Princess84 skrev 2010-08-27 20:42:13 följande:
Jag tycker det har ar en mycket intressant fraga.
Jag ar helsvensk med samepabra. (Dock sa ser vissa mig inte som svensk pga att jag bar sloja, men det ar en helt annan fraga.) Jag bor i Sverige men tangentbordet ar felinstallt. Lika bra att skriva det sa att det inte blir nagra funderingar.
Min son har en kurdisk pappa och ses enligt lagen som andra generationens invandrare. Han kan hela ett ord pa kurdiska och det ar allt han kanner till om den kulturen. Han ar svensk helt enkelt, svensk med kurdiska rotter. Hans styvpappa ar arab sa han har mycket mer kannedom om den arabiska kulturen an den kurdiska. Fragar man sonen sa ar han en blandning av alla 3 kulturerna/landerna.
Skulle jag flytta till t.ex. makens hemland sa skulle jag troligen kanna mig som en svensk arab, mer svensk an arab. Jag kommer alltid alltid vara svensk, men jag har en annan kultur an svenssons.
Princess, de har ändrat lagen för flera år sedan. Våra barn (mina barn har en tunisisk pappa och jag själv är svensk) ses numer som svenskar i och med att de har en svensk förälder och bor i Sverige. Tror att lagen ändrades nån gång i början eller mitten på 90-talet. Mina barn har alltid identifierat sig som svenskar men med tunisiska rötter.