• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine
    Kaprifolen - Jag har testat både att dricka alkohol ungefär som vanligt (dvs inga stora fester men däremot lite vin till maten ibland eller i tv-soffan på fredagskvällen eller på after work), samt att hålla mig i stort sett helt nykter under en månad. Inget av det funkade. ;) Det känns som om man omedvetet dricker lite mindre än tidigare för att man försöker (både mer sällan och mindre mängd), men jag försöker leva så normalt jag kan. Folk blir ju liksom gravida hela tiden, även av misstag, och inte sällan i samband med fest. Däremot skulle jag såklart sluta helt om jag fick veta att jag var gravid.

ceke - Vad härligt! När jag började läsa ditt inlägg trodde jag först att de hade upptäckt att cystan egentligen var en bebis, men SÅ stort mirakel var det visst inte. Jätteskönt att slippa operation i alla fall och kunna fortsätta försöka som vanligt!

Själv så är jag bim-6 nu och känner än så länge inget. Har bestämt mig för att inte försöka känna något. Flytningarna är precis som de varit de senaste månaderna, vilket antagligen är ett negativt tecken. Eller hur ska flytningarna egentligen vara veckan före bim om man är gravid? Nån som vet??

Däremot har jag märkt att jag fått en del finnar de senaste dagarna, även på ryggen och bröstet m.m. Där brukar jag aldrig få finnar över huvudtaget, men OM jag får finnar så är det alltid vid ÄL och möjligen vid bim. Inte mittemellan.. Men å andra sidan har ju kroppen varierat sig lite veckan innan bim de här månaderna så det kan ju lika gärna vara ett nytt "påhitt" av kroppen..
  • Jojjo77

Japp, då var skendräktigheten ett faktum, mensen kom nu på fm trodde jag klarat mig idag då den inte kom på morgonen som den brukar. Tråkigt. Men jag får trösta mig med att mensen kom på rätt dag, så då är den ju regelbunden. Plus att jag i helgen får dricka vin på festen. Man måste ju plocka fram det positiva

När det gäller alkoholdiskussionen så tror jag som mallanis att det är bra om man inte hänger upp hela sitt liv på ÄL och BIM (det blir ju lätt så...). Man behöver ju inte dricka mängder, men ett glas vin här eller där tycker jag inte spelar någon roll. Den dagen man får ett plus på stickan anser jag dock att det är nolltolernas när det gäller alkohol och tobak.

De i min familj och närhet vet att vi försöker, jag är ganska öppen med sånt, mest p g a att jag känner att det blir jobbigare om det är så att det inte vill ta sig alls eller att man får ett missfall. Då vet folk om i vilken situation man befinner sig  och kan ta hänsyn till det. Tycker också att jag slipper tjat som "när ska ni skaffa barn" när de vet att man försöker, då verkar det helt plötsligt inte lika intressant.

Har tagit bort mig från novemberlistan och lagt till mig i decemberlistan. Nu är det bara att plocka fram ÄL-stickorna igen och förbereda mannen på att det blir mycket åka av även denna månad

BIM - Vi som längtar efter första barnet

NOVEMBER

12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )

23 Jojjo55 ÄL-- 9 dec (2:a försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• ceke

Sitter och funderar på vilka ÄL-test jag ska betsälla från internt... har ni nå br tips? Har tidigare köpt CB på apoteket, men det blir ju verkligen svindyrt i längden!!! Även om de är bra o lätta att tyda..

• ernlia03
    Kattflickan skrev 2010-11-24 21:41:34 följande:
    Hejsan!

Jag tycker att jag känner av stickningar i bröstvårtorna och molvärk. Känner även lite i ryggen. Försöker att intala mig att det är inbillning och att jag inte får bli besviken på lördag om det inte är nåt, vi har ju inte gjort ett riktigt försök den här månaden!

