• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Saftmedbulle
    Kattflickan skrev 2010-12-20 21:55:29 följande:
    Det verkar vara många som gift sig i år i tråden? Jag och sambon pratade lite om att om jag blir med barn och det verkar hålla i sig så ska vi kanske gifta oss. Planen är då att bjuda in familjen och en vigselförättare och inte säga nåt till nån innan. Men vi får se. Det är mer praktiskt juridiskt att vara gift  om man skaffar barn ihop.

Essalady: Håller med om att det är jobbigt att känna igen tecknena om man inte kan relatera till tidigare graviditeter! Att det ska vara så klurigt. Men jag kan ju ha fått halsbränna av nåt annat också. 

Det är en rätt jobbig väntan det här. Som nån sa, man delar in livet i tvåveckorsperioder.

Millan

Vi gifte oss i april och skickade väl tackkorten i augusti ( och ändå tyckte några att korten kom sent). Skönt att ha det avklarat i alla fall... Ja, det är praktiskt rent ekonomiskt att vara gift, Millan.
  • Saftmedbulle

Åker oxå till föräldrarna, imorgon, och kommer att vara ifrån FL några dagar. Lite tråkigt...vi hade tänkt berätta om graviditeten över jul, men vi får ge oss till tåls och försöka pricka in ÄL istället i mellandagarna.

God jul till alla och lycka till BIM-tjejerna!

• L Maria

En som inte är miljönisse här, utan personalvetare - jobbar dock på ett företag som har lite med avlopp att göra...bland annat...

Har alla koll på hur era tappar känns? Jag har inte ens gett mig in och provat känna efter...
    Blir lite nyfiken på den där boken - men eftersom vi inte berättat för någon att vi försöker känns det sådär att ha den stående nånstans... Får väl gömma den, tillsammans med termometer och tempkurvan, under madrassen!

Här hade det kommit sjukt mycket snö inatt, fick skotta mig ut till brevlådan och hämta tidningen och sen skotta uppfarten innan jag körde ut bilen - tack och lov för garage dock! Just nu ligger det ca 3 dm snö ute, superfint - och skönt att man slipper köra mer (jobbar 5 mil bort), nu är jag julledig!!

• CajsaK

Ang. detta med föräldrar....frågade min mor här om dan om dom haft svårt att bli med barn. Men dom verkade inte haft nå problem :) hoppas jag ärft detta! hittills verkar det ju inte så!

Livmoderetappen....min verkar oxå peka åt vänster *skratt*

• AMC80

Ceke: tack tack. Bibeln är beställd. Var längesedan jag läste en hel bok på engelska så det ska bli en utmaning.

Jag gifte mig också i år. Skickade korten två månader efteråt. Vi gjorde bara via "expert", kort med text och ett vitt fält på. Vi hade 80 bjudna och skrev ett 50-tal kort, alla med personligt tack för det vi fick och vad vi hade/skulle gjort/göra med det. Tex tack för det fina vinet, vi kommer öppna flaskan på ettårsdagen osv. Det tog en jäkla tid att skriva allt och då behövde vi inte göra så mycket med korten i sig. Ojoj vad mkt jobb det hade blivit om vi skulle klippt och klistrat på dem med. Skönt att det är klart =)

Det känns som om jag redan haft ÄL föresten. Molvärk och stickningar i äggstockarna. Om det är så så har vi iaf sexat de dagarna och dagarna innan så ingen fara om det kom tidigare. Jag antar, precis som Ceke läser ur bibeln, det tar ett tag innan kroppen ställt tillbaka sig.

• Jojjo77
    L Maria skrev 2010-12-21 22:33:26 följande:
    En som inte är miljönisse här, utan personalvetare - jobbar dock på ett företag som har lite med avlopp att göra...bland annat...

Har alla koll på hur era tappar känns? Jag har inte ens gett mig in och provat känna efter...
    Blir lite nyfiken på den där boken - men eftersom vi inte berättat för någon att vi försöker känns det sådär att ha den stående nånstans... Får väl gömma den, tillsammans med termometer och tempkurvan, under madrassen!

Här hade det kommit sjukt mycket snö inatt, fick skotta mig ut till brevlådan och hämta tidningen och sen skotta uppfarten innan jag körde ut bilen - tack och lov för garage dock! Just nu ligger det ca 3 dm snö ute, superfint - och skönt att man slipper köra mer (jobbar 5 mil bort), nu är jag julledig!!
    Jag har ingen aning om hur min tapp känns och planerar inte att undersöka saken. Är inte så känslig annars, men att gräva efter den känns inte så spännande tycker jag... men det är bara min känsla

Jag gifte mig också i somras, ett litet och borgerligt bröllop, så tackkorten kom ut snabbt. Trots att det inte var så många som skickades ut så valde vi att göra allt på nätet, vi skrev sen personliga kommentarer till alla. Även om det var ett litet bröllop så tar ju allt längre tid än vad man från början tror, från inbjudningar till tackkort.

BIM imorgon och i alla fall ingen mens nu på morgonen. Sprang upp ur sängen imorse och in på toaletten, för att lyckligt pusta ut när jag såg att inget kommit. Vad knäpp man är!

Jag kommer att vara hemma hela julen, så något hinner jag noh kika in här och hoppas på att få se lite plus!

Önskar er alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR! Tomte
  • Längtan81

Vaknade med ett svagt illamående imorse, en liten glimt av hopp infann sig som endast varade tills jag gick på toa för då hade *pip* tanten kommit....suck! Får försöka bestämma mig för att njuta maximalt av jul och nyår och tänka på att barnverkstan tar vi tag i nästa år =)

Nu har vi ett försök till på oss för egen maskin och sen blir det ägglossningsstimulering och insemination. 
    Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år så får vi hoppas på plusregn nästa år! 

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)

• Gris78
    ceke skrev 2010-12-20 22:23:34 följande:
    Åh, ja.. ge mig en tjuvkik och jag betalar vad som helst! Jaa, alltså det här med utredning.. Ett halvår kvar... Höhö, undrar om par brukar "hänga på dörren" för det!?!? Känns som att jag kommer göra det och släpa med mig min käre man också. Men han är gullig. Mitt i min oro och rädsla har han slutat röka och badar väldigt mycket mindre ofta helt plötsligt. han vill väl dra sitt strå till stacken för att göra mig lugnare och allt han kan... Sötnosen min har tom köpt hem vitaminer etc...

Ska göra vad jag kan för att få mina äggledare tjeckade på onsdag eller en annan tid. har just nu snurrat in på att de är ihopklibbade. Mitt sista googlefynd va att klamydia och endometrios båda på sitt håll kan orsaka det. Och banne mig så har jag ju antagligen endometrios och klampan har jag också haft även om det va länge sen. SUCK! Stackars stackars läkare som kommer träffa mig på onsdag! Hon/han kommer ju dra sitt hår o fundra varför i all sin dar hon/han bestämde sig för att jobba med gynekologi och galna mamma-wannabies! ! Fast jag rider på vågen "har problem med mellanblödningar", som jag ju minst sagt har... "och har rätt att bli undersökt o stillad oro".. Höhö... tror ni på den? Vete 17 om jag själv gör det!
    Heheheh men shit säger jag bara, Ceke och Essalady till en viss del om jag inte visste bättre så skulle jag vara total övertygad om att du hypokondrikernas hypokondriker!!  - ihopklippade äggstockar är det en möjligt?!?!?! 

Varför sitter ni och googlar på att som kan gå och pepparn för? Varför vill ni veta det, det finns självklart tonvis men shit som kan gå åt skogen. 

Ignorance is a bliss  - är det ett helt okänt uttryck för er?  Uttryck har mer tyngd än vad man kan tro...

Jag goolar på gravidrelaterade grejer så lite som möjligt så finns det mindre att oroa sig för :) 

Behöver jag veta något så goolar jag eller frågar alla här som verkar ha lyssnar på biologin i skolan.  
  • Fröken Ellen
    Jojjo77 skrev 2010-12-21 19:05:40 följande:
    Hur går det för er andra som har BIM denna vecka? FrökenEllen, Längtan81, Millan75? Känningar av ngt slag? Här känns inget, men tänker att tanten nog kommer som ett julkort på torsdag... Om så blir fallet så ska jag dricka skumpa på nyår, det är ett som är säkert, lite kul måste man ju få ha.
    Här verkar det inte ha gått så bra denna månad heller... Kroppen signalerar att mensen är på g, jag gissar att den sätter igång inom några timmar. Usch så trist det här är! Men skumpa på nyår är ju något att se fram emot iallafall. :)
  • Gris78

Jag har inga symtom alls på något.....enl kalendern så har jag BIM den 25:e 
    På sin höjd lite mer flytningar men tror att det var så förra månaden oxå.

Någon som har lust att göra mig sällis i symtomlösheten!?  

Hallååååååååååååå nån där?!?!?!

Jag tänker vara iskall och inte ta med mig något gravtest till Julfirandet som jag ska på i Kalmar. Inte jätte coolt kanske när det är mer troligt att mensen kommer enl schemaläggning. :( :)  

God Jul mina forum vänninor!!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet