• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kaprifolen

jojjo55: Tråkigt med tant röd, men det är nya tag nu. Känns som om jag snart joinar dig .... Hoppas att du får en trevlig fest i helgen

• ceke
    Irmeline skrev 2010-11-25 12:56:38 följande:
     Mallanis: Om att pausa sitt liv i väntan på barn, har haft flera kompisar som varit helnyktra och skött sig när de höll på, det blev inget så de slutade tänka på det och festade på, och när de festade som mest så blev det! Känner till minst tre sådana fall. Kanske var det den psykiska pressen som försvann?
    MMm´mm, tror också på det där... att leva så normalt som möjligt. De flesta säger ju att det inte skulle påverka fostret om man dricker alkohol de första 10 dagarna då det då ännu inte delar blodomlopp med modern.. Och då de första tio dagarna gått, så vet man ju oftast att mensen inte verkar komma då det är i samma veva som BIM.. sp det där tar jag ltie grann med ro.. Sen behöver man ju kanske inte slå till med en superfylla, vilket ju aldrig är direkt hälsosamt... Men nåt glas vin har jag svårt att tro skulle skada.

Däremot skulle jag inte ens komma på tanken att inta någon alkohol, eller tobak för den delen, efter ett plus!!

Hur är det med er? Använder ni tobak? Jag har rökt en gång i tiden och tar nåt bloss då och då även nu, speciellt om jag dricker alkohol.. Men det är så pass sällan nåt av det händer så det är inte nåt beroendeproblem. Jag har dock en man som röker mer än han borde, även om det inte är mer än max 1 paket/vecka.. Jag tänker lägga ner rökningen helt, förutom om jag tar ett glas vin... och försöker även få min man att göra det. För honom är det svårare, men det ska nog gå det med. Vi båda är helt inställda på att vara rökfria om vi får familj... och han skulle aldrig få för sig att röka framför barn, vilket jag tycker är en bra inställning.
  • Zalia

Hej allihop!

Jag är gärna med här också. Är 30 och har drabbats av enorm bebislängtan de senaste månaderna. Jag som aaaaldrig skulle bli en sån som bara tänker på bebisar. Jo tjena! Efter mycket diskussioner har vi iaf dumpat kondomerna nu och kör på händer det så händer det taktiken tills maken känner sig lite mer redo att försöka lite mer aktivt. Fast vi skulle nog svimma båda två om det hände nåt nu direkt! Glad

Det där med alkohol... Tänker nog som flera här, tills jag får ett plus så får det bli ett glas då och då men ingen superfylla. Därmot skulle jag nog inte kunna dölja för mina jobbarkompisar när jag väl slutar dricka alkohol då det är en hel del drickande efter jobbet här, och mycket spekulerande så fort nån inte dricker... Klagade över att jag mådde illa idag och fick menande blickar från min chef! Hon fick ett bestämt "nej" till svar på den blicken. Man kan väl aldrig hindra folk från att spekulera...

Hur som helst. Kul att läsa vad ni sagt här innan, skönt med lite folk som är i samma ålder och liknande situation som en själv!

Grattis till er som redan plussat och lycka till till er som fortfarande försöker!

• ceke

Egentligen är det rätt spännande vilken stor grej det är i det här samhället kring alkohol... Alltså, allvarligt.. ingen borde va på nån kring det. Vem vet egentligen.. bara för att man är tjej och inte dricker behöver det ju inte va en bulle i ugnen.. det kan ju lika gärna va alkoholproblem, nåt annat som gör det valet, eller helt enkelt bara att man bestämt sig för att ta avstånd från alkohol av andra anledningar...

Många spännande saker som i a f jag börjar tänka på nu när vi själva har bebisverkstad och som jag aldrig reflekterat över tidigare.. i a f inte på samma sätt. Bara egentligen det här med att fråga nån om de planerar barn... jag menar... det är ju en jätteprivat fråga som ingen borde förvänta sig ett ärligt svar på! Eller frågan om man är gravid? Jag menar.. det berättar man ju först när man är redo att göra det... det finns ju annars en tanke med att man inget sagt.

Jjag har själv tidigare frågat folk etc och aldrig insett vilken stor grej det är! Och åh vad jag önskar att jag insett det tidigare!

• mallanis
    ceke skrev 2010-11-25 14:12:39 följande:

Egentligen är det rätt spännande vilken stor grej det är i det här samhället kring alkohol... Alltså, allvarligt.. ingen borde va på nån kring det. Vem vet egentligen.. bara för att man är tjej och inte dricker behöver det ju inte va en bulle i ugnen.. det kan ju lika gärna va alkoholproblem, nåt annat som gör det valet, eller helt enkelt bara att man bestämt sig för att ta avstånd från alkohol av andra anledningar...

Många spännande saker som i a f jag börjar tänka på nu när vi själva har bebisverkstad och som jag aldrig reflekterat över tidigare.. i a f inte på samma sätt. Bara egentligen det här med att fråga nån om de planerar barn... jag menar... det är ju en jätteprivat fråga som ingen borde förvänta sig ett ärligt svar på! Eller frågan om man är gravid? Jag menar.. det berättar man ju först när man är redo att göra det... det finns ju annars en tanke med att man inget sagt.

Jjag har själv tidigare frågat folk etc och aldrig insett vilken stor grej det är! Och åh vad jag önskar att jag insett det tidigare!

Nä! Jag vet! Håller helt med, jag har också klämt ur mig klantiga kommentarer tidigare.. Menade egentligen inget med det men OJ så fel det kan bli!!!
    Tredje gången gillt!?
  • Polarlantis
    Zalia skrev 2010-11-25 14:05:34 följande:
    Hej allihop!

Jag är gärna med här också. Är 30 och har drabbats av enorm bebislängtan de senaste månaderna. Jag som aaaaldrig skulle bli en sån som bara tänker på bebisar. Jo tjena! Efter mycket diskussioner har vi iaf dumpat kondomerna nu och kör på händer det så händer det taktiken tills maken känner sig lite mer redo att försöka lite mer aktivt. Fast vi skulle nog svimma båda två om det hände nåt nu direkt! Glad

Det där med alkohol... Tänker nog som flera här, tills jag får ett plus så får det bli ett glas då och då men ingen superfylla. Därmot
    Lycka till och hoppas ni inte svimmar av inom det närmsta även om det vore sjukt kul!
    Visst är det knas att man får bäbis på hjärnan plötsligt, jag tillhör kategorin jag ska aaaaaldrig ha några barn...men visst, det är det enda jag tänker på nu! Mamma var lika dan, hahaha!
  • Polarlantis
    Zalia skrev 2010-11-25 14:05:34 följande:
    Hej allihop!

Det där med alkohol... Tänker nog som flera här, tills jag får ett plus så får det bli ett glas då och då men ingen superfylla. Därmot
    Lycka till och hoppas ni inte svimmar av inom det närmsta även om det vore sjukt kul!
    Visst är det knas att man får bäbis på hjärnan plötsligt, jag tillhör kategorin jag ska aaaaaldrig ha några barn...men visst, det är det enda jag tänker på nu! Mamma var lika dan, hahaha!
  • Irmeline

Jag känner helt igen mig där, såg att en tjej på jobbet hade "mammabyxor" på sig (såna med mudd upptill) och frågade om hon var gravid. Det var rätt tidigt och hon var väldigt smal så det syntes absolut inte annars. Märkte att hon blev lite stött, så jag svarade snabbt att jag inte skulle säga något till nån, vilket jag heller inte gjorde. Men att ha gravidbyxor och en kort tröja som åker upp när man sträcker upp armarna är en dålig ide´om man inte vill bli påkommen ;)

Och fråga: när ska ni ha barn etc, är ju inte heller ok. Har iof en kompis som jag diskuterat barnalstring (kul ord!) med tidigare och frågade henne i våras (precis innan vi började försöka) hur hon tänkte. Grimasen som flög snabbt över hennes ansikte kommer jag aldrig glömma, verkligen en min av smärta och sorg. Sedan berättade hon att de fått missfall 2 månader tidigare i v8. Pga det och att den annan kompis fick missfall den våren så bestämde vi oss för att börja, insåg att man kanske inte kunde vänta tills exakt rätt tidpunkt då det kan dröja ett tag. Tråkigt nog fick båda de tjejerna nya missfall i slutet av sommaren. Men, tredje gången gillt var det..

Senaste åren då jag förstått lite mer av det här med barnfrågan har jag sett flera som jag fattat varit gravida men jag har inte frågat utan väntat tills de berättat. 

Apropå tobak så är både jag och mannen icke-rökare. Syrrans man var snusare innan de fick barn och sa att han skulle sluta om de fick barn. Det gjorde han också, även om det inte var jättelätt.
  • Polarlantis

Egesom i a f jag börjar tänka på nu när vi själva har bebisverkstad och som jag aldrig reflekterat över tidigare.. i a f inte på samma sätt. Bara egentligen det här med att fråga nån om de planerar barn... jag menar... det är ju en jätteprivat fråga som ingen borde förvänta sig ett ärligt svar på! Eller frågan om man är gravid? Jag menar.. det berättar man ju först när man är redo att göra det... det finns ju annars en tanke med att man inget sagt

J detta är vi utsatta för hela tiden nu, folk som frågar, jaha,ska ni ha barn nu eller? men hallååååå det är ju superprivat!!!! Blir så irriterad för förutom att dom frågar så ska dom lägga sig i och komma med synpunkter om ja, ni kan väl vänta lite i alla fall, ni måste väl inte ha brottom. Som dom har med det att göra?!!!? MORRR!!!
  • Daniela01

Hur går det för alla i November månad? Själv har jag några dagar kvar tills BIM, väntan är olidlig. Har redan börjat att tjuv-testa lite, men fortfarande negativt :(

NOVEMBER
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Kaprifolen1979 ÄL 11 nov (försök nr 1)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet