• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • UmmAlina
    Nami08 skrev 2010-09-01 01:13:21 följande:
    Men snälla du det handlar om etik och moral apropå den surah du ref till 16:36, man håller sig borta från det onda man är ansvarig för sina handlingar inför Gud.
    Hur vågar du anklaga till höger och vänster och komma med dina antydningar till shirk- det är en allvarlig anklagelse. Och framför allt är det inte DU som ska döma oss.
    Hur lever du då om jag får fråga? Du struntar alltså helt i svenska lagar eller. Man måste följa lagen i det land man lever och just nu i världen finns det iaf inget land som följer sharia helt ändå bara när det passar dem (som styr).
    Hur som helst så finns det om du råkat missa det 73 grupper inom islam (bara en visar sig ha rätt i slutändan) GUD vet vilka de är - inte du eller jag.
    MashaAllah!
    Mycket bra inlägg.
    Som du säger så är det inte vår uppgift att döma någon.

Men enligt TS har jag ingen kunskap, dömer hon mig då?
  • Nami08
    amatullah skrev 2010-09-01 07:09:55 följande:
    Nej , du har fel  och det va jätte fel  att översätta denna ajeh med att hålla sig borta från det onda eftersom det kan vara  vilseledande översättning . Det ska stå tagut och varje Muslim måste veta vad betyder detta .

Om en svensk läser denna ajeh med bara svensk  översättning  han kan tänka ; ok , GUD  vill  jag ska hålla mig borta från den onda och det är det .

Vidare , jag målar inte Islam med de färger som icke troende skulle tycka om utan jag är skyldig inför Allah Subhanehu we Te´ala att berätta sanning  dvs  vad är Islam .

De här saker som jag pratar om är av de viktigaste för en människa . Det handlar om var ska man gå  när man stiger  ur graven ?

Skall det vara evig vistelse i paradiset eller evig vistelse i elden. 

Att ändra på GUDs lagar  är stor shirk  och de som gör detta är tagut dvs en av de värsta Allah´s fiender . 

Hur kan jag då som Muslim välja de , sätta de på makten och lyda de ?   La ilahe illAllah ! 

Du frågar hur jag lever ?

Jag sitter hemma , min man jobbar och försörjer oss . Elhamdulilah , det går bra  att följa shariia både  här i Sverige och i andra länder .

Vem tvingar dig att du ska rösta ? Vem tvingar dig att du ska vara polis, domare   eller svensk soldat ? 

Ingen
    Du får gärna tycka att jag har fel men jag har läst det ur Knut Mohammad Bernströms översättning av Koranen, det finns även korrekt tafsir i den så du menar att han har fel?. Jag litar nog mer på honom än på dig i den frågan.
    Att vända sig ifrån Gud och begå onda handlingar är inget man gör bara för att man följer lagen i ett icke-muslimskt land. Det är därför det är så bra att leva i Sverige där vi har religionsfrihet och man kan göra det som Gud föreskrivit oss.
    Jag frågade inte hur du lever utan hur du lever utan att följa lagen.
    Återigen det är din tolkning av islam, jag håller inte med dig och du är inte förespråkare av alla muslimer.
    Jag ska absolut rösta och det ska även min man, om man inte röstar då tycker jag inte att man har rätt att klaga på politiken sen man har förverkat att göra sin röst hörd.

För övrigt är det så att kvinnan har rättigheten att bli försörjd, rättigheten alltså man behöver inte jobba men inte heller sitta hemma, personligen skulle jag bli galen av det.
    Min man försörjer hela familjen , jag jobbar och den lön jag får är endast min att spendera, vill jag lägga det på familjens utgifter är det frivilligt, men min man har som plikt att försörja oss, enligt islam.
    Något som varje familj beslutar om hur de vill göra.
  • Nami08
    UmmAlina skrev 2010-09-01 16:24:28 följande:
    MashaAllah!
    Mycket bra inlägg.
    Som du säger så är det inte vår uppgift att döma någon.

Men enligt TS har jag ingen kunskap, dömer hon mig då?
    Jazakallah khair!

Det är farligt att döma någon, det är endast åt Gud, jag tror vi alla gör det omedvetet eller medvetet någon gång eller alltför ofta, man glömmer att man ska vara ödmjuk och tålmodig, generös ochärlig
  • Nami08

Måste tillägga att jag bad min man som kan läsa på arabiska kolla vad det står i Koranen, han läste med tafsir från Ibn Khatir ( en känd lärd) och det var samma sak där, det handlar inte om det du refererar till.

• amatullah
    1337 skrev 2010-09-01 11:57:20 följande:
    Tror inte det egentligen är tillåtet att ta emot pengar som till viss del kommer från synd iaf, men jag funderade mer över vad islam säger om att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder med relativt hög välfärd som finansieras gemensamt.  
    Jag ser inte vad är problem om jag sitter hemma och min man jobbar och försorjer mig ? Dessutom betalar han jättemycket skatt eftersom  han jobbar  mycket  plus övertid på lördagar och söndagar .

Min bror jobbar och betalar skatt , min syster jobbar och betalar skatt  och andra många många Muslimer jobbar och betalar skatt . Vi oftast tar de jobb som ni vil inte ha så jag tycker att ni kan inte klaga .

Att andra Muslimer är tvungna att be om socialbidrag beror inte på deras lathet eller vilja att " lura systemet " utan på att svenska arbetsgivare vill inte ha de , speciellt kvinnor pga slöja .

Jag kan tänka mig att kunna jobba, om det behövs,  men eftersom jag har niqab tror inte att någon vill ge mig anställning .

Vi Muslimer verkligen vill försorja oss själva och slippa tiga pengar hos socialen .

Är det tillåtet  att ta emot pengar från icke troende med tanke på att en viss del kommer  från synd ?

Det är tillåtet .

Varför ?     Vi säger att du jobbar i systembolaget och har din lön.  En dag kommer din granne som är Muslim och ber dig om att få låna lite pengar för tex mat . Om du lånar honom dina pengar du lånar honom inte dina synder )

Denna syndiga handligen stannar hos dig medan du lånar bara pappers lappar till honom.

GUDs sista sändebud Muhammed , frid och välsingelse över honom , lånade pengar från judar .
  • final
    final skrev 2010-08-31 15:56:46 följande:
    Vad vill du åstadkomma ?
    Jag tror inte det är sant det du beskriver,
    Det är ingen som hindrar muslimer bli advokat eller bli anställd av rättväsandet.
    Jag såg själv muslimska bakgrund,jag såg också Polisen vill jätte gärna anställa folk med invandrar bakgrund och varför inte en muslim.
    Vill du bygga en muske,så var så goda ! I så fall du själv ska finansera kostnaden.
    ****Alla har rösträtt, om du inte har fått röst kort, så kan du ringa och de kommer att skicka på nytt.
    Jag är inte helt säkert, men jag tror man ska vara Svensk medborjare för att rösta.
    Jag skrev lite saker till din vän, det gäller även dig, här kommer kopian

Du leker med ord, du är en skicklig talare, retoriker.Mycket fina ord, och en bra fasad.
    Varför skriver du inte klar och tydlig vad din religion står för.
    * Att de som tror på Whbe är extrex fanatiker muslimer.
    * Dina predikat skulle passa bra i bl.a.Somalia , Sudan och Saud Arabien,
    där majoritet av befolkningen är inte läs kunniga,
    där folk inte får läsa andra böcker som ni har bestämd att folk ska läsa.

Du skriver bl.a. Ni märkerar tjuvens händer,.......
    På viket sätt då ?Är det med en färg eller ni hugger?

Jag såg bilder att sådana som ha tror som du hugger hanns häger hand,och hans höger fot,i Somalia.
    Har ni tänkt er, om nån hungrig som inte har pengar stjäl bröd, hur ska han försörja sig och sin familj resten av sitt liv ?
    Varför skriver du inte om t.ex. stening ,kvinlig omskärelse /skönsstymning som sker inom Islam? ( för de som är nyfikna vad det handlar om, så kan de googla ).
    Att kvinnor som anklagas / begår otrohet stenas tills död.
    Att kvinnor inte har ens chans att motbevisa.
    Att kvinnor får hälften arv.
    Att kvinnor kvinnors vittnesmål är ogiltig,och eller det ska vara minst två kvinnor för att vitnna om en sak.
    Att män får gifta sig med flera kvinnor,och inte kvinnor,
    Att män oavsätt sin ålder får gifta sig med mycket unga flikor. Det har "proften Mohammad" själv ha gjort när han var 53 år gammal gifte han sig med Aisha som var bara sex år gammal.

Något mera att du vill att jag ska berätta för dig ???

Försök inte leka med ord, du lurar dig själv, försök att förstå kritiken,
    Det spelar inga roll var du är uppvuxen,du är uppfostrad på det här sätet.
    Tillbaka till ditt ämne,

Jag hittade något som har med din religion och tro att göra,

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

så här människor ha blivit straffat /avrättad sedan lång tid tillbaka.
    Här kommer lite lag, ur religiones synvinkel, Stening i Bibeln  I Bibeln (Endast Gamla Testamentet) finns det ett flertal uppmaningar att stena. Ni skall vara helgade åt mig, ty jag, Herren, är helig, och jag har avskilt er från andra folk för att ni skall tillhöra mig. En man eller en kvinna som har en ande från en död eller en spådomsande i sig skall straffas med döden. Man skall stena dem, skulden för deras död är deras egen. (3 Mos 20:26-27) Herren talade till Mose: Mannen som förbannat skall föras utanför lägret. Alla som har hört orden skall lägga händerna på hans huvud, och hela menigheten skall stena honom. (3 Mos 24:13-14) Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas. (3 Mos 24:16) Medan nu Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ihop ved på sabbatsdagen. Och de som ertappade honom med att samla ihop ved förde honom inför Mose och Aron och hela menigheten. Och då det inte var bestämt vad som borde göras med honom, satte de honom i förvar. Och Herren sade till Mose: "Mannen skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret." Då förde hela menigheten ut honom utanför lägret och stenade honom till döds, som Herren hade befallt Mose. (4 Mos 15:32-36) Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta. (5 Mos 21:18-21) Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:20-21) Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:23-24) Därför skall jag samla alla de älskare som har njutit din gunst, vare sig du tyckt om dem eller inte. Från alla håll skall jag samla dem, och jag skall blotta ditt sköte för dem, så att de ser dig i all din nakenhet. Jag skall döma dig som man dömer äktenskapsbryterskor och mörderskor. Du skall få känna av min vrede och min svartsjuka. Jag skall prisge dig åt dem, och de skall rasera din offerhöjd och jämna dina kullar med marken. De skall slita av dig kläderna och ta dina praktfulla smycken, tills du ligger där alldeles naken. De skall båda upp en skara mot dig, som skall stena dig och stycka dig med sina svärd och bränna ner dina hus. De skall verkställa domen över dig i många kvinnors åsyn. Jag skall göra slut på ditt horande, och du skall inte längre ge några gåvor. (Hes 16:37-41) Så säger Herren Gud: Båda upp en skara mot dem och utlämna dem åt skräck och plundring. Skaran skall stena dem och stympa dem med sina svärd, döda deras söner och döttrar och bränna ner deras hus. (Hes 23:46-47) Stening inom islam 

Ordet stening används inte i Koranen, men däremot finns det ett flertal hadither som beskriver hur Mohammed beordrar stening. Ett exempel:

When Ma'iz bin Malik came to the Prophet (in order to confess), the Prophet said to him, "Probably you have only kissed (the lady), or winked, or looked at her?" He said, "No, O Allah's Apostle!" The Prophet said, using no euphemism, "Did you have sexual intercourse with her?" The narrator added: At that, (i.e. after his confession) the Prophet ordered that he be stoned (to death). (Volym 8, Bok 82, Nummer 113) Ubada b. as-Samit reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Receive (teaching) from me, receive (teaching) from me. Allah has ordained a way for those (women). When an unmarried male commits adultery with an unmarried female (they should receive) one hundred lashes and banishment for one year. And in case of married male committing adultery with a married female, they shall receive one hundred lashes and be stoned to death.”

(Sahih Muslim, Book 17: Number 4191

Stening förekommer också än i dag som avrättningsmetod i vissa muslimska länder. Den dömde kan befinna sig i en grop eller grävas ned till midjan i marken, allt för att den dömde inte skall ha möjlighet att undkomma. Kvinnor kan grävas ned djupare eftersom steningen som sådan annars skulle kunna leda till att brösten exponeras, vilket ses som ett problem.

Några exempel;

; 13-årig flicka stenades till döds – för att hon anmälde våldtäkt Aisha Ibrahim Duhulow, 13 år, stenades till döds inför tusentals människor.

Hennes brott var, enligt Amnesty International, att hon försökt anmäla en våldtäkt.

Flickans öde har upprört en hel värld.

Straffet anses vara ett av de grymmaste en människa kan få. Än värre blir det med tanke på flickans ringa ålder.

:::::::::::::::::::::::::::::::

Sju iranska kvinnor och två män är i Iran dömda till döden genom stening på grund av äktenskapsbrott, uppger Amnesty International. Tillfälligt stopp för sådana dödsstraff infördes i Iran 2002. Men i maj uppges en man och en kvinna ha blivit avrättade genom stening.

Bland de dömda finns kvinnor som misshandlats, tvingats till prostitution eller nekats skilsmässa.

Fyrabarnsmamman Ashraf Kalhori, 37, fängslades 2002 och har suttit i Evin-fängelset i Teheran sedan dess. Hon är dömd till döden genom stening.

• amatullah
    Nami08 skrev 2010-09-01 23:17:12 följande:
    Måste tillägga att jag bad min man som kan läsa på arabiska kolla vad det står i Koranen, han läste med tafsir från Ibn Khatir ( en känd lärd) och det var samma sak där, det handlar inte om det du refererar till.
    Hemma har jag hela  tafsir från ibn Abbas och har tafsir från ibn Khatir .

Är din man arabisk talande eller han kan bara läsa arabiska ? Om han är Arab måste han veta vad är tagut  och att man kan inte översätta det med  " onda makter " .

Kan du va snäll och inshAllah  be din man att han ska läsa ajeh nr.65  surah nr.4 An-Nisa ( Kvinnor )  och tafsir av ibn Khatir om denna ajeh . 

Bl . det står  hur Omar r.a. tog sin svärd och dödade den man som ville ha någon annans dom än från Resulullah sallAllahu ´alejhi we seleme .

Att säga till ummAlina att hon är okunnig inom Islam är det mildaste som jag kunde säga till henne och det gäller även dig .

Tänk er att ni står nära Omar r.a  och säger framför honom att en Muslim kan vara domare , polis eller soldat i en icke troendes land  ? 

Ni två  har verkligen tur att ni inte levde på den tid
  • UmmAlina
    amatullah skrev 2010-09-02 07:28:38 följande:
    Att säga till ummAlina att hon är okunnig inom Islam är det mildaste som jag kunde säga till henne och det gäller även dig .

Tänk er att ni står nära Omar r.a  och säger framför honom att en Muslim kan vara domare , polis eller soldat i en icke troendes land  ? 

Vad är det du säger?
    Du har ingen rätt att döma någon annan.

Vad vet du om kunskap?

Dessutom finns inget som heter TUR i islam. Då allt redan är bestämt av Allah (swt)
  • Nami08
    amatullah skrev 2010-09-02 07:28:38 följande:
    Hemma har jag hela  tafsir från ibn Abbas och har tafsir från ibn Khatir .

Är din man arabisk talande eller han kan bara läsa arabiska ? Om han är Arab måste han veta vad är tagut  och att man kan inte översätta det med  " onda makter " .

Kan du va snäll och inshAllah  be din man att han ska läsa ajeh nr.65  surah nr.4 An-Nisa ( Kvinnor )  och tafsir av ibn Khatir om denna ajeh . 

Bl . det står  hur Omar r.a. tog sin svärd och dödade den man som ville ha någon annans dom än från Resulullah sallAllahu ´alejhi we seleme .

Jag förstår inte vad du får allt ifrån, ärligt talat.
    Svar ja min man har arabiska som modersmål vilket inte är viktigt då jag vet flera icke-araber som lärt sig språket flytande och tillochmed doktorerat i språket.
    Han vet vad ordet betyder och han sa bara det handlar inte alls om att inte följa lagarna i det land man lever. (efter att ha läst tafsir) Han har inte växt upp i Sverige , är duktig på att läsa arabiska, läsa Koran, har gått i Koranskola sen han var liten mashallah.
    Ville och ville, så du menar att du inte följer en endaste lag här i Sverige? Då undrar jag varför du ens bor här, att ta pengar från "kafirs" går tydligen bra, dubbermoral.
    Men det vill du inte svara på. Betala skatt varför gör ni det, ni vill ju inte följa lagen då kan ni lika gärna jobba svart...eller?
    Och vilka är "de" som tar jobben ingen vill ha, de muslimer jag känner (praktiserande) är de flesta akademiker, högt utbildade, med bra jobb och med bra löner mashallah, så tala för dig själv .
Svar på tråden Islam