• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke
    L Maria skrev 2010-12-20 21:14:59 följande:
    Vi var i samma klass - 93 gäster och ca 65 "konstellationer" - och jag gav mig den på att jag inte skulle sitta med något sådant, vet ju hur tålamodet brister efter ett tag...så vi beställde färdiga. Men det blev ju ändå flera moment - stoppa in foto, klistra in text, skriva hälsning, sätta band runt, adressera kuvert, stoppa i kuvert och sätta på frimärken... Nu ligger i alla fall alla i en låda och ska tas till postlådan, så vi ska trängas med julkort och sådär! :)
    Skönt att värdena var bra! Jag har läst att spottings kan ha samband med b-vitaminbrist, men då är inte fallet så för dig, kan man tro...?
    Hehe, då låter ju de beställda korten nästan som mer jobb än mina hemmagjorda Hmm, vi va supertidigt ute med våra inbjudningskort då vi skickade dem jul/mellandagarna.. och nu ett år senare sitter jag i klipp-o klistraverkstad igen Bara jag får tag på flitterlim så kan de bli klara för att trängas med era bland jul- o nyårskorten!

Japp, hade också läst om b-vitaminbrist o spottings så det va därför jag bad dem kolla. Nu kan i a f  det uteslutas! Hade väl i o f sig varit underbart enkelt om det varit en så lätt anledning... Men alltid skönt att värderna är bra! Så slipper jag oroa mig för folsyre- o b-vitaminbrist om jag skulle bli gravid i a f!!

Är det fler än jag som sitter o googlar på allt som kan gå fel i fertilitetssystemet? Alltså... Det är antagligen en helt dumaktig rädsla som inte har nåt fog.. men jag.. jaa... jag är helt inställd på att få höra att vi inte kan få barn på eget bevåg.. Vet inte riktigt hur jag ska bli kvitt denna känsla!

En anekdot... Pratade med mina föräldrar... hehe.. De berättade att de fått kämpa jättelänge för att få mig (är äldsta banet) och att de mer eller mindre givit upp när mamma blev gravid... Och då frågade jag såklart hur länge de provat... och fick svaret "Det tog sex månader!!!".. Hmmm... Tja, ger lite perspektiv på tillvaron och att det inte är nån direkt skillnad i att vänta på ett plus nu och för 32 år sen!
  • Kattflickan

Det verkar vara många som gift sig i år i tråden? Jag och sambon pratade lite om att om jag blir med barn och det verkar hålla i sig så ska vi kanske gifta oss. Planen är då att bjuda in familjen och en vigselförättare och inte säga nåt till nån innan. Men vi får se. Det är mer praktiskt juridiskt att vara gift  om man skaffar barn ihop.

Essalady: Håller med om att det är jobbigt att känna igen tecknena om man inte kan relatera till tidigare graviditeter! Att det ska vara så klurigt. Men jag kan ju ha fått halsbränna av nåt annat också. 

Det är en rätt jobbig väntan det här. Som nån sa, man delar in livet i tvåveckorsperioder.

Millan

• L Maria
    ceke skrev 2010-12-20 21:49:12 följande:
    En anekdot... Pratade med mina föräldrar... hehe.. De berättade att de fått kämpa jättelänge för att få mig (är äldsta banet) och att de mer eller mindre givit upp när mamma blev gravid... Och då frågade jag såklart hur länge de provat... och fick svaret "Det tog sex månader!!!".. Hmmm... Tja, ger lite perspektiv på tillvaron och att det inte är nån direkt skillnad i att vänta på ett plus nu och för 32 år sen!
    Kan tänka mig hur mamma kände då - jag har två äldre halvsyskon på pappas sida, så de visste ju att pappa kunde, men det tog dem 14 månader att bli med mig... Vet inte om det berodde på att mamma gått på p-piller redan på 60-talet - de var av en annan styrka då ju.
    Min halvsyster (på pappas sida då) hade också problem - det tog dem nog två år att bli med första och då hade de ett missfall i v 15 också... När sedan lillebror kom räknade de ut att de haft en enda gång den månaden och det skiljer mindre än två år på mina syskonbarn!
    Undrar hur ärftlig förmågan att få barn lätt är...?
  • ifyouweremine
    ceke skrev 2010-12-20 21:49:12 följande:
    Är det fler än jag som sitter o googlar på allt som kan gå fel i fertilitetssystemet? Alltså... Det är antagligen en helt dumaktig rädsla som inte har nåt fog.. men jag.. jaa... jag är helt inställd på att få höra att vi inte kan få barn på eget bevåg.. Vet inte riktigt hur jag ska bli kvitt denna känsla!
    Lätt! Jag googlar alldeles för ofta på fertilitetsproblem. Idag t.ex har jag googlat på ph-värdet i slidan, att det kan skapa en dålig miljö för spermierna så att de dör kvickt. Hittar nya problem att googla på allt som oftast. Jag känner lite samma som du. Har i flera år känt och tänkt att jag nog inte kan få barn. Antagligen bottnar det bara i rädsla, men jag kände ju så redan innan jag ville ha barn. Hoppas det inte är att man känner på sig hur det ligger till för att kroppen vet hur den fungerar... Ibland skulle man bara vilja tjuvkika på nästa blad och se om det stämmer som man inbillar sig.. för i så fall kan man ju lägga av med att lägga så mycket tid på att grubbla och googla, och istället leva livet eller ge sig på utredning.
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-20 22:13:35 följande:
    Lätt! Jag googlar alldeles för ofta på fertilitetsproblem. Idag t.ex har jag googlat på ph-värdet i slidan, att det kan skapa en dålig miljö för spermierna så att de dör kvickt. Hittar nya problem att googla på allt som oftast. Jag känner lite samma som du. Har i flera år känt och tänkt att jag nog inte kan få barn. Antagligen bottnar det bara i rädsla, men jag kände ju så redan innan jag ville ha barn. Hoppas det inte är att man känner på sig hur det ligger till för att kroppen vet hur den fungerar... Ibland skulle man bara vilja tjuvkika på nästa blad och se om det stämmer som man inbillar sig.. för i så fall kan man ju lägga av med att lägga så mycket tid på att grubbla och googla, och istället leva livet eller ge sig på utredning.
    Åh, ja.. ge mig en tjuvkik och jag betalar vad som helst! Jaa, alltså det här med utredning.. Ett halvår kvar... Höhö, undrar om par brukar "hänga på dörren" för det!?!? Känns som att jag kommer göra det och släpa med mig min käre man också. Men han är gullig. Mitt i min oro och rädsla har han slutat röka och badar väldigt mycket mindre ofta helt plötsligt. han vill väl dra sitt strå till stacken för att göra mig lugnare och allt han kan... Sötnosen min har tom köpt hem vitaminer etc...

Ska göra vad jag kan för att få mina äggledare tjeckade på onsdag eller en annan tid. har just nu snurrat in på att de är ihopklibbade. Mitt sista googlefynd va att klamydia och endometrios båda på sitt håll kan orsaka det. Och banne mig så har jag ju antagligen endometrios och klampan har jag också haft även om det va länge sen. SUCK! Stackars stackars läkare som kommer träffa mig på onsdag! Hon/han kommer ju dra sitt hår o fundra varför i all sin dar hon/han bestämde sig för att jobba med gynekologi och galna mamma-wannabies! ! Fast jag rider på vågen "har problem med mellanblödningar", som jag ju minst sagt har... "och har rätt att bli undersökt o stillad oro".. Höhö... tror ni på den? Vete 17 om jag själv gör det!
  • Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2010-12-20 20:53:21 följande:
    Mellanis: Kul med en till som jobbar med miljö. Själv tror jag inte att jag skulle gå att kompostera, är nog snarare farligt avfall med alla mina amalganlagningar, ha,ha..

Irmelie: Ja, vi gjorde kub-testet. Jag är ju 35 och blev erbjuden det. Vi fick risken 1:2, dvs. sämsta tänkbara. De kunde ta moderkaksprov direkt och vi fick svaret 4 dagar senare. Jag tycker sjukvården har varit fantastisk för oss genom alltihop!

Simtim: Jag var helt övertygad om att inte kunna få barn förut, sörjde det nästan i förtid. Men jag hade fel, vi blev gravida på 4e försöket. Så jag hoppas att det går att upprepa! 

Ceke: Skönt att det blev en bra dag och det kändes säkert bra för dem att få din hjälp.

EGO: Igår fick jag värsta halsbrännan och jag rapade en massa. Fick även sura uppstötningar. Det satt i även på förmiddagen idag. Jag har ju varit gravid en gång och fick inte alls de symptomen då. Kan man få olika symptom vid olika graviditeter? För helt ärligt, halsbränna visste jag inte kunde vara ett symptom förrän jag googlade, och det är svårt att fejka för sig själv. Jag har inte fått halsbränna på typ 5-6 år så det är inget jag brukar ha. Dessutom är jag lite yr. Hoppas att det betyder graviditet och inte att jag håller på att bli sjuk.

Millan

Ha, ha, är vi bara miljönissar i denna tråden?? Här är en till som jobbar med natur och mijö, även avfallsfrågor...

Appropå bröllop, ni är mga som verkar ha gift er i år, vi gifte oss förra sommaren och tackkorten blev som för mga av er pysslade med strax innan jul....konstigt att det ska ta sån tid? Men jag gjorde också mina egna inbjudningar så när det var dags för tackkorten så var man halvsugen på att pyssla igen...

Kanske har vi hängt på BT tillsmammans då, några av oss
  • Lavendia
    änglabitch: Du verkar har prickat in helt rätt! Bättre att sexa inna då spermierna lever längre så låter som en klockren "rund" Flört

Intressant att läsa om alkohol. Jag måste läsa på mer känner jag. Vi lever nog lite väl som vanligt medan vi försöker. När jag hade ägglossning gick jag på julfest och drack vin och snaps. Inte tänkt på att alkohol kan skada innan utan att när jag är gravid är det självklart noll tolerans. Blir orolig nu att jag förstört något!! Ingen julglögg i väntan på BIM, tur jag läste här! 

Rädslan att ej få barn känner jag igen mig i. Jag har dock aldrig velat ha barn och får för mig att det är ett straff att jag tänkt så innan. Först missfall och nu dröjer det. Så tramsigt men ni vet hur man kan få till det i huvudet Glad Min släkt har svårt att få barn på både mamma och pappas sida så blev chockad att vi blev gravida på andra försöket första gången. Var ej beredd på det. Nu längtar jag superduperduper mycket och så tar det inte. Jag kanske inte kan bära ett barn en hel graviditet. Posivit att jag kunde bli gravid! Fokus på det positiva Glad

ceke: lycka till på dina undersökningar! Go get them! Flört jag bad att bli undersökt och fick snabbt tid. Då gjorde de dock bara en vanlig undersökning och ultraljud. Allt såg bra ut så långt de kunde se. De sa åt oss att prova i 2-3 månader till sen startar de en större utredning.

Fick hjärtsnörp igår när min man kom hem och sa att han suttit nära en bebis på lunchen och den hade tittat på honom och varit så söt och intresserad av min man, det hade huggt i hans hjärta. Sällan han säger något,, alltid så positiv. Det kom några tårar från oss bägge av längtan men snart så är det vår tur!Glad
  • mallanis

Kaprilfolen- hhha va kul! Tänk va vi kan nörda in grejer här i tråden ;) Hade sommarjobb på en kommun för x antal år sedan och spenderade en hel del tid med att diskutera med en annan sommarjobbare.....favoritämnet den sommaren avlopp ;) hon jobbade på tekniska....

Milla- Va skönt att du har bra erfarenheter från vården, har mött en hel del som fått missfall som tyvärr inte känner likadant... Jag har dock positiva erfarenheter jag också om man bortser från att alla säger olika ....

Ceke- vilken man! Min man har varit bedrövlig på att ta tabletterna... Men till slut så....nu trugar jag i honom tabletterna ....Så han ska orka med framtiden ;)  Var lite försiktig med googlandet annars kommer du få alla problem som finns.....när min mamma fick cancer googlade jag hennes cancer och bröt nästan ihop....hon finns fortfarande kvar i livet flera år senare... =)

hhahah, jag läser att flera av våra föräldrar har fått "kämpa" mer eller mindre länge att få barn..... När jag frågade mamma så visade det sig att de försökt i 9!!!! år innan jag kom! Jag trodde mest att jag "blev en bonus" .... Mamma berättade att det var jobbigt särkilt som min stora syster tjatade och tjatade om en lilla syrra.....
    ...förklarar dock varför mina föräldrar inte frågat om/när vi ska skaffa barn..... pappa sa skämtsamt en gång nu är det väll dags....Jag skojar inte blicken min mamma gav pappa...den kunde DÖDAT! hahahhah...

Tredje gången gillt!?
  • Irmeline
    mallanis skrev 2010-12-21 10:04:31 följande:
    hhahah, jag läser att flera av våra föräldrar har fått "kämpa" mer eller mindre länge att få barn..... När jag frågade mamma så visade det sig att de försökt i 9!!!! år innan jag kom! Jag trodde mest att jag "blev en bonus" .... Mamma berättade att det var jobbigt särkilt som min stora syster tjatade och tjatade om en lilla syrra.....
    ...förklarar dock varför mina föräldrar inte frågat om/när vi ska skaffa barn..... pappa sa skämtsamt en gång nu är det väll dags....Jag skojar inte blicken min mamma gav pappa...den kunde DÖDAT! hahahhah...
    Mina föräldrar hade också svårt att bli gravida. Min mamma har PCO liksom jag, och blev gravid med hjälp.
    Mellan syskon 1 och 2 var det 12 år, trots att de försökte. Hon hade ingen mens..
    Hoppas min inte strulat till sig nu utan kommer tillbaka snart..

Millan: Tycker det låter spännande! Har hört att olika symptom ibland beror på olika kön på bebisen.
    Hoppas du är gravid!!! :)

Apropå det någon sa, om att aldrig kunna få barn. Jag var helt säker på att jag aldrig skulle få barn naturligt, så jag var strax över 20 när jag läste på om IVF och utredning.. Alltid varit inställd på det.
    Därför blev det en chock att jag blev gravid när jag blev. Var verkligen laid back i våra försök.
    Nu känner jag mig lite mer otålig.. :)
  • SannaK

Passar på att flytta fram listan

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet