• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Saftmedbulle
    SannaK skrev 2010-11-22 21:36:47 följande:
    Hej tjejer

Får man hoppa in här. Är 30, började barnverkstan för ett år sedan, det tog sig i april, missfall med komplikationer i juli o nu denna v har vi äntligen fått börja försöka igen. Spänd väntan inför BIM i början av dec alltså...
    Självklart är du välkommen, SannaK!

Irmelie: Är ju inte direkt någon biologiexpert, men rent logiskt så borde väl ÄL inte komma igång så länge gravidhormonerna härjar, eller? Kroppen "tror" ju fortfarande att den är gravid, men jag vet inte som sagt       - ren spekulation.

Håller tummarna för er som har BIM snart, skulle vara kul med plus här ni i adventstider. Advent betyder ju "ankomst" så jag hoppas några småttingar ankommer i dagarna fram över.

Mallanis: Fisk? Trodde det var en kulting du väntade ;)
  • Saftmedbulle

Ernlia03: Styrkekram till dig! Förstår att det måste kännas jobbigt...Prata på du i tråden, men se till att få proffshjälp oxå. Det är ju inte helt ovanligt att vara deppig under graviditet.

MD77: Wow! Vilken härlig känsla det måste vara... Grattis!

Mallanis: Och...så klart... gratttis till milstolpen! Precis som du säger kan man inget annat göra än att vänta och hoppas på att allt går bra.  Håller med Irmelie -den här gången är det din tur, mallanis! Det kommer att gå vägen.
    Något frustrerande i vår tid då vi tycker oss kunna kontrollera allting (med massor av tekniska prylar som bara ska fungera). I bebisverkstaden får man helt klart vara ödmjuk inför livet, men det är ju det som gör det hela spännande oxå!

Essalady: Ja, mina kollegor är ganska finkänsliga, vilket är bra.

• emmafemma

Hej alla!

Det är så många inlägg jag vill svara på, men efter ca 4 st. lästa, tappar jag trådenSkrattande

SannaK: Välkommen hit! 

MD77
    : Vad roligt för dig. Och vilken fin blogg du har. Min syster gjord precis som du (det tog sig på tredje försöket för henne också).

Mallanis: Grattis! En milstolpe att fira!

För mig väntar BIM i nästa vecka och känner typ ingenting. Jag var så fokuserad förra månaden att jag inbillade mig molvärk redan någon dag efter ÄL. Snacka om att man kan lura kroppen. Den här gången bestämde jag mig för att sluta inbilla mig. Det jag menar är att om jag kan få molvärk (som jag normalt inte brukar ha så tidigt efter ÄL), och ända inte vara gravid, ja, då är det kroppen och psyket som spelar mig ett spratt. Nu vet jag det - been there, done that - och jag tänker banne mig inte låta det hända varje månad. Då kommer jag att bli tokig. Så den här gången har jag inte känt den minsta molvärk. Däremot hoppade jag till under fikarasten igår när min arm råkade snudda ena bröstet som värkte (ja, båda två). Slutsats:

1. Jag är gravid - TJOHO!!!
    2. Den fejkade molvärken har flyttat sig till brösten
    3. Brösten var helt enkelt ömma

Jag hoppas på alternativ nummer 1.   

• Polarlantis
    emmafemma skrev 2010-11-23 19:00:20 följande:
    Slutsats:

1. Jag är gravid - TJOHO!!!
    2. Den fejkade molvärken har flyttat sig till brösten
    3. Brösten var helt enkelt ömma

Jag hoppas på alternativ nummer 1.   
    Helt underbar analys! Jag håller tummarna :)
  • SannaK

Känner igen det där med att fejka graviditetssymptom för sig själv, dumma kropp :). Även jag lider av ömma bröst, mest när jag känner efter i ärlighetens namn...

• Kattflickan

Jag känner också av fejksymptom. Lite irriterande att man kan lura sig själv så mycket. Men nånstans därinne hoppas jag att det är på riktigt.

Ernilia03: Jag har en kompis som var deprimerad när hon var gravid. Men hon slapp faktiskt förlossningsdepression, så det behöver inte komma. Min vän fick hjälp av av mödravården på något sätt. Prata med din barnmorska och skriv gärna här. Har du pratat med din sambo om hur du känner det? 

Skönt Mellanis att du kommit in i vecka 12! Man pustar ut lite då.

Irmelie: Jag beundrar din optimism! Helt rätt!

Jag försöker ju komma i form igen efter gravidieteten då jag lyckades gå upp 4 kg under 15 veckor. Har rätt fort gått ner 2 kg men har svårt att komma ner ytterligare, så jag hade bestämt mig för att träna 5 ggr den här veckan och inte äta några sötsaker alls. Så visade det sig när jag kom till gymmet idag att jag glömt  en träningssko hemma. Rätt irriterande att träningsplanen föll på en gång. Om jag blir gravid igen ska jag försöka hålla igen lite på maten, äta ungefär som jag brukar, bara lite mer. Förra gången åt jag enorma mängder mat. En gång åt jag en halv falukorvsring till middag! 

Ett tips till er som är gravida förresten som ni kanske redan vet. Försök att undvik att bli förkylda. När man är gravid är immunförsvaret sänkt för att kroppen inte ska stöta bort fostret, så typ förkylningar blir ofta långvariga och då är det lättare att de utvecklas till bihåleinflammation. Jag hade min värsta förkylning nånsin när jag var gravid, det tog 4 veckor att bli hyfsat bra och jag fick för första gången i mitt liv bihåleinflammation. 

Millan 

• Gris78
    Jojjo77 skrev 2010-11-22 16:49:39 följande:
    Håller helt med dig, vet inte heller om man ska bli besviken när man får lite menskänningar. Är ju också svårt att veta skillnaden mellan mens och gravidkänningar när man aldrig varit gravid... Mina bröst ömmade inte så mycket igår, men idag har de kommit igång ordentligt. Längtar till slutet av denna vecka för att se om det kommer hända något eller inte. Har jag inte fått mens på lördag så måste jag testa, ska nämligen på fest på lördagen och vill inte riskera något.

Hur har du ont i svensken? Molande? Är det ett gravidsymtom? Det är ju en hel vetenskap allt detta med symptom och känningar Inte konstigt att man blir lite knäpp!

Min man frågade igår hur bebisen mår och tog mig på magen. Jag sa att han inte fick säga så, för att man blir så besviken om mensen kommer. Jag tror inte att det tagit sig, men han tror det. Får hoppas att han har rätt i frågan.
    Har inte ont i svanken längre...i helgen kom det och en stund och sedan försvann det. Så höll det på ett tag...
    Tidigare i förra veckan så tyckte jag mig känna lite tryck på vänstra äggisen tror jag eller i den trakten i alla fall. I övrigt så är det ingenting  åtminstone inget utöver det vanliga... Hurvida det är några grav symtom har jag ingen aning om tyvärr. Vet inte om jag ska se det som positivt eller inte?

Kände nu när jag loggade in att jag direkt fick menshuvudvärk och lite magvärk! :) hihiihih Jag är absolut inte lättpåverkad........................NOT! 

Ta inte illa upp flickor ni e toppen precis som denna tråd. 
  • Gris78
    Saftmedbulle skrev 2010-11-22 17:50:10 följande:

Millan75: Såklart att jag gör!

Ansi30: Jag längtar oxå tills jag får sätta upp alla ljusstakarna.

Lillamillan: Trist med mens... och så på semestern dessutom.

Vi pratade alkohol på jobbet och om hur man ofta måste ha en ursäkt för att inte dricka (som att man kör, är gravid etc)... En kollega till mig sa... "ja, alltså... när du inte drack i somras på kick-offen trodde vi faktiskt att du var gravid..."  Det var jag ju inte och se...just då trodde de att jag var det, ha! De skulle bara veta...

MD77: VUL? Imorgon? Massor av tumhållning!

Irmelie: Menar du verkligen att du fortfarande får utslag på gravstickan? Suck... jag vill att hormonerna ska försvinna snabbt.  9 veckor? Det är ju en halv evighet!

Gris75: Ha, ha  - din 70-åriga granne kanske inte direkt räknas ens till 30++

Hahahahahahah Saftis! - näe det gör det nog verkligen inte men jag tycker att det speglar orättvisan lite väl klart bara! - vet inte om jag tycker att en 70+are ska ha bättre sex än en 30++are?

Håller med om att det ska bli kul med uppsättning av julstjärnor! :)  Jul är en mysig och stämningsfull högtid men samtidigt enormt jobbig. 
  • mallanis
    Millan75-
    Nja jag har inte klarat mig från förkylningar, började med halsfluss och sen 4 veckor snuva... Mina jobbarkompisar anar nog att jag har en hemlighet..så här illa brukar jag inte må....  bihåleinflammationen hoppas jag att jag ska slippa...

Ceke- Lycka till nu det kommer säkert gå bara bra!

Emmafemma- hahha hoppas också på att det är alternativ 1!

Bullen- Ja man är ju van att bara man bestämmer sig och lägger manken till så blir det som man vill. Inte lika lätt när man försöker baka bebis...=(

Har lagt in en bild på Klimpen/fisken nu i galleriet om ni vill titta. Det är inte lätt att se vad som är vad men kryssen markerar längden från huvud till rumpa, det som ser ut som fena är altså en arm och stjärtfenan benen ;)  får se om ni ser en fisk eller om det kan bli en kulting?

MD77- Har du fått en bild på din lill* idag som man kan kika på?
    Tredje gången gillt!?
  • Astrogirl

Mycket aktivitet här varje dag. Hinner inte heller kommentera alla inlägg som jag skulle vilja kommentera. 

Om utredningen visar att jag behöver hormontillskott så får jag säkert äta Pergotime, men det beror ju på vad testerna säger. Återkommer när jag vet mer.

Styrkekram till dig Ernilia03. Hoppas humöret vänder och att du får prata med någon som kan hjälpa dig bli gladare igen. Här får du gärna prata av dig hur mycket du vill. Det är bra för alla att veta att det inte alltid är en dans på rosor att vara gravid. 

Skönt Mallanis att du kommit så långt. Hoppas bebben stannar så ni blir en liten familj nästa år. 

SannaK välkommen hit.

Ni andra som är gravida håller jag alla tummar för att allt kommer gå bra och att ni får se friska fina bebbar på VUL-en. 

Till er som försöker precis som jag. Kämpa på! Någon gång blir det vår tur också. Advent är ju väntans tider, som någon sade tidigare här i tråden och förhoppningsvis kanske vi kan få något att vänta på i nio månader. Solig

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet