• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • Thalis
    Ullio skrev 2010-08-27 17:41:56 följande:
    Jag undrar väl mest varför det är så viktigt att sätta etiketter på folk?
    Det finns folk som inte kan låta bli.....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MammaG
    Thalis skrev 2010-08-27 17:37:24 följande:
    Hmm det är lite taskigt att påpeka stavfel....
    Tycker det går som en röd tråd genom FL att folk som ifrågasätter invandring, eller som i denna; invandrares rätt att kalla sig svenska (vilket tråden i praktiken handlar om) har en mycket begränsad förmåga att behärska det svenska språket.
    Om det skulle vara så att man på något vis anser ha företräde till Sverige och den svenska kulturen så anser jag att man ska ha något på fötterna också (som att kunna uttrycka sig utan att stava som en kratta). Men man har ju sett undesökningar om visa partiers väljarbas, och det stämmer nog.....
  • Thalis
    MammaG skrev 2010-08-27 17:46:59 följande:
    Tycker det går som en röd tråd genom FL att folk som ifrågasätter invandring, eller som i denna; invandrares rätt att kalla sig svenska (vilket tråden i praktiken handlar om) har en mycket begränsad förmåga att behärska det svenska språket.
    Om det skulle vara så att man på något vis anser ha företräde till Sverige och den svenska kulturen så anser jag att man ska ha något på fötterna också (som att kunna uttrycka sig utan att stava som en kratta). Men man har ju sett undesökningar om visa partiers väljarbas, och det stämmer nog.....
    Nu fick du mig att skratta!
    Du kan ha rätt där
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • natalie05

thalis och mammaG: ni är bäst! ni lyfter hela tiden denna tråd!!!!!

• listo

Vad är "svensk" ?

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Cybele

Jag tycker det är mer intressant att höra vad man väljer att kalla sig, än vad andra tycker man "har rätt" att kalla sig.

• natalie05

cybele: ja det förstår jag att Du tycker.

• Ullio

MammaG, tänk att jag hade precis samma tanke! ;)
    Jag brukar se en röd tråd i folk som skriker högst att man ska "bevara Sverige svenskt", och usel stavning. Lustigt.

• natalie05

förresten cybele: VEM här har haft rätten att kalla sig svensk, menar du??? har inte alla bara undrat om de eller De får/kan känna sig svenska?

• MammaG
    Ullio skrev 2010-08-27 18:15:05 följande:
    MammaG, tänk att jag hade precis samma tanke! ;)
    Jag brukar se en röd tråd i folk som skriker högst att man ska "bevara Sverige svenskt", och usel stavning. Lustigt.
Svar på tråden Svensk??