag dit och fick en annan eftersom min första var bortrest och den nya var helt underbar så jag bytte och är nu supernöjd.

Annars tycker jag det låter väldigt skönt för er som inte behöver vara hos BM så ofta, själv springer jag dit minst varannan vecka pga mitt blodtryck och dåliga sköldkörtelvärden, mindre roligt...
    jag trivs jättebra med min. Hade henne förra gången också. Skulle jag byta skulle jag få åka till en annan ort. Känns lite jobbigt, så jag är GLAD att jag trivs med henne!

Lär får gå en gång i månaden typ fram till sista månaden/månaderna.
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110513♥*~
  • SannaSanna

Inskrivningsultraljud? Låter som en dröm! Hade kännts mycket bättre att få veta att det verkligen va nåt där. Nu får vi betala för det. (valde att göra KUB, mest för att få se att det är nåt där...) Annars hade vi ju itne fått veta förren halva grav gått! Undrar varför det är så olika i olika delar av landet.

Eg tyckte jag BM va ganska bra. Men det va mer det runt om som inte va så bra. Alltså att man inte fick böcker/info eller att det är så hårt med besök... Om man byter BM helt, måste man göra om första besöket då? Hur gör man? Någon som g jort?

• FruganH
    SannaSanna skrev 2010-11-11 12:35:11 följande:

Inskrivningsultraljud? Låter som en dröm! Hade kännts mycket bättre att få veta att det verkligen va nåt där. Nu får vi betala för det. (valde att göra KUB, mest för att få se att det är nåt där...) Annars hade vi ju itne fått veta förren halva grav gått! Undrar varför det är så olika i olika delar av landet.

Eg tyckte jag BM va ganska bra. Men det va mer det runt om som inte va så bra. Alltså att man inte fick böcker/info eller att det är så hårt med besök... Om man byter BM helt, måste man göra om första besöket då? Hur gör man? Någon som g jort?

Jag går på en privat barnmorskeklinik så det är nog därför. Dom som går till "vanliga" MVC i Göteborg får nog inte automatiskt erbjudande om inskrivningsultraljud.