• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • Thalis
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 17:27:49 följande:
    men att ta till sig andra vanor gör mig inte til något annat än svensk.

Jag skulle nog säga att dina barn e svenska med engelsk kultur.
    Men hur kommer det sig att dessa barn helt plötsligt blir svenska, medan barn som föds i Sverige av en svensk och en utländsk förälder bara blir halvsvenskar?
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • natalie05

berädd? den svenska stavning är: beredd. jag har svarat på dina frågor - och har märkt att många med mig har gjort det. den enda som inte sagt exakt vad "denne" tyckt, är Du.

• MammaG
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 17:30:34 följande:
    Jösses oj ta de lungt de är inte så att jag peckar ut någ eller dömmer ingetting jag bara frågade en enkel fråga sen så är de ju svårt att sätta finger på den frågan. De handlar ju om vad man känner men jag tycker att mitt sätt att tänka inte e fel.

alla har ju rätt till olika åsikter/tankar/funderingar.
    Är du svensk?
  • Thalis
    natalie05 skrev 2010-08-27 17:35:40 följande:
    berädd? den svenska stavning är: beredd. jag har svarat på dina frågor - och har märkt att många med mig har gjort det. den enda som inte sagt exakt vad "denne" tyckt, är Du.
    Hmm det är lite taskigt att påpeka stavfel....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • frökenpiggy
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 17:27:49 följande:
    men att ta till sig andra vanor gör mig inte til något annat än svensk.

Jag skulle nog säga att dina barn e svenska med engelsk kultur.
    Men varför då? De kommer ha en engelsk pappa, vara födda i England, prata engelska, gå på engelskt dagis och
    skola. Är de alltså dömda till att vara INVANDRARE i sitt eget hemland resten av sina liv bara för att deras mamma råkar vara svensk?

Min poäng var att det inte är svart eller vitt. Vi är väldigt många som bor i flera olika länder och har flera olika kulturer i våra liv. Det är inte alltid så lätt att man kan konstatera att man är svensk eller inte - man kanske är både svensk OCH någonting annat. Har du själv någon erfarenhet av det? Jag tror att det kan vara svårt att förstå hur man påverkas av invandring/utvandring om man själv inte har upplevt det.
  • natalie05

jag vet....att det är taskigt. blev lite väl känslig ba´. känns som om ts tycker att jag e ngn icke-svensk bara för att min hudfärg är brun o inte ljus...kan inte beskriva hur det känns.

• Ullio

Jag undrar väl mest varför det är så viktigt att sätta etiketter på folk?

• Thalis
    natalie05 skrev 2010-08-27 17:39:19 följande:
    jag vet....att det är taskigt. blev lite väl känslig ba´. känns som om ts tycker att jag e ngn icke-svensk bara för att min hudfärg är brun o inte ljus...kan inte beskriva hur det känns.
    Jag kan nog kanske förstå hur det känns!
    Jag har sedan min son föddes fått utstå med kommentarer om att min son ser för svensk för att vara min,folk har misstagit mig för att vara sonens barnvakt och en massa dumma kommentarer bara för att sonen ser "svensk" ut med ljus hy,ljust hår och blå ögon.
    Det har gjort ont många gånger, ett tag var jag nästan besatt vid önskan att sonen skulle mörkna och få bruna ögon.... men nu har jag kommit över detta. Min son är min och det spelar ingen roll vad trångsynta människor tänker.
  • frökenpiggy
    Thalis skrev 2010-08-27 17:33:45 följande:
    Men hur kommer det sig att dessa barn helt plötsligt blir svenska, medan barn som föds i Sverige av en svensk och en utländsk förälder bara blir halvsvenskar?
    Jag tycker också det är konstigt!

Min kille och jag brukar säga att våra barn kommer bli "swenglish".
  • natalie05

jag visste väl att ts inte NÅGONSIN skulle besvara min fråga!!;)

Svar på tråden Svensk??