Inlägg från: ernlia03 |Visa alla inlägg
  • ernlia03

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kände direkt att det här var rätt tråd för mig! Glad

Jag är 31 år, varit tillsammans med maken i 5 år (gifta i snart 2). Har försökt få barn sedan maj i år. Fick mens i måndags på det femte försöket och bröt bokstavligen ihop. Det är rätt otroligt hur ledsen man kan bli över något som inte finns...

Jag har inte ätit p-piller på flera år eftersom de gjorde att mitt psyke blev helt koko så vi har kört med kondom sedan dess. Efter att varken försök 1 eller 2 tog sig testade vi bisolvon försök 3 och 4, utan resultat som synes. Både jag och maken åt bisolvonet.

Nu, det 6:e försöket, äter jag rosenrot. Har väl inga jätteförhoppningar eftersom det känns som jag aldrig kommer att få några biologiska barn... Men tänkte att rosenroten kanske kan få upp sexlusten lite! Den har aldrig varit jättebra, men efter att i princip sexat på schema i några månader är den nästan obefintlig. Rynkar på näsan

Jag har väldigt regelbunden mens (27-29 dgr) och har testat med ÄL-test de senaste 3 månaderna och fått utslag. Ingen garanti att ÄL verkligen har skett, men det mesta tyder ju på det.

Jag vet att fem försök inte är speciellt mycket men jag känner en sådan panik över att bli gravid NU. Jag vill inte vara "för gammal" när jag får barn och jag vill framför allt ha syskon till mitt första barn. Och fertiliteten ökar ju inte direkt med åldern...

Men det känns skönt att det finns flera som inte har startat fabriken tidigare, förhoppningsvis får vi alla ett efterlängtat plus snart!

Nu blev det mest ett egoinlägg för att berätta lite om mig, men det verkar vara en härlig tråd med bra funderingar och mycket pepp! Skrattande

• ernlia03
    {#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

MariaF79 ÄL ~1 september, BIM 15-17 september
    Lillamillan ÄL 5 september BIM 17-19 september
    Ansi 30: ÄL 5-6 september BIM 21 september
    Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 25-26 sept?
    MD77: ÄL ~12-13 september BIM ~27 september
    Saftoch bulle ÄL 12-14 september, BIM ca 27 september
    Rosavit ÄL18- 19 september BIM 5-6 oktober
    ernlia03: ÄL 25-27 september, BIM ~10 oktober
  • ernlia03

Lever lite i ingemansland just nu. Inväntar ÄL som borde vara på måndag, kan ju inte göra så mycket mer än att öva just nu... Men hur mycket man ska öva är ju också en fundering! Har testat köra varje dag i ca 8 dagar innan ÄL och nån dag efter, har testat varannan dag och försökt pricka in ÄL-dagen och dagen efter. Inget av sätten har ju uppenbarligen fungerat. I en annan tråd jag är med i gjordes en "undersökning" bland dem som lyckats bli gravida. De flesta av dem hade inte haft sex många gånger innan eller under ÄL. Så antar att det trots allt är slumpen. Men man vågar ju inte chansa! Vill ju att det alltid ska finnas några starka rackare som ligger och väntar på ägget. Tungan ute

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

Mallanis: ÄL 10-15 september BIM 26-27 sept, 3 försöket efter mf i juni, ma i nov-09
    Saftochbulle: ÄL 12-14 september, BIM ca 27 sept
    MD77: ÄL 17 september BIM 1 okt
    Rosavit: ÄL18- 19 september BIM 5-6 okt
    ernlia03: ÄL 25-27 september, BIM ~10 okt, försök nr 6, första barnet.
    Fröken Ellen: ÄL ~28 september, BIM ~11 okt
    MariaF79: ÄL ~29-30 september, BIM ~14-15 okt, första riktiga försöket
    Lillamillan: ÄL 1 oktober, BIM 15 okt, försök nr 13 första barnet
    Ansi30: ÄL:  1-3 oktober, BIM 15 oktober: Försök nr 6

• ernlia03
    mallanis skrev 2010-09-26 16:16:27 följande:
    Hurru ni tjejer det har hänt!
    Jag har faktiskt fått ett plus! Nu är det min tredje graviditet de andra två har ju avslutats olyckliga men hoppas hoppas att det blir tredje gången gilt! Sist så plussade jag först på BIM+10 ! men i går på BIM så fick jag altså ett plus! Jag tycker det ser ganska starkt ut (? ) ni får gärna kolla på min sida.

Är himla glad men så oerhört skakisTungan ute med tanke på vad som hänt tidigare....hoppas hoppas på tredje gången gilt....(alltid tyckt att det är ett fåningt uttryck men hoppas hoppas att det stämmer nu ;) )
    Vad kul! Grattis! Hoppas det går hela vägen och att plusset smittar av sig här i tråden! Gravid Tycker det är snålt med plus här annars... Jag borde få utslag på ÄL-stickan idag, ska bli spännande att se om kroppen följer de tidigare månadernas mönster. Hoppas inte det blir senare, då kommer ju även mensen senare! Eller iofs, det är ju bra om mensen kommer väldigt mycket senare. Tungan ute
  • ernlia03
    The blonde one skrev 2010-09-30 21:02:31 följande:
    F*********N!!!  Jahapp, nu sitter man här med minus imorse och kl 16 kom mensen, med råge!

men, det är väl bara att komma "upp på hästen igen" då......
    *suck*..

GRATTIS Irmelie, jag är så avis!!!!!{#emotions_dlg.flower}
    Uppåt och neråt som vanligt i den här lilla "världen". Ledsen för din skull The blonde one, men grattis till dig Irmelie!
    mallanis skrev 2010-09-30 22:04:09 följande:
    Gris78-  och ni andra vill ni ha stenkoll på kroppen så börja tempa! Verligen superbra under förutsättning att man inte blir stressad av att hålla koll!  Man brukar ju räkna med att cykeln börjar på första mensdag gris Jag tyckte det verkade SÅÅÅ krångligt först innan jag satte mig in i det men sen tyckte jag det var roligt och man lär sig massor!

Så här såg min pluss kurva ut......Jag förklarar den lite kort! Vid mens tempade jag inte sen ser man att tempen dippa och sen stiga kraftigt då har äl skett (och det blir ett rött kryss)  efter äl är tempen högre och dippen(dag 23)  är när ägget fastnade....  Om man inte blir gravid så sjukner tempen och den (j-la ) mensen kommer ..    www.fertilityfriend.com/home/2fd45f 
    Det verkar som ett väldigt smart system om man orkar tempa varje dag. Då vet man ju bättre exakt när ÄL sker, med tester vet man ju bara ungefär. Och spännande att ganska tidigt kunna se om ägget fastnat eller inte! Jag är i fasen att bara kunna vänta just nu, fick utslag på ÄL-testet i måndags så nu är det inte så mycket mer att göra.

Vad för sorts termometer använder du?

Förstår jag din graf rätt att du fick utslag på ÄL-test två dagar innan ÄL skedde?
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 00:38:05 följande:
    Ja ni.. man får onekligen helt andra vanor än vanligt när man försöker bli gravid. Börja varje morgon med att ta tempen.. sen gå och hålla sig hela eftermiddagen för att på kvällen när man kommit hem från jobbet kissa i en mugg och stoppa i en liten äl-sticka.. haha, egentligen ganska märkligt när man tänker efter.

Hur länge brukar ni ha positivt på era äl-stickor? Jag levde tidigare i villfarelsen att man bara hade positivt en eller möjligen två dagar och att det därefter återgick till svagt igen. Men min stegring började för fyra dagar sen då teststrecket blev starkare, för tre dagar sen var teststrecket lika starkt som kontrollstrecket och både igår och idag har teststrecket varit starkare än kontrollstrecket. Kan det vara att ägglossningen inte kommer igång, så kroppen fortsätter producera LH-hormon?
    Jag brukar alltid ha positivt bara en dag. Dagen innan kan det vara aningen starkt, men långt ifrån kontrollstrecket, när det blir utslag är det oftast direkt mörkare än kontrollstrecket.
    Dagen efter brukar det vara ungefär som dagen innan utslag, dvs ganska svagt. Jag har ingen aning om varför det visar positivt så länge för dig. Har ju hört att graviditet också kan ge utslag på ÄL-test, men det kanske är lite för tidigt för det..? Eller så har du haft ÄL tidigare än du trott och nu ger den utslag på graviditet istället! SkrattandeJag vet inte riktigt om jag kan "skylla" på karriären. Har visserligen två universitetsutbildningar, men de kom mest till för att jag inte visste vad jag ville göra. Det vet jag iofs fortfarande inte... Glad Mest beror det nog på att jag träffade min man för fem år sedan och även om det kändes klockrent från början är det först det senaste året som vi börjat prata om barn. Eller, vi har ju alltid vetat att vi vill ha barn, men det har inte känts aktuellt. Sen har vi varit iväg på två långresor (ca sex månader vardera) och det blir ju lite krångligare (även om det absolut är möjligt) om man är gravid eller har småbarn. Jag har nog varit redo en längre tid än min man, men han är också två år yngre.
    Jag känner dock som du, men för min del är oron ganska stor att vi väntat för länge. Speciellt eftersom det här verkar dröja (har försökt i sex mån nu) och vi vill gärna ha åtminstone ett barn till.
    Men samtidigt läser man i andra trådar om tio år yngre som också har svårt att få barn, så än kanske man inte ska oroa sig alltför mycket. Inte för åldern iaf! Och sex månader är ju tydligen ingenting ur barngörarsynpunkt, även om det känns som en hel evighet...
  • ernlia03

