• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • ViceGuy
    nur skrev 2010-08-30 16:04:35 följande:
    Det du sa är faktiskt rör min tro men jag tar inte åt mig, det va inte jag som påståt vissa saker! Han måste också se va som kan hända när man säger saker utan tänka på konsekvenserna det va det jag ville visa honom...

Så länge finns det religionfrihet i ett land så brya mig inte om hur landet styrs  men den dagen de tvingar mig det o den andra då gäller de utvandring helt enkelt...
    Kan du säga var nånstans i min text jag skrev något opassande? Var nånstans nämnde jag hur muslimer ska bete sig eller vad de ska jobba med?
    Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • nur
    1337 skrev 2010-08-30 15:55:49 följande:
    Är det då ok att som muslim arbeta som polis, åklagare eller advokat i Sverige? Enligt islam alltså...
    Jag är ingen islam auter men har aldrig hört från mina imam eller präster att det är INTE ok att jobba som polis eller advokat eller liknande... Ärligt talat om det handlar om att vi gör syn när vi jobbar då kan man väl säga alla jobb är mer eller mindre skulle vara  så... Som polis eller advokat du gör en samhällstjänst, du håller samhället i ordning men det kanske kommer punkter att islam tillåter inte att man ska göra vissa saker för din tro vill att du avstår kan du förklara det varför då säkert man skulle få avstå så som det kanske extrem exampel men om man skulle tvinga någon gå naken på gatan eller nåt liknande, kan inte komma på riktigt... T.ex jag jobbar inom vården och hade dödshjälp varit laglig skulle definitivt avstå från o mina kollegor skulle absolut respektera det...

Det finns ett uttryck i mitt land " Tänkandet har samma väg oavsett utövarens bakgrund" alltså om man tänker oavsett vem man är hittar nog samma lösning, gör man inte det så man försöker samsas helt enkelt...
  • nur
    ViceGuy skrev 2010-08-30 16:03:53 följande:
    Förövrigt har jag inte sagt ett ord om hur ni ska leva eller vad ni ska jobba med, du lägger ord i min mun.

Dessutom är jag inte ett dugg rädd för hot från er muslimer när jag kritiserar er religion, till skillnad från många andra.
    Det va inte dig jag menade att skulle hålla munnen utan det va han!
  • MalinEddie
    UmmAlina skrev 2010-08-30 16:19:21 följande:

TS vad är din Madhab?

Jag blev lite nyfiken på vad Madhab betyder?
  • nur
    ViceGuy skrev 2010-08-30 16:09:50 följande:
    Kan du säga var nånstans i min text jag skrev något opassande? Var nånstans nämnde jag hur muslimer ska bete sig eller vad de ska jobba med?
    Förlåt mig du verkligen har missförstått mig! det va inte dig jag menade utan det va "amatullah" som påstår massa saker... Du får gärna kritisera så länge har man respekt till varan så det löser sig :))
  • 1337
    nur skrev 2010-08-30 16:19:08 följande:
    Jag är ingen islam auter men har aldrig hört från mina imam eller präster att det är INTE ok att jobba som polis eller advokat eller liknande... Ärligt talat om det handlar om att vi gör syn när vi jobbar då kan man väl säga alla jobb är mer eller mindre skulle vara  så... Som polis eller advokat du gör en samhällstjänst, du håller samhället i ordning men det kanske kommer punkter att islam tillåter inte att man ska göra vissa saker för din tro vill att du avstår kan du förklara det varför då säkert man skulle få avstå så som det kanske extrem exampel men om man skulle tvinga någon gå naken på gatan eller nåt liknande, kan inte komma på riktigt... T.ex jag jobbar inom vården och hade dödshjälp varit laglig skulle definitivt avstå från o mina kollegor skulle absolut respektera det...

Det finns ett uttryck i mitt land " Tänkandet har samma väg oavsett utövarens bakgrund" alltså om man tänker oavsett vem man är hittar nog samma lösning, gör man inte det så man försöker samsas helt enkelt...
    Men det är kanske mer opassande att vara en representant för upprätthållandet av 16-åringars rätt att ha sex utan att vara gifta, eller öppet homosexuella personers rättigheter än att jobba som typ städare? Var går gränsen? Att jobba på systembolaget verkar ju inte vara ok tex...
  • UmmAlina
    MalinEddie skrev 2010-08-30 16:22:39 följande:
    Jag blev lite nyfiken på vad Madhab betyder?
    Lära, inriktning
  • MalinEddie
    UmmAlina skrev 2010-08-30 16:27:23 följande:
    Lära, inriktning
    Tack!
  • ViceGuy
    nur skrev 2010-08-30 16:23:32 följande:
    Förlåt mig du verkligen har missförstått mig! det va inte dig jag menade utan det va "amatullah" som påstår massa saker... Du får gärna kritisera så länge har man respekt till varan så det löser sig :))
    Haha oj, ja jag missuppfattade det totalt :p

Eftersom du citerade mig trode jag det var riktat till mig, det var därför jag kliade mig lite i skallen ^^

Jag vet att de allra flesta muslimer är hederliga medborgare som gör sitt bästa här i världen precis som oss andra. Riktar alltid stark kritik till extremister, som jag skulle säga att TS är, oavsett religion eller politisk tillhörighet.
    Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
Svar på tråden Islam