Millan 
    Stickningarna i bröstvårtorna känner jag igen. Det hade jag aldrig känt innan jag plussade. Kändes som man drog i dem på något sätt, brände och kliade också. Fick känningarna ca tre dagar innan BIM. Det är spännande det där med symptom! Skrattande
  • ceke
    ernlia03 skrev 2010-11-25 10:37:15 följande:
    Stickningarna i bröstvårtorna känner jag igen. Det hade jag aldrig känt innan jag plussade. Kändes som man drog i dem på något sätt, brände och kliade också. Fick känningarna ca tre dagar innan BIM. Det är spännande det där med symptom! Skrattande
    symptom.. jag tycker det där är supersvårt... jag menar.. de flesta symptom folk skriver om, känner jag varje månad innan mens. Och den månad som kroppen var helgalen och jag trodde att jag var gravid, hittade de ju cystan, så då var det den som spökade. Det jag har lärt mig under det här halvåret är nog att inte känna efter så mycket efter "gravidsymptom" då min kropp ger en hel massa grejer, tom illamåendekänslor, dagarna innan mens.. så jag ska verkligen försöka att inte leta symptom härdanefter..

Men haha, vem försöker jag lura.. klart även jag kommer gå o känna och hoppas och fundera Men så här i tider då jag inte är mellan ÄL och BIM, känns det lättare att "tänka klart" över kroppens mysterier
  • mallanis
    ceke skrev 2010-11-25 10:35:02 följande:

Sitter och funderar på vilka ÄL-test jag ska betsälla från internt... har ni nå br tips? Har tidigare köpt CB på apoteket, men det blir ju verkligen svindyrt i längden!!! Även om de är bra o lätta att tyda..

Jag köpte testlagrets och även provat billigatester.... Tyckte de bägge funkade bra men man får ju ingen glad gubbe utan får kolla strecket..
    Tredje gången gillt!?
  • Jojjo77
    ceke skrev 2010-11-25 10:35:02 följande:

Köpt på nätet billigatester.se. Har använt de billigaste och det var inga problem att tyda dem.
  • Irmeline

Oj vad det skrivits på bara en dag!!!

Ceke: vad underbart! Nu kan ni köra på och hoppas på plus snart, sååå skönt! Men jag förstår vad du menar med att det är svårt att fatta. Jag var inställd på skrapning på mitt återbesök (inte ätit på sex timmar etc) så när det inte blev så kändes det konstigt, men när den känslan lagt sig så känns det skönt! Har också använt billiga tester!
    Hade förmodligen ÄL igår (24) så hoppas verkligen det blir en dag att minnas!!! 

Jojjo: Trist med mens. Blir på det igen vid nästa ÄL!! Kanske julklapp Flört

Kaprifolen: Håller tummarna. Apropå alkohol så gjorde min syrra nåt liknande som du beskrev, hon testade vid BIM (lördag) fik negativt, festade men något lugnare än vanligt (dock några glas vin) mensen kom inte, testade igen på tisdag, plussade. Fick superångest men sen kom en liten fin tjej ut som är fem år idag!!

Millan o grisen: Håller tummarna för er!!!

Mallanis: Om att pausa sitt liv i väntan på barn, har haft flera kompisar som varit helnyktra och skött sig när de höll på, det blev inget så de slutade tänka på det och festade på, och när de festade som mest så blev det! Känner till minst tre sådana fall. Kanske var det den psykiska pressen som försvann?

• Kaprifolen

Lägger till listan igen eftersom jag försvann ur den....ego-jag Fortfarande ingen mens men det känns som om den är på G tror jag... Skönt o höra er a sunda och förnuftiga åsikter om alkohol och livet i allmänhet. Risken när man är en liten kontrollpersonlighet är att man får för sig att leva helt enligt ngn påhittad regelbok Men då e det skönt med förnuftiga tjejer som er!

BIM - Vi som längtar efter första barnet

NOVEMBER
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Kaprifolen1979 ÄL 11 nov (försök nr 1)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )

23 Jojjo55 ÄL-- 9 dec (2:a försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet