• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • Claris

fast om jag föder mitt barn i ett annat land,är det ju fortfarande svenskt.
    Jag kan tycka att ett adopterat barn blir mer svenskt än ett barn som är fött här,med utländska föräldrar.

• natalie05

ok. ? så ÄR jag svensk eller inte (född här m svensk mor o eritreansk far)?

• KlasKristian
    natalie05 skrev 2010-08-27 17:09:47 följande:
    Vad känner du dig som?

Min mamma är inte svensk men jag är född här och känner mig svensk.
  • natalie05

vill att ts eller ngn annan svarar - innan jag gör det. fast tror inte dem gör det. det ligger inte i deras natur.

• Anonym (svensk)

Klart som fan att man är svensk om man bor och här och är en del i samhället! Och är man född här så är det ju alldeles uppenbart! Visst kan man vara något annat OCKSÅ typ polsk eller uppsalabo eller vallon eller så, men visst katten är man svensk. Det gör mig alltid så förtvivlad när man talar om andra (tredje och fjärde!) generationens invandrare. Nej du, landet tillhör sina medborgare och dem som bor där och som gör det till sitt. 

• frökenpiggy
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 15:54:18 följande:
    Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?
    Svaret på alla dina frågor är: NJA.

Om du är svensk och flyttar till Kina för en längre period kommer du så småningom anpassa dig till kinesiska vanor, börja se saker som tidigare var främmande som helt naturliga, och när din mamma kommer och hälsar på kommer hon plötsligt utbrista: "men gud vad kinesisk du har blivit!". Du kommer fortfarande fira midsommar - det kanske t o m blir extremt mycket viktigare att fira midsommar än det någonsin var i Sverige. En del kineser kommer tycka att du är tokig och borde sluta upp med dina konstiga traditioner. Du kommer att känna dig antingen rotlös och vilse mellan två kulturer, eller se dina två hemland som en tillgång.

Om en somalier, irakier, turk mm flyttar till Sverige kommer antagligen ungefär samma sak hända dem. De kommer känna att det är viktigt att hålla fast vid sin speciella kultur och traditioner, men med tiden bli mer och mer försvenskade. Kanske inte så svenska att du som "inföding" kan se det, men tillräckligt svenska för att deras mammor kommer att utbrista "men gud vad svensk du har blivit!".

Jag är svensk och bor i England tillsammans med en engelsk man. Om vi får barn kommer de antagligen födas och växa upp här, men de kommer också prata flytande svenska och ha mycket svensk kultur omkring sig hemma. Kommer de vara svenska? Engelska? Vad tycker du?
  • Anonym
    natalie05 skrev 2010-08-27 17:09:47 följande:
    Jag skrev inlägg #5.

Jag tycker att du är svensk.

Men jag är inte så noga med ettiketter heller.
    Tycker att folk får kalla sig vad de känner sig som.
  • Anonym (Undran?)
    Claris skrev 2010-08-27 17:06:38 följande:
    fast om jag föder mitt barn i ett annat land,är det ju fortfarande svenskt.
    Jag kan tycka att ett adopterat barn blir mer svenskt än ett barn som är fött här,med utländska föräldrar.
    jag håller med med adoptionen där jag tycker de är ett mera svenskt barn än ett barn som e fött av två föräldrar som e från fjärran.

jag känner en familj som födde sitt barn (båda päronen e svenskar) i ja vilket land de nu var minns jag inte men jag minns att barnet har 2 medborgarskap
  • Anonym (Undran?)
    Anonym (HMMM) skrev 2010-08-27 16:49:23 följande:
    Jag är svensk men min man iranier och vårt barn kommer om två månader, Är barnet svensk??
    heheh ge dig inte in på sådana funderingar och frågor för att det finns inga rätta svar! Man är den man är och vill vara!
    Halv svenskt barn e de. den har rötter från 2 kulturer.
  • Thalis
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 17:20:56 följande:
    jag håller med med adoptionen där jag tycker de är ett mera svenskt barn än ett barn som e fött av två föräldrar som e från fjärran.

jag känner en familj som födde sitt barn (båda päronen e svenskar) i ja vilket land de nu var minns jag inte men jag minns att barnet har 2 medborgarskap
    Jaha,men vad är barnens riktiga nationalitet enligt dig?
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Svensk??