• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Maruid
    Hiavatha skrev 2011-04-04 08:35:06 följande:
    På tal om vagn, kommer ni ha kudde i den i början? Det är väl rekommenderat att inte ha kudde när de är riktigt små? Eller är det mer bara i sängen de sover i?

BM besök idag, v 34+5:
    Bebis: 
    SF mått: 31 (i mitten på kurvan) 
    Puls: 136
    Huvud: Nedåt (men inte helt fixerat än) 
    Jag:
    Vikt: 71,4kg (startvikt 63kg, 159cm) 
    BT: 111/71

Även i övrigt är allt väl.  Solig
    Förra gången hade jag inte kudde i varken sängen  eller vagnen men det är nog olika. Vi provade men det verkade så himla obekvämt helt enkelt och han sov gott utan. Dock höjde vi huvudänden på spjälsängen lite och även ibland på vagnen, det kan vara en bra idé om barnet är lite förkylt eller har allmänt svårt att sova.
  • jakeline
    Hiavatha skrev 2011-04-04 08:35:06 följande:
    På tal om vagn, kommer ni ha kudde i den i början? Det är väl rekommenderat att inte ha kudde när de är riktigt små? Eller är det mer bara i sängen de sover i?

BM besök idag, v 34+5:
    Bebis: 
    SF mått: 31 (i mitten på kurvan) 
    Puls: 136
    Huvud: Nedåt (men inte helt fixerat än) 
    Jag:
    Vikt: 71,4kg (startvikt 63kg, 159cm) 
    BT: 111/71

Även i övrigt är allt väl.  Solig
    vi köpte kudde när han blev lite större sist. Mest för att han alltid låg på rygg och därför blev ganska så platt i bakhuvudet. Visst det växer bort, men jag var lite nojjig. :P så vi köpte en jättetunn bebiskudde iaf. han har den fortfarande i vår säng med han har en vanlig fullstor fast tunn i sin säng. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • skalbagge

Hörrni en tanke från mig, jag har gått upp 14 kg under min graviditet och jag tycker inte jag blivit tjock mer än mage och lite höfter såklart. Det jag funderar över är om jag har blivit blind och kommer märka sen efter förlossningen att jag i själva verket har blivit fet eller om alla viktrekomendationer under graviditet är lite väl låga?

Det står ju överallt att det är lagom att gå upp mellan 10 och 12 kg, är det fler som gått över det strecket och inte känner sig feta i övrigt?

• jakeline
    skalbagge skrev 2011-04-04 10:14:38 följande:
    Hörrni en tanke från mig, jag har gått upp 14 kg under min graviditet och jag tycker inte jag blivit tjock mer än mage och lite höfter såklart. Det jag funderar över är om jag har blivit blind och kommer märka sen efter förlossningen att jag i själva verket har blivit fet eller om alla viktrekomendationer under graviditet är lite väl låga?

Det står ju överallt att det är lagom att gå upp mellan 10 och 12 kg, är det fler som gått över det strecket och inte känner sig feta i övrigt?
    Viktuppgång är ju väldigt individuellt. Jag har gått upp 4 kg hittills, eller ja sist jag vägde mig. ska väga mig idag igen. Och jag insåg när jag satt och blev sminkad i lördags och sedan såg fotona att jag verkligen lagt på mig i ansiktet! tyckte inte det har synts så mycket förut, men nu känner jag mig lite småfet... Fast det sitter ju mest på höfter, mage och bröst så klart. och jag vet att det mesta försvinner rätt fort efter förlossningen. jag svullnade jättemycket på slutet förra gången och gick väl upp 10 kg allt som allt. Kommer nog landa på något liknande den här gången. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • FruganH
    skalbagge skrev 2011-04-04 10:14:38 följande:

Jag har nog gått upp nära 20 kg nu.
    Fram till v25 var det "frid och fröjd" och jag kände mig nöjd eftersom jag bara gått upp 6 kg. Därefter exploderade det totalt och jag gick upp över 10 kg på 5 veckor. Det mesta är nog vätska, har blivit supersvullen om fötterna (ökat 2 skostorlekar hittills och det börjar bli trångt, så vi får se var det slutar), händerna är svullna och ansiktet är svullet. Sen är jag väl lite mer svullen rent allmänt såklart.
    Känner mig stor som ett hus, men försöker tänka att det mesta beror på svullnad och vätska, men det är det ju ingen annan som vet som ser en på stan Obestämd
    Jag hoppas verkligen att iallafall vätskan skall försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men har förstått att det kan ta flera månader. Vill ju inte behöva köpa en massa nya kläder och skor som man kanske inte kan använda sen för att det är för stort....
  • Jodi

Har gått upp 16 kg och still going strong...Glad Bekymrar mig inte så mycket för det så länge jag inte börjar vräka i mig massa onyttigheter. Hoppas och tror att jag kommer att gå ner det mesta under amningen eftersom det var så för min mamma (som gick upp 30 kg med första barnet...)

Angående kudde i vagn, jag tror att man ska ha det just för att barnet inte ska få platt bakhuvud. Jag köpte en på babyproffsen men nu undrar jag om den inte är för hög. Kudden ska nog vara rätt så platt i början.

Vet ni hur det är med täcke i säng i början? Jag vet att man inte ska ha riktigt täcke pga kvävningsrisk (de på ikea är från 12 mån exempelvis) men nåt ska de väl ha förrutom pjamas? En tunn filt borde väl vara ok? Nu tänker jag på när barnet sover själv, inte i samma säng som mamma och pappa.

• morotsland
    Jodi skrev 2011-04-04 10:46:28 följande:
    Har gått upp 16 kg och still going strong...Glad Bekymrar mig inte så mycket för det så länge jag inte börjar vräka i mig massa onyttigheter. Hoppas och tror att jag kommer att gå ner det mesta under amningen eftersom det var så för min mamma (som gick upp 30 kg med första barnet...)

Angående kudde i vagn, jag tror att man ska ha det just för att barnet inte ska få platt bakhuvud. Jag köpte en på babyproffsen men nu undrar jag om den inte är för hög. Kudden ska nog vara rätt så platt i början.

Vet ni hur det är med täcke i säng i början? Jag vet att man inte ska ha riktigt täcke pga kvävningsrisk (de på ikea är från 12 mån exempelvis) men nåt ska de väl ha förrutom pjamas? En tunn filt borde väl vara ok? Nu tänker jag på när barnet sover själv, inte i samma säng som mamma och pappa.
    Jag har lindat mina barn i filtar under spädistiden. Alltså rullat in dem som små korvar som man gjorde förr i tiden, de tyckte att det var skönt och sov gott då.
  • Åsasåsa

Hej alla preggon!

Ang. kudde och täcke så diskuterade vi det med barnmorskan i föräldragruppen förra veckan. En platt kudde ska man ha så inte barnet kvävs om det vänder på sig. Men det gick lika bra med en frottéhandduk i ett örngott, kanske till och med smidigare så för då är det bara att slänga allt i tvätten om barnet kräks på det.

Täcke ska man inte ha i början enligt denna BM utan det räcker med filt, det kommer ju ändå i vara så kallt ute.

Och så påminde hon alla att köpa en febertermometer och flytande alvedon, don´t forget1

• JosefineK
    FruganH skrev 2011-04-04 10:28:28 följande:
    Jag har nog gått upp nära 20 kg nu.
    Fram till v25 var det "frid och fröjd" och jag kände mig nöjd eftersom jag bara gått upp 6 kg. Därefter exploderade det totalt och jag gick upp över 10 kg på 5 veckor. Det mesta är nog vätska, har blivit supersvullen om fötterna (ökat 2 skostorlekar hittills och det börjar bli trångt, så vi får se var det slutar), händerna är svullna och ansiktet är svullet. Sen är jag väl lite mer svullen rent allmänt såklart.
    Känner mig stor som ett hus, men försöker tänka att det mesta beror på svullnad och vätska, men det är det ju ingen annan som vet som ser en på stan Obestämd
    Jag hoppas verkligen att iallafall vätskan skall försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men har förstått att det kan ta flera månader. Vill ju inte behöva köpa en massa nya kläder och skor som man kanske inte kan använda sen för att det är för stort....
    Samma hàr, gick in i v 37 idag och fòrra veckan hos gyn var jag uppe i 18 kg. sà jag làr ju vara uppe i 20 lagom t fòrlossningen. Gyn sa dock att hon var sàker pà att àtminstone 10 av dessa àt vatten. Jag har lite àngest òver detta och hoppas innerligt att jag lyckas amma sà jag blir av med det mesta genom det. Sen blir det vàl att skàra ner en hel del pà kolhydraterna och ta lànga promenader med vagn och hund i sommar!

Pà tal om kudde sà pratade vi ocksà om det pà fòrlossningskursen. Barnmorskan rekommenderade att kòpa antikvàvningskuddar till bàde vagn och sàng, de àr tunna (typ 2 cm) med massa hàl i som gòr att bebisen skulle kunna andas àven om den av ngn anledning hamnat med ansiktet nedàt. Vi kòpte tvà stycken, de kostade 6 euro styck.
    Har inte skaffat nàgra pàslakan till vagnen men dàremot hade mamma med sig en massa underlakan och enkla typ vika òver lakan som jag hade nàr jag var liten nàr hon var nere sist. Vi tànker kòra pà virkad bomullsfilt med vika òver lakan i vagnen. Vi har redan sàpass varmt hàr (20-25 grader pà dagen) sà jag àr sàker pà att det ràcker.  I vàrsta fall om det kommer en kòldknàpp (tvivlar) sà har vi en liten àkpàse i plysch vi kan anvànda.

Ja nu nàrmar det sig med stormsteg har bf 1 maj sà det àr drygt 3 veckor kvar. Hoppas dock att han vill titta ut liiiite tidigare Glad... Har ganska mycket typ mensvàrk och stickningar i livmodertappen vilket àr ett tecken pà att den hàller pà att fòrbereda sig. Men sen om det handlar om att det àr en vecka eller 4 kvar vet man ju dàremot inte. 

• Saso87

Fler som drabbats av vadkramper?? Jag vaknar på nätterna ibland av att det krampar något fruktansvärt i vaderna. Nu har jag ont även dagtid och det är lite jobbigt eftersom jag ska jobba denna och nästa vecka också, låååånga dagar =( usch vet inte om jag orkar...

Det är nog första gången jag gnäller riktigt.. jag vill bara ligga hemma och vila nu, fler som känner likadant?

v.35 och är +7 kg
    58 kg till 65 kg