• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Gris78
    ceke skrev 2010-12-22 12:54:57 följande:
    Åh du är bara för rolig hahaha, min käre man kallar mig hypokondrikern

Jadu, det är en riktigt bra fråga varför jag googlar så in i h----vete mycket.. men ska försöka sluta med det nu!!! Nu har jag ju "bibeln" istället och den är många tusen gånger bättre

Det i a f berätta att det gick superbra hos gynekologen idag! Fick träffa en helt underbar kvinnlig gynekolog som tog sig tid, lyssnde, svarade på frågor, undersökte etc. Och det viktigaste av allt.. hon sa att det var bra att jag sökte hjälp, att det inte va nåt konstigt att jag är orolig, att det inte är normalt att ha så mycket spottings som jag har, att jag av någon anledning antagligen har en hormonrubbning och så har haft i flera år då jag haft problem med spottings både under förra p-pillerfria perioden för ca 3 år sen och att jag haft sånt problem att hitta hormonella preventivmedel som inte tar bort dem. Hon hade verkligen gått igenom tidigare journal (märktes verkligen) och lugnade mig med att allt ser väldigt bra ut med storlek på slemhinnan i livmodern och äggstockar.

Men som hon sa... antagligen klarar min kropp inte av att producera progesteron som den ska, därav mina spottings under hela lutealfasen. Det försvårar eller gör det omöjligt för ett ägg att fästa och överleva. Så jag har ju inte haft fel i min oro... så nu ska jag äta provera från dag 17-27 i tre månaers cykler. Det hindrar inte från att bli gravid, utan hjälper snarare till

Om jag blöder trots proveran, ska jag ringa på en gång och få prata med henne igen om det, vad vi ska hitta på då. Om det funkar med tabletterna men jag inte blir gravid innan sommaren (då har vi försökt ett år) så ska jag utredas genom att spola äggledarna och ev titthålsoperation för att utesluta/ta bort endometrios (då det finns i släkten o vissa provsvar tyder på det).

Så, idag känns som en väldigt bra dag. mensen är slut (Tjihoooo), det är snart jul, jag håller på att bli frisk efter lunginflammationen, jag har träfffat en underbar gynekolog, blivit lyssnad på, lugnad och tagen på allvar!

Åh så glad jag är att jag stod på mig att jag skulle få träffa en läkare! Och nu är det henne jag kommer fortsätta att ha kontakt med också, vilekt känns super! Jag vågar inte ha så jättestora förhoppningar att det kommer att funka med dessa piller, men nu finns det i a f en läkare som tagit sig an mig och en plan för vad som händer om vi inte blir med barn under våren!
    Fan vad schysst med en vettigt läkare som har vett nog att fatta att man inte är där för att det är så kul. Kul att det verkar ordna sig men alla "konstigheter" du kämpar med. 

Jag har ju som bekant fått en tidig julklapp av min sambo i form av en Iphone 4. Har hämtat lite appar under dagen då man har varit ledig tack och lov. Fan vad gutt det är att vara ledig och FAAAAAN vad det är kallt i det här förbannade landet!! - varför bor man här helt frivilligt? Det finns ju varmare länder och man kan faktiskt lära sig ett nytt språk om det ens e nödvändigt då snart vart enda kotte snackar engelska. 

Jag tycker om snö och gillar att åka skidor men det behöver inte vara tusen minus och vara i tusen år! :)

Iaf ceke, vad hette appen du hittat som håller koll på ens kropp? Bör man ha den gömd någonstans eller är det nåt som en utomstående kan se att man "håller upp" en skylt som säger att jag försöker bli gravid men har noll koll på hur min kropp fungerar.  :)
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-22 17:22:26 följande:
    Fan vad schysst med en vettigt läkare som har vett nog att fatta att man inte är där för att det är så kul. Kul att det verkar ordna sig men alla "konstigheter" du kämpar med. 

Jag har ju som bekant fått en tidig julklapp av min sambo i form av en Iphone 4. Har hämtat lite appar under dagen då man har varit ledig tack och lov. Fan vad gutt det är att vara ledig och FAAAAAN vad det är kallt i det här förbannade landet!! - varför bor man här helt frivilligt? Det finns ju varmare länder och man kan faktiskt lära sig ett nytt språk om det ens e nödvändigt då snart vart enda kotte snackar engelska. 

