Polarlantis skrev 2011-01-06 10:26:02 följande:
Föresten, behöver ett råd från er som har försökt ett tag...
Jag har en kompis som jag vet började försöka för ett år sedan. I början hörde jag av henne men nu säger hon ingenting och jag vill inte pressa henne på ngt vis...Frågan är, ska jag berätta för henne att vi också försöker nu eller ska jag vänta och se om det händer ngt på hennes front? Jag har ju inte med det att göra liksom...vill ju inte tvinga henne att prata om ngt hon inte vill...hmmm...
Jag tror som andra kloka i den här tråden. Nämn att ni har börjat försöka och gör ingen större grej av det, vill hon berätta något då har ju du gett henne chansen. Om inte annat så vet hon ju om det och kanske pratar mer om det i ett senare tillfälle.
Jojjo77 skrev 2011-01-06 11:07:34 följande:
Känner precis som! Har helt tappat lusten denna månad... Testade ÄL-sticka nu på morgonen och den gav starkt utslag. Tillråga på allt är mannen sjuk, så vi får se hur det går med myset. Det konstiga är att jag faktiskt struntar i om det blir något eller inte...
Och nej, vi har inte heller mycket ork efter ÄL, suger ju musten ur en.
Sorry för neginlägg, idag är det jag som känner bläää...
Här är det också mest sex inför och under ÄL, sen går luften ur en på något sätt. Och när jag sen blev gravid blev det typ inget, jag hade ingen lust och det "behövdes" ju inte. Sen skrapningen och blödningar som medförde att vi inte FICK ha sex. Hade sex tre gånger då jag trodde att det var ÄL och sen inget efter det. Tråkigt men sant...
Förstår om du har en svacka, men skulle jag vara du skulle jag försöka få till det ändå. Iaf jag skulle ångra mig senare om "man missat en chans". Men samtidigt är det ju inte optimalt med "påtvingat" sex, även om jag tror att spermierna och ägget fullkomligt skiter i hurdant sexet är. Jag menar, folk blir ju gravida i alla möjliga situationer (våldtäkter och dylikt).
Vet att vi diskuterat det där med att "sluta tänka på det så går det bättre". Jag tror inte på det, för det går inte att sluta tänka på det. Men jag är helt övertygad om att man är mer mottaglig för graviditet om kroppen och psyket är mer avslappnat. Så om det innebär att man struntar i sexet just den dagen för att man helt enkelt känner för stor press kanske det är lika bra att göra det. I längden kanske det lönar sig om man haft sex nån gång i närheten av ÄL-utslag. Och som vi också diskuterat så kanske det ändå är en fördröjning på testet så det kanske inte "behövs" just idag...
L Maria skrev 2011-01-06 12:32:17 följande:
Nu har mensen dykt upp med besked, vaknade tidigt imorse av att jag hade förbenat ont i magen... Nytt försök nästa månad och då ska vi köra varannan dag under ett par veckor tänkte vi... Har insett när jag tittar på ff att vi nog gått i ide lite för tidigt i cyklerna, eftersom man nu inte är helt hundra på exakt vilken dag äl är.
Ni som är på äl nu - mysigt i snöovädret (eller ja, det blåser och snöar här i Skåne = oväder!

)
Tråkigt med mens, som vanligt. Man lär sig alltid nåt vid varje cykel även om man egentligen inte har en aning om vad man pysslar med bebisverkstaden. Man försöker förstå och få kontroll men det blir ändå som det blir.

Astrogirl skrev 2011-01-06 12:40:49 följande:
Jag tror de menar att ägglossningen känns starkare när man äter rosenrot. Jag känner inte direkt av min ÄL vanligtvis, men när jag åt rosenrot så hade jag rejäl värk i äggstockarna i två dagar när jag hade ÄL-utslag på stickan, så åt jag rosenrot så behövde jag knappt använda ÄL-stickor då jag kände av ÄL så himla starkt ändå.
Kanske det är att sannolikheten för att äggen släpper är större, att det bildas mer hormon som styr äggsläppet? Jag kände inget mer i kroppen, men däremot hade jag ett väldigt starkt utslag på ÄL-testet den månaden jag åt rosenrot. Starkare än vad jag nånsin haft förut, kan ju också vara att jag testade på exakt rätt tid, men det var också den månaden jag blev gravid...
Kunde hålla mig från att testa igår och har haft lite ångest idag över att testa. Känner mig inte speciellt gravid, sticker lite i bröstvårtorna och spänner och drar rätt ordentligt i livmodern och har mycket flytningar. Men förra gången var brösten som handbollar ganska snabbt, ömma, hårda och stora. Nu är de visserligen större, men betydligt slappare.
Tog dock ett test till slut med oro kring att det skulle vara svagare än sist, det var dock ingen tvekan. Kom direkt upp ett betydligt starkare streck! Oron finns självklart där och kommer antagligen alltid att göra det, men kan nog konstatera att just nu är jag gravid iaf!
Vågar mig dock inte på att skriva in mig på någon BF-lista, även om jag såklart redan har räknat ut ungefärligt sådant... Lite svårt att veta, men eftersom jag vet ungefär när ÄL var tack vare återkontrollen till gyn så borde jag kunna räkna ut det ganska rätt. Maken fyller 30 15:e september och vi har varit tillsammans i 6 år den 12:e september, jag får ett ungefärligt BF till 10:e september...