• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Hej goa tjejer. Hurni.. hur ska man orka med denna bebisverkstad i längden? Hade ALDRIG trott det va så nervpåfrestande att försöka få barn. Blir helt slut. Går det en enda sekund utan att jag tänker på det? NÄ. Säger alla åt mig att tänka mindre på det? Jaa. ....men.... Hur gör man det??!?

Hur gör ni för att koppla bort det hela? Tips mottages MER än gärna. Håller på att bli totalt galen av det här!

• Kattflickan

Uppsara: Jag tror som Essalady, du testar innan BIM och då är plusset lite svagt. Vänta några dar och testa igen. Men om jag vore du skulle jag utgå ifrån att du är gravid.

Kör på nu Gris! 

Känns som om det är långt kvar till julafton. Känner mig förväntansfull men inte pga julklappar som man var när man var liten.

EGO: Har åkt längdskidor idag för första gången på 25 år. Är helt slut, men det var en fin dag ute!

Millan 

• ceke
    Kattflickan skrev 2010-12-12 16:28:27 följande:
    Känns som om det är långt kvar till julafton. Känner mig förväntansfull men inte pga julklappar som man var när man var liten.

EGO: Har åkt längdskidor idag för första gången på 25 år. Är helt slut, men det var en fin dag ute!

Millan 
    Åhh va mysigt! Det ska jag också göra så snart jag blir kvitt feber o förkylning! Riktigt mys o superbra träning
  • ifyouweremine
    ceke - Jag tycker enda sättet är att aktivera sig med andra saker. När jag jobbar intensivt eller har några roliga projekt på fritiden tänker jag inte så mycket på bebisverkstad. Annars tänker jag på det nästan hela tiden. Idag t.ex har jag inte gjort nånting annat än sitta här vid datorn och läsa om infertilitet, läsa trådar på FL, titta på filmer från olika stadier i graviditeten. Suck - blir trött på mig själv!
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-12 17:04:12 följande:
    ceke - Jag tycker enda sättet är att aktivera sig med andra saker. När jag jobbar intensivt eller har några roliga projekt på fritiden tänker jag inte så mycket på bebisverkstad. Annars tänker jag på det nästan hela tiden. Idag t.ex har jag inte gjort nånting annat än sitta här vid datorn och läsa om infertilitet, läsa trådar på FL, titta på filmer från olika stadier i graviditeten. Suck - blir trött på mig själv!
    hehe, då har vi pysslar med precis samma sak idag och säkert hamnat på en del samma sidor.

Jaa,, bara jag blir frisk ska jag ta tag i träning och kost igen. Har slarvat en del senaste halvåret och känner att det är dags att köra igång igen. Mår bättre då generellt. Så det blir nog bra!

Funderar på att prova akupunktur.. min kusins sambo är inriktad på just fertilitet, så funderar lite på att boka tid... man vet ju aldrig, det kanske kan hjälpa mot spotingsarna?
  • AMC80

Jag har inte läst alla kommentarer här. Men om jag inte har helt fel så verkar det som om många inte velat ha barn innan de var över 30. Betyder det att ni har haft hormonella preventivmedel länge? Jag började 94 -95 så för min del är det rätt många år (med kanske ett års uppehåll sammanlagt).
    När jag nu fick min första mens efter att ha slutat med nuvaringen så var det nästan inget alls. Kom lite i torsdags och var varit väldigt sparsamt ända tills idag (sön) då den tog slut. Den har varit mest brun.

Är det vanligt? Var det samma för er andra? Eller kom det så mycket/lite som vanligt?

• Kattflickan
    Ceke: Jag tycker också att det är svårt att koppla bort bebislängtan. Men att göra andra saker och ha mycket på jobbet distraherar en del. Jag har försökt komma igång med min klättring ordentligt igen. För typ två år sen klättrade jag 4 ggr/vecka och var i grym form. Senaste året har det blivit mycket mindre. Särskilt då jag var gravid och blev höjdrädd! Men nu försöker jag komma tillbaka! 

Men visst, jag går och räknar ner dagarna till julafton när jag ska testa.

Hoppas du blir frisk snart Ceke!

Nu ska jag distrahera mig med att städa hallen!  

Millan 
  • Irmeline

änglabitch, du frågade lite om lutealfas. Enligt min gravidbibel ska en och samma kvinna ha ungefär samma lutealfas varje månad, det är follikelsasen som kan variera. Stress etc kan förskjuta ÄL och då förskjuts hela cykeln. Lutealfasen är också mer konstant mellan olika kvinnor, och är i normalfallet mellan 12-16 dagar medan follikelfasen kan variera mycket. Att mensen är "sen" en månad beror då på att Äl blivit försenad. Att ha cykler som varierar nån dag här och där är normalt och tom vanligt.

Ceke: håller med om att det är svårt att sluta tänka på det. Nu kring BIM så har jag varit som besatt av tester och symptom att jag blivit helt matt. Ska bestämt lägga av och vänta på mensen..

Mallanis: är på BIM+4 (om jag nu hade ÄL när jag såg geléklumpen) och testade senast igår negativt. Ingen mens ännu. Hade en liten spotting på BIM, inget mer. Börjar bli lite orolig för molvärken jag haft. Aldrig haft det förr förutom den gången som jag var gravid. Hoppas jag inte fått någon infektion av missfallet..
    Mest av allt hoppas jag att spottingen på BIM var en nidblödning pga att ägget fäst efter 2v. Inte så troligt tyvärr. 

• ceke
    Irmeline skrev 2010-12-12 17:26:45 följande:
    Mallanis: är på BIM+4 (om jag nu hade ÄL när jag såg geléklumpen) och testade senast igår negativt. Ingen mens ännu. Hade en liten spotting på BIM, inget mer. Börjar bli lite orolig för molvärken jag haft. Aldrig haft det förr förutom den gången som jag var gravid. Hoppas jag inte fått någon infektion av missfallet..
    Mest av allt hoppas jag att spottingen på BIM var en nidblödning pga att ägget fäst efter 2v. Inte så troligt tyvärr. 
    OJ va spännande! Jag skulle nog gå upp i limningen om jag va i dina skor! Hur tidigt testade du positivt förra gången?
  • ifyouweremine
    Irmelie - Jag tycker det låter väldigt hoppfullt. De trådiga flytningarna ska ju för många komma flera dagar innan ägglossningen inträffar, så ÄL behöver ju inte alls ha varit den dagen. Kanske geléklumpen inte alls hade med ÄL att göra heller, du kanske i själva verket är bim-3 eller nåt! Ååh hoppas hoppas, det vore så rättvist!!

AnnJan - Jag hade hormonspiral i 5 år och ingen mens under den tiden. Dessförinnan p-piller i 7 år. Min första mens efter uttaget var precis som du beskriver.. sparsam och brun. Men månaderna efter blev den mer normal, rikligare och mer röd. Och vad jag förstår så blir den brun just för att den är sparsam - den dröjer sig kvar längre tid där inne och har därför hunnit levra sig lite när den kommer ut.

ceke - Ja idag känns det som det är du och jag som varit mest aktiva i den här tråden också. ;) Men det är lite kluvet.. mitt jobb gör att jag verkligen MÅSTE slappna av och inte göra så mycket på helgerna, vilket innebär att jag får all tid i världen till att grubbla..
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet