FruganH skrev 2011-04-04 10:28:28 följande:
Jag har nog gått upp nära 20 kg nu.
Fram till v25 var det "frid och fröjd" och jag kände mig nöjd eftersom jag bara gått upp 6 kg. Därefter exploderade det totalt och jag gick upp över 10 kg på 5 veckor. Det mesta är nog vätska, har blivit supersvullen om fötterna (ökat 2 skostorlekar hittills och det börjar bli trångt, så vi får se var det slutar), händerna är svullna och ansiktet är svullet. Sen är jag väl lite mer svullen rent allmänt såklart.
Känner mig stor som ett hus, men försöker tänka att det mesta beror på svullnad och vätska, men det är det ju ingen annan som vet som ser en på stan

Jag hoppas verkligen att iallafall vätskan skall försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men har förstått att det kan ta flera månader. Vill ju inte behöva köpa en massa nya kläder och skor som man kanske inte kan använda sen för att det är för stort....
Samma hàr, gick in i v 37 idag och fòrra veckan hos gyn var jag uppe i 18 kg. sà jag làr ju vara uppe i 20 lagom t fòrlossningen. Gyn sa dock att hon var sàker pà att àtminstone 10 av dessa àt vatten. Jag har lite àngest òver detta och hoppas innerligt att jag lyckas amma sà jag blir av med det mesta genom det. Sen blir det vàl att skàra ner en hel del pà kolhydraterna och ta lànga promenader med vagn och hund i sommar!
Pà tal om kudde sà pratade vi ocksà om det pà fòrlossningskursen. Barnmorskan rekommenderade att kòpa antikvàvningskuddar till bàde vagn och sàng, de àr tunna (typ 2 cm) med massa hàl i som gòr att bebisen skulle kunna andas àven om den av ngn anledning hamnat med ansiktet nedàt. Vi kòpte tvà stycken, de kostade 6 euro styck.
Har inte skaffat nàgra pàslakan till vagnen men dàremot hade mamma med sig en massa underlakan och enkla typ vika òver lakan som jag hade nàr jag var liten nàr hon var nere sist. Vi tànker kòra pà virkad bomullsfilt med vika òver lakan i vagnen. Vi har redan sàpass varmt hàr (20-25 grader pà dagen) sà jag àr sàker pà att det ràcker. I vàrsta fall om det kommer en kòldknàpp (tvivlar) sà har vi en liten àkpàse i plysch vi kan anvànda.
Ja nu nàrmar det sig med stormsteg har bf 1 maj sà det àr drygt 3 veckor kvar. Hoppas dock att han vill titta ut liiiite tidigare

... Har ganska mycket typ mensvàrk och stickningar i livmodertappen vilket àr ett tecken pà att den hàller pà att fòrbereda sig. Men sen om det handlar om att det àr en vecka eller 4 kvar vet man ju dàremot inte.