Saywhaaat skrev 2010-08-27 18:38:40 följande:
Hmm, jag är född och uppväxt i Sverige, men var finsk medborgare mina första 2 år, då min pappa, som kom till Sverige från Finland när han var 16, blev svensk medborgare. Min mamma är svensk, men har bruna ögon, långt bak i tiden kom familjen från Belgien som valloner.
Ok, så jag flyttade till Holland då jag var 21 bast, gifte mig med en holländare, bodde där i 7 år, pratar holländska. Medborgare blev jag aldrig.
12 år sen flyttade jag hit, till USA, har 2 barn med holländaren, varav en född i Holland, en här i USA. Hon som är född här, har rätt till 3 medborgarskap. Jag har ännu inte blivit neutraliserad.
Vad är jag? Jo, svensk, så klart, har alltid varit, kommer alltid att vara. Även om jag skaffar mitt citizenship, så ÄR jag svensk, for ever. Ränderna går ju aldrig ur.
Jag är alltså en utomlandssvensk.
Utlandssvenskar känner sig ofta väldigt svenska! Nationaliteten förstärks ofta när man kommer utomlands och tydligare ser skillnaderna mellan sig själv och människor med andra kulturer. Jag tror att det skulle vara bra om fler svenskar i Sverige insåg det. Det kanske skulle göra det lättare för dem att förstå invandrare i Sverige, och förstå vilket dilemma det kan vara att foga ihop två olika kulturer på ett harmoniskt sätt.
Hur ser dina barn på sig själva? Är de svenska, eller holländare, eller nåt annat, en blandning?