ceke skrev 2010-11-25 14:12:39 följande:
Egentligen är det rätt spännande vilken stor grej det är i det här samhället kring alkohol... Alltså, allvarligt.. ingen borde va på nån kring det. Vem vet egentligen.. bara för att man är tjej och inte dricker behöver det ju inte va en bulle i ugnen.. det kan ju lika gärna va alkoholproblem, nåt annat som gör det valet, eller helt enkelt bara att man bestämt sig för att ta avstånd från alkohol av andra anledningar...
Många spännande saker som i a f jag börjar tänka på nu när vi själva har bebisverkstad och som jag aldrig reflekterat över tidigare.. i a f inte på samma sätt. Bara egentligen det här med att fråga nån om de planerar barn... jag menar... det är ju en jätteprivat fråga som ingen borde förvänta sig ett ärligt svar på! Eller frågan om man är gravid? Jag menar.. det berättar man ju först när man är redo att göra det... det finns ju annars en tanke med att man inget sagt.
Jjag har själv tidigare frågat folk etc och aldrig insett vilken stor grej det är! Och åh vad jag önskar att jag insett det tidigare!
Jag känner helt igen mig där, såg att en tjej på jobbet hade "mammabyxor" på sig (såna med mudd upptill) och frågade om hon var gravid. Det var rätt tidigt och hon var väldigt smal så det syntes absolut inte annars. Märkte att hon blev lite stött, så jag svarade snabbt att jag inte skulle säga något till nån, vilket jag heller inte gjorde. Men att ha gravidbyxor och en kort tröja som åker upp när man sträcker upp armarna är en dålig ide´om man inte vill bli påkommen ;)
Och fråga: när ska ni ha barn etc, är ju inte heller ok. Har iof en kompis som jag diskuterat barnalstring (kul ord!) med tidigare och frågade henne i våras (precis innan vi började försöka) hur hon tänkte. Grimasen som flög snabbt över hennes ansikte kommer jag aldrig glömma, verkligen en min av smärta och sorg. Sedan berättade hon att de fått missfall 2 månader tidigare i v8. Pga det och att den annan kompis fick missfall den våren så bestämde vi oss för att börja, insåg att man kanske inte kunde vänta tills exakt rätt tidpunkt då det kan dröja ett tag. Tråkigt nog fick båda de tjejerna nya missfall i slutet av sommaren. Men, tredje gången gillt var det..
Senaste åren då jag förstått lite mer av det här med barnfrågan har jag sett flera som jag fattat varit gravida men jag har inte frågat utan väntat tills de berättat.
Apropå tobak så är både jag och mannen icke-rökare. Syrrans man var snusare innan de fick barn och sa att han skulle sluta om de fick barn. Det gjorde han också, även om det inte var jättelätt.