• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • ChoopChoopSong
    bitte67 skrev 2010-08-28 01:24:19 följande:
    Frågan är egentligen när man får kalla sig svensk, dvs vilken generation? Får jag verkligen kalla mig svensk? Mina anfäder härstammar från Belgien och Frankrike (på 1600- och 1700-talet kom de hit)...
    Det där är bara löjligt, i så fall skulle nästan ingen vara svensk. De som påstår att "svenskhet" har med förfäders ursprung att göra, är ute och cyklar. Däremot har det med etnicitet att göra, samt hur man uppfattar sig själv.
  • ChoopChoopSong
    bitte67 skrev 2010-08-28 01:24:19 följande:
    Frågan är egentligen när man får kalla sig svensk, dvs vilken generation? Får jag verkligen kalla mig svensk? Mina anfäder härstammar från Belgien och Frankrike (på 1600- och 1700-talet kom de hit)...
    Enligt detta sätt att se det, skulle t ex kungafamiljen inte vara svensk.

Men går man efter den etniska definitionen och inte den genetiska, är i alla fall kungen och hans barn svenskar (däremot inte drottningen).
  • M2003

Du behöver inte oroa dig för det. Du kan aldrig bli kinesisk medborgare.
    Mina kinabarn är kineser och väldigt svenska inget konstigt med det och om jaghade kunnat bli kinesiskmedborgare och bott i kina (för jag hade säkert trivts i ett trevligt medelklass/överklass liv i Peking idag) hade jag sannolikt sagt att jag är Kines med svenskt ursprung!

Man är nog det man känner att man är när man har flyttat så där. Mina adopterade barn känner sig svenska allihopa och då är de det!
    Men flyttar man till ett land och inte blir välkomnad i landet och det är vi och dom är det ju svårt att rota sig då blir man nog aldrig riktigt svensk eller kinesisk, eller brittisk (eller var man nu flyttar).

Flyttar du till Spanien, gifter dig där, får en stor familj på köpet och flera barn och umgås med vänner och rotar dig med hus och sommarstuga, så känner du dig sannolikt ganska spansk efter några år.

• ChoopChoopSong

Det klagas ofta över att svenskar är "rasister" som går efter utseende mm, men det är likadant i många länder.

Ta t ex Kina, som någon nämnde. Jag skulle kunna flytta dit, men skulle jag någonsin uppfattas som kines? Eller japan, om jag flyttade till Japan? Förmodligen inte, pga mitt väldigt icke-asiatiska / nordeuropeiska utseende.

Skulle jag få barn med en kines eller japan, skulle mina barn lättare få dessa drag och säkert lättare "smälta in".
    I de flesta länder, finns ju mer eller mindre "blandningar". Men i alla länder som inte är uppbyggda som invandringsländer (som länderna i "Nya Världen") finns denna problematik.

I USA eller Canada, smälter vem som helst in. Det finns inget typiskt "amerikanskt" utseende. Det finns vita amerikaner, svarta amerikaner, hispanics etc.

I Europa ser det inte ut så, traditionellt. Men givetvis håller det på att förändras.

• Loka01
    bitte67 skrev 2010-08-28 01:21:17 följande:
    Princess, de har ändrat lagen för flera år sedan. Våra barn (mina barn har en tunisisk pappa och jag själv är svensk) ses numer som svenskar i och med att de har en svensk förälder och bor i Sverige. Tror att lagen ändrades nån gång i början eller mitten på 90-talet. Mina barn har alltid identifierat sig som svenskar men med tunisiska rötter.
    Varför är de inte tunisier, med svenska rötter då? Av ren nyfikenhet :) Jag vet att i den tunisiska kulturen så "tillhör" barnen pappan och det är efter han de ska gå, alltå är de tunisier? :D
  • Malena C

Medborgarskap är en sak och hur omgivningen ser på saken en annan. Det är nog ganska svårt att bli betraktad som svensk även om man är född där men har utländska föräldrar. Jag har bott i Belgien i sju år och det har bara blivit tydligare med åren hur svensk jag är. Jag har inget behov av att bli Belgare men det betyder inte att jag lever i ett utanförskap här.
    Min son är både Belgisk och Svensk medborgare och kommer förmodligen att känna sig som båda.
    Vilka rättigheter och skyldigheter man har är reglerat i lag så har det egentligen så stor betydelse vad man ÄR?
    Jag önskar bara att det fanns lite mer tolerans och respekt för olikheter. Lite högre i tak helt enkelt.
    Så länge folk respekterar grundläggande mänskliga rättigheter och friheter lever jag gärna i ett mångkulturellt samhälle. Man behöver ju inte umgås med dem man inte gillar oavsett var de kommer ifrån eller vad de känner sig som.

• overdose

Idén om att inte låta blodet bestämma medborgarskap är över 2000 år gammal. Det var det som skapade det romerska imperiet. Det var inte annorlunda än andra länder runt medelhavet vad gäller att kriga. Det de var bättre på var att förmå alla att jobba tillsammans.

Min uppfattning är att de jag växt upp med är lika mycket svenskar som jag. De växte upp under en epok där Sverige åtminstone försökte skapa ett land för alla. Det inbegriper, greker, jugoslaver, vietnameser, indier, finnar och libaneser. Det fanns i mina klasser människor från många olika länder, och jag tror att de alla blev svenskar, och många av dem har haft ett tämligen bra liv där de har funnit sin plats i livet såsom svenskar :) Förvisso jobbar inte alla i Sverige - en är t. ex. tandläkare i Norge, men ändå.

• JBC

Är du född i sverige är du svensk, även om dina föräldrar är asiater. Sen blir det ju omvänt om det är om en svensk är invandrad i nåt annat land. Det är mitt resonemang, men jag kom på att det blir lite knepigt om man föder eller blir född om man bara är tillfälligt utomland. Men det får man ta ställning till då. Skrattande

Jag anser mig vara halvfinne eftersom min pappa är född i Finland men har bott här sen han var barn men en kompis hade ett annat resonemang. Hon ansåg att han var svensk eftersom han helt enkelt bodde i sverige och inte bröt....Då finns det ju alltså bara svenskar i sverige och det är ju fint tänkt men det stämmer inte riktigt överens med mina tankar.

Svenk medborgare däremot kan ju nästan vem som helst vara eller bli.

• MammaG
    gimatah skrev 2010-08-28 00:06:49 följande:
    Men är du mörkare och annorlundare än den stereotypa Svensken ja då spelar det nog ingen roll om du är 8ånde generationens invandrare du lär alltid få frågan, "Vart kommer dina föräldrar ifrån?" För det låter finare än att fråga "Vart kommer du ifrån?"
    Nu är det ju faktiskt inte så att alla svenskar är ljusa, ens utan invandrarbakgrund.
  • IdaVasterflo

Jag skulle nog inte kalla en nyligen invandrad (oavsett land) som svensk. Däremot så kallar jag någon som fötts i sverige för svensk oavsett vilket ursprung föräldrarna har. Även de som har bott här i väldigt många år eller sedan litet barn.
     Jag tycker att det är ganska fint att säga att man är till exempel indones (om man nu är det) istället att säga att man kommer från indonesien men är nu svensk. Men det är inte som att jag tycker "Nej han är inte svensk han är indones" 
    Det är bara roligt att veta vilket ursprung en människa har. Lika kul är det att höra om någons ursprung i generationer. till exempel: min mamma är skåning, min pappa egyptier, min mormor finsk, min morfar ångermanlänning.. Det ger mig bilder av kulturer i generationer som har träffats. Det gör en människa lite mer spännande, när man vet vilka ursprung h*n har! =) Men det kanske bara jag som är lite knepig i hjärnan ;) haha

Och för att svara på frågan, så nej jag skulle nog inte kalla mig för kines om jag flyttade till kina. Jag skulle nog presentera mig som svensk som bor i kina. Men det beror ju säkert på hur starka rötter man har i sitt forna hemland. 

Svar på tråden Svensk??