• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • nycsthlm
    gimatah skrev 2010-08-28 18:58:28 följande:
    Det beror på hur man definierar ljus, inte finns det några mörkhyade svenskar om dom inte varit på solarieöarna eller ngn annan stans och skaffat sig en bränna ivfl. Sedan kan man ju ha mörkare drag. Jag menar just det stereotypa, sedan vet jag att det finns svenskar som har svart hår men man ser fortfarande att dom är svenskar.
    Är alla dessa personer svenskar enligt dig då? Bara för att deras sl'kt flyttade till USA för några generationer sen???? De flesta här är och identifierar sig som amerikaner. Eller skulle du kalla Al Gores fru för svensk? Hon är ju tom blond!
  • Thalis
    gimatah skrev 2010-08-28 18:58:28 följande:
    Det beror på hur man definierar ljus, inte finns det några mörkhyade svenskar om dom inte varit på solarieöarna eller ngn annan stans och skaffat sig en bränna ivfl. Sedan kan man ju ha mörkare drag. Jag menar just det stereotypa, sedan vet jag att det finns svenskar som har svart hår men man ser fortfarande att dom är svenskar.
    Hmmmmm
    Min son som är halvblatte är mycket ljusare än många av sina helsvenska kamrater.... är han då mer svensk än dem?
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • nycsthlm

Ojdå. Hahah... enligt ts retrik så är ju självaste expresident Bush svensk! Den ni!

• Thalis
    nycsthlm skrev 2010-08-28 20:37:41 följande:

Ojdå. Hahah... enligt ts retrik så är ju självaste expresident Bush svensk! Den ni!

Vaddå visste du det inte?
    Att Bush inte ens vet var Sverige ligger på kartan gör honom inte mindre svensk
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • nycsthlm
    Thalis skrev 2010-08-28 20:40:44 följande:
    Vaddå visste du det inte?
    Att Bush inte ens vet var Sverige ligger på kartan gör honom inte mindre svensk
    Men seriöst... hur många anser att Bush, Maggie Gyllenhaall och Malk Wahlberg som svenskar??? De själva skulle ju aldrig DEFINIERA sig som svenskar. Som sagt, om man resonerar som ts så kan dessa personer ALDRIG bli amerikaner! För de är och förblir svenskar i all evighet. Och deras barn och barnbarn osv osv.

Och enligt flera i tåden så finns ett fel i listan. Och det är Quincy Jones den tredje. Trots att han är född i Sverige av en svensk mamma så kan han inte vara svensk eftersom han är en ljusbrun svensk. Däremot om hans far hade varit en vit amerikan istället för som nu är fallet, svart amerikan, ja då hade han fått klassas som svensk eller?
  • Thalis
    nycsthlm skrev 2010-08-28 20:47:52 följande:
    Men seriöst... hur många anser att Bush, Maggie Gyllenhaall och Malk Wahlberg som svenskar??? De själva skulle ju aldrig DEFINIERA sig som svenskar. Som sagt, om man resonerar som ts så kan dessa personer ALDRIG bli amerikaner! För de är och förblir svenskar i all evighet. Och deras barn och barnbarn osv osv.

Och enligt flera i tåden så finns ett fel i listan. Och det är Quincy Jones den tredje. Trots att han är född i Sverige av en svensk mamma så kan han inte vara svensk eftersom han är en ljusbrun svensk. Däremot om hans far hade varit en vit amerikan istället för som nu är fallet, svart amerikan, ja då hade han fått klassas som svensk eller?
     Men alltså förstår du inte att svenskheten sitter i hudfärgen??
    Om du inte förstår det är nog för att du inte är korkad!!
  • nycsthlm
    Thalis skrev 2010-08-28 20:55:58 följande:
     Men alltså förstår du inte att svenskheten sitter i hudfärgen??
    Om du inte förstår det är nog för att du inte är korkad!!
    Nu vet jag inte om jag feltolkar ditt inlägg, men det låter rätt otrevligt. Eller är du ironisk? Tyvärr är jag mer än väl medveten att många resonerar så att en äkta svensk kan bara vara vit. Sedan spelar det ingen roll om en person är av blandad europeisk härstamning, dvs en Maggie Gyllenhaaal kan vara svensk men inte Erik Lindkvist som är född och uppvuxen i Sverige men vars farfar var adopterad från Korea. Det till trots att Erik är en riktig svennebanan som går, pratar, tänker som en svenskaste svensk. Hans ögon råkar bara vara en aningens mer mandelformade än Maggie Gyllenhaals. Maggi däremot är en tvätt äkta yankee kulturellt men kan ändå klassas som "svensk".
  • Thalis
    nycsthlm skrev 2010-08-28 21:22:18 följande:
    Nu vet jag inte om jag feltolkar ditt inlägg, men det låter rätt otrevligt. Eller är du ironisk? Tyvärr är jag mer än väl medveten att många resonerar så att en äkta svensk kan bara vara vit. Sedan spelar det ingen roll om en person är av blandad europeisk härstamning, dvs en Maggie Gyllenhaaal kan vara svensk men inte Erik Lindkvist som är född och uppvuxen i Sverige men vars farfar var adopterad från Korea. Det till trots att Erik är en riktig svennebanan som går, pratar, tänker som en svenskaste svensk. Hans ögon råkar bara vara en aningens mer mandelformade än Maggie Gyllenhaals. Maggi däremot är en tvätt äkta yankee kulturellt men kan ändå klassas som "svensk".
    Det var rätt otrevligt eftersom jag indirekt kallade de som resonerar att Amerikaner är mer svenskar än folk som är födda och uppväxta här för korkade
     Läs mitt förra inlägg en gång till......
Svar på tråden Svensk??