• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis

Ernlia- Jag menade inte att ni ska sexa PÅ gyn ;) utan sexa på, gyn har nog sett det mesta...

Ceke- skönt att ha en sån man min kan vara väl allvarlig ibland ;)  Jag tänkte mest om din man kanske hängde i "jämställdhetstrådarna på fl" de brukar alltid spåra ur ;)

Japp nu ska man snart ut i halkan igen......tjooohooo =(

Tredje gången gillt!?
  • Lavendia

Tack för info om alkohol! Tror också det är mest sunt att leva så normalt man kan. Fast det där med att "sluta tänka på det (att bli gravid)" som alla säger är omöjligt!!

Mallanis: tur det gick bra!!
    Ernlia: kör på Flört

• ernlia03
    mallanis skrev 2010-12-21 13:07:08 följande:
    hahah, jag hade nog sexat på gyn har nog varit med om det mesta.....man vill ju inte gå miste om chans på äl ;) Vad är det för provsvar du väntar, vilket lyx att ni har sådant!
    mallanis skrev 2010-12-21 13:18:42 följande:
    Ernlia- Jag menade inte att ni ska sexa PÅ gyn ;) utan sexa på, gyn har nog sett det mesta...
    Haha, jag förstod det! Men visst, säger han att jag har ägglossning typ NU när jag ligger där så kan det hända att det blir i nån skrubb eller liknande. Flört

Provsvaren är från analysen av det som skrapades ur mig helt enkelt. Men som jag förstod det var det egentligen bara infektion man kunde se av det provet. Om MA orsakades av nån befintlig infektion hos mig. Annars antar man väl att det var slumpen. Det görs nog inga kromosomundersökningar eller liknande.
  • ceke

Ojoj, jag säger bara det. Köp "bibeln". Fick precis hem den. Vilken spännande läsning!

Hittade just ett avsnitt (s. 108-109) om att sluta med hormonella preventivmedel. Det står att för vissa kommer hormonerna tillbaka i rörelse fort, men för andra kan det ta mer än ett år,.. och att man under tiden kan erfara spottings och kort lutealfas samt att konsitensen på flytningarna runt ägglossning inte riktigt är som man tror de ska va, men att kroppen så småningom antagligen kommer att ställa tillbaka sig på hur den fungerade inna pillren. Detta kan speciellt hända om man är ung eller smal, alternativt har förlorat mycket i vikt under tiden man åt p-piller. Nu är jag ju inte jätteung (31), men för två år sedan hade jag en viktresa och gick ner ca 15 kg och gick från att va överviktig till normalviktig (BMI 23 nu)... Spännande läsning! Och första gången jag hittat nåt som stämmer in på mig som känns hoppfullt! 

Hehe, vad säger ni.. Köp boken alla vet ja, så kan vi ha bokcirel i tråden

När jag först fick hem den tyckte jag den såg rätt grå och tråkig ut... men måste säga att den är skriven på ett väldigt lättläst sätt, med exempel, lite humor etc.. "mitt i prick" och väldigt lätt att ta till sig!!

• Inna

Å, jag hade ramlat ur listan... precis som om jag inte är tillräckligt nojig att det här inte ska hålla i sigFlört Skriver inte så mycket just nu, känner mig lite "in between trådar", men jag läser gärna!

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket) 

• ifyouweremine

Ernlia03 - oj får du in ett finger? Jag når med nöd och näppe upp till (vad jag tror är) livmodertappen. Den är ibland mjuk o ibland hårdare men har aldrig lyckats känna nån form av ingång.. Tänk om den inte har nån ingång? Sen känns det som den sitter mer åt vänster än mitten, så ska det väl inte va? Har dålig koll på livmodertappar..

Verkar bra den där bibeln.. Står det nåt om alkohol i den? Tycker det är så svårt att veta vad man ska tro på. Mellan äl o bim ska det väl va ofarligt för fostret men kan försämra möjligheten att ägget fäster, som jag förstått. På de flesta seriösa ställen står typ "Vi vet inte hur det påverkar så par som försöker bör helt avstå". Tycker det låter som de garderar sig.. och hur svårt kan det va att göra lite studier o få lite svar? Det görs ju studier på allt annat..

• Jojjo77

Hur går det för er andra som har BIM denna vecka? FrökenEllen, Längtan81, Millan75? Känningar av ngt slag? Här känns inget, men tänker att tanten nog kommer som ett julkort på torsdag... Om så blir fallet så ska jag dricka skumpa på nyår, det är ett som är säkert, lite kul måste man ju få ha.

• Kattflickan

Hejsan!

Kul med så mycket miljöfolk! Jag är nästan själv på kontoret två av mellandagarna, kanske kan logga in här om jag behöver bolla nån fråga! 

Aperopå om föräldrarna haft lätt eller svårt. Jag kom till 6 år efter min syster och det tack vare att pappa fick en behandling, hans simmare var dåliga. Men generellt så levde vår föräldrageneration lite sämre än vad vi gör, kan det inte vara därför de hade svårare att få barn? 

Jag har aldrig vågat känna efter var livmodertappen sitter, hur känner man den???

Ceke: Jag tycker att det är bra att Kece har slutat röka, för rökningen kan allvarligt försämra de små simmarna! Jag pular i min sambo hans vitaminer också!

Idag har jag haft ont i magen, hoppas jag inte fått nån magsjuka men det brukar jag aldrig få. Annars så har jag haft lite halsbränna och rapningar. Brösten känns kanske aningens ömma, men det kan bero på att jag klämmer på dem helatiden för att känna om de är ömma

Millan 

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-12-21 19:04:33 följande:
    Ernlia03 - oj får du in ett finger? Jag når med nöd och näppe upp till (vad jag tror är) livmodertappen. Den är ibland mjuk o ibland hårdare men har aldrig lyckats känna nån form av ingång.. Tänk om den inte har nån ingång? Sen känns det som den sitter mer åt vänster än mitten, så ska det väl inte va? Har dålig koll på livmodertappar..

Verkar bra den där bibeln.. Står det nåt om alkohol i den? Tycker det är så svårt att veta vad man ska tro på. Mellan äl o bim ska det väl va ofarligt för fostret men kan försämra möjligheten att ägget fäster, som jag förstått. På de flesta seriösa ställen står typ "Vi vet inte hur det påverkar så par som försöker bör helt avstå". Tycker det låter som de garderar sig.. och hur svårt kan det va att göra lite studier o få lite svar? Det görs ju studier på allt annat..
    Min livmodertapp pekar lite åt höger för min livmoder är lite vinklad eller sned eller vad man ska säga, vilket vår utredningsläkare såg när han gjorde VUL på mig. Det känns särskilt mycket innan mens när den är hård (känns ungefär som en nästipp) och pekar nästan rakt åt höger. Jag har nämligen hört att om man är gravid så ska den forfarande vara mjuk innan BIM och inte nästippshård, så det är därför jag känt efter. Det har stämt hittills, i och med att den alltid varit hård innan ÄL och tant röd alltid kommit. Jag frågade läkaren om det spelade någon roll om livmodern var vinklad, men han sade att det inte spelar någon roll. Det är många som har sneda livmödrar (säger man så, låter så konstigt) och att det inte hindrar dem från att bli gravida. Jag har en kompis som blev gravid på första inseminationsförsöket och hennes livmoder pekade bakåt. 

Angående runt ÄL så har jag också kännt att tappen är mjuk och man har känt typ som en liten grop i mitten som jag antar är ingången. Då den är mjuk så är öppningen mer riktad åt rätt håll och inte så mycket åt höger.

Nu kommer jag åka hem till mina föräldrar över jul, så då kanske det inte blir så mycket inlägg här på FL på ett tag.

God Jul och Gott Nytt År allihopa och håller tummarna för att det dykt upp många fina plus tills jag återvänder omkring nyår. Solig 
  • Saftmedbulle
    ifyouweremine skrev 2010-12-20 19:47:24 följande:
    Saftis - Oj nu är det två här som vittnat om att det tagit sig den gången ÄL var sen. Hoppas det gäller även mig då, för min ÄL var 5-6 dagar sen denna gång. Ang. alkohol så har jag googlat redan tidigare så jag kan meddela att ja, alkoholkonsumtionen påverkar mannens spermier. Det är sämre än om kvinnan dricker. Just före ÄL är det nog bra att avstå helt. Resten av månaden gör det nog inget så länge man inte är missbrukare typ. Ipren har jag inte hittat nåt om att det påverkar mannen. Men kanske går att köra Panodil för att va helt på den säkra sidan?
    Tack för hjälpen! Mannen får helt enkelt klara av migränen med Panodil (fast han tycker inte att de hjälper...)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet