• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • morotsland
    maj09 skrev 2011-04-02 07:03:20 följande:

Får jag fråga varför du inte ska amma? Amning är ju ett personligt val som ingen ska lägga sig i, men jag tycker bara att det är intressant att veta hur olika människor tänker i frågan.

Jag har precis slutat amma min (snart) tvååring. Jag fick en del kommentarer i höstas då jag fortfarande ammade mitt barn 4-5 gånger/dag samtidigt som jag var gravid. I januari iår ammade jag bara morgon och kväll och för en månad sedan slutade jag helt för att försöka undvika en konflikt när den ny bebisen kommer. För mig är det så naturligt med amning och det är faktiskt mycket möjligt att min första kommer att vilja smaka en slurk även i sommar. Inte bland folk, men hemma.

Jag provade att amma första barnet och varken han eller jag tyckte om det. Han blev inte mätt och jag tyckte att det gjorde vidrigt ont och att det var jobbigt att vara så bunden. Och jag har aldrig fattat martyr-inställningen att man ska kämpa och lida när det finns bra ersättning. Så vi gick över till ersättning och upptäckte enorma fördelar (för oss och vårt liv) med det. Barnet blev mätt och glad, jag och pappan kunde dela helt lika på allting, jag fick samma frihet som han att tex gå iväg för att träna eller träffa kompisar. Otroligt skönt tyckte vi. Andra barnet har därför inte ammats och det funkade också väldigt bra och enkelt tyckte vi. Så det var ett enkelt val inför tredje barnet.

Jag har ingenting emot att folk frågar, det tråkiga är att så många dömer och har åsikter. Nu struntar jag i det men med först barnet kunde jag ta rätt illa upp av det ständiga ifrågasättande man får som icke-ammare. Jag har förstått att man kan stöta på rätt mycket jobbiga åsikter även som långtidsammare. Det är ju som du skriver ett personligt val och borde behandlas på det sättet, med respekt för att vi upplever saker olika.
  • morotsland

skalbagge: Om jag var du skulle jag testa, apotekets är ju en billig investering. Det beror ju på hur långa dagar du ska vara borta, hur länge du ska göra på det sättet (de äter ju i regel mer och mer...), om det känns ok att komplettera med ersättning eller om du gärna vill helamma etc. Du kommer nog att behöva ha med dig en pump och pumpa på plats också för att lätta på trycket. Jag glömde pumpen en gång när jag skrev en fyra timmars tenta och höll typ på att spricka

• skalbagge
    morotsland skrev 2011-04-02 10:44:05 följande:
    skalbagge: Om jag var du skulle jag testa, apotekets är ju en billig investering. Det beror ju på hur långa dagar du ska vara borta, hur länge du ska göra på det sättet (de äter ju i regel mer och mer...), om det känns ok att komplettera med ersättning eller om du gärna vill helamma etc. Du kommer nog att behöva ha med dig en pump och pumpa på plats också för att lätta på trycket. Jag glömde pumpen en gång när jag skrev en fyra timmars tenta och höll typ på att spricka
    Tack för svar. Kommer behöva va i skolan varje tisdag under hela min föräldraledighet förutom sommaruppehåll juni, juli, augusti. Har ju ingen aning om hur det kommer fungera med amning och jag har inga problem med att komplettera med ersättning heller. Kanske testar på apotekets till att börja med då, sen kan man ju invetera i en elektrisk senare om det skulle behövas. Tack för tipset med att ha med sig pump till skolan och pumpa ur, hade jag nog inte tänkt på själv och det hade ju inte varit så kul.
  • Therre
    skalbagge skrev 2011-04-02 08:02:02 följande:
    Tack alla för svar angående bröstpump.

Lina Sofi: Eftersom jag pluggar och är i skolan på tisdagar så behöver jag pumpa för att pappa ska kunna mata lillen.

Ladyline: Om jag bara ska pumpa för en dag i veckan funkar det med apotekets då?

30 DAGAR kvar till BF!!!!!!

En annan fråga, vi har planerat att åka till gotland nästa helg.....jag är i slutet på vecka 37 då, vågar jag det?
    när jag fick min dotter så pumpade jag ut delvis just för att jag hade så otroligt mycket mjölk så de riktigt spruta i stort sett och jag använde mig av apotekets enkla vakumpump, hur bra som helst, och jag har köpt en likadan nu bara för att jag var så nöjld med den, jag tror inte att de skulle vara några problem för att pumpa ut för en dag, får tömma den några ggr helt enkelt... dessutom är den väldigt billig..:D
  • kate84

Är beräknad den 20:e maj. Är det fler som är beräknad runt det datumet så skriv gärna en rad eller två till mig =) Bor i märsta och ska förlösas på ks solna.

• Maruid
    skalbagge skrev 2011-04-02 11:00:00 följande:
    Tack för svar. Kommer behöva va i skolan varje tisdag under hela min föräldraledighet förutom sommaruppehåll juni, juli, augusti. Har ju ingen aning om hur det kommer fungera med amning och jag har inga problem med att komplettera med ersättning heller. Kanske testar på apotekets till att börja med då, sen kan man ju invetera i en elektrisk senare om det skulle behövas. Tack för tipset med att ha med sig pump till skolan och pumpa ur, hade jag nog inte tänkt på själv och det hade ju inte varit så kul.

Ja, då förstår jag att det kan behövas en pump ; )

• Lovelyness
    kate84 skrev 2011-04-02 12:00:40 följande:
    Är beräknad den 20:e maj. Är det fler som är beräknad runt det datumet så skriv gärna en rad eller två till mig =) Bor i märsta och ska förlösas på ks solna.
    Jag är beräknad den 21:a, bor i Tullinge och ska föroppningsvis föda på Huddinge sjukhus Glad
  • jakeline
    jag är beräknad till 20e och bor i rimbo och ska föda på danderyd.  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Maruid

Jag glömde att skriva att jag också är beräknad den 20 maj men jag bor långt söderut i den Skånska slättens pärla, Lund Skrattande

• tove83

Jag ska oxå ha den 20:e maj bebben ska föddas på näl Trollhättan!!