• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • sextiotalist

Vad är svenskt då, det finns etniska svenskar, det finns svenskar med annat etniskt ursprung, det finns svenska medborgare, det finns dom som lever i Sverige och känner sig svenska, men ändå inte har ett svenskt medborgaskap.
    Det finns dom som flyttar till t.ex kina och anammar den kinesiska kulturen och räknas som kineser.

Min sambo är svensk, men har en mamma som är från ett annat land.

• MammaG
    sextiotalist skrev 2010-08-27 18:19:57 följande:

Vad är svenskt då, det finns etniska svenskar, det finns svenskar med annat etniskt ursprung, det finns svenska medborgare, det finns dom som lever i Sverige och känner sig svenska, men ändå inte har ett svenskt medborgaskap.
    Det finns dom som flyttar till t.ex kina och anammar den kinesiska kulturen och räknas som kineser.

Min sambo är svensk, men har en mamma som är från ett annat land.

• Saywhaaat

Hmm, jag är född och uppväxt i Sverige, men var finsk medborgare mina första 2 år, då min pappa, som kom till Sverige från Finland när han var 16, blev svensk medborgare.  Min mamma är svensk, men har bruna ögon, långt bak i tiden kom familjen från Belgien som valloner.

Ok, så jag flyttade till Holland då jag var 21 bast, gifte mig med en holländare, bodde där i 7 år, pratar holländska.  Medborgare blev jag aldrig.

12 år sen flyttade jag hit, till USA, har 2 barn med holländaren, varav en född i Holland, en här i USA.  Hon som är född här, har rätt till 3 medborgarskap.  Jag har ännu inte blivit neutraliserad.

Vad är jag?  Jo, svensk, så klart, har alltid varit, kommer alltid att vara.  Även om jag skaffar mitt citizenship, så ÄR jag svensk, for ever.  Ränderna går ju aldrig ur. 

Jag är alltså en utomlandssvensk.

• Mealla

Men man far val inte automatiskt svensk nationalitet bara for att man ar fodd i Sverige (som ar fallet i USA & Canada tex). Svensk nationalitet far man om mamman eller pappan ar svensk. Ett barn fott i Sverige av utlandska foraldrar raknas inte som svensk (konstigt nog). 

Jag ar svensk min man ar irlandsk vi bor i USA, vara barn ar fodda har. Mina barn har ratt till 3 nationaliteter, men i realiteten ar de amerikaner med svenskt och irlandskt pabra. De talar svenska, firar svenska traditioner, vi aker till Sverige ett par ggr per ar, men deras referensramar ar amerikanska. Om du fragar ett svenskt barn vad kalas innebar sa kommer det antagligen tanka pa tarta & fiskdamm. Mina barn tanker pa pizza & cupcakes.  

• Desertchick
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 15:54:18 följande:
    Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?
    Jag har flyttat till USA och har bott här i 13 år nu. Jag är inte en Amerikansk medborgare. Jag har ett green card, och jag är en resident här. Jag måste ansöka om att få bli medborgare (vilket jag kommer göra senare i år). Om jag får barn i det här landet så kommer de att bli amerikanska medborgare. Jag kommer även att skaffa svenskt medborgarskap till de.
  • frökenpiggy
    Saywhaaat skrev 2010-08-27 18:38:40 följande:
    Hmm, jag är född och uppväxt i Sverige, men var finsk medborgare mina första 2 år, då min pappa, som kom till Sverige från Finland när han var 16, blev svensk medborgare.  Min mamma är svensk, men har bruna ögon, långt bak i tiden kom familjen från Belgien som valloner.

Ok, så jag flyttade till Holland då jag var 21 bast, gifte mig med en holländare, bodde där i 7 år, pratar holländska.  Medborgare blev jag aldrig.

12 år sen flyttade jag hit, till USA, har 2 barn med holländaren, varav en född i Holland, en här i USA.  Hon som är född här, har rätt till 3 medborgarskap.  Jag har ännu inte blivit neutraliserad.

Vad är jag?  Jo, svensk, så klart, har alltid varit, kommer alltid att vara.  Även om jag skaffar mitt citizenship, så ÄR jag svensk, for ever.  Ränderna går ju aldrig ur. 

Jag är alltså en utomlandssvensk.
    Utlandssvenskar känner sig ofta väldigt svenska! Nationaliteten förstärks ofta när man kommer utomlands och tydligare ser skillnaderna mellan sig själv och människor med andra kulturer. Jag tror att det skulle vara bra om fler svenskar i Sverige insåg det. Det kanske skulle göra det lättare för dem att förstå invandrare i Sverige, och förstå vilket dilemma det kan vara att foga ihop två olika kulturer på ett harmoniskt sätt.

Hur ser dina barn på sig själva? Är de svenska, eller holländare, eller nåt annat, en blandning?
  • MammaG
    frökenpiggy skrev 2010-08-27 18:59:25 följande:
    Utlandssvenskar känner sig ofta väldigt svenska! Nationaliteten förstärks ofta när man kommer utomlands och tydligare ser skillnaderna mellan sig själv och människor med andra kulturer. Jag tror att det skulle vara bra om fler svenskar i Sverige insåg det. Det kanske skulle göra det lättare för dem att förstå invandrare i Sverige, och förstå vilket dilemma det kan vara att foga ihop två olika kulturer på ett harmoniskt sätt.

Hur ser dina barn på sig själva? Är de svenska, eller holländare, eller nåt annat, en blandning?
    Finns INGA som är så svenska som utlandssvenskar. Enda gången jag fått tårar i ögonen när jag sett svenska flaggan är när jag bodde i London. År helt likgiltig inför den nu
  • MammaG
    Mealla skrev 2010-08-27 18:49:57 följande:
    . Ett barn fott i Sverige av utlandska foraldrar raknas inte som svensk (konstigt nog). 

Av någon märklig anledning så räknas man som invandrare , även om bara en av föräldrarna är invandrare. Men svensk medborgare tror jag man blir om man föds här.
  • frökenpiggy
    MammaG skrev 2010-08-27 19:10:24 följande:
    Finns INGA som är så svenska som utlandssvenskar. Enda gången jag fått tårar i ögonen när jag sett svenska flaggan är när jag bodde i London. År helt likgiltig inför den nu
    Ja, precis! Den här tråden påminner mig om att jag måste ta reda på när IKEA börjar sälja julmust. Förra året var den slutsåld överallt när jag kom dit i december. Hela julen blev förstörd.
  • Mealla
    MammaG skrev 2010-08-27 19:13:25 följande:
    Av någon märklig anledning så räknas man som invandrare , även om bara en av föräldrarna är invandrare. Men svensk medborgare tror jag man blir om man föds här.
    Jag googlade lite och det verkar som att Sverige baserar medborgarskap pa harstammningsprincipen (blod) istallet for jord/landprincipen 

Jus sanguinis"blodets princip": en person får sitt medborgarskap beroende på vilket medborgarskap hans föräldrar innehar Jus soli"jordens princip": en person får sitt medborgarskap beroende på var han eller hon är född. Detta är vanligt i klassiska immigrantnationer, till exempel USA

Barn blir vid födseln automatiskt svenska medborgare om:

modern är svensk medborgare fadern är svensk medborgare och barnet föds i Sverige fadern är svensk medborgare och gift med barnets mor fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och barnet föds i Sverige, eller fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och gift med barnets moder  
Svar på tråden Svensk??