frökenpiggy skrev 2010-08-27 18:59:25 följande:
Utlandssvenskar känner sig ofta väldigt svenska! Nationaliteten förstärks ofta när man kommer utomlands och tydligare ser skillnaderna mellan sig själv och människor med andra kulturer. Jag tror att det skulle vara bra om fler svenskar i Sverige insåg det. Det kanske skulle göra det lättare för dem att förstå invandrare i Sverige, och förstå vilket dilemma det kan vara att foga ihop två olika kulturer på ett harmoniskt sätt.
Hur ser dina barn på sig själva? Är de svenska, eller holländare, eller nåt annat, en blandning?
Ha ha, ganska lustigt, men min son (som nu är 12 bast gammal) och som föddes i Holland (han var 8 veckor gammal när vi flyttade hit...anlände tom Thanksgiving evening...men det är en annan story) brukar säga till mig att "mom, sometimes I get homesick, you know" Ha ha, han har aldrig riktigt bott där och bara hälsat på några gånger...men han är ju holländare OCH svensk.
Nej, mina barn är ganska stolta över alla sina påbrån. Skillnade på att vara "ytis" här i USA och Holland med för den delen, som svensk i alla fall, är att folk i allmänt gillar en ändå, är nyfikna och vill gärna umgås. Kan tänka mig att det är totalt annorlunda att vara invandrar turk , i Sverige.
Det dom inte gillar här i USA är mexikanare, men det är för att dom anser dom hoppa över gränsen och sno jobb. Jaja, whatever.
Jag brukar ta seden dit jag kommer. Tom jul firar vi a la american nu, jag firar även Thankgiving. Jag har inga dalahästar framme, mina barn pratar ingen svenska, tyvärr, de gånger jag frossar i Svenskt är när jag kommer hem på besök. Kalles kaviar...mums...