• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Maruid
    skalbagge skrev 2011-04-01 19:46:25 följande:
    Någon som har erfarenhet av bröstpump, vilken man ska välja?
    Det är ju inte alldeles säkert att du ens behöver en pump. Det är inte alla kvinnor som använder en. Själv ska jag vänta och se om vi kommer ha behov av en och blir det så då kommer jag sannolikt att fundera på att hyra en elektrisk inledningsvis eftersom de annars kostar en hel del men är betydligt bättre än de manuella. Ofta kan man hyra via sjukhuset eller vissa barnbutiker.

Tidigare har jag själv kört på en Avent Isis som fungerar bra men tycker att det tar för mycket tid och jobb om man ska pumpa på heltid och jag tror inte alls att den pumpade ut så bra som en elektrisk skulle kunna göra. Så skulle jag köpa en hade jag nog satsat på en Medela Swing.
  • FruganH

Fick idag "ärva" ett par skor från min storasyster. Har haft 39 hur länge som helst, men för någon månad sen köpte jag två par billiga skor i stlk 40 och det var de enda jag kunde använda. Skorna jag fick idag är stlk 41 och känns redan lite trånga :S
    Hoppas verkligen fötterna går tillbaka till sitt normala sen! Vill ju inte behöva slänga mina gamla fina skor :(

• maj09
    eelliinnaa skrev 2011-03-31 11:55:17 följande:

Jag är mest rädd för lustgasen tror inte den är bra för mig men det kanske blir min räddning man har ju ingen anning.

Så kände jag också inför min första förlossning. De frågade mig om jag ville testa när jag hade som mest intensiva värkar, men så fort jag hade fört apparaten till munnen spydde jag rakt ut. En del mår riktigt illa av den och för andra är det ju rena paradiset. Nästa gång kommer jag inte att vilja ha lustgas alls..
  • maj09
    down under skrev 2011-03-31 13:23:13 följande:
    Rätt skönt att inte behöva gå upp och kissa hela tiden då det gör ont och svider i såren när man kissar första tiden.
    Använd det där  duschmunstycket som finns vid toaletten och spola vatten där nere samtidigt som ni kissar så svider det inte lika mycket!
    Jag sprack ingenting, så på mig sved det faktiskt inte att gå på toaletten. Jag som hade hört att det skulle göra ont att både bajsa och kissa tiden efter förlossningen. Däremot hade jag otroligt ont i musklerna i rygg och rumpa i flera dagar. Det var det värsta för mig. Kände mig smidig som ett kylskåp.
  • Vix
    Har haft en Avent som funkade kanonbra med första barnet. Andra barnet så funkade det bäst att handmjölka så det är så olika från gång till gång. Har hört att många är nöjda med elektrisk pump.

Tjoho nu är det bara 43 dagar kvar till bf. Tror dock att vår lilla tös kommer komma innan maj då magen redan nu har sjunkigt och hon har provat på att försöka att fixera sig redan. Mitt första barn kom v 39, mitt andra v 38 undrar om hon kommer v 37??? men men det är bara vänta och se.

Hur mår in alla andra?
    (¯`°?.¸ ♡Mamma till världens underbaraste barn, Hampus & Filip ♡ & Irma bf 14/5 -2011¸.?°´¯)
  • morotsland
    Beror på hur mycket du har tänkt pumpa. Ska du bara komplettera och pumpa ibland funkar det ju bra med apotekets enklaste för en hundralapp, ska det pumpas större mängder skulle jag satsa på en lite bättre och dyrare som någon av avent-pumparna (finns ju enkla elektriska tex).

Jag ska inte ha någon pump för jag ska inte amma, så otroligt skönt att veta det från början  
  • maj09
    morotsland skrev 2011-04-02 00:00:45 följande:
    Beror på hur mycket du har tänkt pumpa. Ska du bara komplettera och pumpa ibland funkar det ju bra med apotekets enklaste för en hundralapp, ska det pumpas större mängder skulle jag satsa på en lite bättre och dyrare som någon av avent-pumparna (finns ju enkla elektriska tex).

Jag ska inte ha någon pump för jag ska inte amma, så otroligt skönt att veta det från början  

Får jag fråga varför du inte ska amma? Amning är ju ett personligt val som ingen ska lägga sig i, men jag tycker bara att det är intressant att veta hur olika människor tänker i frågan.

Jag har precis slutat amma min (snart) tvååring. Jag fick en del kommentarer i höstas då jag fortfarande ammade mitt barn 4-5 gånger/dag samtidigt som jag var gravid. I januari iår ammade jag bara morgon och kväll och för en månad sedan slutade jag helt för att försöka undvika en konflikt när den ny bebisen kommer. För mig är det så naturligt med amning och det är faktiskt mycket möjligt att min första kommer att vilja smaka en slurk även i sommar. Inte bland folk, men hemma.

• skalbagge

Tack alla för svar angående bröstpump.

Lina Sofi: Eftersom jag pluggar och är i skolan på tisdagar så behöver jag pumpa för att pappa ska kunna mata lillen.

Ladyline: Om jag bara ska pumpa för en dag i veckan funkar det med apotekets då?

30 DAGAR kvar till BF!!!!!!

En annan fråga, vi har planerat att åka till gotland nästa helg.....jag är i slutet på vecka 37 då, vågar jag det?

• jakeline
    jag använde vakuumpump från apoteket och tyckte den funkade helt okej. Pumpade inte så mycket men då det behövdes var den tillräcklig.  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • FruMadde4barnTätt

jo det är mycket sammandragningar här, så får ta det lugnt, har ju GBS också, någon mer som har det?

bröstpump, jag skulle rekommendera en elektrisk pump, för det är alldeles för jobbigt att pumpa ut för hand, det orkar inte jag i alla fall, får ju kramp i handen.

skalbagge
    det beror ju helt på hur du mår? det är normalt också att bebis föds 2-3 veckor innan bf. 

jag hade inte vågat det då jag har risk att föda för tidigt.