• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • M2003
    IdaVasterflo skrev 2010-08-28 15:04:17 följande:
    Och för att svara på frågan, så nej jag skulle nog inte kalla mig för kines om jag flyttade till kina. Jag skulle nog presentera mig som svensk som bor i kina. Men det beror ju säkert på hur starka rötter man har i sitt forna hemland. 
    ......eller hur starka band man får till sitt nya hemland!
  • M2003
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 12:19:17 följande:
    Det klagas ofta över att svenskar är "rasister" som går efter utseende mm, men det är likadant i många länder.

Ta t ex Kina, som någon nämnde. Jag skulle kunna flytta dit, men skulle jag någonsin uppfattas som kines? Eller japan, om jag flyttade till Japan? Förmodligen inte, pga mitt väldigt icke-asiatiska / nordeuropeiska utseende.

Skulle jag få barn med en kines eller japan, skulle mina barn lättare få dessa drag och säkert lättare "smälta in".
    I de flesta länder, finns ju mer eller mindre "blandningar". Men i alla länder som inte är uppbyggda som invandringsländer (som länderna i "Nya Världen") finns denna problematik.

I USA eller Canada, smälter vem som helst in. Det finns inget typiskt "amerikanskt" utseende. Det finns vita amerikaner, svarta amerikaner, hispanics etc.

I Europa ser det inte ut så, traditionellt. Men givetvis håller det på att förändras.
    Av Kineserna skulle du aldrig bli betraktad som Kines. Där måste man nästan bara vara Han-kines för att bli betraktad som "äkta" Kines"!
    Men det var kul att Kinesiska forskare som ju länge trott att Kineserna har en annan härstamning än från Afrika nu äntligen efter DNA-forskning har fått kapitulera och erkänna att även dom härstammar från Afrika som alla vi andra!  Alla har vi samma stamfäder och gemensamt ursprung. Särdragen beror nog mer på ett sexuellt urval.
  • IdaVasterflo
    M2003 skrev 2010-08-28 15:14:16 följande:
    ......eller hur starka band man får till sitt nya hemland!
    Absolut!
  • Tant Herta

Om min hund föder ungar i stallet, blir det fölungar då?

Vart jag än bor i världen så är jag svensk!

• Saywhaaat
    Tant Herta skrev 2010-08-28 16:05:05 följande:

Nej, det tycker inte jag, och mina barn som är födda av mig är inte svenska de heller, men har påbrå så klart.
  • MammaG
    Tant Herta skrev 2010-08-28 16:05:05 följande:

Om det är nödvändigt så kan jag upplysa om att häst och hund är två vitt skilda arter, medan en kines och en svensk båda är människor
  • gimatah
    MammaG skrev 2010-08-28 15:02:57 följande:
    Nu är det ju faktiskt inte så att alla svenskar är ljusa, ens utan invandrarbakgrund.
    Det beror på hur man definierar ljus, inte finns det några mörkhyade svenskar om dom inte varit på solarieöarna eller ngn annan stans och skaffat sig en bränna ivfl. Sedan kan man ju ha mörkare drag. Jag menar just det stereotypa, sedan vet jag att det finns svenskar som har svart hår men man ser fortfarande att dom är svenskar.
  • gimatah
    IdaVasterflo skrev 2010-08-28 15:04:17 följande:
    Det är bara roligt att veta vilket ursprung en människa har. Lika kul är det att höra om någons ursprung i generationer. till exempel: min mamma är skåning, min pappa egyptier, min mormor finsk, min morfar ångermanlänning.. Det ger mig bilder av kulturer i generationer som har träffats. Det gör en människa lite mer spännande, när man vet vilka ursprung h*n har! =) Men det kanske bara jag som är lite knepig i hjärnan ;) haha
    Nej jag håller med dig rötter/ursprung är intressant och ngt man ska kunna vara stolt över.
    Jag reagerar mest på människor som ska försöka vara så korrekta och fråga "vart kommer dina föräldrar ifrån", för att i nästa mening säga, "men ni där borta brukar väl göra så..."
    Det blir så infekterat att fråga ngn vart kommer du ifrån ursprungligen, ja ja jag är "Svensk" för jag är född här och har präglats av den svenska kulturen men mitt ursprung är mitt ursprung och det är ngt man borde få vara stolt över att man kan vara  en del av många länder och kulturer på sammasätt.
  • Dr Mupp

Jag ser mig själv som svensk och jag har två föräldrar födda utomlands, jag är dock själv född och uppvuxen i sverige. Mina barn känns ursvenska.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • M2003
    gimatah skrev 2010-08-28 18:58:28 följande:
    Det beror på hur man definierar ljus, inte finns det några mörkhyade svenskar om dom inte varit på solarieöarna eller ngn annan stans och skaffat sig en bränna ivfl. Sedan kan man ju ha mörkare drag. Jag menar just det stereotypa, sedan vet jag att det finns svenskar som har svart hår men man ser fortfarande att dom är svenskar.
    Att någon måste se ut på ett visst sätt för att vara svenska, verkar skumt. Mer ljushylta!!?? Så britter skulle kunna bli helsvenska om de flyttar till Sverige liksom tyskar? Men inte Gustaf som adopterades som 2 månaders baby från Sri lanka och har helsvensk familj, kultur och språk?
    Jag har en kamrat vars pappa är svart från Jamaica (lätt uppblandad som många är där så inte kolsvart, men med brun hy och svartgrått afrokrull) och mamma är svenska. Hennes tvillingsyster är lite mörkare med afrokrull i ljusbrunt men nu kommer vi till det lite märkliga. Min kompis är riktigt ljuslond, med stora mjuka, böljande lockar i håret, ljus hy och blå ögon. Fylliga läppar som sin far. Hon är skitsnygg! Ser fäbodsvensk ut fast snyggare.  Är hon då svensk men inte hennes tvilling syster som är betydligt mörkare?
Svar på tråden Svensk??