• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ernlia03

Jag är en ganska erfaren tappkännare, men det är ingen tillförlitlig metod så jag skippade den efter några månader. Men det verkar som jag känner min kropp rätt väl trots allt. Var till gyn på återkontroll imorse och jag har tydligen haft ÄL för någon dag sen! Skrattande Kände ju att något var på gång för typ en vecka sedan, men vågade inte riktigt lita på det. Tur att vi har myst lite iaf. Men förmodligen på helt fel dagar och inte speciellt många gånger... Men det ska ju tydligen räcka med en gång. Igår kväll var dock lite "onödig" då, men läkaren sa heller inget idag om det. Glad

Allt såg bra ut, kan äntligen säga att MA:et är över, iaf fysiskt. Tydligen var jag dock lite av ett original för min livmoder hade en väldigt "rolig" placering som han uttryckte det. Bakåtvänd och sned på något sätt, han hade inte sett det många gånger tidigare. Det var dock inget som skulle påverka något, varken fertilitet och risk för missfall.

Provsvaren på skrapningen visade att det var en ofostrig graviditet, det hade fäst ett ägg, men aldrig utvecklats till ett foster eftersom det tydligen aldrig utvecklats en moderkaka. Förstår inte riktigt hur graviditeten kunde fortsätta, men kunde ta ungefär sex veckor innan kroppen signalerade att något är fel. Det var helt slumpmässigt, fanns inga tecken på infektion eller annat dylikt.

Jag frågade om han kunde se om jag hade haft eller skulle ha ÄL och därför kollade han det. Och i min vänstra äggstock fanns en gulkropp som tydligen betydde att jag hade haft ÄL därifrån. Vet dock inte när exakt, men det tyder ju iaf på att min kropp verkar ha kommit igång igen efter MA, om än med ca en veckas "försening".

Läkaren var lite svår att förstå för han mumlar så tusans och pratar en massa, men han lät lite kryptisk (eller så är det bara jag som tolkar det så) och sa att det kan ju vara att anteckna i kalendern ungefär när ÄL har varit ifall det inte kommer nån mens. Han frågade även om jag ville bli gravid direkt och sa att det inte var någon fara i så fall. Det fanns så bra mätmetoder idag att man ändå kunde se när befruktningen skett. Jag frågade ytterligare en gång för att vara helt säker om det var någon fara med att bli gravid utan en mens emellan och fick ett tydligt NEJ till svar.

Han sa dock även att slemhinnan inte var jättetjock vilket borde minska chansen till att ägget fäster i så fall. Jag skulle förmodligen blöda mindre än en vanlig mens om mensen kom. 

Oj, nu blev det långt igen... Skäms

• ifyouweremine

Ernlia - Du skriver intressanta saker så gör inget att det är långt. Ja det är sjukt vad mkt som måste gå rätt om det ska bli bebis.. moderkaka t.ex.. (är inte det ett väldigt fult ord förresten?) Men det låter ju jättebra att du verkar ha haft ÄL. Då blir du nog gravid igen snart :)

Gris - Jag är med i symtomlösheten, känner nemas här. Men jag är nog bim-9 antar jag eftersom ÄL kom senare. Eg skulle jag varit bim-4.. Blir längre väntan nu.. Hade du bim på julafton?
    Och ang. googlandet så är jag en sån som alltid får sån kunskapstörst om nya saker jag tar mig för o vill veta allt. Håller med om att det är bättre att inte veta ibland dock! Men det är lite sent nu ;)

• ceke

Åh ernilia: Va skönt att höra att kroppen är igång igen och att det ser bra ut!! En härlig julklapp på sitt sätt!

• ceke
    Gris78 skrev 2010-12-22 09:30:09 följande:
    Heheheh men shit säger jag bara, Ceke och Essalady till en viss del om jag inte visste bättre så skulle jag vara total övertygad om att du hypokondrikernas hypokondriker!!  - ihopklippade äggstockar är det en möjligt?!?!?! 

Varför sitter ni och googlar på att som kan gå och pepparn för? Varför vill ni veta det, det finns självklart tonvis men shit som kan gå åt skogen. 

Ignorance is a bliss  - är det ett helt okänt uttryck för er?  Uttryck har mer tyngd än vad man kan tro...

Jag goolar på gravidrelaterade grejer så lite som möjligt så finns det mindre att oroa sig för :) 

Behöver jag veta något så goolar jag eller frågar alla här som verkar ha lyssnar på biologin i skolan.  
    Åh du är bara för rolig hahaha, min käre man kallar mig hypokondrikern

Jadu, det är en riktigt bra fråga varför jag googlar så in i h----vete mycket.. men ska försöka sluta med det nu!!! Nu har jag ju "bibeln" istället och den är många tusen gånger bättre

Det i a f berätta att det gick superbra hos gynekologen idag! Fick träffa en helt underbar kvinnlig gynekolog som tog sig tid, lyssnde, svarade på frågor, undersökte etc. Och det viktigaste av allt.. hon sa att det var bra att jag sökte hjälp, att det inte va nåt konstigt att jag är orolig, att det inte är normalt att ha så mycket spottings som jag har, att jag av någon anledning antagligen har en hormonrubbning och så har haft i flera år då jag haft problem med spottings både under förra p-pillerfria perioden för ca 3 år sen och att jag haft sånt problem att hitta hormonella preventivmedel som inte tar bort dem. Hon hade verkligen gått igenom tidigare journal (märktes verkligen) och lugnade mig med att allt ser väldigt bra ut med storlek på slemhinnan i livmodern och äggstockar.

Men som hon sa... antagligen klarar min kropp inte av att producera progesteron som den ska, därav mina spottings under hela lutealfasen. Det försvårar eller gör det omöjligt för ett ägg att fästa och överleva. Så jag har ju inte haft fel i min oro... så nu ska jag äta provera från dag 17-27 i tre månaers cykler. Det hindrar inte från att bli gravid, utan hjälper snarare till

Om jag blöder trots proveran, ska jag ringa på en gång och få prata med henne igen om det, vad vi ska hitta på då. Om det funkar med tabletterna men jag inte blir gravid innan sommaren (då har vi försökt ett år) så ska jag utredas genom att spola äggledarna och ev titthålsoperation för att utesluta/ta bort endometrios (då det finns i släkten o vissa provsvar tyder på det).

Så, idag känns som en väldigt bra dag. mensen är slut (Tjihoooo), det är snart jul, jag håller på att bli frisk efter lunginflammationen, jag har träfffat en underbar gynekolog, blivit lyssnad på, lugnad och tagen på allvar!

Åh så glad jag är att jag stod på mig att jag skulle få träffa en läkare! Och nu är det henne jag kommer fortsätta att ha kontakt med också, vilekt känns super! Jag vågar inte ha så jättestora förhoppningar att det kommer att funka med dessa piller, men nu finns det i a f en läkare som tagit sig an mig och en plan för vad som händer om vi inte blir med barn under våren!
  • Irmeline
    Gris78 skrev 2010-12-22 10:43:30 följande:
    Jag har inga symtom alls på något.....enl kalendern så har jag BIM den 25:e 
    På sin höjd lite mer flytningar men tror att det var så förra månaden oxå.

Någon som har lust att göra mig sällis i symtomlösheten!?  

Hallååååååååååååå nån där?!?!?!

Jag tänker vara iskall och inte ta med mig något gravtest till Julfirandet som jag ska på i Kalmar. Inte jätte coolt kanske när det är mer troligt att mensen kommer enl schemaläggning. :( :)  
    Inga symptom på nåt och på fredag är det 8 veckor sen tabletterna..
    Börjar bli lite orolig!

Usch, det är jobbigt när kroppen inte gör som den ska.

Håller tummarna att du inte får en röd jul, och ett mellandagsplus :)
  • Längtan81

Va skönt ernlia att allt såg bra ut och att du ceke fått träffa en bra läkare!

• Irmeline

Vilka positiva nyheter Ernilia och Ceke!!
    Låter positivt inför framtiden Glad 

Ska nog också träffa en gynekolog. Ceke, ringer man bara till någon telefontid eller hur gör man?
     Känns som om jag VERKLIGEN borde kommit igång nu.. Såå frustrerande att inte veta vad kroppen håller på med!

• mallanis

Har också försökt bli en tappkännare- men nope jag blir inte klok på "knölen" så jag lade ner..... Kunde skilja från dag till dag och "hålet" också så näe.... det var inget för mig!

Ceke- skönt med vettig läkare!!!

Ernlia- Skönt att du också fick en del svar trots mummlande läkare!

Moderkaka är ju egentligen ett ganska gulligt namn tycker jag men jag förknippar ordet nog mer med utseendet på den och det kanske inte är så gulligt...

Hade en diskussion angående uttrycket "kärleksbarn" med mannen som en del slänger sig med..... vi väntar vårt kärleksbarn.....jag skrattde och sa till mannen ja inte är det ett kärleksbarn vi väntar! Det har varit hårt slit tyckte jag.... Mannen hade dock en annan vinkling Han tyckte att vi som verkligen har kämpat har väll presterat ett Kärleksbarn..... hhaha var en helt ny tanke!

Tredje gången gillt!?
  • ceke
    mallanis skrev 2010-12-22 14:36:55 följande:
    Har också försökt bli en tappkännare- men nope jag blir inte klok på "knölen" så jag lade ner..... Kunde skilja från dag till dag och "hålet" också så näe.... det var inget för mig!

Ceke- skönt med vettig läkare!!!

Ernlia- Skönt att du också fick en del svar trots mummlande läkare!

Moderkaka är ju egentligen ett ganska gulligt namn tycker jag men jag förknippar ordet nog mer med utseendet på den och det kanske inte är så gulligt...

Hade en diskussion angående uttrycket "kärleksbarn" med mannen som en del slänger sig med..... vi väntar vårt kärleksbarn.....jag skrattde och sa till mannen ja inte är det ett kärleksbarn vi väntar! Det har varit hårt slit tyckte jag.... Mannen hade dock en annan vinkling Han tyckte att vi som verkligen har kämpat har väll presterat ett Kärleksbarn..... hhaha var en helt ny tanke!
    Det enda jag kan utläsa av min tapp som jag blir klok på är att den ändrar läge. Vid ägglossning är den liksom längst upp och annars längre ner och lättare att nå.. Konsistensen fattar inte jag heller så mkt av.. Men däremot sekretet... det skiljer sig! Hehe.. spännande att sitta o diskutera sånt som man annars liksom kan känna är lite smått absurt och icke talbart... Haha.. inte trodde jag att jag skulle prata om hur jag stoppar in fingrarna för att känna det ena o det andra, konsistens där upp etc

Kärleksbarn.. Hmm, tja. För min del funkar både din och din mans definition lika bra Jag tänker att kärleksbarn är ett barn som kommer till när det är kärlek mellan föräldrarna liksom...

Nu ska jag gå o kolla om posten har kommit. Det blev till att skicka efter Preeseed och ett gäng till gravtest!
  • Gris78
    ifyouweremine skrev 2010-12-22 12:45:38 följande:
    Ernlia - Du skriver intressanta saker så gör inget att det är långt. Ja det är sjukt vad mkt som måste gå rätt om det ska bli bebis.. moderkaka t.ex.. (är inte det ett väldigt fult ord förresten?) Men det låter ju jättebra att du verkar ha haft ÄL. Då blir du nog gravid igen snart :)

Gris - Jag är med i symtomlösheten, känner nemas här. Men jag är nog bim-9 antar jag eftersom ÄL kom senare. Eg skulle jag varit bim-4.. Blir längre väntan nu.. Hade du bim på julafton?
    Och ang. googlandet så är jag en sån som alltid får sån kunskapstörst om nya saker jag tar mig för o vill veta allt. Håller med om att det är bättre att inte veta ibland dock! Men det är lite sent nu ;)
    Enl kalendern så har jag BIM på juldagen, verkar som att min mens är petig på de där 14 dagarna. Nåt enstaka tillfälle som sist tex så blev det 15 el 16 och någon gång har det var färre än 14 dagar emellan. 

Ernila - tabletter?? Vilka tabletter, har du käka knark i 8 veckor?? - förvirrad är bara förnamnet på vad jag just blivit.... :)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet