• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan
    ceke skrev 2010-11-24 21:43:46 följande:
    Jag har läst både lite här och där att kvinnans orgasm underlättar för spermierna att ta sig ändå upp, då de får en skjuts på vägen... och att det är därför kvinnans orgasm inte bara är den direkta omedelbara känslan, utan att musklerna jobbar mer elelr mindre i upp till 20 min.. Men inte vet jag. man ska inte alltid tro på allt man hittar på nätet har jag lärt mig.. men det låter ju inte helt otroligt
    Låter superbra, då kanske jag har en chans den här månaden iallafall Tungan ute

Faktum är att man kan ju känna att man får som lite spasmer, sammandragningar där nere så varför inte.

Millan
  • ceke
    Saftmedbulle skrev 2010-11-24 14:33:09 följande:

emmafemma: Jag röstar helt klart för alternativ 1!

EGO: Hurra! Gick jättebra på gynakuten idag. Läkaren var väldigt inkännande och bra och allting var ute. På VUL såg man tre äggblåsor oxå där en av dem var "på G" som hon uttryckte det. Lät ju upplyftande, helt klart. Hon rekommenderade dock att vi skyddar oss fram till nästa mens för att det kunde bli knepigt annars... Jag vet att du, Irmelie, satsar direkt, men vi ska nog följa "regelboken" för säkerhets skull.

Jag frågade hur lång tid det tar för hormonerna att gå ur kroppen och det var ju individuellt, som allt annat. Det berodde oxå lite på VAR i graviditeten man befann sig när missfallet skedde. I mitt fall skulle hon tro att de (hormonerna alltså) skulle spöka ca tre veckor till.

Ernlia03: Vad bra att du gick till BM och fick lite stöd. Tror jag är bra... (heja,heja) och ja...man FÅR må skit ibland - det är en del av livet.

CajsaK: Välkommen till tråden! Här har vi massor av funderingar och symptom, både verkliga och inbillade ;)

Åh, vilken bra dag det va i den här tråden idag! Va skönt att det gick så bra för dig med! Våra tummar för varandra och alla andras tummar och tankar verkar ha gjort susen

24 nov är en dag att minnas

Kram!
  • ceke
    Daniela01 skrev 2010-11-24 22:16:34 följande:
    Ceke- vilka underbara nyheter!!!! Vilken turdag!!!
    Helt underbara!!
  • mallanis

Ceke- MEN så gott vilken flax!! Så skönt för dig, kan man säga grattis till att du slapp operationen?
    Japp- tror på "orgasmmetoden" har också hört att det finns en "föda barn med orgasm".... den tänker jag pröva *asg*

Pingla77- Syrran har gjort en sådan ögonoperation-Hon är helnöjd! Det enda hon ångrar är att hon inte gjorde det tidigare ;)

Kaprifolen- Hur säker är du på din BIM? Man säger ju att man ska sluta så fort man vet att man är gravid  MEN samtidigt så har ju kroppen och ägget inte börjat dela blod än....

Maria-  Finaste fisken jag nånsinn haft =) Orgasmen ska väll allra helst tajmas med mannens så får de bra skjuts av killen och sen mottags de av tjejen och förs ännu en bit upp. Men sen om det verkligen funkar?

Kajsa K- Känn dig inte stressad över att "alla" vet när Äl är... vi tyckte det var kul att ha med äl på listan så man "får följa med varandra hela vägen" *s*  Men visst underlättar det att veta när äl är om man inte orkar sexa på jämt!

Kom igen nu tjejer FLER namn ner på gravidlistan nu tjejer... det är dags nu!

Tredje gången gillt!?
  • Jojjo77
    ceke skrev 2010-11-24 18:21:17 följande:
    Håll i er! Jag tror jag ska bli religiös eller nåt sånt. Haha.. kan inte tro att denna dag är sann! Månaden som varit måste ha varit en mardröm som jag vaknat upp ur, eller idag en önskedröm...

Jag har ju varit så jäkla nervös och spänd och tja.. rädd.. Och en hel månad har gått åt till grubblerier, oro och väntan på en enda sak.. operationen och få en massa svar..

Och så kom nu denna dag. Jag sov piss, hade världens svacka igår och inatt.. gick till jobbet på morgonen för att få tiden att gå.. och så åkte vi till sjukan till 10.45. Skrevs in, fick sätta på mig de otroligt sexiga operatonskläderna, de satt dropp (vilket gjorde skitont att röra sig med då de satt den i armvecket) och sen kom läkaren in. Hon ville göra ett till vaginalt ultraljud innan operationen skulle sätta igång.

Då hände miraklet. Den 8-9 cm stora cystan som de trott va en dermoidcysta (tvillingcysta) var puts väck. Det enda hon såg va helt normala, fina slemhinnor, friska äggstockar utan några som helst cystor, inga vätskeansamlingar runtomkring livmodern etc... Så med andra ord var det en funktionell cysta som försvunnit av sig själv och ingen dermoidcysta som de trott! Öhh.. jaha.., så var allt klart, de tog bort droppen och vi fick åka hem!

Endometrios kan det va ändå, men de ser inget på ultraljudet och allt ser bra ut. Inga vätskeansamlingar bakom/under/på/i livmodern/äggstockarna eller äggledarna, det kan inte ha varit en chokladcysta då den försvunnit av sig själv på det här sättet, etc. Hon (och även vi då hon pedagogiskt nog visade och berättade allt det hon såg på skärmen) såg även de äggblåsor som är på väg att mogna inför ägglossning nästa vecka. I den äggstock som cystan tidigare satt på! Däremot sa hon att p-ringar och hormonella preventivmedel kan ge sådana här komplikationer för vissa personer och att det kan ta upp till ett år innan allt återställts. Hon avrådde från allt vad hormonella preventivmedel heter för min del även i framtiden, utan om jag senare vill skydda mig, är det kopparspiral eller pessar som gäller för min del (allergisk mot kondomer).

Jag frågade hur länge vi måste försöka bli gravida innan vi kan söka hjälp. Då sa hon att de brukar säga 2 år, men att vi kan få hjälp efter ett år om det inte skulle ta sig. Så med andra ord i juli om vi inte blivit med barn innan dess.

Ojojoj vilken dag. Vilken pärs och vilket underbart antiklimax. Helt otroligt. Känns nästan som att jag blivit snuvad på en sjukskrivning. Hahaha.. Så jag gick till jobbet 40 min senare igen! Konstigt nog funkar ju det psykiska ganska konstigt.. För jag kan nästan känna mig besviken på att det blev som det blev. Fattar ni hur knäppt det låter???? Nu, när jag enbart borde tacka min lyckliga stjärna, så kan jag tänka "men, hur blir det nu då? jag har ju ont i magen, eller? och jaha, endometrios kan det ju va ändå som satt sig på tarmarna.. men, vad innebär det då? Får väl tänka att vore det inte för att de upptäckt cystan, så hade jag aldrig vetat nånting! Självklart är jag glad, lättad etc, men andra konstiga tankar smyger sig också in. Men det får de väl göra antar jag... Jag har nog ännu inte fattat vad som hänt idag...

Som kuriosa kan jag berätta att när vi precis efter sjukhuset skulle parkera bilen för att äta en efterlängtad lunch, så måste p-automaten varit paj. Jag stoppade i 11 kr och när inget hände tröck jag på myntreturen. Då fick jag tillbaka 51 kr. haha. Jag har köpt 4 trisslotter efter det, men så mycket tur hade jag inte. Känns dock som om jag redan vunnit en stor vinst idag

Nu är jag HELT slut i huvudet och kommer förhoppningsvis sova som en stock inatt. Men glad. Nu jäklar kör vi så det ryker nästa vecka vid ÄL!!

Tusen tack för alla tummar som hållit och alla tankar som sänts av er och även alla mina vänner. De verkar ha hjälpt Kroppen är en underligt, härligt mirakel. Nu ska här bakas bebis!!!
    Vad underbart härligt att höra ceke!!! Jag fick gåshud på hela kroppen när jag läste ditt inlägg och en liten tår i ögat! Ibland bjuder livet på otroliga överraskningar. Fantastiskt Håller tummarna för att det snart blir en bebbe
  • Jojjo77
    Kaprifolen skrev 2010-11-24 20:04:42 följande:
    Ja kul Jojjo55, jag e likadan. Ibland känns det liksom att nu, nu kom den och så kollar man men än så länge inget dock....

Min brukar dock ha en tendens att komma på natten eller tidig morgon så det mest troliga är val att man får sig en överaskning i natt....

Hmmm, ska på fest i helgen hos vänner vi inte känner jätteväl och vi måste sova över. Jag måste nog göra ett test på fredag eller lördag morgon så jag vet om jag kan smaka på lite vin. Om inte mensen kommit och testet inte skulle visa ngt, kan jag lite på det då eller hur hade ni resonerat? Vill helst inte att folk ska spekulera i om man e gravid eller ej bara för att man inte dricker. Hur är det nu för tiden behöver man ta morgonurin eller kan man kolla på fredag kväll redan?

Jädrar vad det sticks i mina ljumskar nu Inbillning eller....
    Ska precis som du på fest i helgen och det blir ju med delade meningar när det kommer till alkoholen, om nu inte mensen kommit tills dess. Ingen mens än och jag kommer att vänta till lördag morgon med att testa, p g a festen så att jag vet hur jag ska göra med vinet. Jag gillar inte riktigt att testa för tidigt, har gjort det ett par gånger, när vi visserligen inte har försökt, men när mensen varit en dag sen och vid nästa toalettbesök har mensen kommit. Så... jag ska avvakta lite eftersom min mens också kan vara ett par dagar sen ibland. Det är ju lite jobbigt detta med att testa kan jag tycka, nu när vi för sörsta gången verkligen vill. Även om jag vet att risken är stor att det inte tagit sig så kommer en våg av besvikelse att fullkomligt störta över mig om blodet dyker upp i trosan...

Haha, det kittlar inte i mina ljumskar men igår gick jag med en svag illamåendekänsla till och från under hela dagen, i alla fall var det  vad jag inbillade mig...

Saftochbulle- skönt att du fick positiva besked

Vi är ju hela fem stycken som ska ha BIM nu i dagarna, jättespännande!!! När testar ni andra?
  • Kaprifolen
    mallanis skrev 2010-11-24 22:54:50 följande:
    Kaprifolen- Hur säker är du på din BIM? Man säger ju att man ska sluta så fort man vet att man är gravid  MEN samtidigt så har ju kroppen och ägget inte börjat dela blod än....
    Nja, hyfsat säker men jag förstår hur du tänker....jag har ju skippat alkohol helt sen lite innan ÄL och inser väl att jag kanske inte bör dricka i helgen även om ett test visar minus. Men ni förstår dilemmat, folk kommer ju spekulera...

Jojjo55: Jag tänker köpa ett test först på fredag em när jag åker hem från jobbet och testa först på lör morgon. Lite vidskeplig är jag och inbillar mig att köper man ett test nu så kommer mensen Fast jag blir liksom tokig på mina känningar i tjejmagen, är det mens som är på G eller....??? Idag tror jag att den nog kommer :.( pessimistisk.

Hur gör ni som kommer att vara mellan ÄL och BIM när julen inträffar, har ni berättat för era familjer att ni försöker? Återigen denna alkohol, min mans familj (som vi ska fira m i år) dricker gärna vin till maten och alkoholglögg, hur hanterar man det? Är inte ett dugg sugen på att berätta att man försöker, blir det inget kommer man ju bara känna än mer press ju mer tiden lider.
  • ceke
    Kaprifolen skrev 2010-11-25 09:19:22 följande:
    Nja, hyfsat säker men jag förstår hur du tänker....jag har ju skippat alkohol helt sen lite innan ÄL och inser väl att jag kanske inte bör dricka i helgen även om ett test visar minus. Men ni förstår dilemmat, folk kommer ju spekulera...

Jojjo55: Jag tänker köpa ett test först på fredag em när jag åker hem från jobbet och testa först på lör morgon. Lite vidskeplig är jag och inbillar mig att köper man ett test nu så kommer mensen Fast jag blir liksom tokig på mina känningar i tjejmagen, är det mens som är på G eller....??? Idag tror jag att den nog kommer :.( pessimistisk.

Hur gör ni som kommer att vara mellan ÄL och BIM när julen inträffar, har ni berättat för era familjer att ni försöker? Återigen denna alkohol, min mans familj (som vi ska fira m i år) dricker gärna vin till maten och alkoholglögg, hur hanterar man det? Är inte ett dugg sugen på att berätta att man försöker, blir det inget kommer man ju bara känna än mer press ju mer tiden lider.
    Vi kommer nog va där runtomkring ngnstans om det inte skulle ta sig innan, vill säga Men tjaaa... jag vet itne ja. Vi brukar va upp emot 20 pers hemma hos oss på jul och det burkar bli en eller två snaps, nåt glas vin etc... men samtidigt brukar själva min familj ibland åka till midnattsmässan.. Jag är inte så religiös av mig så, men samtidigt tycker jag det är en sån fantastisk stämning i kyrkan då, alla fina psalmer etc.. Och om vi får för os att göra det, är det enkelt för mig att va nykter då ngn måste va chaffis och "dragit den längsta stickan". Mina föräldrar och bror vet om att vi försöker, Det va liksom lite svårt att hålla den infon hemlig i och med operationen, funderingar jag har kring hur mammas kropp funkar i och med hennes endometrios etc etc..
  • ceke

förrsesten.. STORT TACK alla som hållt tummarna och som även gratulerat efter gårdagens mirakel Det känns faktiskt som större än min födelsedag förra veckan

Så, ÄL borde va nästa vecka och sen kommer även jag va med och vara skengravid fram till BIM Vem hade kunnat tro det???

• mallanis
    Kaprifolen skrev 2010-11-25 09:19:22 följande:

Så här har jag tänkt! Sunt att tänka på sitt alkoholintag! Men samtidigt kan man inte hänga upp hela livet kring BIM, och plus! Jag har ju jobbat på barn i ett års tid... när jag plussade förra  gången så testade jag på onsdag fick ett svagt streck... tog nytt test på torsdag inget streck...Ledsen som f-n men gick på fest och drack ganska rejält....Ingen mens på hela helgen tog ett nytt test - minus... först på dag BIM+ 10 plussade jag...ganska starkt....

Jag ville inte ställa hela livet på paus (fast enligt min man gjorde jag det ändå!... ) på att vänta på plusset. Ett glas vin till maten kan ju vara mums och alkoholprocenten när man äter mat och dricker alhol till maten blir ju låg man behöver ju inte bli full. =)

Så drick om du vill men om du känner att du vill låta bli så gör det.... Jag vet inte hur ni andra resonerar men så tänker jag....ska kanske tillägga då jag låter som en alkoholliberal.... inte en droppe numera så klart!
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet