frökenpiggy skrev 2010-08-27 17:19:07 följande:
Svaret på alla dina frågor är: NJA.
Om du är svensk och flyttar till Kina för en längre period kommer du så småningom anpassa dig till kinesiska vanor, börja se saker som tidigare var främmande som helt naturliga, och när din mamma kommer och hälsar på kommer hon plötsligt utbrista: "men gud vad kinesisk du har blivit!". Du kommer fortfarande fira midsommar - det kanske t o m blir extremt mycket viktigare att fira midsommar än det någonsin var i Sverige. En del kineser kommer tycka att du är tokig och borde sluta upp med dina konstiga traditioner. Du kommer att känna dig antingen rotlös och vilse mellan två kulturer, eller se dina två hemland som en tillgång.
Om en somalier, irakier, turk mm flyttar till Sverige kommer antagligen ungefär samma sak hända dem. De kommer känna att det är viktigt att hålla fast vid sin speciella kultur och traditioner, men med tiden bli mer och mer försvenskade. Kanske inte så svenska att du som "inföding" kan se det, men tillräckligt svenska för att deras mammor kommer att utbrista "men gud vad svensk du har blivit!".
Jag är svensk och bor i England tillsammans med en engelsk man. Om vi får barn kommer de antagligen födas och växa upp här, men de kommer också prata flytande svenska och ha mycket svensk kultur omkring sig hemma. Kommer de vara svenska? Engelska? Vad tycker du?
men att ta till sig andra vanor gör mig inte til något annat än svensk.
Jag skulle nog säga att dina barn e svenska med engelsk kultur.