Jag tycker om snö och gillar att åka skidor men det behöver inte vara tusen minus och vara i tusen år! :)

Iaf ceke, vad hette appen du hittat som håller koll på ens kropp? Bör man ha den gömd någonstans eller är det nåt som en utomstående kan se att man "håller upp" en skylt som säger att jag försöker bli gravid men har noll koll på hur min kropp fungerar.  :)
    Hehe.. pratade precis med en kompis som flyttat hit från Australien.. hon är svensk men hennes kille som precis kom hit helaussie. Haha,,.. lovar att de också funderar över hur kallt det kan bli egentligen Men de gillar det! Min käre kece kom dock hem igår och sjöng på "viva espania"... Vet inte riktigt vad han ville få fram med det

Appen.. den heter Mensrual Calendar Premium.. Det går att sätta lösenord på den, så ingen behöver se och den ser mer ut som en kalender i fönstret! Men vet inte om den finns till iphone. Tror annars att fertilityfriend finns som iphoneapp! Eller.. har läst det ngnstans i a f!

Ja verklien helt underbart att ha fått träffa en bra läkare! Känns som årets bästa julklapp faktiskt! Känner mig lite dum dock att jag önskade henne en god jul det sista jag gjorde.. Hmm. med tanke på hennes slöja kanske jag skulle önskat henne god helg istället. Jaja, det va tanken som räknades. Fick i a f ur mig att det kändes super att ha träffat henne!
  • Gris78
    ceke skrev 2010-12-22 17:32:17 följande:
    Hehe.. pratade precis med en kompis som flyttat hit från Australien.. hon är svensk men hennes kille som precis kom hit helaussie. Haha,,.. lovar att de också funderar över hur kallt det kan bli egentligen Men de gillar det! Min käre kece kom dock hem igår och sjöng på "viva espania"... Vet inte riktigt vad han ville få fram med det

Appen.. den heter Mensrual Calendar Premium.. Det går att sätta lösenord på den, så ingen behöver se och den ser mer ut som en kalender i fönstret! Men vet inte om den finns till iphone. Tror annars att fertilityfriend finns som iphoneapp! Eller.. har läst det ngnstans i a f!

Ja verklien helt underbart att ha fått träffa en bra läkare! Känns som årets bästa julklapp faktiskt! Känner mig lite dum dock att jag önskade henne en god jul det sista jag gjorde.. Hmm. med tanke på hennes slöja kanske jag skulle önskat henne god helg istället. Jaja, det va tanken som räknades. Fick i a f ur mig att det kändes super att ha träffat henne!
    Men va fan, jag tror inte hon förstod av du menade med ditt "God Jul" och du är nog inte den första som sagt det till henne. Hon bor dessutom i en god jul land!! :) 

När jag gick i gymnasiet så hade min bästa väninna också slöja och hon var inte sämre än att hon sa God Jul tillbaka. Det hände att hon sa det först och till mig med då jag inte har en tanke på sånt.  Hon är född här men med Tunisiskt påbrå.... hon var rätt duktig på Glad påsk önskningarna med :)

Jag vill oxå ha en vit jul....mer vit än vad den är just nu!!

Essalady - har just bestämt att du och jag fortsätter att köra på vitt som jag nyligen sa och symtomfritt.
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-22 17:40:43 följande:
    Tack för hjälpen Cekis!! :)
    Så lite så!
  • Kattflickan

Ceke: Jättekul att du fick träffa en så bra läkare. Det betyder så mycket att man får förtroende för sin läkare! Men framför allt så var det ju tur att du gick dit!!! Jag har en vän som iallfall förut ville ha barn, försökte i många år med sin förra pojkvän utan att lyckas. I hennes släkt har de haft svårt att få barn. Men hon gick aldrig till läkare, vågade typ inte, är för "stolt". Var nog rädd att de skulle hitta nåt fel på henne (min tolkning då jag känner henne väl). Jag tror hon hade blivit en jättebra mamma så jag tycker det var jättesynd att hon inte masade sig iväg till en läkare, det är ju inte ens säkert att det var nåt komplicerat fel!!! 

Usch, men jag tycker det känns lite obehagligt med den där livmodertappen...  

Jag har mängder av graviditetssymptom. Är jag inte gravid så får jag nästan söka hjälp Kan man inbilla sig halsbränna, stickningar och hugg i sidan, håll? På julafton så vet jag, har verkligen bestämt mig för att inte testa före bim.

Aperopå googlande så är jag en lika god kålsupare jag! Googlar om allt och var grymt orolig när jag var gravid. Tror att det har att göra med att man har ett starkt kontrollbehov. När barnet visade sig ha downs syndrom så googlade jag på orsaker till downs syndrom i dagar.