Här händer det grejer, hinner knappt med. Glad

Hos mig väntas det bara, hade ÄL för en vecka sedan. Testade faktiskt redan imorse (brukar inte vara sååå otålig), men jag kissade i burk för att lämna urinprov och tydligen har man blivit så van att stoppa ner en sticka efter att ha kissat i burk att jag inte kunde motstå det nu heller. Tungan ute

Testet var som väntat blankt negativt, så vitt som det bara går där det borde ha funnits lite rosa...

Och nu helt plötsligt har jag fått blodblandade flytningar! De som brukar komma två dagar innan mens och jag ska mens på söndag. Har haft en väldigt regelbunden cykel så länge jag kan minnas (27-29 dgr). Varför ska den börja jävlas nu? Är det pga rosenroten som jag åt första gången eller vad är det?

Har såklart en svag förhoppning om att det kan vara en nidationsblödning, men tror tyvärr mer på tidig mens... Rynkar på näsan

• ernlia03
    Fru KM skrev 2010-10-06 12:08:57 följande:
    Deppdag, stoooort munsår vilket brukar betyda, mens på G{#emotions_dlg.djavulsk}
    Tråkigt. Och vilket jobbigt menstecken... Rynkar på näsan
  • ernlia03

Jag kommer nog tyvärr att lägga in mig på november BIM-listan ganska snart. Har fått blodblandade flytningar vilket alltid är ett tecken på att mensen är på ingång, antingen imorgon eller på söndag. Troligtvis på söndag. Rätt knäckt just nu eftersom jag på något sätt trodde att det var dags nu. Fick ju en blödning i tisdags och inget mer, trodde att det kanske kunde vara den omtalade nidblödningen, men förmodligen inte...

Hur orkar ni andra försöka månad efter månad? Jag känner sån panik att tiden rinner ifrån mig. Det lär ju inte bli lättare att bli gravid ju längre tiden går med tanke på åldern.

• ernlia03
    ifyouweremine skrev 2010-10-08 11:21:42 följande:
    ernlia03 - Förstår att det känns deppigt. Men jag tycker fortfarande det låter mysko med en liten mellanblödning i tisdags.. om du inte brukar ha det. Ge inte upp hoppet! Blodblandade flytningar kan ju vara tecken på mens OCH vara småblödningar efter äggfästningen. Endel har ju dessutom blödningar under hela graviditeten. Har du några symtom i övrigt på att du kanske är gravid?
    Inga som helst andra symptym tyvärr. Hade kramper i magen i onsdags och torsdags, men det tror jag nog bara var tarmarna som spökade. Känner inte lika mycket idag. Brösten är tunga, precis om de brukar bli 2-3 dagar före mens, dvs nu... Så nej, förutom den där mellanblödningen är allt som det brukar före mens.

Att man är så dum att man börjar räkna framåt direkt man börjar hoppas lite. Kollade att 12 veckor borde ha gått några dagar innan julafton och hade stora förhoppningar om att kunna ge en glad julklapp till mor- och farföräldrar. Känns som man blir mer besviken (hur nu det är möjligt) när man bygger upp sådana förväntningar. Men ändå kan man inte låta bli!
  • ernlia03

Huh, huh, är lite nervig nu. Hade ju min konstiga blödning (blodblandade flytningar) i tisdags och sen pyttelite rosa flytningar i fredags morse. Idag är BIM och jag har inte sett tillstymmelse till någon rosa eller röd färg på pappret eller i trosan. Tog därför ett test och det syns nåt där!!! Ett svaaagt streck, men klart synligt och även maken ser det. Men hur ska man nu kunna klara av tillvaron innan man är helt säker?!? Är det ett spökstreck?! Panik! Gjorde inte testet med morgonurin, utan efter att ha hållit mig ca 3 h, endast druckit ett glas cola.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet