• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • nur
    UmmAlina skrev 2010-08-29 14:42:47 följande:
    Vi lever i ett religionsfritt land. Du kan utöva din religion här, men samtidigt ska du följa lagarna i landet.

Skulle det komma en lag om att alla måste bli t.ex. kristna, Ja då skulle alla vi andra med en annan religion tyvärr bli tvugna att flytta.

Muslimer kan gillar sharialagar, men så länge man inte lever i ett land med dessa lagar så får man helt enkelt anpassa sig efter landets lagar.

Angående att inte rösta
    Självklart ska man inte rösta om man t.ex. vill att SD ska komma in i Riksdagen, är det vad du vill?
    Tack syster det va bra förklarat!
  • nur
    Rataxes skrev 2010-08-29 13:43:38 följande:
    Är TS ett troll som vill få islam att framstå som ännu sämre än vad det är? I så fall har du lyckats bra.
    Vi alla muslimer tycker inte samma som TS så får du tänka en gång till innan du gör upp om islam tack :))
  • oOHalalOo
    MassiiMotoo skrev 2010-08-28 14:39:49 följande:

Om jag får säga vad jag tycker så låter detta helt sjukt att man talar som om att Gud lever . Alltså Han ger dig order om vad du ska göra, Han säger si och så. Om han hade sagt att ni skulle ha en fruktokorg i huvudet ist för sjal hade ni gjort de då med?

Förstår mig inte på människor som inte kan vara sina egna ledare. Alltså måste lyssna på en "människa" som inte lever längre , och göra som denna säger för att denne är tydligen Gud?

Vem vet egentligen vem denna "gud" egenltigen var för massor av år sen.

Men men det var bara vad jag tycker.

Se det som en jämförelse med att vi har regler och förordningar och rekommendationer i samhället. Att kalla det sjukt skulle då inte jag sträcka mig till, utan vi har det för att det ska vara till det bästa för individen självt och även samhället i stort. Skulle alla göra som de tycker skulle nog däremot samhället se bra sjukt ut, risken finns att kriminaliteten skulle ligga på topp.

Sen att skriva som du gör ha en fruktkorg på huvudet, tja det är ju inte speciellt intressant diskussion att ge sig in i, för inte verkar det som du vill ha en sådan, jag för min del uppfattar det bara som en dumt provokativt uttalande. Och såna behöver inte alltid läggas tid och vikt vid. Enligt min uppfattning.
  • UmmAlina
    nur skrev 2010-08-29 15:11:43 följande:
    Tack syster det va bra förklarat!
    Tack!
  • UmmAlina
    nur skrev 2010-08-29 15:12:56 följande:
    Vi alla muslimer tycker inte samma som TS så får du tänka en gång till innan du gör upp om islam tack :))
    Nej precis! Det har du helt rätt i
  • MassiiMotoo
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 18:37:45 följande:
    Se det som en jämförelse med att vi har regler och förordningar och rekommendationer i samhället. Att kalla det sjukt skulle då inte jag sträcka mig till, utan vi har det för att det ska vara till det bästa för individen självt och även samhället i stort. Skulle alla göra som de tycker skulle nog däremot samhället se bra sjukt ut, risken finns att kriminaliteten skulle ligga på topp.

Sen att skriva som du gör ha en fruktkorg på huvudet, tja det är ju inte speciellt intressant diskussion att ge sig in i, för inte verkar det som du vill ha en sådan, jag för min del uppfattar det bara som en dumt provokativt uttalande. Och såna behöver inte alltid läggas tid och vikt vid. Enligt min uppfattning.
    Fast det kan du inte tycka är samma sak. Jag menar lagar finns och de har hela tiden förnyats osv. Lagar är för att ett samhälle ska funka.  Att följa en skrift som "någon" har skrivit är i mina ögon löjligt!.

Den s.k guden kan ha varit vem som helst! Han kan ha lika väl skrivit att man ska ha enn fruktkorg på huvudet ist för en sjal. vem vet, om det hade stått så i koranen.
    det kunde ju ha varit heligt för er eller hur? så nä jag tycker itne det är ett provokativt uttalande mer logisk för mig. för i koranen eller i biblen kunde de ha ståt vilken gojja som helst och folk går efter dessa böcker.
  • 1337

"Vi kan jobba men vi får inte beblandas med män och det är väldigt svårt för oss här i Sverige".

Jag begriper inte sexfixeringen. Det går att arbeta tillsammans med män utan att ligga med dem. Prova! 

• Posh
    1337 skrev 2010-08-29 20:54:58 följande:
    "Vi kan jobba men vi får inte beblandas med män och det är väldigt svårt för oss här i Sverige".

Jag begriper inte sexfixeringen. Det går att arbeta tillsammans med män utan att ligga med dem. Prova! 
    TS har inte sin fakta riktigt korrekt så det där kan du ta med en nypa (läs näve) salt. Men jag håller med om att sexfixeringen är snudd på pinsam i islams traditioner.
    Kul ska det vara
  • 1337
    UmmAlina skrev 2010-08-28 12:19:41 följande:
    Varför skulle vi inte kunna rösta?
    Varför skulle vi inte kunna bli advokat, polis osv?

Det finns många muslimer som är advokater, det finns de som är poliser.
    Jag förstår inte vad du pratar om!

Dessutom måste vi följa lagarna i det land vi lever i
    Men bör en praktiserande muslim verkligen arbeta inom poliskåren och rättsväsendet i Sverige? Det innebär ju att arbeta som representant och verkställare av ett rättssystem som inte synkroniserar med sharia. För mig får ju folk jobba med vad de vill, men hur ser islam på detta?
Svar på tråden Islam