• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Fröken Löken
    Vix skrev 2011-01-15 07:40:05 följande:
    Ingen idé då jag jobbar på förskola. Försäkringskassan menade att man kan ju ha syskon hemma så då kan man jobba med barn också. Det skulle vara samma "arbets börda" tydligen. Inte ofta man har 10 barn under 2 år kan jag tycka men men det är inte jag som har skrivit reglerna.
    det där låter ju lite tokigt tycker jag! Överklaga och be din chef intyga att du har hård arbetsbelastning! Vet många som fått hp när de jobbat med små barn, just för bärandet osv.

Jag kommer iaf inte att få hp eftersom jag jobbar i förskoleklass. Men jag har semester att ta ut så jag jobbar vecka 15 ut sen har jag semester i tre veckor (så de röda dagarna blir gratis som nån annan skrev) och sen börjar jag ta av min mammapenning 9 maj.

Har ni funderat över hur ni ska lägga upp er ledighet? Ska pappan/partnern vara hemma något? Min sambo är egen företagare så han kan ju knappast ta några längre ledigheter så vi har bestämt att han ska ge mig alla dagar han kan så jag kan vara hemma till terminstarten i augusti -12 + hinna skola in på förskola innan jag börjar jobba!

Ja var inne på fks hemsida och beräknade penningen, och ja... det blir inte fett! Sen kommer ju barnbidrag och nån slags ersättning från kommunen för förlorad arbetsinkomst till men ändå!
    Och jag läste någonstans att om man ska behålla sin SGI efter ett års ledighet måste man ta ut minst 5 dagar/vecka.
    Som jag har planerat nu för att dagarna ska räcka kommer jag att ta ut  25 eller 26 dagar i månaden.

Nån som har några bra tips eller erfarenheter av detta?
  • morotsland
    Vix skrev 2011-01-15 07:40:05 följande:
    Ingen idé då jag jobbar på förskola. Försäkringskassan menade att man kan ju ha syskon hemma så då kan man jobba med barn också. Det skulle vara samma "arbets börda" tydligen. Inte ofta man har 10 barn under 2 år kan jag tycka men men det är inte jag som har skrivit reglerna.
    Driv saken säger jag också! Kvinnor som jobbar med barn och inom vården får ofta hp. Det har dessutom kommit ny praxis som gäller gravida och förespråkar en mildare bedömning.
  • Jodi
    Fröken Löken skrev 2011-01-15 09:52:53 följande:
    det där låter ju lite tokigt tycker jag! Överklaga och be din chef intyga att du har hård arbetsbelastning! Vet många som fått hp när de jobbat med små barn, just för bärandet osv.

Jag kommer iaf inte att få hp eftersom jag jobbar i förskoleklass. Men jag har semester att ta ut så jag jobbar vecka 15 ut sen har jag semester i tre veckor (så de röda dagarna blir gratis som nån annan skrev) och sen börjar jag ta av min mammapenning 9 maj.

Har ni funderat över hur ni ska lägga upp er ledighet? Ska pappan/partnern vara hemma något? Min sambo är egen företagare så han kan ju knappast ta några längre ledigheter så vi har bestämt att han ska ge mig alla dagar han kan så jag kan vara hemma till terminstarten i augusti -12 + hinna skola in på förskola innan jag börjar jobba!

Ja var inne på fks hemsida och beräknade penningen, och ja... det blir inte fett! Sen kommer ju barnbidrag och nån slags ersättning från kommunen för förlorad arbetsinkomst till men ändå!
    Och jag läste någonstans att om man ska behålla sin SGI efter ett års ledighet måste man ta ut minst 5 dagar/vecka.
    Som jag har planerat nu för att dagarna ska räcka kommer jag att ta ut  25 eller 26 dagar i månaden.

Nån som har några bra tips eller erfarenheter av detta?
    Ja, det är mycket att klura på vad gäller det där!! Jag har bara tänkt så långt som att vi ska försöka klara oss på att jag tar 4 dagar per vecka. Skulle gärna oxå vara hemma t om augusti -12. Sen vill sambon vara föräldraledig ca 3 månader. Kanske kan vi kombinera det på något sätt (ta halva dagar var eller några dagar per vecka var) så att vi kan resa någonstans tillsammans. Måste man alltid skola in på dagis i början av terminen? Det måste man också passa in.
  • Vix

Man får ta ut hur många dagar man vill innan barnet fyller 1 år. Sen när barnet har fyllt 1 år så måste ta ut en arbetsvecka dvs 5 dagar/ vecka alltså inte 7 dagar som många tror när de skriver en vecka. Men man kan även ta ut 4 vanliga dagar och 1 lägsta garanti dag. Hoppas ni blev klokare.

(¯`°?.¸ ♡Mamma till världens underbaraste pojkar, Hampus & Filip ♡ & Irma bf 14/5 -2011¸.?°´¯)
  • down under
    Jodi skrev 2011-01-15 11:44:13 följande:
     Måste man alltid skola in på dagis i början av terminen? Det måste man också passa in.
    Nej det måste man inte.. barnen är ju olika stora och alla vill ju inte att barnen ska börja på dagis vid samma ålder.. men det kanke är lättare att få en plats tex på hösten när dom stora barnen slutat på dagis och börjat skolan men det kanske är olika från Kommun till kommun.. där jag bor så får man ställa barnen i kö tidigast 4 månader innan man vill att dom ska börja och sen kan dom börja när dom vill om det finns någon ledig plats vill säga. Min son började i början av oktober.
  • Moi Mokulat

Kommer inte ihåg hur det är med havandeskapspenning. Hur mkt tidigare kan man ansöka om det?
    Är det 60 dagar?
    Vilka papper måste jag fylla i och chefen?
    Min chef kommer vägra. Han tycker jag kan be andra lyfta, men jag kan ju inte springa runt och jaga dem så fort jag ska göra något.
    Jag har BF 27 Maj

• tove83

kollade på en sån här...undrar om det är nån som har erfarenhet av denna??
    www.babykoncept.se/mawok-p-271.aspx

60 dagar tror jag det är vid fysisk påfrestande jobb,dock kan du få ersättning fram tills 11.e dagen innan bf.

denna fyller du i: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/7205.pdf

denna är för arbetsgivaren: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/7206.pdf

glöm inte moderskapsintyget oxå;)

• tove83
    Moi Mokulat skrev 2011-01-15 19:14:33 följande:

Kommer inte ihåg hur det är med havandeskapspenning. Hur mkt tidigare kan man ansöka om det?
    Är det 60 dagar?
    Vilka papper måste jag fylla i och chefen?
    Min chef kommer vägra. Han tycker jag kan be andra lyfta, men jag kan ju inte springa runt och jaga dem så fort jag ska göra något.
    Jag har BF 27 Maj

60 dagar tror jag det är vid fysisk påfrestande jobb,dock kan du få ersättning fram tills 11.e dagen innan bf.

denna fyller du i: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

denna är för arbetsgivaren: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

• tove83
    tove83 skrev 2011-01-15 19:41:13 följande:
    kollade på en sån här...undrar om det är nån som har erfarenhet av denna??
    www.babykoncept.se/mawok-p-271.aspx

denna fyller du i: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

denna är för arbetsgivaren: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

fick inte länkarna till att funka...faann

du fyller i 7205 och arbetsgivaren fyller i 7206
    bara att söka på google...jag skrev försäkringskassan 7205 så kommer det upp;))