• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 21:45:36 följande:
    Om du inte följer diskussionen får du skylla dig själv halal. Det är uppenbart vad jag syftade på, mitt inlägg kom inte ur luften bara.
    Jag håller ju inte med dig, vad har det att göra med att jag inte skulle följa diskussionen?
  • Mummyfied
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 21:40:46 följande:
    Jag har inte skrivit någon gång att män och kvinnor inte ska arbeta, eller absolut inte får arbeta tillsammans. I vissa situationer är det nödvändigt. Kvinnor i Islams begynnelse hjälpte t.ex. soldaterna på slagfältet, Aisha (må Allah swt vara nöjd med henne) lärde ut islamisk kunskap till både män och kvinnor, osv.

Vad Islam lär är att en ensam man och kvinna inte ska 'dra sig undan ensamma' i ett rum. Där finns det dock med att 'Shaytan är alltid den tredje parten' och således är det en situation man bör undvika i möjligaste mån.
    Sexualmoral alltså. Man utgår alltså från att det första som händer när en man och en kvinna blir ensamma tillsammans är att de har sex?
  • Posh
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 21:55:54 följande:
    Jag håller ju inte med dig, vad har det att göra med att jag inte skulle följa diskussionen?
    Du fattade inte vad jag syftade på. Hur svårt är det att förstå egentligen? Sluta tjata om det, läs hela diskussionen istället och försök förstå.

Att män och kvinnor inte får vara ensamma tillsammans och enligt TS inte arbeta tillsammans (vilket iofs är BS) kommer ur en jäkligt gammal sexualmoral som inte platsar i modern tid.

Jag hoppas du förstod nu. Sen är det inte relevant om du håller med eller ej, det i sig är ingen fråga jag är osäker på svaret på.
    Kul ska det vara
  • oOHalalOo
    Mummyfied skrev 2010-08-29 22:00:09 följande:
    Sexualmoral alltså. Man utgår alltså från att det första som händer när en man och en kvinna blir ensamma tillsammans är att de har sex?
    Det kan hända om en man och kvinna är ensamma i ett rum, ja. Handlar väl mer om en vetskap om att män och kvinnor attraheras av varandra. Islam som sätter moral och etik med en hög ribba, kan sägas ta det osäkra före det säkra och undvika en situation som kan leda till något som är ett mycket allvarligt brott i Islam.

Att andra har lite svårt att förstå det, kan bero på en helt annan syn på sex utanför äktenskapet helt enkelt. 

Men det har inte något att göra med att man inte kan arbeta med män respektive kvinnor.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 22:00:38 följande:
    Du fattade inte vad jag syftade på. Hur svårt är det att förstå egentligen? Sluta tjata om det, läs hela diskussionen istället och försök förstå.

Att män och kvinnor inte får vara ensamma tillsammans och enligt TS inte arbeta tillsammans (vilket iofs är BS) kommer ur en jäkligt gammal sexualmoral som inte platsar i modern tid.

Jag hoppas du förstod nu. Sen är det inte relevant om du håller med eller ej, det i sig är ingen fråga jag är osäker på svaret på.
    Men är det en sexmoral då som är enligt Islam? Var i Islams läror står det att män och kvinnor inte får arbeta tillsammans? Det är vad jag är ute efter att få svar på. Finns det inte så är det väl inte Islams sexmoral, utan enligt TS i så fall?
  • Posh
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 22:05:56 följande:
    Men är det en sexmoral då som är enligt Islam? Var i Islams läror står det att män och kvinnor inte får arbeta tillsammans? Det är vad jag är ute efter att få svar på. Finns det inte så är det väl inte Islams sexmoral, utan enligt TS i så fall?
    Jag bryr mig inte vad för sexualmoral islam anser är okej. 

Ja det är absolut enligt TS att män och kvinnor inte får jobba ihop. Absolut rätt uppfattat.
    Kul ska det vara
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 22:10:07 följande:
    Jag bryr mig inte vad för sexualmoral islam anser är okej. 

Ja det är absolut enligt TS att män och kvinnor inte får jobba ihop. Absolut rätt uppfattat.
    Nehej.

Ja enligt TS ja.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 21:54:46 följande:
    Ni syftar till dem som står med fötterna i två läger. Eller både vill äta kakan och ha den kvar, går att uttrycka på olika sätt.

Det är ju bra, då är det bara att jobba på, för de som accepteras på arbetsmarknaden, trots att de är muslimer, så det låter ju väldigt bra.

Om det är fel att rösta så spelar det väl ingen roll 'hur Islam ser på det' utan det blir ju i så fall Allah (swt) som avgör det när den dagen kommer.

Man kan som muslim följa Shari'ah rätt bra i det svenska samhället, inget som man måste rösta fram. Det handlar ju snarare om vetskapen om att Shari'ah är så mycket mer än brott och straff, utan är ett sätt att leva och det kan man göra i till stor del i det svenska samhället. Det handlar mycket om moral och etik och vett och etikett, vilket man inte behöver trampa svensk lag på tårna för att följa. Så ser inte den problematiken som en del icke-muslimer verkar göra.
    Vi som står med fötterna i båda läger? Du får fortfarande utveckla vilka vi är...

App app försök inte byta samtalsämne nu och ta på dig nån offerroll. Det enda jag undrar över är hur islam ser på att muslimer som aktivt väljer att arbeta som upprätthållare av lagar i icke-muslimska länder. Du ägnar ju vanligtvis inlägg efter inlägg åt att förklara för oss hur islam ser på saker och ting, så det kan väl inte vara något problem nu?

Ett exempel på ett problem jag ser för en muslim yrkesaktiv i svenskt rättsväsende: Det bråkas högljutt i en lägenhet. Polis kommer till platsen. Bråket gäller att familjens sextonåriga dotter har en relation och även är sexuellt aktiv med pojkvännen. Enligt svensk lag är deras relation helt laglig, föräldrarna har dessutom inget att säga till om vad gäller dotterns sexliv. Polisens uppgift blir då att förklara detta för föräldrarna. Hur ser islam på att en muslim aktivt har valt att arbeta med att upprätthålla ett system som ibland uppfattas som omoraliskt?
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:14:00 följande:
    Vi som står med fötterna i båda läger? Du får fortfarande utveckla vilka vi är...

App app försök inte byta samtalsämne nu och ta på dig nån offerroll. Det enda jag undrar över är hur islam ser på att muslimer som aktivt väljer att arbeta som upprätthållare av lagar i icke-muslimska länder. Du ägnar ju vanligtvis inlägg efter inlägg åt att förklara för oss hur islam ser på saker och ting, så det kan väl inte vara något problem nu?

Ett exempel på ett problem jag ser för en muslim yrkesaktiv i svenskt rättsväsende: Det bråkas högljutt i en lägenhet. Polis kommer till platsen. Bråket gäller att familjens sextonåriga dotter har en relation och även är sexuellt aktiv med pojkvännen. Enligt svensk lag är deras relation helt laglig, föräldrarna har dessutom inget att säga till om vad gäller dotterns sexliv. Polisens uppgift blir då att förklara detta för föräldrarna. Hur ser islam på att en muslim aktivt har valt att arbeta med att upprätthålla ett system som ibland uppfattas som omoraliskt?
    De som känner sig träffade av den beskrivningen verkar vara kandidaterna.

Islam talar om muslimer som motarbetar Shari'ah i muslimska länder. Inte i icke-muslimska.

Samtidigt så går väl inte dotterns sexliv helt före föräldrarnas ansvar för sina barn? Dvs att det är de som har ansvar för sina barn tills de blir 18 år? Dvs barn kan inte göra som de vill bara för att de uppnått 16 år, inte så länge de bor med sina föräldrar.

Jag ser väl snarare att föräldrarna delvis har misslyckats med att lära sin dotter vad Islam lär och har låtit det svenska samhällets syn ha företräde. Det är nog snarare något som blir en senare fråga att ta itu med vid mötet med Allah (swt). Dvs man behöver och måste inte anamma svenska seder och bruk som man själv inte är bekväm med.

Annars lär dottern anses som vuxen enligt Islam (dvs har fått mens) så då är hon själv ansvarig för sina handlingar som hon gör inför Allah (swt).
  • MassiiMotoo
    1337 skrev 2010-08-29 22:14:00 följande:

intressant... väntar på svar jag med :)
Svar på tråden Islam