• amatul­lah
    Äldre 27 Aug 19:36
    47748 visningar
    813 svar
    813
    47748

    Islam

    As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

    och  hej för icke troende !

    Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

    Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

    Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

    Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

    Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

    Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

    Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

    Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

    Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

    Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

  • Svar på tråden Islam
  • Bal2
    Äldre 4 Dec 21:08
    1337 skrev 2010-12-04 19:33:51 följande:
    Jag är realist och inser att människoliv inte kommer att skonas för att Sverige slutar att exportera vapen. Tror du att krigssugna parter kommer att tvingas låta bli att kriga ifall "Sverige" slutar med vapenexport?
    Alltså sorry men du verkar missförstå. Vi brukar säga att ifall en person hoppar från en hög byggnad, hoppar du då också? För att lära våra barn att inte följa andras exempel som strider mot rätt och mot moral. Varför kan vi inte tillämpa samma princip när det gäller stater? För att vissa stater säljer vapen, betyder inte att vi också ska delta och bidraga med vapen till mördandet. Bara för att vissa stater anser att dödsstraff är rätt betyder inte att vi ska följa deras exempel. Bara för att vissa stater startar krig, betyder inte det att vi ska följa deras exempel osv.
    Samma princip ska kunna tillämpas på vapenförsäljning.
     
  • Äldre 5 Dec 02:42
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:38:08 följande:
    Me too.

    Samtidigt måste man ju då våga ställa frågan, 'om man är emot krig, varför protesterar man inte mot sitt land som tillåter vapentillverkning och export av dessa dessutom'? Annars kan man uppfatta det som att man utgår från en dubbelmoral i frågan. Jag säger inte att det är så, men säger att det kan uppfattas så.
    Jag undrar då detsamma. Varför protesteras det inte emot islamistisk terrorism om man är emot detta? Även det gör att man kan framstå som dubbelmoralisk

    Men jag anser inte att en protestaktion från min sida skulle göra någon förändring i världen. Det kommer att krigas i Mellanöstern och i övriga världen och det kommer att säljas vapen. Att antyda att jag skulle framstå som dubbelmoralisk i detta som jag inte har makt att ta några som helst beslut i, är väldigt långsökt. 

    Jag kan bara ta avstånd från detta genom att varken tillhöra någon religion eller stödja krigsivrare. Mer än så kan jag som individ inte göra. Dock kan jag inte besluta att inte betala skatt till staten. Kan du? 
  • Äldre 5 Dec 02:44
    Bal2 skrev 2010-12-04 21:08:17 följande:
    Alltså sorry men du verkar missförstå. Vi brukar säga att ifall en person hoppar från en hög byggnad, hoppar du då också? För att lära våra barn att inte följa andras exempel som strider mot rätt och mot moral. Varför kan vi inte tillämpa samma princip när det gäller stater? För att vissa stater säljer vapen, betyder inte att vi också ska delta och bidraga med vapen till mördandet. Bara för att vissa stater anser att dödsstraff är rätt betyder inte att vi ska följa deras exempel. Bara för att vissa stater startar krig, betyder inte det att vi ska följa deras exempel osv.
    Samma princip ska kunna tillämpas på vapenförsäljning.
    Hur kan du sätta stopp för vapenexport från Sverige och vapenanvändning av de krigande?
  • Äldre 5 Dec 11:45
    1337 skrev 2010-12-04 19:29:50 följande:
    Jag ser kopplingen, men det var ju inte det som diskuterades. Du skrev att "Sverige" bidrar till att människor mördas, och det var detta jag invände mot. Neutralitet får du även i fortsättningen diskutera med dig själv.
    Jamenvisst kan man väl säga att Sverige bidrar till mördandet, eftersom svenska staten tillåter både tillverkning och export av vapen?

    Javisst kan jag göra det. Jag ser det dock som både en motsägelse och delvis hyckleri, att kalla sig neutralt, när man i sådan grad medverkar och möjliggör att människor kan mördas.
  • Äldre 5 Dec 11:47
    1337 skrev 2010-12-04 19:33:51 följande:
    Jag är realist och inser att människoliv inte kommer att skonas för att Sverige slutar att exportera vapen. Tror du att krigssugna parter kommer att tvingas låta bli att kriga ifall "Sverige" slutar med vapenexport?
    Nej det tror jag inte. Men det här handlar om en etisk och moralisk aspekt och frågeställning.

    Säger man sig vara emot mördandet av oskyldiga människor och dessutom kallar sig neutral i den här typen av frågor, då har man givetvis rätt att ifrågasätta var man egentligen står. Man kan inte gömma sig och tro att man gör en god gärning, genom att medverka och möjliggöra mördandet.
  • Äldre 5 Dec 11:56
    Afrodisiac skrev 2010-12-05 02:42:14 följande:
    Jag undrar då detsamma. Varför protesteras det inte emot islamistisk terrorism om man är emot detta? Även det gör att man kan framstå som dubbelmoralisk

    Men jag anser inte att en protestaktion från min sida skulle göra någon förändring i världen. Det kommer att krigas i Mellanöstern och i övriga världen och det kommer att säljas vapen. Att antyda att jag skulle framstå som dubbelmoralisk i detta som jag inte har makt att ta några som helst beslut i, är väldigt långsökt. 

    Jag kan bara ta avstånd från detta genom att varken tillhöra någon religion eller stödja krigsivrare. Mer än så kan jag som individ inte göra. Dock kan jag inte besluta att inte betala skatt till staten. Kan du? 
    Fast det sker ju, men för att t.ex. svensk media inte tar upp det, så innebär det ju inte att så inte sker. Inte sant?

    http://www.muhajabah.com/otherscondemn.php 

    Så varför skulle det vara dubbelmoral anser du?

    Man löser knappats problemet genom att 'ta avstånd från religion'. Dvs man löser inte problem som andra ställer till med att ta avstånd från religion. I många fall kan det ju snarare handla om att istället bejaka religionen (som religiös) bidrar till att samhället blir bättre. Dvs tror man på vad Islam säger i det här fallet, att det är förbjudet att ta oskyldiga liv, förbjudet att stjäla, förbjudet att våldta, man uppmuntras att vara generös mot sina medmänniskor osv, så kan det ju ge en fruktansvärd effekt att då 'ta avstånd från religionen' och istället handla emot den och därmed bidra till världens problematik. Så jag tycker man kan lösa det i realiteten på det sätt du föreslår.

    Men precis, även en muslim kan ta individuellt avstånd från vad andra muslimer (eller människor i övrigt) gör, när det handlar om handlingar som man inte stödjer.

    För mig vore det både etiskt, moraliskt och att bryta mot svensk lag att inte betala skatt. Så förstår inte hur du menar att det är en relevant jämförelse i det här sammanhanget ?
  • Äldre 5 Dec 13:19
    oOHalalOo skrev 2010-12-05 11:56:08 följande:
    Fast det sker ju, men för att t.ex. svensk media inte tar upp det, så innebär det ju inte att så inte sker. Inte sant?

    www.muhajabah.com/otherscondemn.php 

    Så varför skulle det vara dubbelmoral anser du?

    Man löser knappats problemet genom att 'ta avstånd från religion'. Dvs man löser inte problem som andra ställer till med att ta avstånd från religion. I många fall kan det ju snarare handla om att istället bejaka religionen (som religiös) bidrar till att samhället blir bättre. Dvs tror man på vad Islam säger i det här fallet, att det är förbjudet att ta oskyldiga liv, förbjudet att stjäla, förbjudet att våldta, man uppmuntras att vara generös mot sina medmänniskor osv, så kan det ju ge en fruktansvärd effekt att då 'ta avstånd från religionen' och istället handla emot den och därmed bidra till världens problematik. Så jag tycker man kan lösa det i realiteten på det sätt du föreslår.

    Men precis, även en muslim kan ta individuellt avstånd från vad andra muslimer (eller människor i övrigt) gör, när det handlar om handlingar som man inte stödjer.

    För mig vore det både etiskt, moraliskt och att bryta mot svensk lag att inte betala skatt. Så förstår inte hur du menar att det är en relevant jämförelse i det här sammanhanget ?
    Religion uppmanar även till krig. Därför kan religion även användas för egen vinning. Även vissa politiska ideologier används på detta sätt, t.ex. nationalismen. Jag behöver inte bejaka religion för att vara en fredlig människa, utan är helt kapabel till att undgå att skada andra även utan att tillhöra någon religion. Att generellt ställa sig kritisk till religioner och ideologier och mer använda sig av sunt förnuft är faktiskt ett bättre alternativ än att ta ställning till en religion eller ideologi och hålla fast vid den. Det är ju själva kärnan i alla konflikter, intressekonflikter och värdekonflikter. Det är mer möjligt att en religiös eller att en som är övertygad i sin ideologi tvingar omgivningen på sin tro än en ateist.

    Detta var en länk på en religiös organisation som stod upp mot terrorism. Du var inne på "man", individen, alltså i detta fall mig och då undrar jag, hur bidrar du till ett stopp för krig och vapenaffärer? Har du som muslim uppmanat de mer fanatiska av dina medsystrar och bröder att lugna ner sig och ta till sig de fredliga uppmaningarna i islam? Har du gjort något aktivt ute i samhället? 

    Det är detta jag menar med dubbelmoral, att insinuera dubbelmoral hos andra men inte se den hos sig själv.

    Att betala skatt är något jag är tvungen att göra om jag vill överleva. Det är något jag alltså inte kan avstå från. Därför kommer mina pengar säkerligen att användas till vapentillverkning. Men det innebär inte att jag stödjer det. Även dina skattepengar används på det sättet, men du kan inte undgå att betala skatt om du vill överleva i detta samhälle.

    Det innebär att vi alla är i samma båt, men har lite påverkan på hur våra pengar används samt hur de kriganden utnyttjar det vi på ett eller annat sätt blir tvungna att finansiera. Det innebär att när du pekar på andras skuld är du lika skyldig själv.
  • Äldre 6 Dec 06:40

    Afrodisiac

    Tror du missade min poäng lite.

    Min fråga är egentligen; varför anses muslimer kollektivt vara ansvariga för vad enskilda muslimer gör, när svenskar inte anses vara kollektivt ansvariga för att det finns svenska företag som tillverkar och exporterar vapen, med statens goda minne?

  • StinaF­ia
    Äldre 6 Dec 09:45
    amatullah skrev 2010-09-04 07:31:41 följande:
    [4:48] GUD förlåter  inte dem som sätter medhjälpare vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; den som sätter medhjälpare vid Guds sida har sannerligen gjort sig skyldig till en oerhörd synd.

    [5:72] Gud utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Guds sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare   ( 5, 72 )

    Ödmjukt ber jag Allah Subhnaehu we Te´ala att Han ska leda ditt hjärta och våra  alla andras till Hans   sanna tro , ameen

    hur blir det då med dem som tex lever enligt vad en viss iman säger? ska inte en rättrogen muslim följa koranen och enbart koranen?


    jag förstår inte detta; om gud påbjudit att enbart lyssna till honom och ingen annan, varför behövs då "tolkar" som tex iman, och hur kan detta vara tillåtet?

  • StinaF­ia
    Äldre 6 Dec 10:47
    amatullah skrev 2010-09-16 21:14:41 följande:
    När jag ansökte om den svenska medborgarskapet  då ville jag bara ha tillstånd att kunna bo och jobba  här. 

    Jag har inte ljugit  men det kan hända att jag inte förstått  vad ni förväntar er av era nya medborgare .

    Om det va så som du säger då skulle jag aldrig ta eran medborgarskap . Det va dåligt av dig att anklaga mig att jag har ljugit

    Jag kan avsäga mig från det svenska medborgarskapet  men i mina ögon det är bara papper som ger mig vistelse här . 

    Men hur ska ni göra med svenska revetiter , dvs Muslimer som är svenskar ? 

    Skall ni också ta ifrån deras svensk medborgarskap ?   
    tillstånd att bo och jobba kan du ha utan att vara svensk medborgare.

    nu då du vet vad du som svensk medborgare lovar kan det vara läge att ta ställning till om du ska avsäga dig medborgarskapet eller ifall du ska följa lagen. det är ju nämligen inte bara ett papper utan det handlar om att ingå i det svenska samhället (och då också följa den lag vi medborgare gemensamt utarbetat).

    huruvida folk i allmänhet tror ditten eller datten lägger jag mig inte i, vilket förövrigt också är en svensk lag (som även du ska respektera!)
  • Äldre 6 Feb 21:01

    Waleykom Assalam

    Akhi så att du förstår rätt, Sverige och andra länder som ingår i kuffar land, får INTE en muslim befinna sig i.

    Profeten Mohammad s a w, sade att han tar avstånd ifrån dessa "muslimer" som bor bland

    mushriken och kuffar.

    Att bo i Sverige du förvärrar och riskerar din religion med fitan, allt ifrån att du ej blir påmind om islam när du är ute och går

    Till att dina barn riskerar att hamna i stor fitna i skolan, med alkohol/droger osv

    Allah säger i Koranen den som vill komma nära mig, skall följa profete Mohammad s a w

    Och det är wajib att göra hijra till ett muslimskt land med shariah lagar, om det inte finns

    Allra minst till ett taghoot land med muslimer exempelvis jordanien, palestina osv

  • Lark
    Tue 16 Mar 2021 14:58
    amatullah skrev 2010-08-27 19:36:30 följande:

    As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

    och  hej för icke troende !

    Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

    Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

    Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

    Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

    Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

    Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

    Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

    Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

    Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

    Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack


    Gammal tråd... men intressant ämne.
    Missförstånd ang Islam? 

    Du har inga planer på att ta över Sverige och tycker inte att vi behöver anpassa oss efter er?
    Ni lever efter Sharialagen oavsett var ni kommer eller bor och det är den enda gällande för er.

    Redan här stöter du på ett STORT problem eftersom du talar mot dig själv!

    Som rättrogen muslim måste du följa Koranen, Sharialagen och Hadither.
    Det är ej diskuterbart för en riktig muslim.

    I Sharialagen, Reliance of the Traveller, o9.8-9, läser vi följande om Jihad:
    Kalifen för krig mot judar, kristna och zoroastrer (N: under förutsättning att han först har inviterat dem att gå in under islam i tro och utövande, och om de inte vill detta, då har inbjudit dem att gå in i islams sociala system genom att betala skatten för icke-muslimer (jizya. def:o11.4 [se uppslagsordet Dhimmi]) ? vilkens innebörd är att de skall betala den, inte pengarna i sig självt [dvs pengarna i sig är inte det väsentliga, utan avsikten med jizya är i första hand att förödmjuka kristna och judar] ? samtidigt som de blir kvar i sina ursprungliga religioner) (O: och kriget fortsätter) tills de blir muslimer eller betalar skatten för icke-muslimer (O: i enlighet med Allah den allra Högstes ord). [N och O står för kommentarer från två muslimska, religiösa auktoriteter; sheik Nuh 'Ali Salman respektive Umar Barakat]
    Kalifen strider mot alla andra folk tills de blir muslimer.anställd av Ahmad ibn Naqib al-Misri 

    I Hadith enligt Bukhari, Vol 1, Bok 2, nr 26 så läser vi följande:
    Berättade Ibn 'Umar:
    Allahs apostel tillfrågades, "Vilken är den främsta handlingen?" Han svarade, "Att tro på Allah och hans apostel (Muhammed)." Frågeställaren undrade då, "Vad är nästa (i godhet)?" Han [dvs Muhammed] svarade, "Att delta i jihad (religiöst krig) för Allahs skull." 

    Inget problem alltså?
  • Fri 9 Apr 2021 09:48
    +1
    Lark skrev 2021-03-16 14:58:28 följande:
    Gammal tråd... men intressant ämne.
    Missförstånd ang Islam? 

    Du har inga planer på att ta över Sverige och tycker inte att vi behöver anpassa oss efter er?
    Ni lever efter Sharialagen oavsett var ni kommer eller bor och det är den enda gällande för er.

    Redan här stöter du på ett STORT problem eftersom du talar mot dig själv!

    Som rättrogen muslim måste du följa Koranen, Sharialagen och Hadither.
    Det är ej diskuterbart för en riktig muslim.

    I Sharialagen, Reliance of the Traveller, o9.8-9, läser vi följande om Jihad:
    Kalifen för krig mot judar, kristna och zoroastrer (N: under förutsättning att han först har inviterat dem att gå in under islam i tro och utövande, och om de inte vill detta, då har inbjudit dem att gå in i islams sociala system genom att betala skatten för icke-muslimer (jizya. def:o11.4 [se uppslagsordet Dhimmi]) ? vilkens innebörd är att de skall betala den, inte pengarna i sig självt [dvs pengarna i sig är inte det väsentliga, utan avsikten med jizya är i första hand att förödmjuka kristna och judar] ? samtidigt som de blir kvar i sina ursprungliga religioner) (O: och kriget fortsätter) tills de blir muslimer eller betalar skatten för icke-muslimer (O: i enlighet med Allah den allra Högstes ord). [N och O står för kommentarer från två muslimska, religiösa auktoriteter; sheik Nuh 'Ali Salman respektive Umar Barakat]
    Kalifen strider mot alla andra folk tills de blir muslimer.anställd av Ahmad ibn Naqib al-Misri 

    I Hadith enligt Bukhari, Vol 1, Bok 2, nr 26 så läser vi följande:
    Berättade Ibn 'Umar:
    Allahs apostel tillfrågades, "Vilken är den främsta handlingen?" Han svarade, "Att tro på Allah och hans apostel (Muhammed)." Frågeställaren undrade då, "Vad är nästa (i godhet)?" Han [dvs Muhammed] svarade, "Att delta i jihad (religiöst krig) för Allahs skull." 

    Inget problem alltså?
    Några av de som skriver i denna tråd var mycket aktiva för några år sedan och framförde extrema islamistiska åsikter och är (förhoppningsvis) inte representativa för muslimer i allmänhet.

    Trådstartaren Amatullah är den kvinna som dömts för att ha hotat Lars Vilks.
    oOHalalOo har upprepade gånger försvarat dödsstraff för dem som lämnar islam och förespråkar inskränkningar av yttrandefriheten när det gäller uttalanden om just islam. 

    De verkar dock inte varit aktiva på mycket länge, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet vilka de är om de skulle svara.