maj09 skrev 2011-04-02 07:03:20 följande:
Får jag fråga varför du inte ska amma? Amning är ju ett personligt val som ingen ska lägga sig i, men jag tycker bara att det är intressant att veta hur olika människor tänker i frågan.
Jag har precis slutat amma min (snart) tvååring. Jag fick en del kommentarer i höstas då jag fortfarande ammade mitt barn 4-5 gånger/dag samtidigt som jag var gravid. I januari iår ammade jag bara morgon och kväll och för en månad sedan slutade jag helt för att försöka undvika en konflikt när den ny bebisen kommer. För mig är det så naturligt med amning och det är faktiskt mycket möjligt att min första kommer att vilja smaka en slurk även i sommar. Inte bland folk, men hemma.
Jag provade att amma första barnet och varken han eller jag tyckte om det. Han blev inte mätt och jag tyckte att det gjorde vidrigt ont och att det var jobbigt att vara så bunden. Och jag har aldrig fattat martyr-inställningen att man ska kämpa och lida när det finns bra ersättning. Så vi gick över till ersättning och upptäckte enorma fördelar (för oss och vårt liv) med det. Barnet blev mätt och glad, jag och pappan kunde dela helt lika på allting, jag fick samma frihet som han att tex gå iväg för att träna eller träffa kompisar. Otroligt skönt tyckte vi. Andra barnet har därför inte ammats och det funkade också väldigt bra och enkelt tyckte vi. Så det var ett enkelt val inför tredje barnet.
Jag har ingenting emot att folk frågar, det tråkiga är att så många dömer och har åsikter. Nu struntar jag i det men med först barnet kunde jag ta rätt illa upp av det ständiga ifrågasättande man får som icke-ammare. Jag har förstått att man kan stöta på rätt mycket jobbiga åsikter även som långtidsammare. Det är ju som du skriver ett personligt val och borde behandlas på det sättet, med respekt för att vi upplever saker olika.