ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 12:19:17 följande:
Det klagas ofta över att svenskar är "rasister" som går efter utseende mm, men det är likadant i många länder.
Ta t ex Kina, som någon nämnde. Jag skulle kunna flytta dit, men skulle jag någonsin uppfattas som kines? Eller japan, om jag flyttade till Japan? Förmodligen inte, pga mitt väldigt icke-asiatiska / nordeuropeiska utseende.
Skulle jag få barn med en kines eller japan, skulle mina barn lättare få dessa drag och säkert lättare "smälta in".
I de flesta länder, finns ju mer eller mindre "blandningar". Men i alla länder som inte är uppbyggda som invandringsländer (som länderna i "Nya Världen") finns denna problematik.
I USA eller Canada, smälter vem som helst in. Det finns inget typiskt "amerikanskt" utseende. Det finns vita amerikaner, svarta amerikaner, hispanics etc.
I Europa ser det inte ut så, traditionellt. Men givetvis håller det på att förändras.
Av Kineserna skulle du aldrig bli betraktad som Kines. Där måste man nästan bara vara Han-kines för att bli betraktad som "äkta" Kines"!
Men det var kul att Kinesiska forskare som ju länge trott att Kineserna har en annan härstamning än från Afrika nu äntligen efter DNA-forskning har fått kapitulera och erkänna att även dom härstammar från Afrika som alla vi andra! Alla har vi samma stamfäder och gemensamt ursprung. Särdragen beror nog mer på ett sexuellt urval.