• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Saftmedbulle
    kristin10 skrev 2013-01-17 14:35:14 följande:
    Känner att jag behöver en tråd att vara i som passar mig. Jag var med här för över ett år sedan men trodde inte jag skulle behöva vara här länge. Men ingen bebis har det blivit ännu.

Jag minns när jag var på försök 3 ungefär och nån annan på försök 19 eller nåt. Jag förstod inte hur alla orkade, men nu har 17:e försöket för oss inte heller lyckats och jag är inte helt knäckt ännu.

Vi har börjat utredning på kommunal väg, men allt tar så länge. Om jag inte hört nåt inom februari kommer jag nog att börja kontakta nån privat klinik. De första proven vi hittills tagit har varit normala, så det är bara att vänta och se vad nästa steg blir.
    Jo... jag kommer ihåg dig. Välkommen tillbaka!
    Jättebra att du inte gett upp ännu (pepp, pepp)! Tyvärr så har många här inne provat länge, med lite olika resultat. Femtonde försöket funkade för oss, men då var det tre missfall på vägen. Vi var nära att ge upp, men kände ändå någonstans att det MÅSTE gå och... ja, till slut gick det.
  • Jojjo77

Plockad och klar. Wiiiieee! Gick riktigt bra faktiskt. Bästa av mina tre plock. Har lite ont nu, men inte farligt, har varit värre. Det blev 9 ägg. Just antalet bryr jag mig inte så mycket om, av erfarenhet så vet jag att det är kvalité inte kvantitet som räknas. Glad så klart att det blev ägg, ja, ni fattar tror jag. Imorgon är de domedagen, då väntas samtalet som talar om om ngt blivit befruktat. Jag hoppas så på det så att det värker i hjärtat! Ett ägg, ge mig ett endaste liiiiitet befruktat ägg! Please! Kristin - Välkommen tillbaka. Vad jobbigt att det inte blivit ngt än. Håller tummarna!

• Kattflickan

Jojjo: 9 ägg är en bra skörd!!! Jag hoppas på att menopur innebär bättre kvalitet på äggen för dig också. En tjej jag känner gjorde sin första ivf med menopur. Hon fick bara ut 4 ägg men 3 blev befruktade. Det som sattes in blev hennes dotter. Sen så testade hon av nån anledning inte med sina frysta ägg utan gjorde nya ivfer, två st med puregon. Blev fler ägg, men inget ville bli nåt barn. Sen testade hon med två av sina frysta ägg från första omgången med menopur och det blev hennes andra dotter. Säger inte att menopur är bäst för alla, för då skulle alla använda det, men det verkar som om olika preparat funkar olika bra på olika personer.

Jag håller tummarna inför att du nu får många fina befruktade ägg. 

Hej Kristin! Hoppas det tar sig snart för dig.

Millan 

• ernlia03
    Jojjo77 skrev 2013-01-17 17:55:38 följande:
    Plockad och klar. Wiiiieee! Gick riktigt bra faktiskt. Bästa av mina tre plock. Har lite ont nu, men inte farligt, har varit värre. Det blev 9 ägg. Just antalet bryr jag mig inte så mycket om, av erfarenhet så vet jag att det är kvalité inte kvantitet som räknas. Glad så klart att det blev ägg, ja, ni fattar tror jag. Imorgon är de domedagen, då väntas samtalet som talar om om ngt blivit befruktat. Jag hoppas så på det så att det värker i hjärtat! Ett ägg, ge mig ett endaste liiiiitet befruktat ägg! Please! Kristin - Välkommen tillbaka. Vad jobbigt att det inte blivit ngt än. Håller tummarna!
    Härligt! Är inte det minsta insatt i IVF, men härligt att det känns bra än så länge! Ska hålla alla tummar jag har (faktiskt fyra just nu! :)) för ett bra samtal imorgon!
  • Anwen

Jojjo - Yaay! Vad skönt att det verkar gå bättre och att du mår bättre denna gång. Håller tummarna för fina befruktade ägg imorgon, och väntar spänt på morgondagens uppdatering :)

EGO: Sprutdag 2 idag! Skönt att äntligen vara igång med nästa fas... Går ganska bra med sprutorna, men spänner mig EFTER att jag stuckit in nålen, och trycker nog in vätskan lite för snabbt egentligen.. Igår började det svida efter att jag dragit ur nålen igen, och fortsatte göra det flera timmar :S. Idag känns det mindre. Hela magen känns svullen och putig, men det tyckte jag den gjorde redan innan jag började med sprutorna? Undrar varför.. eller så inbillar jag mig? Ni som fått svälld mage av sprutorna, hur länge hade ni sprutat då?
    För övrigt har jag haft problem med minnet fr.a. de sista dagarna, börjar nästan bli lite läskigt :P. Och svettningarna/värmen om nätterna kvarstår ännu... blä!

• Jojjo77

Ansen - Tack, önskar dig detsamma. Jag hade också svidningar, nästan lite brännande känsla efter sprutorna. Är nog att man reagerar på vätskan bara. Hade inte så m Puregon men med Menopur. Jag blev svullen efter 1 vecka med Menopursprutorna, efter bara några dagar när jag hade Puregon. Allt annat du känner är rena hormonpåverkningar tror jag. Jag får ömma bröst, lätt andfådd och inget minne, precis som när man är gravid. Det är det jag tycker är jobbigt, att allt detta innan graviditet, känns som graviditet... Hoppas så att det går bra för dig! När ungefär blir det plock?

• Jojjo77

Anwen, döpte om dig såg jag, haha, sorry! Tack alla för era tummar, det värmer. Vankar av och an och väntar på telefonsamtal. Klump i magen är väl en mild beskrivning av min känsla just nu...

• kristin10

Det är så intressant att läsa om alla era erfarenheter med äggplock och annat. Jag hoppas det inte tar alltför länge innan det är min tur.

Själv ringde jag till gyn.poli. idag och undrade varför vi inte hört nåt ännu när läkaren sa i börja på december att vi skulle höra nåt innan jul. De sa bara att okej, vi skickar ett papper när du kan komma och det blir nångång i slutet på februari. Kommunal väg är så jobbigt. Är det min uppgift att se till att få komma till läkaren?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet