• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Rosavit
    Saftmedbulle skrev 2010-12-11 10:35:11 följande:
    Rosavit: Hmm, förstår att det kan bli så... bebisverkstad är ju inte alltid så jätteromantiskt  ;)
    Vilken vecka är du i nu? Funkar det bra?
    Ja än så länge går det bra.Har fortfarnade ganska lite symptom dock. Mår lite illa och är helt matt men annars inte mycket.. Går in i vecka elva imorgon. Ska inte på vul förrän i slutet av december och det känns lite tråkigt..
  • Pingla35

Spännande?! Nja, här har brösten vuxit en storlek på ett dygn och det moler misstänksamt så jag tror hon bara väntar lite för att retas liteFlört!!

Jag ska inte testa denna gång!! Jag får ju inga utslag på ÄL-stickorna så det lär väl inte ge något utslag på grav heller om det skulle vara något!

• ifyouweremine
    Gris78 - Jag såg idolfinalen. Tycker absolut att det var rätt person som vann. Han har ju dominerat totalt sen första audition. Men jag tycker vinnarlåten var väldigt tråkig och Jay kommer inte till sin rätt där.

Pingla77 - Större bröst, molvärk OCH kraftig pms.. vet vad jag tycker det låter som jag. :) Men som du säger, ingen idé att hoppas för mycket, det där tantspektaklet har ju en förmåga att vilja luras.. Men du får rapportera sen vad som händer!

EGO: Jag har en fundering. Hur mycket tror ni att kvinnans orgasm spelar in i möjligheten att få barn? Det finns ju endel teorier om "kramperna" efter orgasmen hjälper spermierna in och att livmodertappen öppnas när man fått orgasm. Och vad skulle den kvinnliga orgasmen egentligen annars vara till för, om det inte hjälpte till med fortplantningen? Samtidigt är det ju mååååånga kvinnor världen över som föder flera barn utan att antagligen fått en enda orgasm i livet. Vissa är ju omskurna till och med. Så jag vet inte jag..

Men jag bara funderade lite, för hos oss har det blivit lite nu att all fokus är på att han ska få till det, och vi orkar inte riktigt vänta på mig varje gång. Många gånger har jag knappt nån lust alls, det är ju bara mekaniskt.. Men kanske är det en nackdel? Vad tror ni?
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-12 23:24:57 följande:
    EGO: Jag har en fundering. Hur mycket tror ni att kvinnans orgasm spelar in i möjligheten att få barn? Det finns ju endel teorier om "kramperna" efter orgasmen hjälper spermierna in och att livmodertappen öppnas när man fått orgasm. Och vad skulle den kvinnliga orgasmen egentligen annars vara till för, om det inte hjälpte till med fortplantningen? Samtidigt är det ju mååååånga kvinnor världen över som föder flera barn utan att antagligen fått en enda orgasm i livet. Vissa är ju omskurna till och med. Så jag vet inte jag..

Men jag bara funderade lite, för hos oss har det blivit lite nu att all fokus är på att han ska få till det, och vi orkar inte riktigt vänta på mig varje gång. Många gånger har jag knappt nån lust alls, det är ju bara mekaniskt.. Men kanske är det en nackdel? Vad tror ni?
    Jag har fått för mig att det kanske hjälper till och ger en skjuts på traven.. typ.. men det brukar inte va nåt bekymmer för vår del, vi är rätt snabba båda två

Men som sagt.. Det finns ju så många som aldrig fått orgasm som blivit och blir gravida så det lär ju inte va nödvändigt. Livmodertappen ska ju va öppen för de små simmarna i vilket fall som helst vid ÄL.. Med en orgasm kommer de bara lite snabbare upp till äggledarna, som jag förstått det
  • ifyouweremine
    Ceke - Hemmets Journal, finns den tidningen fortfarande alltså, hehe.. men det lät ju bra i alla fall. Vi får hoppas att den gynekologen har rätt!

MariaF79 - Grattis till nya frisyren. :) Undrar om jag nånsin kommer byta frisyr. När jag var yngre var jag irriterad på min mamma som alltid hade exakt samma frisyr, själv bytte jag ofta. Men sen några år tillbaka har jag kört samma själv. Så det kan bli!

EGO: Jag har fått tillbaka finnarna på ryggen igen förresten..precis likadana som förra månaden - stora, röda och går inte att klämma. Fast de är en vecka tidigare den här gången.. USCH! Jag som hoppades att det var en engångsföreteelse. Snacka om osnyggt. Ont gör de också..
  • Kaprifolen

Hej på er tjejer!

Har inte hunnit läsa i i kapp för ni skriver som bara den

Kör ett lite ego-inlägg för jag behöver era kloka synpunkter.

Jag går ju och väntar på ÄL som ska sätta igång denna veckan, men idag har jag istället lite blodblandade flytningar, ytterst lite dock men ändå....kunde oxå ana en mikroklump (ursäkta detaljerna). Har ALDRIG hänt mig innan, vad fasiken beror detta på?? Ngn som har en bra idé, ska jag bli orolig?

Hälsar hon-som-har-en-funderardag

• Irmeline

Pingla: Låter hur spännande som helst!

Ceke: Skönt med  lugnande besked.

Essalady: Känner igen det där med kravsex. Hos oss har det blivit så att han känner krav att "idag måste vi ha sex och du måste komma" som gör att det kan bli svårt för honom att komma just då, det sitter i huvudet. 

Till er som tempar, var är det bäst att mäta basaltempen? Oralt under tungan?
    Jättetänd på att börja tempa snart :) Precis beställt en termometer. 

• ceke
    Irmeline skrev 2010-12-13 09:49:54 följande:
    Till er som tempar, var är det bäst att mäta basaltempen? Oralt under tungan?
    Jättetänd på att börja tempa snart :) Precis beställt en termometer. 
    Jag har precis börjat med det.. och frågade på apoteket. Den jag pratade med sa att det viktiga är att man tar tempen på samma ställe (alltså att man från början bestämt om man vill ta oralt, analt, armhåla etc) och sedan kör på det, varje morgon. Låter sunt i mina öron i a f. Det är ju förändringen i temp som är det väsentliga...
  • ceke

Åh herregud... måste nästan berätta. Omtumlande morgon i sängen. har ett par vänner som förlorade sitt första barn inte långt efter förlossningen. Sen har de fått en fin liten kille efter det. Nu är de i v 28 med nästa barn.. hennes man ringde i morse o berättade att det va blod överallt och att kvinnan fått åka ambulans till sjukhuset och de båda trodde fostret hade dött. Tyvärr är jag ju så krasslig och sängliggande att jag inte kunde åka för att ta hand om deras lilla son.. Men nu fick jag precis glädjande besked. Hon är på kvinnokliniken. På nåt mirakulöst sätt verkar det inte va nåt fel på barnet och hon mår bra. Phuuu. Får bara hålla tummarna för att det fortsätter så!

Det är verkligen inte BARA att skaffa barn. ojoj Vissa får verkligen mer än sin beskärda del av sorg, smärta och oro...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet