• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • änglabitch
    Irmeline skrev 2010-12-12 17:26:45 följande:
    änglabitch, du frågade lite om lutealfas. Enligt min gravidbibel ska en och samma kvinna ha ungefär samma lutealfas varje månad, det är follikelsasen som kan variera. Stress etc kan förskjuta ÄL och då förskjuts hela cykeln. Lutealfasen är också mer konstant mellan olika kvinnor, och är i normalfallet mellan 12-16 dagar medan follikelfasen kan variera mycket. Att mensen är "sen" en månad beror då på att Äl blivit försenad. Att ha cykler som varierar nån dag här och där är normalt och tom vanligt.

Ceke: håller med om att det är svårt att sluta tänka på det. Nu kring BIM så har jag varit som besatt av tester och symptom att jag blivit helt matt. Ska bestämt lägga av och vänta på mensen..

Mallanis: är på BIM+4 (om jag nu hade ÄL när jag såg geléklumpen) och testade senast igår negativt. Ingen mens ännu. Hade en liten spotting på BIM, inget mer. Börjar bli lite orolig för molvärken jag haft. Aldrig haft det förr förutom den gången som jag var gravid. Hoppas jag inte fått någon infektion av missfallet..
    Mest av allt hoppas jag att spottingen på BIM var en nidblödning pga att ägget fäst efter 2v. Inte så troligt tyvärr. 
    Tack för info, jag tänkte Äl-testa från dag 10 för o se om jag kan få lite bättre koll när det brukar lossna. det där attans ägget.
    Är säkert stress som du säger som stökar till det, är ganska stress-känslig, hetsar upp mig över saker och har svårt att vara lugn när det kör ihop sig på jobbet osv. Är ju oxå, som många av er andra ett kontroll-freak och blir stressad när jag inte har full koll på allt.
    Och det här med barntillverkning har jag ju ingen kontroll alls över!
    Men jag brukar försöka hitta på och göra saker för att inte BARA tänka på det hela tiden. Även om man ju helst bara vill tänka på det. Hela tiden. Men man kan ju inte tänka till sig att bli gravid tyvärr Flört

Angående P-piller, jag år det 7-8 år men slutade för ca 6 år sen, för att både jag och killen tyckte det kändes olustigt att trycka i sig massa hormoner, dessutom hade jag ett hemskt humör ibland, som förmodligen berodde på hormonerna,blev mycket snällare utan p-piller ,hahaha
    Vi körde sen kondom eller avbrutet sex, DET är väldigt skönt att slippa nu, nu vill man ju istället åt den dyrbara satsen Skrattande
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-12 19:23:02 följande:
    Hallå, 

Kollade ni på Idol i fredags? Jag tycker att det var helt rätt person som förlorade slaget....Lite synd att Jay inte sjöng låten att sjöng på auditionen, han gjorde den jävligt bra! - nästan bättre än orginalet faktiskt.

Slog mig just att det är inte nämnvärt mycket svordomar i denna tråd, är ni generellt så fina i kanten språkmässigt eller kammar ni er när ni skriver ert inlägg???  :) 
    Nix, kollade tyvärr inte. Eller tyvärr o tyvärr.. ja, för febern hade det varit bra att ta det lugnt, men hade 13 goa tjejer på middag istället! Men han är bra det lilla jag sett.. men är rätt neggo till att han fick va kvar efter att ha testat positivt på hasch. Hoppas han reder ut det där för sin egen skull.

Hehe, svordomar.. jag är nog en aning fin i kanten på jobbet i a f (jobbar inom soc med ungdomar) men privat slinker det nog ut en hel del grodor Skäms Har varit på väg att snubbla in här också, men har nog sansat mig hyfsat i a f 
  • AMC80
    ceke skrev 2010-12-12 18:51:08 följande:
    Ah jag vet! Jag med! för mig är det sammanväxta äggledare och kraftig endometrios runt tarmar etc som påverkar klimatat även inne i livmodern samt även ägglossningar och äggkvaliteten! och att 40 % av kvinnorna med endometrios har mycket svårt att få barn eller infertila! (har endometrios i släkten o risken är rätt stor att även jag har det...)
    Oj, jag ska INTE googla på det =)

Visst blir man skadad. Internet är både bra och dåligt. Man får reda på mkt, men man får reda på för mkt ibland.
  • AMC80
    Gris78 skrev 2010-12-12 19:23:02 följande:
    Hallå, 

Kollade ni på Idol i fredags? Jag tycker att det var helt rätt person som förlorade slaget....Lite synd att Jay inte sjöng låten att sjöng på auditionen, han gjorde den jävligt bra! - nästan bättre än orginalet faktiskt.

Slog mig just att det är inte nämnvärt mycket svordomar i denna tråd, är ni generellt så fina i kanten språkmässigt eller kammar ni er när ni skriver ert inlägg???  :) 
    Jag svär mest när jag är arg och det är jag inte så ofta, och aldrig i denna tråden.
    Annars slinker det ut ett och annat svärord när jag pratar.
  • SannaK

Stort grattis till er Uppsara och Inna!

Att inte tänka på bebisverkstan är stört omöjligt! Har inga bra råd alls utom möjligen att man kan begrava sig i arbete (men då blir man stressad o så oroar man sig för att stressen ska minska chanserna att bli gravid, ond cirkel...). Det verkar som att vi alla här inne har kontrollbehovet gemensamt + att vi väntat med barn o nu när vi bestämt oss vill vi såklart att det ska fungera på en gång! Det är skrämmande att vara utlämnad till naturen, varje månad mensen dyker upp kommer också tankarna kring om man verkligen kan bli gravid...

Ernelia, dina känslor är helt normala o måste få utlopp. Förstår dig till fullo, jag kände likadant efter min druvbörd upptäckts o känner fortfarande så ibland även om det har lugnat sig lite. Även min man har svårt att förstå den delen, jag tror att det beror på att graviditeten ännu inte var lika verklig för honom som den var för mig ...

I veckan startar förövrigt verkstan på nytt, o nu bara ska det fungera Glad

• ceke
    AMC80 skrev 2010-12-12 20:45:51 följande:
    Oj, jag ska INTE googla på det =)

Visst blir man skadad. Internet är både bra och dåligt. Man får reda på mkt, men man får reda på för mkt ibland.
    hehe, ne, gör inte det för guds skull!!

mmm, skadad var ordet! Just nu sitter jag och skriver en frågelista inför gynmötet 22:a... så är väl lite därför jag googlar på sånt elände... eftersom jag antagligen har endometrios.. operationsplaneraren berättade att jag hade förhöjda värden på ett av blodproven som kan tyda på det. Suck. jaja. mamma o mormor fick barn ändå. Mormor va iof sig 19 och därmed i högfertil ålder... mamma 26 och 28 och fick endon diagnostiserad vid 31... fast det är ju en kronisk sjukdom som de flesta har sen tonåren o hela livet.. och det har visat sig att jag o mamma har väldigt lika problem med cyklar (spottings), riklig mens etc.. så risken är överhängande!

Det postivia är väl att de flesta kan få barn ändå. Men det vore ju fint att få veta hur det ser ut med äggledare etc... för om de är proppade är det ju bara IVF som gäller som jag förstått det.
  • AMC80

Ajaj, men gick det bra för din mamma är väl chansen stor att det går bra för dig med.
    Hoppas det går bra. Bra att du skriver ned frågor så att du minns vad du undrar när du väl får chansen att fråga någon som har svar. Jag håller tummarna för "oproppade" äggledare.
    *kramar*

• Pingla35

Jaha, ännu en i kretsen som väntar barn...... 
    Idag kändes det nästan som om hon ville undanhålla det från mig. Jag är den enda i det här gänget som ännu inte fått barn och hon nu, är inne på sin tredje...  Demon

Själv har jag såna humörsvängninger att jag själv blir rädd för dem. Troligtvis en otrolig PMS...
    Eller frustration som bara måste ut någonstans. Stackars sambo!

Ni som skriver av er om allt möjligt. Både positivt och negativt, lättsamt eller jobbigt! Fortsätt med det! Jag blir glad (förstå mig rätt) när jag läser era tankar. För det får mig att känna mig normal.

Ringde i fredags till kvinnokliniken som jag skrev tidigare och frågade om de kunde "ta in mig för koll". Dels för cellprovstagning efterkoll men också för att kolla resten. Det lät inte helt omöjligt eftersom jag ändå skulle in. Vi får se om de säger samma sak efter juluppehållet. 

Tant Röd!? Ännu har hon inte hittat mig, hehe.. 

• L Maria

Grattis Inna och Uppsara!!
    Vi hoppas på ketchupeffekten nu så att vi ser under den här och nästa månad!!

Ego: vi har varit i Köpenhamn lördag till söndag, bara haft det lugnt och mysig - och så har man kunnat dricka vin, vilket ju varit gott... Idag fick jag ett ryck och klippte av en del av håret - har skaffat mig en page istället för mitt nedanför-axlarna-har-sett-likadan-ut-sedan-urminnes-tider! Maken har sett lite skeptisk ut när jag sagt att jag vill klippa av håret "du vet att man aldrig låter det växa ut sen, och då är man tant..." men tom han tyckte att det var snyggt!

Generellt är att sysselsätta sig med annat bästa sättet att undvika bebistankar, shopping, myshelg och familjsammankomst i helgen har fått mig att inte tänka så mycket i alla fall... Fråga mig igen när det blir dags för äl så finns det ingenting som får mig på andra tankar...

• ceke
    Pingla35 skrev 2010-12-12 21:44:36 följande:
    Jaha, ännu en i kretsen som väntar barn...... 
    Idag kändes det nästan som om hon ville undanhålla det från mig. Jag är den enda i det här gänget som ännu inte fått barn och hon nu, är inne på sin tredje...  Demon

Själv har jag såna humörsvängninger att jag själv blir rädd för dem. Troligtvis en otrolig PMS...
    Eller frustration som bara måste ut någonstans. Stackars sambo!

Ni som skriver av er om allt möjligt. Både positivt och negativt, lättsamt eller jobbigt! Fortsätt med det! Jag blir glad (förstå mig rätt) när jag läser era tankar. För det får mig att känna mig normal.

Ringde i fredags till kvinnokliniken som jag skrev tidigare och frågade om de kunde "ta in mig för koll". Dels för cellprovstagning efterkoll men också för att kolla resten. Det lät inte helt omöjligt eftersom jag ändå skulle in. Vi får se om de säger samma sak efter juluppehållet. 

Tant Röd!? Ännu har hon inte hittat mig, hehe.. 
    Tack för dina ord. Känner mig som en glädjedödare o pessismist o spottinginsnöad knasboll rätt ofta Men det är så skönt att skriva av sig o ni är så goa alla i den här tråden!

Va skönt att du får komma på koll på KK! Ett tips, skriv upp dina frågor på ett papper du med! Själv glömmer jag ju liksom 90 % när jag väl är där...

Men du.. låter spännande med tant röd. Du har ju BIM idag, eller hur? Pallar du att avvakta med att testa? Håller tummarna!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet