Uppsara skrev 2010-12-19 16:53:40 följande:
Nu har jag slutat blöda efter mitt mycket tidiga missfall (5+2)
Kan vi börja försöka redan nu eller måste man vänta? Har man ägglossning som vanligt eller ska mensen komma först? Är så otålig
Det där har jag googlat mig tokig på och inte blivit direkt klokare. Som med det mesta annat som berör graviditet och barngörande så får man tusen olika svar. Det jag har lyckats utläsa är att du själv måste känna dig redo. Det är sällan det finns några fysiska hinder och de är väl främst om man haft någon komplikation som infektion eller liknande. Eftersom du fick så tidigt missfall tror jag att det i princip räknas som en försenad mens och det mest fortsätter förmodligen som vanligt.
Vissa rekommenderar en mens emellan, vissa två-tre menser, andra säger kör på direkt. Men eftersom du fick missfall så tidigt hade nog inte kroppen riktigt hunnit fatta det och det är inte så mycket som behöver bli återställt.
För min egen del (MA v 11) så hade ju livmodern fortsatt växa även om fostret dött redan v 6. Och det har känts att kroppen behövt lite tid att återhämta sig. Ärligt talat är den nog inte helt återställd ännu, men vi har valt att köra på igen, utan att vänta på någon mens emellan. Jag är alldeles för otålig!
Det ska bli intressant om jag känner min egen kropp eftersom jag tror att jag har/har haft ÄL i dagarna. Har haft mycket flytningar och känner även på livmodertappen att den är mer öppen än den varit på ett tag. Några cykler försökte jag tolka hur livmodertappen kändes under ÄL, inför mens etc. Jag blev aldrig 100% klok på det och det är nog ingen tillförlitlig metod. Det jag dock kunde känna var att den blev mycket mjukare och hade större öppning under ÄL och just inför mens. Men jag kunde aldrig med säkerhet säga när under ÄL den kändes så. Så antingen är det ÄL eller mens just nu! Och jag borde inte få mens eftersom det inte ens är tre veckor sen skrapningen...
Är det förresten nån som vet om man kan ha foglossning även om man inte är gravid längre? Jag har en sån tryckande känsla i hela underlivet och väldigt ont i svanskotan (utan att ha trillat eller dylikt) och efter lite efterforskningar verkar det vara tydliga symptom på foglossning. Har förstått att man kan ha det ett tag efter förlossning, men efter ett så relativt tidigt missfall?!
Den är jobbig den här kroppen när man tillåter sig känna efter så mycket!