• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • Cybele
    natalie05 skrev 2010-08-27 18:16:58 följande:
    förresten cybele: VEM här har haft rätten att kalla sig svensk, menar du??? har inte alla bara undrat om de eller De får/kan känna sig svenska?
    Jag trodde att diskussionen rörde sig om hur man _ska_ beskriva sig om man är invandrad, andra ,tredje generationen eller kanske adopterad från Kina.

och då menade jag att det är mer intressant att höra hur man väljer att beskriva sig. Om man som svensk flyttat till USA och beskriver sig som amerikan så säger det rätt mycket, precis som om någon fortfarande beskriver sig som svensk efter 50 år ....
  • gimatah

Det beror på som många redan påpekat.

Kan du smälta in i det stereotypa svenska utseendet ja då kan du både säga och bli accepterad mer eller mindre som svensk, även utan medborgarskap.

Men är du mörkare och annorlundare än den stereotypa Svensken ja då spelar det nog ingen roll om du är 8ånde generationens invandrare du lär alltid få frågan, "Vart kommer dina föräldrar ifrån?" För det låter finare än att fråga "Vart kommer du ifrån?"

Angående om du blir kines beror det nog också på ur vilket synsätt, ur det svenska nej aldrig men jag vet inte hur kineser ser på nya medborgare efter ett tag.

• bitte67
    Princess84 skrev 2010-08-27 20:42:13 följande:
    Jag tycker det har ar en mycket intressant fraga.

Jag ar helsvensk med samepabra. (Dock sa ser vissa mig inte som svensk pga att jag bar sloja, men det ar en helt annan fraga.) Jag bor i Sverige men tangentbordet ar felinstallt. Lika bra att skriva det sa att det inte blir nagra funderingar.

Min son har en kurdisk pappa och ses enligt lagen som andra generationens invandrare. Han kan hela ett ord pa kurdiska och det ar allt han kanner till om den kulturen. Han ar svensk helt enkelt, svensk med kurdiska rotter. Hans styvpappa ar arab sa han har mycket mer kannedom om den arabiska kulturen an den kurdiska. Fragar man sonen sa ar han en blandning av alla 3 kulturerna/landerna.

Skulle jag flytta till t.ex. makens hemland sa skulle jag troligen kanna mig som en svensk arab, mer svensk an arab. Jag kommer alltid alltid vara svensk, men jag har en annan kultur an svenssons.
    Princess, de har ändrat lagen för flera år sedan. Våra barn (mina barn har en tunisisk pappa och jag själv är svensk) ses numer som svenskar i och med att de har en svensk förälder och bor i Sverige. Tror att lagen ändrades nån gång i början eller mitten på 90-talet. Mina barn har alltid identifierat sig som svenskar men med tunisiska rötter.
  • gimatah
    bitte67 skrev 2010-08-28 01:21:17 följande:
    Princess, de har ändrat lagen för flera år sedan. Våra barn (mina barn har en tunisisk pappa och jag själv är svensk) ses numer som svenskar i och med att de har en svensk förälder och bor i Sverige. Tror att lagen ändrades nån gång i början eller mitten på 90-talet. Mina barn har alltid identifierat sig som svenskar men med tunisiska rötter.
    Vilken lag menar ni?
  • bitte67

Frågan är egentligen när man får kalla sig svensk, dvs vilken generation? Får jag verkligen kalla mig svensk? Mina anfäder härstammar från Belgien och Frankrike (på 1600- och 1700-talet kom de hit)...

• Princess84
    bitte67 skrev 2010-08-28 01:21:17 följande:
    Var kanske fel av mig att anvanda ordet lag men i alla statistiker osv ses min son som andra generationens invandrare.
  • Hugful80
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 15:54:18 följande:
    Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??
    Det beror på vem du frågar. Frågar du mig så har du helt rätt. Frågar du Mona Sahlin eller någon annan random kommunist så är du rasist och de är visst svenskar.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    bitte67 skrev 2010-08-28 01:24:19 följande:
    Frågan är egentligen när man får kalla sig svensk, dvs vilken generation? Får jag verkligen kalla mig svensk? Mina anfäder härstammar från Belgien och Frankrike (på 1600- och 1700-talet kom de hit)...
    Du är ju vit europeé hur som helst.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • ChoopChoopSong
    Det finns två sätt att se på nationalitet.

Det ena baserar sig på medborgarskap.

Det andra baserar sig på etnicitet.

Är du svensk medborgare, är du svensk i juridisk bemärkelse. Men det är inte samma sak som att vara svensk i etnisk bemärkelse. Svensk i etnisk bemärkelse, är du om du växer upp med svenska föräldrar och har svenska som modersmål etc. Alltså även om du föds i utlandet, t ex om föräldrarna jobbar utomlands.

Sedan kan du vara halvsvensk, halvturk, halvfinsk osv. Och många som har föräldrar från ett land, men växer upp i ett annat, känner sig nog som "blandningar". Jag har släktingar som bor med sina (svenska) föräldrar i Australien. Etniskt är de svenska, deras första språk är svenska, de har fortfarande svenskt medborgarskap och firar svenska högtider etc. Men känner de sig svenska? När de inte har bott i Sverige sedan de var 4 och 5 år (är nu i tonåren), går i australisk skola och bara pratar svenska hemma? (Och knappt det, när kompisar är med).

Jag har ingen aning, jag har inte frågat dem.
Svar på tråden Svensk??