Millan

• ceke

Jaaa. ibland.. eller rätt ofta är det nog bra att inte va stolt. Behöver man hjälp så behöver man.. Jag är inte ett dugg rädd för att söka hjälp, men har en läkarrädd man... så det kan bli en spännande kombination. jag vet ju definitivt vem som kommer ta våra eventuella framtida barn till läkare o tandläkare. ALDRIG att han ska få föra över sin skräck till några barn!

Googlande. Ja, det stämmer nog att det är ett visst kontrollbehov bakom. Och som Essalady skriver, vetgirighet. Jag har ju en förmåga att bli så sjukt intresserad av saker som berör mig att jag vill veta ALLT jag kan få tag på... Hehe, lite aspbergervarning där, eller vad säger ni Nä, men vetenskap är intressant och jag ÄLSKAR att analysera saker. Det är det jag saknar mest med att jag lämnade teknologin och den typen av vetenskap bakom mig... Det kittlar inte mina anlysnerver att analysera sociala saker på samma sätt...

Höhö, gjorde ett personlighetstest för ett par år sen när jag va riktigt lost i vad jag vill göra här i livet. Spännande att va socionom och få FULLT utslag på att jag borde jobba med analyserande, tlogiskt tänkande, teknologiska, vetenskapliga saker Det va ju där jag började en gång i tiden! Va 17 sulle jag byta bort det för?????   Så jag tar väl helt enkelt ut denna anda i knasiga saker just nu fertilitet och infertilitet, istället för i jobbet...

• änglabitch

Skönt alla börjar vara friska och många får vara lediga i jul!

Intressant med livmodertapp-känning, har kännt efter men fattar ju lixom inte vad som är vad, var borde jag hitta den??Trodde den satt så lånt in att man inte kunde känna den med fingrarna!
    Tänk vad man lär sig här

Idag har jag haft massor att göra och inte tänkt så mycket, men blivit påmind hela tiden av "nåt", mest på höger sida, typ vid äggstocken, inte så det gör ont, men typ moler.
    Hade Äl i söndags och brukar aldrig känna av mensen mer än någon dag innan.
    Några ideer???
    En graviditet går väl inte att känna så tidigt?

Moderkaka låter väl som nåt smaskit till kaffet, hahaha

• ifyouweremine

Gris - Finns en app till iPhone som heter Period Tracker. Den är diskret o funkar bra för mig. Har lagt ikonen några sidor bort bland apparna oxå så det inte är det första man ser.

Ceke - Det är väl inte för sent än att byta tillbaka. Vad var det som gjorde att du bytte till socionom?

Millan - Låter ju väldigt spännande! Jag håller tummen! Det känns på nåt sätt mest rättvist att ni som redan varit gravida får bli det igen och särskilt när det gick så långt som för dig.

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-22 21:05:26 följande:
    Ceke - Det är väl inte för sent än att byta tillbaka. Vad var det som gjorde att du bytte till socionom?
    ojoj, ja.. den frågan får jag ibland och har nog inge bra svar på det.... i a f som inte är megalångt!!! Kan väl säga att jag kom ur ett väldigt destruktivt förhållande o hamnade i nån slags livskris och tog studieuppehåll från civ.ingstudierna. Nånstans på vägen lärde jag känna en fin vän som läst till socionom och blev nyfiken.. Va ute o reste en massa och kom fram till att jag skulle prova nåt nytt. Va jätteintresserad av socionomstudierna och tja, hux flux va jag klar. Funderar fortfarande på att doktorera och forska.. för sånt gillar jag (som sagt, att grotta ner mig i nåt intressant).. Gillar även mitt jobb väldigt mycke nu (nytt jobb som fältarbetare) men jag saknar verkligen det logiska och analyserande... Har inte en poäng över att ta ut  från CSN, så blir svårt att göra färdigt ingenjör eller civ.ing.. Men pluggar folkhälsovetenskap på d-nivå och lutar in den mot samhällsplanering... Har studieuppehåll nu (pluggar annars på fritiden).. men har faktiskt inte alltför många poäng kvar för att bli samhällsplanerare som är en fin blandning mellan teknik och samhälle... Så då kan jag nyttja många poäng från alla mina spretande studier. Får se om jag blir klar med det nån gång... Just nu vill jag mest bara jobba, ta det lugnt på fritiden o renovera huset och njuta av att bo i det och så klar.... bebisverkstad!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet