• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine
    ceke - Shit vad otäckt. Tur att det verkade gå bra ändå. Ja livet blir ju inte lättare när/om man väl blir gravid direkt. Ibland fastnar jag framför sjukhus-dokumentärserier och förlossningsprogram på tv och det är ju helt hemskt allting som kan hända, både innan och efter att barnet är fött. Man undrar nästan vad det är man försöker ge sig in på.. Hur mår du idag annars? Jag är också sjuk med feber sen i fredags.

EGO: Känner mig lite orolig nu för inte heller idag fick jag stegring på äl-stickan och jag är på dag 14. Har testat sen dag 9.. Brukar få stegring dag 13.. Och jag har ju redan haft geléklump, äl-flytningar och äl-värk.. Tempningen kan jag tyvärr inte gå på för jag har haft feber sen i fredags. Kan jag ha missat stegringen måntro.. verkar osannolikt för jag brukar ju ha utslag två dagar.. eller är ÄL sen pga sjukdom? Eller uteblev äl denna månad? Vilket tror ni?

Är så orolig att äl ska börja krångla nu.. Har en kompis vars ägglossning och mens funkade som en klocka de första månaderna, sen försvann det helt i några månader.. för henne tog det 18 månader att bli gravid, varav tre månader med pergotime.
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-13 13:41:10 följande:
    ceke - Shit vad otäckt. Tur att det verkade gå bra ändå. Ja livet blir ju inte lättare när/om man väl blir gravid direkt. Ibland fastnar jag framför sjukhus-dokumentärserier och förlossningsprogram på tv och det är ju helt hemskt allting som kan hända, både innan och efter att barnet är fött. Man undrar nästan vad det är man försöker ge sig in på.. Hur mår du idag annars? Jag är också sjuk med feber sen i fredags.

EGO: Känner mig lite orolig nu för inte heller idag fick jag stegring på äl-stickan och jag är på dag 14. Har testat sen dag 9.. Brukar få stegring dag 13.. Och jag har ju redan haft geléklump, äl-flytningar och äl-värk.. Tempningen kan jag tyvärr inte gå på för jag har haft feber sen i fredags. Kan jag ha missat stegringen måntro.. verkar osannolikt för jag brukar ju ha utslag två dagar.. eller är ÄL sen pga sjukdom? Eller uteblev äl denna månad? Vilket tror ni?

Är så orolig att äl ska börja krångla nu.. Har en kompis vars ägglossning och mens funkade som en klocka de första månaderna, sen försvann det helt i några månader.. för henne tog det 18 månader att bli gravid, varav tre månader med pergotime.
    Usch o fy för feber o förkylningar. Nix, är fortfarande krasslig o ska till hälsocentralen om lite drygt 1 h så ska de lyssna på lungorna mina. Känns som om kroppen försöker göra sig av med dem, typ. Hatar hosta just nu.

Kan det inte va så att den är lite uppskjuten pga att du är krasslig? Eller att din kropp ställer in sig för något längre cykler? Många har ju inte ägglossning förrän dag 14-17 eller nåt sånt, även ännu senare.. Men jag vet. Väldigt lätt att rikta in sig på vänner och hur det varit för dem o att det därför känns som att det blir så för en själv också. Håll ut. Du ska se att den kommer när som helst. hur känns det i magen?
  • Zalia

Grattis Inna och Uppsara! Kul att äntligen se lite plus här!

Måste vara lite ego nu (efter att ha hållit mig härifrån ett tag i ett försök att tänka på annat). Tant Röd har varit på besök och jag blev enormt besviken, första försöket och inte ens så aktivt försök (fast jag tror vi prickade in rätt dagar så chansen fanns). Jag är verkligen en sån som oroar mig för allting så jag kan se framför mig hur det här kommer ta flera år eller aldrig hända osv osv... Sen läste jag en artikel om förlossningsskador också och började oroa mig för det också. Dags att tänka positivt! Mannen säger åt mig att inte tänka så mycket på det, men det är inte så himla lätt när man får mensvärk och större ömmande bröst i fyra dagar innan mensen ens kommer, hur ska man inte låta bli att tänka på det då? Är väl lättare för män att koppla bort det eftersom de faktiskt inte fysiskt känner av det hela. Att jag dessutom mår så dåligt när jag får mens att jag måste stanna hemma från jobbet hjälper ju inte. Och så är jag orolig för att ta mina smärtstillande nu också för att jag är rädd att de ska göra det svårare att bli gravid, även om det ska vara okej om man bara tar dem ibland. Ibland känns det bara som att man inte kan vinna.

Blä. Behövde bara skriva av mig lite. Nu tänker jag iaf lägga till mig i listan, eller nån annan kanske kan lägga till mig? ÄL 20 Dec (ungefär), BIM 1 Jan. Tänkte det kunde vara trevligt att börja det nya året med ett plus! Positivt tänkande var det ja!

• ifyouweremine

Välkommen till vår bim-lista Zalia :) Tycker det låter som ett utmärkt sätt att börja det nya året med att plussa. Låter jobbigt med så kraftiga mensbesvär - har du alltid haft så eller har det kommit sen du slutade med preventivmedel eller så?

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Uppsara: (femte försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

• Polarlantis

Måste fråga er för min barnmorskemottagning kan man inte ha till NÅGONTING, MORRR!!! Sura idioter, SUCK!!!

Jag har värk i magen sedan jag slutade med p-piller och ska ha ÄL denna helgen om allt funkar som det ska...men jag är så himla öm över höger äggstock, är det något som ni känner igen?
    Har haft blåsa på äggstocken en gång innan och det gjorde enormt ont men så ont har jag inte...

Något tips och trix från er snälla som finns här? Lite oroad blir man ju...och helst ska det ju vara bäbis där inne  till jul ju! :)

• ernlia03
    Polarlantis skrev 2010-12-13 15:11:53 följande:
    Måste fråga er för min barnmorskemottagning kan man inte ha till NÅGONTING, MORRR!!! Sura idioter, SUCK!!!

Jag har värk i magen sedan jag slutade med p-piller och ska ha ÄL denna helgen om allt funkar som det ska...men jag är så himla öm över höger äggstock, är det något som ni känner igen?
    Har haft blåsa på äggstocken en gång innan och det gjorde enormt ont men så ont har jag inte...

Något tips och trix från er snälla som finns här? Lite oroad blir man ju...och helst ska det ju vara bäbis där inne  till jul ju! :)
    Jag hade så innan, under och nu efter graviditeten. Fick extra ont i den när jag hade ont i livmodern när den försökte stöta ut lite blod. Har dock fått det uppkollat två gånger och i mitt fall är det inget relaterat till äggstockar eller nåt sånt iaf. "En ganska snygg äggstock" sa läkaren nu sist när han kollade. Hmm, jag hakade såklart upp mig på "ganska". Vadå ganska?! Varför är den bara "snygg"? Nåja, det syntes iaf inget som kunde förklara min ömhet.

Jag har dock börjat fundera om det kanske har att göra med mitt ganska sneda bäcken. Har rätt rejält ont i ryggen pga av det, främst på höger sida. Och varför skulle det inte även påverka framsidans muskler om det påverkar baksidans...?

Ingen aning om varför du har ont, du kanske känner av den kommande ÄL helt enkelt. Som jag har förstått det ska man ha rätt rejält ont innan det är någon fara, men det lugnar man sig såklart inte med om man funderar på om det påverkar fertiliteten. Jag tror dock inte du ska oroa dig speciellt mycket. Kanske du sträckt dig? Träningsvärk?
  • Polarlantis
    ernlia03 skrev 2010-12-13 15:32:06 följande:
    Jag hade så innan, under och nu efter graviditeten. Fick extra ont i den när jag hade ont i livmodern när den försökte stöta ut lite blod. Har dock fått det uppkollat två gånger och i mitt fall är det inget relaterat till äggstockar eller nåt sånt iaf. "En ganska snygg äggstock" sa läkaren nu sist när han kollade. Hmm, jag hakade såklart upp mig på "ganska". Vadå ganska?! Varför är den bara "snygg"? Nåja, det syntes iaf inget som kunde förklara min ömhet.

Jag har dock börjat fundera om det kanske har att göra med mitt ganska sneda bäcken. Har rätt rejält ont i ryggen pga av det, främst på höger sida. Och varför skulle det inte även påverka framsidans muskler om det påverkar baksidans...?

Ingen aning om varför du har ont, du kanske känner av den kommande ÄL helt enkelt. Som jag har förstått det ska man ha rätt rejält ont innan det är någon fara, men det lugnar man sig såklart inte med om man funderar på om det påverkar fertiliteten. Jag tror dock inte du ska oroa dig speciellt mycket. Kanske du sträckt dig? Träningsvärk?
    Tack för lugnande svar!!
    Tänke också så att det inte kanvara ngn speciell fara så länge det inte gör jätteont eller jag får feber. Men lite oroad blir man ju så klart! Vi får se hur det går...
  • ceke
    Polarlantis skrev 2010-12-13 15:11:53 följande:

Har samma erfarenhet av barnmorskor, förutom mammas väninna jag berättade om. Men du, en del har ont kring äggstockarna runt ägglossning och andra känner ingenting, som jag förstått det. Så det behöver inte va nåt galet. Jag känner av mina supertydligt, även veckan inför ägglossning. Sist de gjorde ultraljud på mig va ju precis en vecka innan ägglossning och då såg allt perfekt ut med 5-6 äggblåsor som höll på att mogna. Den veckan va jag därför inte så orolig över att jag var superöm kring höger äggstock. Det kanske helt enkelt känns mer för en del

Men om du är orolig tycker jag du ska ringa gyn istället för BM.. Det är de som är experter på sånt.
  • ceke

Just det.. jag kommer bo i tråden ett tag till. kom precis hem från HC med konstaterad ensidig lunginflammation.. Jippieeee NOT. Nåja. Har fått penicillin o nån morfininnehållande hostmedicin till nätterna, så hoppas det går över fort.. Har massor av spottings, så nån knodd tror jag inte det är som påverkas av detta... Mern dubbla tankar inför att använda hostmedicinen, måste jag säga!!!

• Uppsara

Fortfarande svaga plus idag på bim, fan vad nervös man är, går och väntar på missfall känns det som. Någon som haft samma problem med teststreck som aldrig blir starkare?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet