• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Inna
    GRATTIS Uppsara!

Nu är jag tillbaka vid datorn efter två dagars "ingen-täckning-eller-internet-isolering". TACK så mycket för alla grattis, nu är så gulliga...Kyss

Har lagt till mig på BF-listan men vågar mig inte på något datum än, känns som om jag jinxar det lite till och med genom att lägga till mig på listan. Jag har STOR respekt för att det här kanske inte gå vägen, jag har några vänner som fått missfall och ju tyvärr här i tråden med. Det är så otroligt tidigt än så jag vågar inte tro på det än, men vi är överlyckliga så klart! Men december kommer bli ett minfält... glöggkvällar, julavslutning på jobbet, jul, nyår... vi har redan pratat strategier för att inte avslöja något än.

Någon frågade om jag känner något men knappt något alls! Hade inga symptom innan BIM alls, bara bristen på de små tecken jag brukar känna att mensen är på väg. Nu känner jag lite värk bara, inget mer. 

Som Saftobulle skriv så hänger jag gärna kvar här, vågar inte riktigt börja skriva i någon gravidtråd än... och hur ska jag kunna veta att de är lika trevliga där Flört

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Uppsara: (femte försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)
  • ernlia03

Jag förstår inte heller hur man INTE ska tänka på bebisverkstad. Maken har inte alls samma problem, han längtar också väldigt mycket men är inte lika besatt som jag är. Kanske karlarna inte känner den biologiska klockan på samma sätt...? 

Aktivera sig är nog bra, men svårt att ändå inte tänka. För min del funkar det faktiskt att inte läsa så många mammabloggar och här på FL. Men det är svårt att hålla sig borta, självplågare tydligen...

Jag har dessutom väldigt svårt för gravida just nu. En bekant ska få runt midsommar, alltså samtidigt som jag skulle ha fått. Klarar inte ens att se henne inloggad på facebook... Det förstår inte maken heller, man måste ju kunna glädjas med andra. Visst, det måste man kanske, men jag kan inte det. Inte just nu, det gick bra när jag själv var gravid. Det är inte så att jag missunnar någon annan att vara gravid, men det är bara väldigt jobbigt att få höra och påminnas om jag inte är det.

Men vVad kul att vi äntligen fått några plus i tråden! Ärligt talat är jag fruktansvärt avundsjuk, men bara för att några blir gravida minskar det ju inte chanserna för att andra blir det! Glad

Idag är för övrigt en riktig skitdag. Jag vill vara gravid, jag vill ha en bebis i magen, jag vill inte börja om med hela den känslomässiga bergochdalbanan igen. Har inte gråtit på några dagar, men idag är det jobbigt. 

Blöder fortfarande lite brunt, koagulerat blod. Skrapningen ska ju räknas som mensens första dag och om allt funkar som innan borde jag i så fall ha ÄL tisdag-onsdag. Men jag vet inte om jag ens får en chans den här månaden. Man ska ju inte ha sex utan kondom innan man slutat blöda, för infektionsrisken. Jag är dock rätt säker på att min livmoder har läkt och inte har några sårytor längre, nu är det ju "bara" gammalt blod som kommer ut. Men jag äter ju fortfarande tabletter som ska göra att livmodern sammandrar sig. Kanske man inte ens kan få ÄL då? Vet inte om vi ska chansa att sexa utan kondom. Vill ju inte sumpa en månads chans, men kanske det är farligt att bli gravid om det fortfarande finns blod kvar i livmodern? Samtidigt tänker jag att kroppen kanske sköter det där själv, det fäster inget om det finns blod kvar och med "sammandragningar". Å andra sidan litar jag inte direkt på min kropp just nu...

Kanske inte riktigt är rätt forum att ventilera de här tankarna, men orkar inte aktivera mig i någon missfallstråd eller dylikt just nu. Ni får helt enkelt hoppa över och innerligt hoppas att ni inte behöver veta sånt nån gång! 

En positiv sak är dock att jag börjar må bättre psykiskt. Det är såklart jättejobbigt allt som har med missfallet att göra, men den där övervägande känslan att allt är skit börjar försvinna. Vilket iofs gör mig rätt rädd för att bli gravid igen. Sannolikheten för att bli deprimerad igen är ju rätt stor i så fall. Men det verkar ju som jag börjar må bättre när hormonerna går ur kroppen. 

Usch, vad långa och depressiva inlägg jag skriver hela tiden. Skäms Hoppas ni har överseende med mig. Antar att det är rätt mycket hormoner i omlopp fortfarande. 

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-12 18:11:13 följande:
    Irmelie - Jag tycker det låter väldigt hoppfullt. De trådiga flytningarna ska ju för många komma flera dagar innan ägglossningen inträffar, så ÄL behöver ju inte alls ha varit den dagen. Kanske geléklumpen inte alls hade med ÄL att göra heller, du kanske i själva verket är bim-3 eller nåt! Ååh hoppas hoppas, det vore så rättvist!!

AnnJan - Jag hade hormonspiral i 5 år och ingen mens under den tiden. Dessförinnan p-piller i 7 år. Min första mens efter uttaget var precis som du beskriver.. sparsam och brun. Men månaderna efter blev den mer normal, rikligare och mer röd. Och vad jag förstår så blir den brun just för att den är sparsam - den dröjer sig kvar längre tid där inne och har därför hunnit levra sig lite när den kommer ut.

ceke - Ja idag känns det som det är du och jag som varit mest aktiva i den här tråden också. ;) Men det är lite kluvet.. mitt jobb gör att jag verkligen MÅSTE slappna av och inte göra så mycket på helgerna, vilket innebär att jag får all tid i världen till att grubbla..
    Mmm, grubbel borde förbjudas. Själv har jag varit sängliggandes med feber o en något irriterande ond hosta hela helgen, så har inte så mycket annat för mig än att typ attakera FLs alla möjliga trådar Skäms Jag som mest brukar hänga här har nog varit o kikat i lite precis allt möjligt Från LVU till självmordsmobare, till infertilitetstrådar, symptomtrådar och tja, gud vet allt!

Vad jobbar du med?
  • AMC80

essalady, tack tack. Jag avvaktar några månader innan jag börjar oroa mig då. =)

Jag måste sluta googla saker. Svaret blir ju alltid det värsta, eller kanske man letar efter det värsta. Värsta just nu är att inte ha ägglossning alls och vara infertil.

• Jojjo77

Håller med flera av er om att det är svårt att inte gå och grubbla. Det knäppa är ju att man alltid varit duktig och sagt till alla andra att de inte ska tänka så mycket på det, men som sagt hur gör man det ??? Och håller med dig Ceke, man blir ju knäpp! Å det trodde jag inte att jag skulle bli. Trodde att jag var en sån där lugn och avslappnad människa när det kom till barnskaffande, men icke Om man ser det från den positiva sidan så lär man sig ju i alla fall väldigt mycket om hur man fungerar, både mentalt och kroppsligt

Jag försöker också hålla igång hela tiden, jobb, träning och koll på kosten, då tycker jag själv att jag inte går och maler så mycket. Men visst blir det så att man lätt trillar i bebis-tänkarfällan titt som tätt. Det blir ju ofta så att mannen och jag pratar om det  varje dag, särskilt under ÄL och inför BIM och det gör ju inte heller saken lättare. Han har ju en massa funderingar också och mig veteligen håller han inte till i någon sådan här tråd, inte hans grej, så jag blir ju hans ventil.

Jag har inte använt några hormonella preventivmedel på 5 år, började må dåligt av p-piller och la av och har efter det endast använt kondom som skydd. Men när jag slutatde så vet jag att det tog ganska många månader innan mensen blev som den skulle, både till mängd och längd.

Idag har jag roat mig med att laga mat och baka julgodis. Sa jag att jag försökte ha koll på kosten? Hahaha, ja, försöker är rätta ordet, har väl gått sådär halvbra denna helg. Men imorgon är en ny vecka och nya tag som gäller!

Ha en trevlig lucia!

• ceke

ernlia: Det är klart du ska ventilera dig här! Fortätt med det och det är väl helt naturligt att tycka det är jobbigt med din kompis graviditet! Det påminner dig ju om det som skulle ha varit. Förhoppnignsvis landar du i dig i er sorg och kan börja glädjas tillsammans med henne kring hennes graviditet. Men låt det ta den tid det behöver.

Jag har egentligen ingen aning om det där med missfallsblödning och att börja försöka igen, men spontant tänker jag att kroppen bör få läka först. Ska ni inte vänta tills du slutat blöda helt? Så det inte blir nå infektioner och sånt, tänkte jag.. Jag vet att en kompis som fick ma i våras fick stränga förhållningsorder om det och hon fick vänta ett par veckor innan hon var helt blödningsfri och fit for fight att sätta igång igen.

Kram på dig!

• Jojjo77
    ernlia03 skrev 2010-12-12 18:26:44 följande:
    Jag förstår inte heller hur man INTE ska tänka på bebisverkstad. Maken har inte alls samma problem, han längtar också väldigt mycket men är inte lika besatt som jag är. Kanske karlarna inte känner den biologiska klockan på samma sätt...? 

Aktivera sig är nog bra, men svårt att ändå inte tänka. För min del funkar det faktiskt att inte läsa så många mammabloggar och här på FL. Men det är svårt att hålla sig borta, självplågare tydligen...

Jag har dessutom väldigt svårt för gravida just nu. En bekant ska få runt midsommar, alltså samtidigt som jag skulle ha fått. Klarar inte ens att se henne inloggad på facebook... Det förstår inte maken heller, man måste ju kunna glädjas med andra. Visst, det måste man kanske, men jag kan inte det. Inte just nu, det gick bra när jag själv var gravid. Det är inte så att jag missunnar någon annan att vara gravid, men det är bara väldigt jobbigt att få höra och påminnas om jag inte är det.

Men vVad kul att vi äntligen fått några plus i tråden! Ärligt talat är jag fruktansvärt avundsjuk, men bara för att några blir gravida minskar det ju inte chanserna för att andra blir det! Glad

Idag är för övrigt en riktig skitdag. Jag vill vara gravid, jag vill ha en bebis i magen, jag vill inte börja om med hela den känslomässiga bergochdalbanan igen. Har inte gråtit på några dagar, men idag är det jobbigt. 

Blöder fortfarande lite brunt, koagulerat blod. Skrapningen ska ju räknas som mensens första dag och om allt funkar som innan borde jag i så fall ha ÄL tisdag-onsdag. Men jag vet inte om jag ens får en chans den här månaden. Man ska ju inte ha sex utan kondom innan man slutat blöda, för infektionsrisken. Jag är dock rätt säker på att min livmoder har läkt och inte har några sårytor längre, nu är det ju "bara" gammalt blod som kommer ut. Men jag äter ju fortfarande tabletter som ska göra att livmodern sammandrar sig. Kanske man inte ens kan få ÄL då? Vet inte om vi ska chansa att sexa utan kondom. Vill ju inte sumpa en månads chans, men kanske det är farligt att bli gravid om det fortfarande finns blod kvar i livmodern? Samtidigt tänker jag att kroppen kanske sköter det där själv, det fäster inget om det finns blod kvar och med "sammandragningar". Å andra sidan litar jag inte direkt på min kropp just nu...

Kanske inte riktigt är rätt forum att ventilera de här tankarna, men orkar inte aktivera mig i någon missfallstråd eller dylikt just nu. Ni får helt enkelt hoppa över och innerligt hoppas att ni inte behöver veta sånt nån gång! 

En positiv sak är dock att jag börjar må bättre psykiskt. Det är såklart jättejobbigt allt som har med missfallet att göra, men den där övervägande känslan att allt är skit börjar försvinna. Vilket iofs gör mig rätt rädd för att bli gravid igen. Sannolikheten för att bli deprimerad igen är ju rätt stor i så fall. Men det verkar ju som jag börjar må bättre när hormonerna går ur kroppen. 

Usch, vad långa och depressiva inlägg jag skriver hela tiden. Skäms Hoppas ni har överseende med mig. Antar att det är rätt mycket hormoner i omlopp fortfarande. 
    Tycker att det är bra att du skriver av dig här och tycker absolut inte att det på något sätt är betungande att läsa dina inlägg, snarare tvärtom. Dina känslor inför andras graviditeter tror jag är fullt normala med tanke på vad du gått igenom. Håller alla tummar för att du snart känner dig som vanligt igen och att nästa graviditet inte är långt borta! Kram till dig!
  • Inna
    MariaF79: Känner igen mig i det där med att ha ångest för att man råkat berätta att vi planerar barn... Har inte sagt något till någon kollega i och för sig men till en kompis. Vi har verkligen inte varit öppna med det här, vet att vissa trivs med det, men känns som om det räcker med pressen från oss två nu... Men vilket ångest jag hade när jag berättade för en kompis att vi försökt sen i somras, kändes som om hela världen visste för att jag sa det bara till henne. Som tröst så är det ju oftast så att alla är mest fokuserade på sina egna problem...Flört

Millan75: jag har tänkt teckna graviditetsförsäkring. Började nytt jobb i våras och tecknade då en försäkring genom facket och såg att de också hade gravidförsäkring, tänkte att det ska jag göra när det är dags. Vet inte så mycket om det dock, typ när man ska teckna osv.

Såg att några skrev om rädslan att man aldrig ska kunna bli gravid... och gud vad jag känner igen mig! När det inte funkade de första 2 gångerna började jag fundera på om vi ens kunde, och det har bara växt sig starkare. Har också hållit en stark fasad utåt (mot sambon och den enda vännen som vet), som att det kommer lösa sig. Så att vi plussade nu känns så otroligt skönt, nu vet vi att vi KAN i alla fall! 

Hoppas på flera julklappar här i tråden!Skrattande

• ceke
    AMC80 skrev 2010-12-12 18:30:33 följande:
    Jag måste sluta googla saker. Svaret blir ju alltid det värsta, eller kanske man letar efter det värsta. Värsta just nu är att inte ha ägglossning alls och vara infertil.
    Ah jag vet! Jag med! för mig är det sammanväxta äggledare och kraftig endometrios runt tarmar etc som påverkar klimatat även inne i livmodern samt även ägglossningar och äggkvaliteten! och att 40 % av kvinnorna med endometrios har mycket svårt att få barn eller infertila! (har endometrios i släkten o risken är rätt stor att även jag har det...)
  • Gris78

Hallå, 

Kollade ni på Idol i fredags? Jag tycker att det var helt rätt person som förlorade slaget....Lite synd att Jay inte sjöng låten att sjöng på auditionen, han gjorde den jävligt bra! - nästan bättre än orginalet faktiskt.

Slog mig just att det är inte nämnvärt mycket svordomar i denna tråd, är ni generellt så fina i kanten språkmässigt eller kammar ni er när ni skriver ert inlägg???  :) 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet