• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • GreatMaffian

Mina föräldrar är båda danskar, jag är trots allt född i sverige MEN ser mig mer som dansk än svensk...
    Däremot är mitt barn svensk............. eller kanske halvdansk Tungan ute 

• Anonym (Undran?)

nu e de så att jag ville mera höra runt inte stämpla någon mera se vad och hur folk tänkte.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-27 16:41:30 följande:
    Jag anser att folk får kalla sig vad som helst.

Är man född i Sverige av turkiska föräldrar kan man utan problem kalla sig både svensk och turk.

Min sambos mamma är från Polen men har bott här i 40 år. Är min sambo då polack?
    Han kan ungefär fyra ord på polska och har aldrig bott där. Bara varit där på semster några få gånger.
    Han tycker inte att han är polack alls, bara svensk.

Jag tycker inte det är så viktigt med ettiketter.
    Folk får kalla sig vad de vill.
    Jag vill gärna ha svar ts.
  • Anonym (Undran?)
    frökenpiggy skrev 2010-08-27 17:19:07 följande:
    Svaret på alla dina frågor är: NJA.

Om du är svensk och flyttar till Kina för en längre period kommer du så småningom anpassa dig till kinesiska vanor, börja se saker som tidigare var främmande som helt naturliga, och när din mamma kommer och hälsar på kommer hon plötsligt utbrista: "men gud vad kinesisk du har blivit!". Du kommer fortfarande fira midsommar - det kanske t o m blir extremt mycket viktigare att fira midsommar än det någonsin var i Sverige. En del kineser kommer tycka att du är tokig och borde sluta upp med dina konstiga traditioner. Du kommer att känna dig antingen rotlös och vilse mellan två kulturer, eller se dina två hemland som en tillgång.

Om en somalier, irakier, turk mm flyttar till Sverige kommer antagligen ungefär samma sak hända dem. De kommer känna att det är viktigt att hålla fast vid sin speciella kultur och traditioner, men med tiden bli mer och mer försvenskade. Kanske inte så svenska att du som "inföding" kan se det, men tillräckligt svenska för att deras mammor kommer att utbrista "men gud vad svensk du har blivit!".

Jag är svensk och bor i England tillsammans med en engelsk man. Om vi får barn kommer de antagligen födas och växa upp här, men de kommer också prata flytande svenska och ha mycket svensk kultur omkring sig hemma. Kommer de vara svenska? Engelska? Vad tycker du?
    men att ta till sig andra vanor gör mig inte til något annat än svensk.

Jag skulle nog säga att dina barn e svenska med engelsk kultur.
  • natalie05

tror att du ts, kanske inte var beredd på hur tråden blev. du har heller inte besvarat min fråga, om du tycker jag är svensk? (Tack för Ni som gjorde det!!!!). återkommer till Er!

• Anonym (Undran?)
    Anonym skrev 2010-08-27 17:26:03 följande:
    Jag vill gärna ha svar ts.
    Jösses oj ta de lungt de är inte så att jag peckar ut någ eller dömmer ingetting jag bara frågade en enkel fråga sen så är de ju svårt att sätta finger på den frågan. De handlar ju om vad man känner men jag tycker att mitt sätt att tänka inte e fel.

alla har ju rätt till olika åsikter/tankar/funderingar.
  • Thalis

Ok, på om adoption..
    Jag är från dominikanska republiken,min man är svensk enligt honom men hans mamma är isländsk(pappan är svensk och maken är född och uppvuxen i Sverige).
    Vi har två barn, den äldsta adopterade vi från Colombia och den andra är egenfödd,gjord och född i Sverige.
    Mitt äldsta barn vägrar prata spanska och för henne är det bara svenska som gäller, Sverige är bäst enligt henne själv.
    Men enligt er är hon 25% svensk,25% isländsk och 50 % dominikansk? Alltså samma som vårt yngsta?

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MammaG

Huruvida man är svensk eller inte ligger hos den som det handlar om. Det finns invandrare som kommer hit som ser sig som svenska, och om ett kinesiskt par som i exemplet får ett barn i Sverige så r barnet enligt mig svenskt med kinesiska rötter.
    Och natalie, ja, du är svensk, med afrikanska rötter på din pappas sida

Fattar inte poängen med trådar som denna, sverige är uppbyggt på invandring genom århundraden och gick det att driva släktforskning hur långt som helst skulle vi upptäcka att vi alla är invandrare.

Finns inte en käft som härstammar i rakt nedstigande led från vikingarna, vilket nationalister så gärna vill påskina.

Vad gäller svenskarna i Gaza: har man sitt liv, sin trygghet och sin familj i sverige så r man enligt mig svensk, oavsett etnisk bakgrund. Om de anser att Sverige är deras hem så är det så.

• Anonym
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 17:30:34 följande:
    Jösses oj ta de lungt de är inte så att jag peckar ut någ eller dömmer ingetting jag bara frågade en enkel fråga sen så är de ju svårt att sätta finger på den frågan. De handlar ju om vad man känner men jag tycker att mitt sätt att tänka inte e fel.

alla har ju rätt till olika åsikter/tankar/funderingar.
    Jag är lugn. Jag vill bara veta vad du tycker.

Du frågade vad andra tycker och jag svarade. Blev nyfiken på vad du tycker.
  • Anonym (Undran?)
    natalie05 skrev 2010-08-27 17:29:02 följande:
    tror att du ts, kanske inte var beredd på hur tråden blev. du har heller inte besvarat min fråga, om du tycker jag är svensk? (Tack för Ni som gjorde det!!!!). återkommer till Er!
    berädd på??

jag slängde ut en fråga inte ska jag sitta och bestämma folksnatonaliteter jag ville mera höra era åsikter här på FL inget annt.
Svar på tråden Svensk??