• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • lillamillan
    Astrogirl skrev 2010-11-16 22:30:14 följande:
    Hehe, expert är jag verkligen inte, men har läst mycket (läs: alldeles för mycket ;) ) på alla möjliga forum. 

Jag förra månaden körde jag både med RR, Apiforce (bidrottninggelé) och Glandin, förutom mina vitamin Kvinna tabletter. Har inte känt några biverkningar. Denna månaden körde jag lite RR, Glandin 25 varje dag och Bisolvon ca en vecka innan ÄL. Vet inte om det var Bisolvonet som gjorde att min ÄL blev så himla sen för tidigare månader har jag nästan alltid haft exakt 35 dagar cykler. Jag tror inte jag ska köra Apiforce (bidrottninggelé) något mer, vet inte om det gör någon skillnad. RR gör ju att jag verkligen känner av ÄL mycket mer, så det känns ju som om det har någon effekt och jag har fått mycket rikligare mens efter Glandin och det tycker jag borde tyda på att slemhinnan är tjockare. Bisolvonet får jag se om jag prövar igen. Inget kul om det fördröjer ÄL mer, då jag redan har en lång cykel.

Läs lite själv om de olika preparaten och bilda dig en egen uppfattning så kan du säkert hitta någon bra kombination som du tror på. Glad 
    Rosenrot kan göra att ägglossningen blir sen, blev det för min del.
  • Kattflickan

Hejsan,

Men tänk om ens slem egentligen är "perfekt" som det är. Hur ska man veta om man ska använda bisolvon eller det andra som gör det tjockare när man inte vet vilket läge man utgår från. Går det att testa om man har tjockt eller löst slem? Fast å andra sidan äter jag receptbelagda folsyratabletter på 5 mg per dag utan att veta om jag har en brist  (obs dagliga rekommendationen är 0,4 mg). Men jag inbillar mig att jag faktiskt har blivit piggare på sistone, fast det kanske beror på annat.

Jag ska testa ett tag utan olika preparat, det gick ju förra gången.  

Idag fick jag en sån där grymt stark längtan efter barn igen, känns så jobbigt. Dessutom blir fler och fler runtomkring mig gravida. Jag är jätteglad för deras skull, men samtidigt känns det jobbigt. Kom på mig själv med att hoppas att vårt "felsteg" den här månaden ska ha lyckats. Fast jag vet att det vore bättre att få provsvaren innan vi börjar försöka.

Millan 

• ifyouweremine

Jag tror nog jag ska vänta med preparat tills jag försökt i 9-10 månader åtminstone. Säger jag nu när jag är på försök 4 åtminstone.. :) Det tar ju trots allt i genomsnitt 7 månader för par som försöker bli gravida, utan att man har något som helst fel på sitt slem eller sina slemhinnor eller sin ägglossning. Jag vet inte riktigt hur mycket naturläkemedel egentligen påverkar, men OM de påverkar så känns det ju lite riskabelt att börja rubba kroppen när man inte vet riktigt hur den funkar, tycker jag i alla fall. Som Millan75 är inne på - svårt att veta vilket läge man utgår från. Det är ju en helt annan sak om man fått en diagnos, då kan hjälpmedel vara mer välkommet.

Just nu är jag faktiskt inne i en period när jag känner "shit, snart försvinner all min frihet". Men det beror nog på att jag läser om långresor just nu.. det gör jag alltid vid den här tiden på året.. drömmer mig tillbaka till när jag var lite yngre och backpackade runt. Har alltid älskat att resa och helst upptäckarfärder/äventyr.. det i kombination med att dricka vin på balkongen på sin bungalow efter en lång dag på stranden. Kommer nog inte bli så mycket sånt framöver! Men den dag jag blir gravid (om jag blir det) kommer jag nog snabbt glömma min reslängtan..

• Gris78

Trevligt att se att det är fler som ställer samma frågor som jag gjort när det gäller naturläkemedlen.

I övrigt så det blev det bara mys vid ett tillfälle för min del och enl stickorna så är ÄL-tiden slut nu...
    Det lär inte bli något plus denna gång heller än mindre om det är som Irmelie säger. Hela shiten rinner ut!

Suck! - sambon min tycker att det borde räcka med ett tillfälle men jag tror att det handlar mer om att han är för trött om kvällarna..

Fru Km - hoppas att du får plus!!
    Essalady - jag kör på samma profil som du au d naturell ett tag till..

Bläää till allt just nu
  • emmafemma

God morgon tjejer!

Jag håller med om att ALLT verkar rinna ut, men har läst att det inte är precis allt. Nu har jag googlat (vad skulle man göra utan google?) och hittade bl.a. detta:

"Om det verkar som om spermierna rinner ut från slidan efter samlaget – bekymra dig inte. Mängder av spermier har redan begett sig ut på sin resa mot ägget."

Jag hoppas det stämmer!

Jag får även ändra listan en aning, då ÄL pågår just nu och ger en tidigare BIM. Vi sexar för fulla muggarSkrattande Vi använder oss av stickor, men tänker att vi börjar strax innan dag 10 eller fr.o.m. dag 10. På så vis fångar man förhoppningsvis ÄL om den nu kommer tidigare än vad stickorna visar. Eller tänker vi tokigt?

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    20-- Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    3 -- essalady  ÄL 19 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 - Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12--Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Fru KM

God morgon tjejer! Inget plus här än. Ingen mens heller dock men känner att jag börjar få den klassiska mensvärken. Usch vad jobbigt det är att inte veta. Man hoppas ju sååå och blir ju så ledsen när mensen väl kommer.

• mallanis

Emmafemma- Jag tror att det är bra tänkt! Att man redan har simmare i röret (de kan ju leva ett par dygn) är ju bra så att det är stor chans att de träffar varandra innan innan ägget kommit för långt!

Ni som funderar på "bra" slem eller inte... Jag har inte provat  bisolvon, RR etc men jag har använt Preseed- Ett "glidmedel" som inte ska döda spermierna utan underlätta för dem att simma upp. Man tar bara pro-seeden strax innan man ska sexa jag tyckte att den var bra och jag har använt den när jag blivit gravid de 2 sista gångerna... ett tips om man inte vill mixtra med kroppen men kanske ändå få de positiva effekterna med "lättare" transport för spermierna.. Sen om det funkar? Men har iaf hjälpt till att få det extra nice under tiden i sängkammaren....

http://www.early-pregnancy-tests.com/spermfriendly-preseed.html

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Lite depp här idag.... tycker att mina symptom minskat vilket gör mig livrädd... Vet inte hur jag skulle orka om jag det inte gick vägen den här gången heller...  jajja behövde bara ventilera lite...

Tredje gången gillt!?
  • ifyouweremine

Mallanis - Usch det låter otäckt. Vilken vecka är du i? Brukar det inte vara normalt att en del symtom avtar efter en tid? Jag hoppas verkligen innerligt att den lille där inne vill stanna kvar. Det vore så fruktansvärt orättvist annars.

• ifyouweremine

Hur ofta brukar ni orka mysa kring Äl? Vi kör varannan dag under 2v varav varje dag just kring äl-dagen. En del myser ju flera gånger om dagen kring äl men det går verkligen inte rent fysiskt för vår del.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet