• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline

Saftis: kul att celibatet är över! Har inte tålamod att vänta på nästa mens så vi kör. Om det blir mf direkt (vissa säger ju att det är större risk) så kommer jag avvakta nästa gång men nu chansar jag! Vi får se vad som händer.

Anca: välkommen hit! Efter ett år kan ni söka utredning om du känner att du tappar tålamodet, kanske kolla om du verkligen har ÄL eller om simmarna är lite slöa. Men å andra sidan är ett år inte superlänge, många som försöker längre så ge inte upp hoppet!! 

Jojjo: Nu är det riktigt spännande!!! Skrattande Kaprifolen, jag håller tummarna.

mallanis: imorn kommer gubben hem och då blir det sex, kans ju vara så att ÄL precis vart, så det är bara att köra. 

Har kollat upp en del om ÄL för att jag är så nyfiken nu. Läst att sekretet som bildas vid ÄL är en förutsättning för att spermierna ska kunna tränga igenom och komma in i livmodern, det sekret som finns annars gör att de inte kan simma så bra, förmodligen skydd mot infektioner antar jag, ska inte in nån skit där när det ändå inte finns nåt ägg. Kanske är förklaringen till att ÄL flytningarna börjar lite före ÄL, så de ska kunna simma upp då? Så även om spermierna lever upp till sju dagar så kanske de inte kan simma upp i det sekret som är sju dagar innan ÄL utan "fastnar".

EGO:
    Hur som helst så "räknade" jag på min ÄL när jag la till mig i BIM-listan, som om mf var en vanlig mens. Kollade i min kalender idag och såg att med en cykel på 41 dagar (som är mitt snitt) skulle ÄL infalla idag! Och idag fick jag flytningen. Hoppas det stämmer. Även om mannen är borta och det kanske inte blir nåt så skulle det vara skönt om kroppen kommit igång igen Glad

• mallanis
    BIM- listan låg låååångt bak (tror det var den senaste) ! Och behöver ju uppdateras en hel del....

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

Tredje gången gillt!?
  • Irmeline

Ni nya, lägg gärna till er i listan!
    Då kan vi se när vi ska hålla tummarna lite extra.
    Ser att vi är 25 där nu, inte illa Flört 

• anca

Irmelie: Tack!  Vi har börjat en utredning, min sambos simmare var ok Glad  så nu väntar vi bara att få en tid för samtal. Och det skulle bli i slutet av dec eller början på jan, jag längtar! Jag märker när jag är på väg att få ÄL, för jag har flytningar då som jag inte har annars och jag har även tagit test som visat sig positiv men det är ändå svårt att veta exakt vilken dag jag har ÄL... Känns skönt att få kolla upp om det är nåt som är fel, det behöver ju inte vara det Obestämd kanske bara sitter i hjärnan

• Pingla35

Hej!

Har inte varit borta mycket från tråden men oj vad det skrivs mycket. JAg tror att jag snart måste föra anteckningar på sidan om för att hålla koll på vad ni skriver.

Tänker vara lite ego: Har nu de senaste dagarna använt ÄL stickor och har fått svaga streck på  proven. Betyder det att det är ÄL på G?? För att vara på den säkra sidan myser vi lite extra här hemma.Glad
    Är det fel av oss att redan nu börja se om man behöver hjälp på traven eller som jag ser att i alla fall jag ska göra någon sorts hälsokoll?
    Bara lite funderingar. Just nu lägger jag mer fokus på kommande ögonoperation. Ska äntligen ta mig i kraven och se till att få bättre syn. Har hört av föräldrar som har små barn och tidigare sett dåligt lovordar ett sådant ingrepp. Så för mig som tänkt tanken utan barnaspekten har nu ännu en anledning till att lägga pengarna på mig själv och ögonen.

• ceke
    Håll i er! Jag tror jag ska bli religiös eller nåt sånt. Haha.. kan inte tro att denna dag är sann! Månaden som varit måste ha varit en mardröm som jag vaknat upp ur, eller idag en önskedröm...

Jag har ju varit så jäkla nervös och spänd och tja.. rädd.. Och en hel månad har gått åt till grubblerier, oro och väntan på en enda sak.. operationen och få en massa svar..

Och så kom nu denna dag. Jag sov piss, hade världens svacka igår och inatt.. gick till jobbet på morgonen för att få tiden att gå.. och så åkte vi till sjukan till 10.45. Skrevs in, fick sätta på mig de otroligt sexiga operatonskläderna, de satt dropp (vilket gjorde skitont att röra sig med då de satt den i armvecket) och sen kom läkaren in. Hon ville göra ett till vaginalt ultraljud innan operationen skulle sätta igång.

Då hände miraklet. Den 8-9 cm stora cystan som de trott va en dermoidcysta (tvillingcysta) var puts väck. Det enda hon såg va helt normala, fina slemhinnor, friska äggstockar utan några som helst cystor, inga vätskeansamlingar runtomkring livmodern etc... Så med andra ord var det en funktionell cysta som försvunnit av sig själv och ingen dermoidcysta som de trott! Öhh.. jaha.., så var allt klart, de tog bort droppen och vi fick åka hem!

Endometrios kan det va ändå, men de ser inget på ultraljudet och allt ser bra ut. Inga vätskeansamlingar bakom/under/på/i livmodern/äggstockarna eller äggledarna, det kan inte ha varit en chokladcysta då den försvunnit av sig själv på det här sättet, etc. Hon (och även vi då hon pedagogiskt nog visade och berättade allt det hon såg på skärmen) såg även de äggblåsor som är på väg att mogna inför ägglossning nästa vecka. I den äggstock som cystan tidigare satt på! Däremot sa hon att p-ringar och hormonella preventivmedel kan ge sådana här komplikationer för vissa personer och att det kan ta upp till ett år innan allt återställts. Hon avrådde från allt vad hormonella preventivmedel heter för min del även i framtiden, utan om jag senare vill skydda mig, är det kopparspiral eller pessar som gäller för min del (allergisk mot kondomer).

Jag frågade hur länge vi måste försöka bli gravida innan vi kan söka hjälp. Då sa hon att de brukar säga 2 år, men att vi kan få hjälp efter ett år om det inte skulle ta sig. Så med andra ord i juli om vi inte blivit med barn innan dess.

Ojojoj vilken dag. Vilken pärs och vilket underbart antiklimax. Helt otroligt. Känns nästan som att jag blivit snuvad på en sjukskrivning. Hahaha.. Så jag gick till jobbet 40 min senare igen! Konstigt nog funkar ju det psykiska ganska konstigt.. För jag kan nästan känna mig besviken på att det blev som det blev. Fattar ni hur knäppt det låter???? Nu, när jag enbart borde tacka min lyckliga stjärna, så kan jag tänka "men, hur blir det nu då? jag har ju ont i magen, eller? och jaha, endometrios kan det ju va ändå som satt sig på tarmarna.. men, vad innebär det då? Får väl tänka att vore det inte för att de upptäckt cystan, så hade jag aldrig vetat nånting! Självklart är jag glad, lättad etc, men andra konstiga tankar smyger sig också in. Men det får de väl göra antar jag... Jag har nog ännu inte fattat vad som hänt idag...

Som kuriosa kan jag berätta att när vi precis efter sjukhuset skulle parkera bilen för att äta en efterlängtad lunch, så måste p-automaten varit paj. Jag stoppade i 11 kr och när inget hände tröck jag på myntreturen. Då fick jag tillbaka 51 kr. haha. Jag har köpt 4 trisslotter efter det, men så mycket tur hade jag inte. Känns dock som om jag redan vunnit en stor vinst idag

Nu är jag HELT slut i huvudet och kommer förhoppningsvis sova som en stock inatt. Men glad. Nu jäklar kör vi så det ryker nästa vecka vid ÄL!!

Tusen tack för alla tummar som hållit och alla tankar som sänts av er och även alla mina vänner. De verkar ha hjälpt Kroppen är en underligt, härligt mirakel. Nu ska här bakas bebis!!!
  • Ansi30

Ernilla: Supertack för att du delar med dig även med det jobbiga och svåra!
    När jag var gravid (missfall) fullkomligen exploderade min ångest och panikångest. jag mådde så sjukt dåligt...så pass att jag starkt övervägde abort. Tankarna rusade från det ena till det andra och mkt handlade om att jag "ångrade" graviditeten...trots att jag ju innerst inne visste att en bebis var det jag ville ha.
    Så jag tror att dem första månaderna får oss som har tendenser till deppression, ångest och panik riskerar att vara tuffa.

Så försök att ta det lugnt och lufta tankar och känslor och kom ihåg att INGA tankar är förbjudna!
    Bamsekram till dig från en som absolut vet hur det är. 

• Astrogirl
    Soligceke skrev 2010-11-24 18:21:17 följande:
    Håll i er! Jag tror jag ska bli religiös eller nåt sånt. Haha.. kan inte tro att denna dag är sann! Månaden som varit måste ha varit en mardröm som jag vaknat upp ur, eller idag en önskedröm...

.........

Nu är jag HELT slut i huvudet och kommer förhoppningsvis sova som en stock inatt. Men glad. Nu jäklar kör vi så det ryker nästa vecka vid ÄL!!

Tusen tack för alla tummar som hållit och alla tankar som sänts av er och även alla mina vänner. De verkar ha hjälpt Kroppen är en underligt, härligt mirakel. Nu ska här bakas bebis!!!
    Underbart ceke! Vad skönt att cystan försvann av sig själv. Operationern är aldrig trevliga. Bara att köra på då.Solig
  • Astrogirl

Uppdaterar BIM-listan

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• SannaK

Förstår inte hur man lägger in sig i listan, had eäl ca 20 nov, BIM 4 dec, flera försök o 1 missfall, kan någon lägga in mig?

Kram

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet